Satanismi/Saatananpalvonta ja Wicca

Annica

Niin tuota noin meillä oli koulussa tunninpito saatananpalvojista ja satanisteista ja he sanoivat siellä että satanismin merkkejä ovat mm. noituus ja wiccalaisuus. Eihän se noin ole ollenkaan? Siksi haluaisinkin kysyä mikä on satanismin ja wiccalaisuuden "suhde"? Miten suhtautuvat toisiinsa?

15

1823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ero

      Mikään noista kolmesta ei ole sama asia. Uskonnonopettajasi ei taida olla kovin pätevä.

      • Annica

        Juu tiedän ettei ole. Eikä se opettaja sitä sanonut kun yhdet toiset oppilaat pitivät kyseisestä asiasta tunninpidon. Ja kyllä minä tiedän etteivät ne ole sama asia, halusin vain kysyä mikä suhde niillä on toisiinsa? Siis just että miten wicca suhtautuu satanismiin tai saatananpalvojiin


    • jaina

      krisseliporukoihin?

      Saatananpalvonta on eräs kristinuskon lahko.

      Satanismi on -ismi, eli aate, tarkemmin individualismia korostava aate.

      Wiccalaisuus on eräs luonnonuskonto, jonka Gerald Gardner kehitteli.

      • lennetään kuuhun?

        On monia asioita jotka kiinnostavat nuoria....kestääkö päät?


      • harmaavaris
        lennetään kuuhun? kirjoitti:

        On monia asioita jotka kiinnostavat nuoria....kestääkö päät?

        Ne surullisenkuuluisat mutta onneksi aniharvat esimerkit, jotka mielisairaalaan päätyy eivät ole siitä terveellisimmästä päästä muutenkaan, olivat he wiccoja taikka eivät. He tarvitsevat ammattiapua, eivät välttämättä uskontoa. Uskontoa kuin voi vääntää oman pään mukaan ja saada siitä oikeutuksen omille teoilleen, niin uskonnosta ei aina ole muuta kuin haittaa; tekosyy, jolla kaikki vääryys selitetään.


    • luminara

      Wiccalla ja satanismilla ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään. Itse näkisin Satanismin eräänlaisena kristinuskon vastakohtana. Noituus ja wiccalaisuus sitoutuvat löyhästi toisiinsa siinä mielessä että magia (joka usein mielletään myös noituudeksi) kuuluu olennaisena osana wiccaan. Itse henkilökohtaisesti suhtaudun aika neutraalisti satanisteihin vaikkakaan en toki hyväksy tiettyjä asioita (kuten uhraamista ja mahd. itsensä viiltelyä) heidän toiminnassaan...

      • noin...

        Useillakin on puurot ja vellit sekaisin käsitteissä satanismi ja saatananpalvonta.
        Niillä ei nimittäin ole mitään tekemistä keskenään.

        Saatananpalvojat ovat käänteisiä kristittyjä uskoessaan saatanaan ja jumalaan, he nimenomaan ovat niitä jotka uhraavat ja kaatelevat hautakiviä.

        Satanismi taas on ismi eli aatesuunta, ja elämän filosofia.
        Satanisti uskoo vain omaan itseensä, ei mihinkään korkeampaan voimaan eikä myöskään kuoleman jälkeiseen elämään.
        Satanistit eivät uhraa eivätkä muutenkaan käyttäydy provosoivasti.


      • Kristine9

        Totta, vähän on nyt sekaisin juu toisen vastaajan kommenttiin yhtyen. Sinulla on galleriasivullasikin linkki Pakanaverkon sivuille, etkö ole lukenut sieltä satanismi-kohtaa?


      • luminara
        Kristine9 kirjoitti:

        Totta, vähän on nyt sekaisin juu toisen vastaajan kommenttiin yhtyen. Sinulla on galleriasivullasikin linkki Pakanaverkon sivuille, etkö ole lukenut sieltä satanismi-kohtaa?

        Hohhoijaa!!! Anteeksi kauheesti jos nyt pahoitin taas jonkukn mielen :/ ehkäpä pitäisi perehtyä noihin satanismia käsitteleviin artikkeleihin/ sivustoisin vähän perusteellisemmin... Mutta joo oikeassa olette nyt kun asiaa vielä tarkemmalla silmällä katson...(minä ja minun suuren suuri turpavärkkini...)


      • luminara
        Kristine9 kirjoitti:

        Totta, vähän on nyt sekaisin juu toisen vastaajan kommenttiin yhtyen. Sinulla on galleriasivullasikin linkki Pakanaverkon sivuille, etkö ole lukenut sieltä satanismi-kohtaa?

        En ole koskaan ollut täysin varma miten noita termejä yms. käytetään (ja siitä on toisinaan tullut mm. äidinkielenopettajilta joitain huomautuksia)


    • Katarine9

      Molemmat voisi luokitella pakanauskonnoiksi, mutta siihen se jää (siis satanismi ja wicca, saatananpalvonnasta en edes puhu).

      Satanismissa ja wiccassa ihan periaatteet ja "elämänohjeet" eroavat hyvinkin paljon toisistaan, mitään kovin yhteistä ei siis kai ole.

    • alakulon_urkupiste

      wiccalaisuus ja saatananpalvonta eivät liity toisiinsa mitenkään.
      wiccalaiset ovat valkoisen magian puolella ja saatananpalvojat mustan magian.

      • hare

        Siis mitä ihmeen valkoista ja mustaa magiaa. Vai tarkoitatko kenties mustalla magialla vahingoittamistarkoituksessa tehtyjä loitsuja tms?
        Itse en kyllä jaoittele magiaa sen kummemmin mustaan tai valkoiseen.
        Perkeleenpalvojat ovat ihan erijuttu kuin saatanistit ja wiccan kanssa ei kummallakaan ole juuri tekemistä.


      • "wiccalaiset ovat valkoisen magian puolella ja saatananpalvojat mustan magian."

        -itse olen wicca, mutta en kuitenkaan mitenkään usko valkoiseen ja mustaan magiaan erikseen..

        Ja sitten tiedoksi niille jotka eivät tiedä mitä eroa wiccalla, saatananpalvonnalla ja satanistillä on, niin esimerkiksi tuolta www.pakanaverkko.fi löytyy tietoa.. :)


    • musta ritari 616

      wiccalaisuus on trendi, jonka yhteydessä käsite "angsti" on menny vituilleen wiccateinien kautta. satanismi on saatanan kova juttu!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe