Kenen renkaassa pysyy nasta

Mikä merkki

Jumalauta, talvirenkaista sakkorenkaat kun nastat katoo.
Talvirengas testien luoma mielikuva, turvallisuutta vain viikoksi?
Mikä on totuus pitemmällä ajalla?
Onko nastarenkaan elinikä vain 10.000 km?
Olisiko mahdollista seurata pitempiaikaisesti "samoja renkaita" joilla tehdään se "ensitesti" NASTAN KIINNIPYSYVYYS RENKAASSA. Entä perässäajavien tuulilasivauriot.
Työllistävä vaikutus, sekä lisää turvaväliä takanatuleviin. On sentään jotain hyvää.

14

5104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumpa ne

      Nastat lentäisivätkin taaksepäin,mutta kun vastaantulevat ampuu niitä paljon kovemmalla lähtönopeudella.

      Ja on aika kurja katella renkaitaan,kun nastat on menny poikki. Se tärkein kärkipiikki on katkennu,ja kanta saattaa tököttää vielä kumissa,vaikka ei sudittu,eikä lukkojarrutuksia harrastettu.

      Eivät totteron totterot osaa edes tehdä kartiomaisia piikkejä,jotka ei katkeaisi. Ja isommalla kantalätkällä,että ne myös pysyisivät renkaan mukana,eikä toisten tiellä liikkujien laseissa.

      tehhään tuosta helevetillinen älämölö,niin jospa joku on vielä kuulokykyinen noista päättäjän pötjäkkeistä.

    • Vaikka jäljellä ei olisi yhtään nastaa niin ei ne sakkorenkaita ole jos pitaa on yli 3mm.

      • kuin minä

        Ostakaa kitkarenkaat...
        Nokian kitkarenkaat kestää ainakin 80000 km, eikä tiet kulu.


      • örkki
        kuin minä kirjoitti:

        Ostakaa kitkarenkaat...
        Nokian kitkarenkaat kestää ainakin 80000 km, eikä tiet kulu.

        Tulihan se iltasatu sieltä


      • Jamppa1
        örkki kirjoitti:

        Tulihan se iltasatu sieltä

        riittää. Faktathan on sellaiset että ensinnäkin nastarenkaasta ei tee laillista 3 mm ura, vaan lisäksi on nastamääräykset. Mm. että nastojen määrä saa poiketa suurimmasta max 25 %.

        Toinen fakta on se että aika harvalla talvirenkaalla ajetaan 80 tkm. Ei ainakaan nokialaisella. Tietyllä renkaalla tietyissä olosuhteissa nuo määrät on kyllä mahdollisia.

        Itse asiaan, kyllähän tuo pysyvyys on ongelma, toisilla merkeillä enemmän toisilla vähemmän. Vähiten on törmätty nokialaisessa, misukassa ja pirellissä. Eniten Gislavedissä. Nokian nelosissakin oli erä nastavikaisia, mutta ongelma on korjattu. Nastoista on myös tarkat määräykset, ei ne voi olla mitään kilon möykkyjä.


      • max. niinkö
        Jamppa1 kirjoitti:

        riittää. Faktathan on sellaiset että ensinnäkin nastarenkaasta ei tee laillista 3 mm ura, vaan lisäksi on nastamääräykset. Mm. että nastojen määrä saa poiketa suurimmasta max 25 %.

        Toinen fakta on se että aika harvalla talvirenkaalla ajetaan 80 tkm. Ei ainakaan nokialaisella. Tietyllä renkaalla tietyissä olosuhteissa nuo määrät on kyllä mahdollisia.

        Itse asiaan, kyllähän tuo pysyvyys on ongelma, toisilla merkeillä enemmän toisilla vähemmän. Vähiten on törmätty nokialaisessa, misukassa ja pirellissä. Eniten Gislavedissä. Nokian nelosissakin oli erä nastavikaisia, mutta ongelma on korjattu. Nastoista on myös tarkat määräykset, ei ne voi olla mitään kilon möykkyjä.

        satuja tulla tupsahtelee vaan ...

        KAIKKI , siis kaikki autolehtien testit antavat n. 1.0 pisteyksikön erot parhaille kitkoille ja nastoille nastojen hyväksi !

        Jos se nastarengas jätetäänkin nastoittamatta niin silloin ne ovat yhtähyviä ! Koska ne parhaat nastarenkaat ovat nykyään samaa silicaa eli elastista lamellia täynnä niinkuin kitkatkin !

        Nastoilla vaan saadaan revittyä se pisteen ero maksimaalisissa olosuhteissa kitkoihin .

        Se on hirviä harhaluulo kun luullaan että nastarenkaissa pito lepää vaan ja ainoastaan nastojen varassa !


      • Jamppa1
        max. niinkö kirjoitti:

        satuja tulla tupsahtelee vaan ...

        KAIKKI , siis kaikki autolehtien testit antavat n. 1.0 pisteyksikön erot parhaille kitkoille ja nastoille nastojen hyväksi !

        Jos se nastarengas jätetäänkin nastoittamatta niin silloin ne ovat yhtähyviä ! Koska ne parhaat nastarenkaat ovat nykyään samaa silicaa eli elastista lamellia täynnä niinkuin kitkatkin !

        Nastoilla vaan saadaan revittyä se pisteen ero maksimaalisissa olosuhteissa kitkoihin .

        Se on hirviä harhaluulo kun luullaan että nastarenkaissa pito lepää vaan ja ainoastaan nastojen varassa !

        jaksa taas aloittaa. Kaikki jotka tietää enemmän renkaista kuin että ne on mustia ja pyöreitä teitää että kitka- ja nastarenkaat on eri seosta ja lamelloitu eri tavalla. Turha selittää mistään elastisesta lamellista yhtään mitään jos ei asiaa kerran tunne.


      • takuulla
        Jamppa1 kirjoitti:

        riittää. Faktathan on sellaiset että ensinnäkin nastarenkaasta ei tee laillista 3 mm ura, vaan lisäksi on nastamääräykset. Mm. että nastojen määrä saa poiketa suurimmasta max 25 %.

        Toinen fakta on se että aika harvalla talvirenkaalla ajetaan 80 tkm. Ei ainakaan nokialaisella. Tietyllä renkaalla tietyissä olosuhteissa nuo määrät on kyllä mahdollisia.

        Itse asiaan, kyllähän tuo pysyvyys on ongelma, toisilla merkeillä enemmän toisilla vähemmän. Vähiten on törmätty nokialaisessa, misukassa ja pirellissä. Eniten Gislavedissä. Nokian nelosissakin oli erä nastavikaisia, mutta ongelma on korjattu. Nastoista on myös tarkat määräykset, ei ne voi olla mitään kilon möykkyjä.

        Olen komet Nokian Hakkapeliitta Q:t ajanu loppuun jokaisilla 80000, joten kuka täällä puhuu kokemuksesta?


      • heräs taas
        Jamppa1 kirjoitti:

        jaksa taas aloittaa. Kaikki jotka tietää enemmän renkaista kuin että ne on mustia ja pyöreitä teitää että kitka- ja nastarenkaat on eri seosta ja lamelloitu eri tavalla. Turha selittää mistään elastisesta lamellista yhtään mitään jos ei asiaa kerran tunne.

        sä ajelet varmaankin kitkoilla , vai mitä ?

        Aika kornia antaa mitättömiä säästövinkkejä muilla palstoilla jos kerran sortuu kitkarenkaisiin , nastarenkailla kun saa parempaa pito halvemmalla ???

        Kerro logiikkas meille nyt ?


      • markan..
        heräs taas kirjoitti:

        sä ajelet varmaankin kitkoilla , vai mitä ?

        Aika kornia antaa mitättömiä säästövinkkejä muilla palstoilla jos kerran sortuu kitkarenkaisiin , nastarenkailla kun saa parempaa pito halvemmalla ???

        Kerro logiikkas meille nyt ?

        jos senkään arvoinen peelo koko mies! Toivottavasti kukaan ei ota tosissaan tuota peeloa


      • Jamppa1
        heräs taas kirjoitti:

        sä ajelet varmaankin kitkoilla , vai mitä ?

        Aika kornia antaa mitättömiä säästövinkkejä muilla palstoilla jos kerran sortuu kitkarenkaisiin , nastarenkailla kun saa parempaa pito halvemmalla ???

        Kerro logiikkas meille nyt ?

        sä yrität sanoa? Mitähän mitättömiä säästövinkkejä mä olen antanut ja miten ne liittyy tähän? Jos jotakuta kiinnostaa, niin ajan omat ajot kitkoilla, firman ajot nastoilla. Kesällä molemmissa on kesärenkaat. Mutta miten sekään liittyy renkaiden seoksiin ja nastojen pysymiseen? Onkohan sulla taas hajuakaan mistä nyt puhutaan?


      • Jamppa1
        takuulla kirjoitti:

        Olen komet Nokian Hakkapeliitta Q:t ajanu loppuun jokaisilla 80000, joten kuka täällä puhuu kokemuksesta?

        ei siinä mitään.

        "Toinen fakta on se että aika harvalla talvirenkaalla ajetaan 80 tkm. Ei ainakaan nokialaisella. Tietyllä renkaalla tietyissä olosuhteissa nuo määrät on kyllä mahdollisia."

        -tarkennetaan sen verran että mulla oli mielessä sellainen turvallinen liikkuminen eikä sileäksi ajaminen. Pääseehän renkailla jos ottaa asiakseen, tuttu ajoi 30 vuotta samoilla talvirenkailla, olisko ollut 100 tkm. Oliko siinä mitään järkeä, on eri asia.


      • kaupparatsu
        Jamppa1 kirjoitti:

        ei siinä mitään.

        "Toinen fakta on se että aika harvalla talvirenkaalla ajetaan 80 tkm. Ei ainakaan nokialaisella. Tietyllä renkaalla tietyissä olosuhteissa nuo määrät on kyllä mahdollisia."

        -tarkennetaan sen verran että mulla oli mielessä sellainen turvallinen liikkuminen eikä sileäksi ajaminen. Pääseehän renkailla jos ottaa asiakseen, tuttu ajoi 30 vuotta samoilla talvirenkailla, olisko ollut 100 tkm. Oliko siinä mitään järkeä, on eri asia.

        nokialaisella 75000km/vuosi ja kaksi talvea ajaa hyvin, koska keväällä jo pärjää vähän huonommillakin. Toki ne ovat minulla alla loka/marraskuulta tuonne huhtikuun puoleenväliin alla. Elin keskimäärin sen 5 kuukautta ja reippaat 60000km


      • rok3
        max. niinkö kirjoitti:

        satuja tulla tupsahtelee vaan ...

        KAIKKI , siis kaikki autolehtien testit antavat n. 1.0 pisteyksikön erot parhaille kitkoille ja nastoille nastojen hyväksi !

        Jos se nastarengas jätetäänkin nastoittamatta niin silloin ne ovat yhtähyviä ! Koska ne parhaat nastarenkaat ovat nykyään samaa silicaa eli elastista lamellia täynnä niinkuin kitkatkin !

        Nastoilla vaan saadaan revittyä se pisteen ero maksimaalisissa olosuhteissa kitkoihin .

        Se on hirviä harhaluulo kun luullaan että nastarenkaissa pito lepää vaan ja ainoastaan nastojen varassa !

        silica seos renkaasa tai kumissa tarkoittaa kumiin lisätyn piikarbidia,siis samaa materiaalia kuin santapaperin hiova osa. Hiontakykyä ei yritetä niinkään aikaansaada, mutta kovuutensa ansiosta silica lisää kulumiskestävyyttä, eli kitka-/kitka-nastatapauksissa nimenomaan lamellien kestoa parantavasti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe