Onko kuvaamisesta selkeää lakia ? kuvaamisesta tuotteita kaupassa ?, tuotteita ja ihmisiä samaan kuvaan kaupassa ?, tai vain ihmisiä ulkona ?, tai ihmisiä kauppakeskuksessa johon he joutuvat kun kuvaan omaan käyttöön useita hyviä kohteita ?. Kiitos jos voisi joku tietävä neuvoa koska minua on kielletty kuvaamasta kauppakeskuksessa tuotteita digikameralla, mutta ei ole kielletty kamerakännykällä kuvaamista, eihän kuvat jää kuin minun tietokoneelle ?. Mitä sanoo se joka tietää ?
Saanko kuvata digikamer.joka kaupassa
10
3170
Vastaukset
- tietoa
Joku kyseli tuollaisesta asiasta jossain ja siinä vastattiin, että julkisilla/yleisillä paikoilla saa kuvata. Kaupoista en tiedä.
- Beagle Boy
Rikosoikeudellisesti tällainen kuvaaminen on rikoslain 24 luvun 6:nnen pykälän mukaan sallittua.
Siinä salakatselusta tuomitaan henkilö, joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuvaa tai katselee:
kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa olevaa henkilöä, taikka yleisöltä suljetussa mm. virastossa, liikehuoneistossa, tuotantolaitoksessa jne. olevaa henkilöä.
- eli silloin, kun kauppaliike on yleisölle avoinna, se on julkinen paikka ja kuvata saa muualla paitsi WC:ssä ja sovituskopeissa.
Huom. salakatselussa kuvataan tai teknisellä laitteella katsellaan aina henkilöä, ei esinettä tai eläintä.
Mahdolliseen teollisuusvakoiluun en ota kantaa.
- Susanna--
En kaupoista tiedä mutta olen minäkin ollut pankissa kuvaamassa seteleitä ja muuta. Muutamat konsertit on tullut kuvattua vaikka selkeät kiellot onkin olleet ja muuta sellaista. Laki on vain hidaste
- _joku_^
itse olen eräässä kaupassa töissä ja meillä ei saa kuvata minkäännäköisellä kameralla, koska jos se joutuu levitykseen niin silloin käytännössä kaikin ylinpomo pistää miedät työntekijät "kuseen", koska sellaista on päässyt tapahtumaan...ei myöskään tuotteiden hintoja saa kirjoittaa ylös eikä myöskään kuvata niitä.
- outoa
"ei myöskään tuotteiden hintoja saa kirjoittaa ylös"
mistä tiedät mitä se asiakas paperilapulleen kirjoitta...voihan jollekkin vaikka runosuoni puhjeta kun lenkkimakkaran ale hintaa tuijottaa... - Mona-Henrika
mutta se liittyy ihan valvontakameroihin...
- Morsum
Mona-Henrika kirjoitti:
mutta se liittyy ihan valvontakameroihin...
Apulaisoikeusasiamies on asiaan ottanut vasta kantaa.
Kuvaaminen on sallittu KAIKKIALLA ennalta määräämättömälle yleisölle avoinna olevassa tilassa. Esimerkiksi kaupat, kauppakeskukset ja pankit. Toki näissäkin on yleisöltä suljettuja tiloja. Tällaisissa kohteissa ei kuvaamista saa estää kauppias eikä vartija. On tietysti kohteliasta kysyä esimerkiksi kaupassa saako siellä kuvata - asiaa
Morsum kirjoitti:
Apulaisoikeusasiamies on asiaan ottanut vasta kantaa.
Kuvaaminen on sallittu KAIKKIALLA ennalta määräämättömälle yleisölle avoinna olevassa tilassa. Esimerkiksi kaupat, kauppakeskukset ja pankit. Toki näissäkin on yleisöltä suljettuja tiloja. Tällaisissa kohteissa ei kuvaamista saa estää kauppias eikä vartija. On tietysti kohteliasta kysyä esimerkiksi kaupassa saako siellä kuvataLöytyi ainakin yksi asiallinen vastaus ! Kiitos teille, sekä hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta .T: iso paha susi / teille hyvä
- K. Amera
Minkä vitun takia sun pitää kuvata kaupassa?? Pidäkkö sää kotonas jotain saakelin albumia kaupan tuotteista ja hintalapuista. Mitä helvetin hienoo on kuvata ihmisiä jossain ostarilla. Saako joku pervo jotain kiksejä siitä?
- LYIJYÄ PERSEESEEN
Laitappas paikka missä tavataan niin mä teen sinusta alle Kilon kappaleita, teräspatukalla aloitetaan raajoista ! työnnä se turpasi vain tänne ihmisten ilmoille niin laitetaan juttu tutkintaan ! sopisiko heti ? laita tietosi tänne juustopää ,saat jouluksi lahjan ! namia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883