millainen roweiler on?

Rotweilerit ihKUI

noin mimmosii noi rotweilwrit oikein on?
Vetää paljon ja kova lenkkeilemään? Vai mimmonen?
Mä haluisin rotweilerin vai onko se edes hyvä ensikertalaiselle? Millainen rotweiler yleensä on käyttäytymiseltään? Riittääkö sille 6-8 km lenkki 3 kertaa päivässä? Kuinka isoksi se senteissä suunniilleen kasvaa? kyseessä olisi uros. Jos teillä on roweiler niin voitko neuvoa näissä kysymyksissä?

39

19356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei koiruutta

      Rotu ei ole roweiler eikä edes rotweiler vaan rottweil. Nimi tulee luullakseni eteläsaksalaisen kaupungin Rottweil nimestä ('rottweililäinen').

      Löydät siis hakukoneilla parhaiten tietoa käyttämällä hakusanana oikeaa muotoa.

      Rotuyhdistyksen sivuista pääset ehkä alkuun:
      http://www.rottweiler.fi/

      Itselläni ei ole ollut koskaan koiraa, mutta vanhempani hankkivat aikoinaan 1. koirakseen rottiksen ja kaksi seuraavaakin koiraa olivat sen jälkeen rottweilereita (kaikki narttuja).

      • Ei koiruutta

        >Rotu ei ole roweiler eikä edes rotweiler vaan rottweil

        piti tietenkin kirjoittamani => Rotu ei ole roweiler eikä edes rotweiler vaan rottweiler.


      • tarkkaa!

        kun puututaan kieliopillisiin teksteihin olet varmaankin eläkkeellä oleva äidinkieltenopettaja. kysymyksestä kun kävi selvästi ilmi mistä rodusta on kysymys älä ala karvoja halkomaan!!


    • XSaphire

      Oikein kasvatettuna rottis on mitä ihanin touhukaveri. Minusta tämä kysymys oli jotenkin hassu; "Vetää paljon ja kova lenkkeilemään?" Kyllä sen kanssa liikkua saa ja pitää, mutta mistä olet saanut tuon kuvitelman, että vetää paljon? Ihan yhtä lailla kuin muillekin koirille, on rottikselle pienestä pitäen opetettava hihnakäyttäytyminen, ja kun sen tekee, ei se silloin vedä. 6-8 km kolme kertaa päivässä kuulostaisi varmasti monen koiran mieleen mahtavalta, harvalla vain on oikeasti aikaa noin pitkiin lenkkeihin noin useasti.

      Itse en lähtisi suosittelemaan rottista ensimmäiseksi koiraksi. Enkä varsinkaan urosta, joskaan en välttämättä edes narttua. Kirjoituksesi perusteella oletan, että olet aika nuori, olenko oikeassa? Rottiksesta kasvaa suuri ja erittäin voimakas koira, ja se tarvii erittäin määrätietoista otetta, se ei ole mikään ns. "helppo" koira ennenkuin se on saatu hanskaan. Kun sen kanssa näkee vaivaa, saa siitä, kuten jo sanoin, aivan upean kaverin, mutta ensikertalainen tekee helposti vahingossa virheitä, jotka sitten kostautuvat myöhemmin. Liian paljon näitä koiria on kodinvaihtajina varsinkin uroksissa ja tuolla 1-2-vuoden ikäisissä..

      Tarkoitus ei ole pelotella, mutta itseäni huolestuttaa aina, kun rottisuros menee ensikertalaiselle.

      Rottisyhdistyksen sivuilta ja rottispalstalta (www.lemmikkipalstat.fi --- rottweilerit) löydät paljon hyvää tietoa rodusta, tutustu niihin ja kuuntele harrastajien kokemuksia.

      • onttu love rottweilers

        Olen aivan samaa mieltä rotikka kun on koulutettu niin Se on täydellinen paras kaveri ja ei tarvitse pelätä että joku ihminen tai muu koira hyökkää päälle kun omistaa rottweilerin


    • Kyllähän rottweiler kaipaa sitä lenkkeilyä,ei se soffakoiraksi käy. Myös paljon aivo toimintaa kaipaa,ainakin oman kanssa sen huomannut..
      Tuosta vetämisestä voisin sen mainita,että kyllähän sillä on voimaa,mutta kun pennusta asti opettaa että hihnassa ei vedetä.
      En kyllä suosittele rottweileriä ensimmäiseksi koiraksi,ja varsinkaan urosta..En kyllä narttuakaan.
      Uroksilla säkäkorkeus n.61-68cm,nartut n.56-63cm.
      paino noin 50kg(uros) ja n.42kg(nartut).
      Kannattaa käydä jos olet rottweilereistä kiinostunut,niin katselemassa kasvattajien luona ja kyselemässä rodusta enemmän..:)

      ja tietoa näistä voi lukea lisää www.rottweiler.fi
      ja myös omistajakursseilla kannattaa käydä,jos rottweiler kiinostaa..:)

      • on urosrotikka ja

        eka koira. Miksi ei mielestäsi sovi ensimmäiseksi? Ei mitään ongelmia ole ollut. Kun joku sanoo että ei sovi niin sitä aletaan yleisesti sanomaan, vaikka rotikat eivät ole sen kummempi kuin mitkään muutkaan suojelukoirarodut. Jonkun rotuinenhan se ensimmäinenkin koira on, täytyy vaan olla perustiedot rodusta ensin hallussa, ainakin miten rottweiler kirjoitetaan ja mitkä ovat rodun ominaispiirteet, kuinka iso tai pieni siitä tulee. Kirjoista, kasvattajilta ja koirien omistajilta saa tietoa esim. näyttelyissä, kotisivuilta tai suoraan sähköpostilla ottamalla kenneleihin yhteyttä. Rottweiler.fi sivuilta löytyy monien harrastajien kotisivuja, kannattaa käydä katsomassa millaisia petoja löytyy heh.


      • maisa
        on urosrotikka ja kirjoitti:

        eka koira. Miksi ei mielestäsi sovi ensimmäiseksi? Ei mitään ongelmia ole ollut. Kun joku sanoo että ei sovi niin sitä aletaan yleisesti sanomaan, vaikka rotikat eivät ole sen kummempi kuin mitkään muutkaan suojelukoirarodut. Jonkun rotuinenhan se ensimmäinenkin koira on, täytyy vaan olla perustiedot rodusta ensin hallussa, ainakin miten rottweiler kirjoitetaan ja mitkä ovat rodun ominaispiirteet, kuinka iso tai pieni siitä tulee. Kirjoista, kasvattajilta ja koirien omistajilta saa tietoa esim. näyttelyissä, kotisivuilta tai suoraan sähköpostilla ottamalla kenneleihin yhteyttä. Rottweiler.fi sivuilta löytyy monien harrastajien kotisivuja, kannattaa käydä katsomassa millaisia petoja löytyy heh.

        Se on yleinen suositus ettei oteta ensimmäiseksi koiraksi palveluskoiraa tai muuta hiukan työläämpää rotua.
        Ja loppupeleissä se on kasvattajan päätös kenelle pennun myy.
        Ja musta toi rottisyhdistyksen koulutus pennun hankkijoille on mahtava juttu.(:


      • jne. plaah
        maisa kirjoitti:

        Se on yleinen suositus ettei oteta ensimmäiseksi koiraksi palveluskoiraa tai muuta hiukan työläämpää rotua.
        Ja loppupeleissä se on kasvattajan päätös kenelle pennun myy.
        Ja musta toi rottisyhdistyksen koulutus pennun hankkijoille on mahtava juttu.(:

        Sellaista suositusta en ole kuullutkaan. Kaverini otti vuotta aikaisemmin rotikkauroksen kun minä ja ei meillä kummallakaan ole ollut kummempia ongelmia rodun kanssa. Ei olla myöskään käyty missään rottisyhdistyken koulutuksessa, ei kyllä kuuluta ees siihen seuraan.

        Mielipiteitä tässä asiassa on monia ja minä olen sitä mieltä, että se sopii ensimmäiseksi koiraksi, kunhan riittää aikaa tarpeeksi. Itse en pidä näistä, jotka ottavat koiran ja kun esim. lapsi ilmoittaa tulostaan se annetaan ajanpuutteen takia pois, monesti sitä ei olla edes koulutettu kunnolla. Olen nähnyt liian monta kertaa rotikan sellaisten ihmisten käsissä, joille en kyllä antaisi minkäänlaista eläintä hoidettavaksi.

        Meillä koira on ns. sohvaperuna eli käymme lenkeillä ja leikimme päivittäin, mutta mitään tokoa tai muuta sellaista emme harrasta. No ollaan me testailtu eri hakuja ja tokoa, mutta saas nährä mitä sitten tulevaisuudessa hommaamme, onhan meillä hyvä vainukoira =)

        Minulle on sanottu, että urokset käyttäytyvät koko elämän tietyn kaavan mukaisesti, mutta nartut ovat arvaamattomia, mitä keksivät.

        Eiköhän hyvä kasvattaja osaa arvioida henkilön, onko hänestä hyväksi kasvattajaksi koiralle, antaako hyvän kodin ja rakastaako sitä kuten perheenjäsentä. Mekin kävimme kasvattajan luona pari kertaa ennenkuin haimme koiran kotiin ja puhelimitse vaihdoimme kuulumisia useaan kertaan. En vaihtaisi omaa koiraani mihinkään muuhun, se on osa perhettäni ja en koskaan voisi kuvitella luopuvani siitä muun kun kuoleman takia.


      • ev

        Itse suosittelisin kans tuota omistajakurssia, varsinkin jos on ihan ensimmäinen koira. Kannattaa käydä kasvattajien luona tutustumassa koiriin, jos vaan on mahdollista. Kärsivällisyyttä, verta, hikeä ja kyyneleitä tämä rotu vaatii, ainakin omalla kohdalani, mutta kyllä se kouluttaminen on sen arvoista!
        Jos paikkakunnallasi on palveluskoiratoimintaa, kannattaa varmaan käydä sielläkin katselemassa, yleensä niistä ryhmistä löytää rotikoita :)


    • nero

      Meillä on 9-vuotias Rottweiller.
      Lapset 6 ja 4 vuotiaat.
      Kissanpentu 6kk, ja vanhemmat.
      Siis Rottis on mitä parhain perhe koira, rakastaa lapsia, oikein kasvatettuna, siis tarkoittaa sitä ETTEI IKINÄ SAA LYÖDÄ, ääntä korottaa kylläkin, mahtava kaveri.
      Todella itsepäinen luonne, en nyt puhu vaan omasta koirastani, myös kolmesta muusta.
      Rakastaa ruokaa!!
      Tässä rodussa varsinkin pätee se sanonta että koira ei ymmärrä että huommenakin syödään.
      Osaa olla röyhkeä!!
      Meidän Donna oli n5-vuotias kun kävelimme ulkona.
      No vastaan tuli pikku-poika jolla oli jäätelö kädessä.
      Ohittaessamme poikaa Donna vaan otti jätskin suuhunsa,oli kait niin sopivasti "käden ulottuvilla".
      Kolme kertaa päivässä 6-8km lenkki on kyllä liikaa.
      Meillä mennään 10km.aamuisin ja iltapäivällä ja illalla "lehden lukua".
      Aivojumppaa rakastaa.
      Kovilla pakkasilla yli 20 astetta, jemmaan koirn nameja pitkin asuntoa, siinä menee hyvin aika,anturat ei kestä niin kylmää...
      Inhoaa yksin oloa,itse olen yö-työssä mieheni päivä.
      Ei hauku.
      Kun ovikello soi juoksee ovelle mutta on aivan hiljaa, sillä meillä on kyltti ovessa jossa on Rottiksen kuva ja teksti"olen kotona".
      Esim huoltomies aina soittaa ennenkuin tulee käymään.
      Rottiksesta saa helpolla "hullun"jos haluaa, lyömällä kiusaamalla jne.
      niin snottuja taistelukoiriahan monet näistä tekevät.
      Todella säälittävää.
      Meidän koiralla todettiin pariviikkoa sitten luusyöpä, no 9 mahtavaa vuotta saimme touhuta.

      • nero

        Niin täytyy kertoa synkätkin puolet.
        Koiramme oli noin 1,5-vuotias kun alkoi "tapella lenkillä ollessamme ollakko hihnassa vai eikö olla".
        Siis todella pahassa murkku iässä.
        Halusi tietty testata missä mennään.
        No, hän otti kunnon hammas-otteen kädestäni, en kerinnyt edes ajatella kun iskin omat hampaani sen niskaan.
        No eläinlääkäriin päästyämme kysyi tohtori miten on reijät niskaan tulleet.
        Kerroin tilanteen.
        Oikein tehty,4 tikkiä.
        En ole todellakaan ikinä lyönyt mutta emohan ottaa niska otteen kun on tarvis.
        Minulla on avio-mies 2 lasta ka katti.
        Ne kun komentavat katsoo Donna että mitä hillut??
        Rottweiller on "yhden miehen koira" niinkuin sanotaan.
        Mutta menee todella helposti sekaisin jos jotuu"päättämään itse.


      • UROS 1,8 V

        HUHHUH!! varastaa lapselta jäätelön!! no ette olleet kyllä kouluttanet koiraanne! Kun koiran rudusta piittaamatta kouluttaa hyvin se EI VARASTA PÖYDILTÄ RUOKAA EIKÄ VARSINKAAN LAPSILTA KÄDESTÄ JÄÄTELÖÄ!!


    • maisa

      Rottis on palveluskoira.Ja se kertookin jo paljon.Musta se ei ole seurakoira, vaan toimintaa ja ehdotonta koulutusta vaativa rotu.(Koulutusta vaatii kylläkin kaikki koirat.)
      Ei koira vedä, jos opetat sen olemaan vetämättä.(;
      Rottis on aika monipuolinen koirakaveri.Ja vaatiikin paljon tekemistä.
      Ensi alkuun tietysti perus TOKO-koulutus ja sitten oman maun mukaan mitä haluaa.Suojelua, jälkeä...mm.Vaihtoehtoja on.


      Musta parhaimmin tietoa saa Rottisyhdistyksen sivuilta.


      Monella paikallisella Rottisyhdistyksellä on esim.oma koulutus.
      Meillä on ainakin ihan mukava rottis neiti, vaikka onkin aika laiskan puoleinen, mutta kunnolla kun huijaa, niin jo intoa löytyy.(:Ja potenttiaalia vaikka mihin.
      Aika hassua, jos olet hankkimassa UROSTA VIELÄ ja tietosi noin minimaaliset.Suosittelen kylläkin harkitsemaan ja ottamaan selvää asioista.
      Urokset kasvavat tosiaan isoiksi ja vaativat määrätietoista, mutta lempeää otetta.Ne ovat lähes poikkeuksetta aika dominoivia.
      Meillä esim. rottis nartun koko on säkä 60cm ja painoa 46kg, ja urokset pienimmillään tota luokkaa.(:

      Ja olen niitä ihmisiä joista koiran hankintaa on harkittava ja harkinnan päälle vielä harkittava ja vielä enemmän.Oli rotu mikä tahansa.

    • Zirp..

      Mulla on 3v. narttu rotikka. Eka koirani ja mahtava kaveri. En oo sen kummemmin kouluttanut. Hihnassa kulkeminen ja paikkansa tietäminen perheessä riittää meille. Meijän rotikka on kaikkien kaveri tähänmennessä ei yhtään rähinää ole tullut missään tai kenenkään kanssa. Tutut sanovat lampaaksi, Koska on niin kiltti. Ja ollaanhan me monien ihmisten ennakkoluulot rodusta poistettu koirapuistossa. Eli meille ainakin sopi paremmin ku hyvin ekaksi koiraksi. Mutta totta sekin että uros on kovapäisempi ja vaatii ehkä enemmän omistajaltaan.

    • yx rotikan omistaja

      Ensimmäiseksi koiraksi rottis urosta kukaan ei voi suositella, mutta narttu voi tulla kyseeseen, jos aikaa ja halua oikeasti riittää. Minun ensimmäinen koirani on nyt jo kohta kaksitoista vuotta vanha rottweiler narttu. Hän ei mistään nallipyssyistä tai muista ole koskaan liiemmin välittänyt. Kaneja hän kyllä jahtaa. Ja kissoja, kun jaksaa.
      Lapsen tuloon sopeutui, vaikka ensin minä sitä vähän pelkäsin. Noi lenkit kuulostaa aika kovilta. Meidän koira meni nuorena kerran tai kaksi 10km päivässä. Vanhemmiten laiskiintunut. Leikkauksia on ollut 5, eli tyhjätaskuna ei koiraa kannata ottaa, vaikka ilmaiseksi saisi! Perheenjäsen ja itse ihanuus, pakko on lääkärinkulut kustantaa!
      Aivojumppa kuulostaa kyllä utopialta, tyhmempää otusta saa etsiä. Laiskuudessa saattaa joskus tulla jotain neronleimauksia. Haukkuu tosiaankin vain käskystä. Ja ruokaa syö niin paljon, kuin antaa. Eli siinä pitää varoa.
      En kyllä urosta voi mitenkään suositella, mutta paremmin koirista selvää ottaen voi narttu tulla kyseeseen. Mutta ei noilla tiedoilla! PS. Meidän koira vetää kun saa ruokaa tai näkee jäniksen, muuten se olen minä joka vedän:)

      • ev

        Enpä ole ennen kuullut että joku sanoisi rotikka tyhmäksi! :D


    • pikku jonna

      siskollani on rotweilerin 2,5 kuukautinen pentu ja sai sen joululahjaksi.Ne ovat todella innokkaita leikkimään ja jos ne kouluttaa niin olen varma että ei vedä lenkillä.Luulen että se voisi olla aika rahkkaa ensimmäiseksi koiraksi, mutta en sano että siitä tulisi ongelmia.kun sen kouluttaa ja sille olisi aikaa niin siitä tulee varmasti ihana iso nallekarhu.kaikki olettavat että ne ovat aivan liian vaarallisia ja pelottavia mutta ihmisillä on niin idioottimaisia ennakkoluuloja tästä rodusta.riittää varmasti ja pentunahan se ei edes jaksa pitkiä lenkkejä pentuna luulen riittävän jo puoli km:n lenkki, isompana se tarvitsee 3-4 km:n lenkin.pentuna sitä pitää käyttää heti kun se on nukkunut,leikkinyt,syönyt,juonut ja muuta sellaista ja sellaistahan sen pentu elämä on joten siinä on myös suuri homma.suuruutta en osaa sanoa mutta suurempia niistä tulee kuin kultaisestanoutajasta jos tiedät tämän rodun ja uroksethan kasvavat suuremmiksi kuin nartut.Siinä on vastaukset kysymysiisi koitin parhaani vastata oikein toivotan onnea jos saat sen.

      • kokenut!

        onkohan sisko ottanut rodusta selvää? Varsinaista lenkkeilyä ei pitäisi aloittaa ennenkuin rotikka on fyysisesti täysikasvuinen! 15-18 kk iässä! ja rotikka pitää kouluttaa hyvin! kannattaa ottaa selvää onko alueellanne rotuyhdistystä missä järjestetään koulutusta ja ensin pitä kouluttaa itsensä ennenkun kouluttaa koiraa!


    • juulia

      Rottweiler on mahtava rotu, valpas, kiltti ja lapsiystävällinen. Tarvitsee päättäväisen kasvatuksen( itseppäinen). Koska kyseessä iso koira, pitää/ tarvitsee pitkiä lenkkejä. Rotikka on yleensä kiltti ja ystävällinen, mutta tarvittaessa puolustaa omiaan, jos koira yksin kotona, vierailla ei sinne asiaa (VARTIOI!) Itselläni on ollut narttu rotikka, kuoli 2007, ja vielä otan toisenkin:)

    • kirjoitan minäkin

      Itsellä kokemusta koirista kymmenvuotta.Ekan koirani oli belgianpaimenkoira uros.Niitä minulla on ollut kolme,nyt rotikkauros tuli seuraksemme muutama kuukausi sitten.Belgiuroshan on kooltaan n.65-68cm korkea,painaa n.25-30kiloa,toimiva,seurallinen,puolustava..Palveluskoira.
      Minun mielestä olisi hyvä,jos olisi ennen rotikan ottamista kokemusta koirista ennemmän,kuin pelkkä kirjatieto-virheitä jokainen tekee koiraa kasvattaessa,mutta rotikan kanssa pitää olla vielä jämäkempi,kuin monen muun rodun-jo sen vuoksi,koska sillä puolustus ja suojeluvaisto on niin suuri,että väärissä käsissä,väärin koulutettuna se on peto.Sillä on massaa ja voimaa ihan erilailla,kuin monella muulla rodulla.Oikein kasvatettuna,se mikä kielletty-on sitä.Ei lyödä,sallittu sallittua jne.Ei mitään "tee tämän kerran" juttuja.
      Itse en ole ollut koskaan mikään himolenkkeilijä,käymme tietenkin ulkona,irti olevat usein puolesta tunnista-> sitten vartin pisutuksia päälle-Muuten leikit,koulutukset kotitokolla-eli käytöskoulutus sekä tottelevaisuus on oltava koiralla hallinnassa-myös pienillä roduilla.......*herääkin kysymys,miksi pienet koirat "saa" hillua hihnassa ja kun isot sitä tekee,siitä nousee haloo--eikö yhtälailla pienet pitäisi kouluttaa,vaikke ne niin isoa tuhoa saa aikaiseksi,jos puree,vittumaiselta se silti tuntus*
      Itse taas suosittelisin urosta,kun jos koirista on kokemusta..No,makuasia sinänsä..mutta urokset pitävät reviirinsä paremmin rotikoista kuin nartut,ja ehkä nartut ovat myös omalla tavallaan kovapäisempiä koko ikänsä,kuin urokset.Urokset koettelevat oman aikansa-
      Mikään rotuhan ei ole helppo,helppoa koiraa ei ole olemassakan.Kaikki tarvitsevat peruskoulutuksen ja säännöt,jotta ne voivat elää ihmisten keskellä ja vahinkoja ei satu.
      Kaikki koirat vetävät,jos sitä ei saa koulutettua pois-Toiset aloittavat sen kokeilun pentuna,toiste murkkuiässä,mutta yleensä se pentuajan vetämisen kun saa pois,sitä ongelmaa ei vastaisuudessakaan ole.
      Meidän rottis tulee olemaan aikuisena yli 65 säkäkorkeudeltaan sekä painamaan n.60 kiloa-jos sukuunsa on tullut.Nyt jo,5kk iässä painaa 28kiloa,ja vaikka kuvittelee,että eihän se ole juuri mitään-niin kyllä se vain on,painaa minun belgiä enemmän jo nyt(belgiuros 2.6v) ja jos yrität nyhtää mukaan "noin vain"eipä se sieltä liiku ihan helpolla,osaa vain jumittaa itsensä mukavasti jos niin on-mutta tässäkin asiassa tarvitaan sitä omistajan päättäväisyyttä-nyt kun liikutaan niin liikutaan.Se on niin pienistä asioista kiinni kaikki koiran koulutuksessa-itsekin ole,vaikka jo kolme belgiä ollut,tehnyt jokaisen kanssa virheitä-mutta niistä on oppinut ja koskaan ne ei ole ollut niin isoja,että katuisi loppuelämänsä.:D

      Mutta tähän loppuun,kuten elimäellä tapahtunut rotikkatapaus..MISSÄÄN NIMESSÄ,kun koira(periaatteessa koira kun koira) on suljetussa tilassa-kiinni tms,KUKAAN vieras EI SAA mennä koiran luokse!!Rotikalla vartiointivietti on niin voimakas,että se käy päälle,jos niikseen on,kun katsoo uhkaavaksi tilanteen-Elimäenkin tapauksessa vieras lapsi oli mennyt koirien häkin sisälle-heidän omalle reviirilleen....siitä voi jokainen miettiä..
      Meillä kasvattaja sanoi,kun pentua olimme siellä näyttämässä,että jos hän noi omat rotikkansa pistäisi häkkiin nyt,ette edes uskoisi että ne ovat samoja koiria.--

    • mehdi89

      Kysymys mikä esitettiin on ehkä tyhmin,mitä olen ikinä kuullut.Samoin voisit kysyä millainen on ihminen?Rottweiler on sellanen miten se kasvatetaan ja mihin se tutustuu ja miten se tutustuu.

      • Kokemukseni

        Rottweilerin käytös on mielestäni hyvin erikoista. Kovin ailahtelevilta ja arvaamattomilta vaikuttavat (tiedän ko. koiria monia). Kaikki tapaamani koirat ovat kyllä olleet erittäin ystävällisiä ja hyvin koulutettuja, mutta kyllä niissä jokin on joka saa vieraan ihmisen pysymään vähän varpaillaan. Kerranpa kävi näin, kun kunnollisesta ja osaavasta ja harrastelevasta perheestä oleva rotikka joka sitten tykkäsi leikkiä kanssani; ensiksi heiteltiin palloa ja koira haki sitä ja toi todella innoissaan ja muutenkin käyttäytyi kanssani erittäin hyvin, mutta YHTÄKKIÄ koira alkoi murista ja alkoi levottomasti tassutella eteen ja taakse eikä enää halunnut tuoda/hakea palloa niin siinä vaiheessa päätin, että lopetan kyseisen koiran kanssa leikkimisen ja pyydän omistajaa hakemaan koiran pois. Koira oli jo 5v. eikä missään pentuiässä enää ja narttu se oli.

        Minä en koiraa MISSÄÄN vaiheessa provosoinut/ärsyttänyt/käyttäytynyt mitenkään erilaisella tavalla kuin hetkeä aiemmin. Minullakin on pitkä kokemus koirista ja tiedän kyllä miten vieraan koiran kanssa käyttäydytään eli ei ollut kyse mistään tietämättömyydestä vaan ihan siitä, että koira ihan "NAPS" vain muuttui levottomaksi ja hyvinkin arvaamattomaksi. Ja siis koiralla hyvä kasvatus/koulutus ja osaava isäntä ja rupesin siis miettimään, että koiralla ei kuitenkaan voi olla kaikki hyvin. Varmasti jotain hermostollisia häiriöitä/satunnaisia kipuja jossain (jota on muuten monissa rotikoissa). Tietääkseni koiralla ei ole lääkärintarkastuksissa ilmennyt mitään sairauksia tms. Ja hyvästä ja terveestä suvusta koira lähtöisin.


      • Kokemukseni
        Kokemukseni kirjoitti:

        Rottweilerin käytös on mielestäni hyvin erikoista. Kovin ailahtelevilta ja arvaamattomilta vaikuttavat (tiedän ko. koiria monia). Kaikki tapaamani koirat ovat kyllä olleet erittäin ystävällisiä ja hyvin koulutettuja, mutta kyllä niissä jokin on joka saa vieraan ihmisen pysymään vähän varpaillaan. Kerranpa kävi näin, kun kunnollisesta ja osaavasta ja harrastelevasta perheestä oleva rotikka joka sitten tykkäsi leikkiä kanssani; ensiksi heiteltiin palloa ja koira haki sitä ja toi todella innoissaan ja muutenkin käyttäytyi kanssani erittäin hyvin, mutta YHTÄKKIÄ koira alkoi murista ja alkoi levottomasti tassutella eteen ja taakse eikä enää halunnut tuoda/hakea palloa niin siinä vaiheessa päätin, että lopetan kyseisen koiran kanssa leikkimisen ja pyydän omistajaa hakemaan koiran pois. Koira oli jo 5v. eikä missään pentuiässä enää ja narttu se oli.

        Minä en koiraa MISSÄÄN vaiheessa provosoinut/ärsyttänyt/käyttäytynyt mitenkään erilaisella tavalla kuin hetkeä aiemmin. Minullakin on pitkä kokemus koirista ja tiedän kyllä miten vieraan koiran kanssa käyttäydytään eli ei ollut kyse mistään tietämättömyydestä vaan ihan siitä, että koira ihan "NAPS" vain muuttui levottomaksi ja hyvinkin arvaamattomaksi. Ja siis koiralla hyvä kasvatus/koulutus ja osaava isäntä ja rupesin siis miettimään, että koiralla ei kuitenkaan voi olla kaikki hyvin. Varmasti jotain hermostollisia häiriöitä/satunnaisia kipuja jossain (jota on muuten monissa rotikoissa). Tietääkseni koiralla ei ole lääkärintarkastuksissa ilmennyt mitään sairauksia tms. Ja hyvästä ja terveestä suvusta koira lähtöisin.

        Ja lisään vielä tuohon äskeiseen kirjoitukseeni, että TIEDÄN rotikalla olevan vartiointitaipumusta ja ovat kyllä hyvin itsevarmoja, mutta kyse ei ollut siitä.


      • Bark
        Kokemukseni kirjoitti:

        Ja lisään vielä tuohon äskeiseen kirjoitukseeni, että TIEDÄN rotikalla olevan vartiointitaipumusta ja ovat kyllä hyvin itsevarmoja, mutta kyse ei ollut siitä.

        Rotikkauros nyt reilut 10v. Ei koskaan mitään ongelmia(ensimmäinen koirani). Tottelee täysin sekä minua että vaimoa, ei koskaan tarkoituksellisesti ihmeemmin "opetettu"; oppinut kaiken siinä sivussa ;) Aivan upea kaveri, ja älykäs kuin mikä. Häntä ei tarvitse käskeä, puhuminen riittää. :)
        Tykkää ihmisistä tosi paljon, varsinkin lapsista.
        Omien kokemuksieni perusteella kummaksun suuresti puheita koiran "vaikeudesta" ja sopimattomuudesta ensimmäiseksi koiraksi. Mitä nyt tuttavien vääntöjä koiriensa kanssa olen seurannut, ainakin oma rotikkani on ollut äärimmäisen helppo tapaus :)
        Kertakaikkinen herrasmies!


      • tyttöinen...
        Bark kirjoitti:

        Rotikkauros nyt reilut 10v. Ei koskaan mitään ongelmia(ensimmäinen koirani). Tottelee täysin sekä minua että vaimoa, ei koskaan tarkoituksellisesti ihmeemmin "opetettu"; oppinut kaiken siinä sivussa ;) Aivan upea kaveri, ja älykäs kuin mikä. Häntä ei tarvitse käskeä, puhuminen riittää. :)
        Tykkää ihmisistä tosi paljon, varsinkin lapsista.
        Omien kokemuksieni perusteella kummaksun suuresti puheita koiran "vaikeudesta" ja sopimattomuudesta ensimmäiseksi koiraksi. Mitä nyt tuttavien vääntöjä koiriensa kanssa olen seurannut, ainakin oma rotikkani on ollut äärimmäisen helppo tapaus :)
        Kertakaikkinen herrasmies!

        Meillä on narttu, super kiltti ja ei vedä hihnassa. Vetämistä ei edes tarvinnut karsia pois, hän vaan ei vedä. Rakastaa paljon lapsia, siellä missä lapset leikkii, siellä on meidän rottweiler onnellisena.
        Pentuna oli aikamoinen tirppana, murisi kun otin syliin jne. Tämä tapa karsittiin hellästi, mutta määrätietoisesti pois. Rokotusten ollessa kunnossa, aloimme koulutuksen kentällä (ja muualla). Lisäksi harrastamme vesipelastusta ja jälkeä.
        Helteellä emme juoksuta, uidaan paljon. Rotikkamme on oikea vesipeto, tykkää uida paljon. Viileämmällä ilmalla juoksee pyörän mukana tai metsätiellä lenkillä. Meillä on suuri piha aidattu (yli 1000 neliötä aidattua pihaa) ja kaikki koiramme touhuaa pihamaalla, joku enemmän joku vähemmän. Kesällä takaovi on kokoajan auki yötä päivää.
        Tulee toimeen monenlaisten koirien kanssa, jopa kissojen kanssa, vaikka itsellä ei kissaa ole :)
        Luonteellaan meidän neiti on hurmannut monta ihmistä


    • jr

      Jokainen on oma persoona. Meillä toinen on jääräpäinen mutta ulkona rauhallinen, toinen taas ulkona rämäpää ja kotona nössykkä. Rauhallisia koiria ovat.. mutta tarvitsevat virikkeitä! Ei tee tuhoja kun on hommaa. Itse käytän aamusella pissa/kakka lenkin.. noin. 30min.. ja pv sama.. ja iltapäivästä pitemmän.. n. 1-2h.. ja illalla vielä pissa/kakkalenkin:) meillä toinen 69 säkä ja toinen 67:)

      • RONI ROTTWEILER

        TÄYTYY sanoa,että on mahtava koira tämä ROTTWEILINkoira.Itselläni uros,täytti eilen kaksi vuotta,on 72cm korkea ja painaa noin 65-67kg.Käytän aamulla ennen kuutta lenkillä,noin 20 minuuttia,päivällä pääsee takapihalle jos haluaa.Tulen 16.00 kotiin,sitten lähdetään lenkille,30 minuuttia,sen jälkeen ruoka,illalla lenkki kestää noin 20 minuuttia,tässä ei ole koulutuspäiviä,eikä viikonloppuja!GOOD LUCK...


      • ihmettelijä.
        RONI ROTTWEILER kirjoitti:

        TÄYTYY sanoa,että on mahtava koira tämä ROTTWEILINkoira.Itselläni uros,täytti eilen kaksi vuotta,on 72cm korkea ja painaa noin 65-67kg.Käytän aamulla ennen kuutta lenkillä,noin 20 minuuttia,päivällä pääsee takapihalle jos haluaa.Tulen 16.00 kotiin,sitten lähdetään lenkille,30 minuuttia,sen jälkeen ruoka,illalla lenkki kestää noin 20 minuuttia,tässä ei ole koulutuspäiviä,eikä viikonloppuja!GOOD LUCK...

        Ettei olis Roniin lipsahtanut vähän dobermannia sekaan kun on noin paljon rotumääritelmää korkeampi.


      • isompi-D
        ihmettelijä. kirjoitti:

        Ettei olis Roniin lipsahtanut vähän dobermannia sekaan kun on noin paljon rotumääritelmää korkeampi.

        Ne tuppaa aina olemaan vähintään tuon 72cm, se on nääs hienompaa, kun on iso rottis....
        No harva kotiharrastaja edes tietää, miten tuo säkä mitataan, jalostustarkastuksessa ei noin korkeita enää vastaan tule.


      • jr
        isompi-D kirjoitti:

        Ne tuppaa aina olemaan vähintään tuon 72cm, se on nääs hienompaa, kun on iso rottis....
        No harva kotiharrastaja edes tietää, miten tuo säkä mitataan, jalostustarkastuksessa ei noin korkeita enää vastaan tule.

        niinhä tuo tuntuu .. Hyvin usea sanoo meidän nuoremmasta että on suuuuuri! ja säkä on n.68cm ja painoa 55kg.. nuo 72cm ja yli 60 on jo MELEKO mötky! Liikapainoako?


      • RONI ROTTWEILER
        jr kirjoitti:

        niinhä tuo tuntuu .. Hyvin usea sanoo meidän nuoremmasta että on suuuuuri! ja säkä on n.68cm ja painoa 55kg.. nuo 72cm ja yli 60 on jo MELEKO mötky! Liikapainoako?

        Ei todellakaan ole lihava,jokainen joka kuulee Ronin painon koiraa näkemättä,luulee,että se on läski,mutta näin ei ole.Minulle on aivan sama mitä rotumääritelmät sanoo,Roni on terve ja hyvä luontoinen,pitää lapsien seurasta,ei vihaa toisia koiria,ja oppii joka päivä lisää.Tunnen kasvattajan,tunnen Ronin esi-vanhempia aika pitkälle,eikä siinä todellakaan ole dobberia


      • jr
        RONI ROTTWEILER kirjoitti:

        Ei todellakaan ole lihava,jokainen joka kuulee Ronin painon koiraa näkemättä,luulee,että se on läski,mutta näin ei ole.Minulle on aivan sama mitä rotumääritelmät sanoo,Roni on terve ja hyvä luontoinen,pitää lapsien seurasta,ei vihaa toisia koiria,ja oppii joka päivä lisää.Tunnen kasvattajan,tunnen Ronin esi-vanhempia aika pitkälle,eikä siinä todellakaan ole dobberia

        =) Se pääasia onkin että koira on terve ja hyvävointinen.. Ei itseäkään rotumääritelmät kiinnosta. Hieno koira on varmasti!!:)) meilläkin nuorimmainen tuntuu että kasvaa vaan.. melkein myös 70cm rikki.


    • Junttityttö

      Meidän narttu keväällä jo 5-v. Remmirähisijä, mutta sekin laantunut hiljalleen. Valitettavasti sattui kohdalle arka pentu. (Arkuus ei ole toivottava luonteenpiirre rottweilerissa.) Ei vedä hihnassa, tykkää kissoista ja nukkuu usein niiden kanssa. Ne, jotka ottaa omikseen, ovat hyvässä huomassa ja koira valppaasti valvookin että perhe on turvassa. Nyt aikuisena on todella rauhallinen, ei ole koskaan rikkonut mitään ja nukkuu kun ollan töissä. Sen voisin sanoa rotua harkitsevalle: tutustu rotuun ennen ostopäätöstä, käy yhdistyksen omistajakurssi ja mieti vielä. Koirasta tulee iso: sen on oltava omistajan hallinnassa joka olosuhteessa. Koiralle pitää olla aikaa: ei riitä että ennen töihinlähtöä lenkittää ja töistä tullessa, ja sitten hengailee muualla ja käyttää vielä illalla. Rottweilerille on tärkeää tuntea kuuluvansa laumaan eli sen kanssa on vietettävä aikaa. Pentuna oltava johdonmukainen: koira ei saa murista, purra, näykkiä, kiskoa ja koiran on välittömättömästi irroitettava otteensa aivan mistä vaan kun omistaja niin sanoo. Kun noin vuoden verran on koiran kanssa töitä tehty, voi tuloksista alkaa jo nauttia - olet saanut luotettavan ja uskollisen perheenjäsenen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe