Helsingissä shamaanipiirejä?

Cyberanimal

Jees, eli tuli tässä mieleen, että onko pääkaupunkiseudulla kaveriporukkaa tai muuta porukkaa/yhteisöä/yms. jotka harjoittaisivat "matkaamista" yhdessä?

Tuntuu, että näitä yksittäisiä harjoittajia kyllä löytyy ja pari kertaa kimpassa kokeilleita mutta säännöllisesti harrastaviin en ole vielä törmännyt ja olisin itse kiinnostunut asiasta.

Toisaalta mietin myös sellaista ongelmaa, johon olen itse törmännyt elämässäni, eli "matkallahan" on aina jokin päämäärä, ja jos se puuttuu eli ei ole mitään asiaa toiselle puolelle niin miksi sitten mennä sinne?

Kertokaa mitä mieltä olette ja jos käytte säännöllisesti "matkalla" niin mitä siellä teette?

10

1192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cyberanimal

      Kuinka tylsää.

    • Otapa ensin selvää entisajan shamaaneista.

      Ei siihen hommaan kukaan HALUNNUT.
      Siihen synnyttiin ja voisipa melkein sanoa, että pakotettiin yhteisön toimesta.
      Jos jollain oli näkemisen ym. lahja, hänet painostettiin shamaaniksi.
      He usein myös toimivat yksin, erakkoina.

      Mutta toki, onhan näitä kaupunkishamaaneja vaikka millä mitoin. Salli mun nauraa.

      • meitsi

        Enpä ota, mutta enpä edes se,jolle sanoit tuon niin vähemmän viisaan kommenttisi.

        Se miten asiat oli ennen, on eri asia miten asiat ovat nyt. Se että entis-ajan ihmiset, eivät olleet kiinnostuneet henkimaailmoisssa vierailuista, ei ainakaan estä minua. Sinua voi se hieman kismittää että itse et sinne uskalla/kykene mennä.

        Mutta toki sallin sun nauraa.


      • meitsi kirjoitti:

        Enpä ota, mutta enpä edes se,jolle sanoit tuon niin vähemmän viisaan kommenttisi.

        Se miten asiat oli ennen, on eri asia miten asiat ovat nyt. Se että entis-ajan ihmiset, eivät olleet kiinnostuneet henkimaailmoisssa vierailuista, ei ainakaan estä minua. Sinua voi se hieman kismittää että itse et sinne uskalla/kykene mennä.

        Mutta toki sallin sun nauraa.

        Kiitos kritiikistä.

        Huomasin itsekin vastanneeni hieman epäasialliseen sävyyn.

        Uskallanpa silti väittää, ett siihen on olemassa syy , miksi muinoin ihmiset aivat halunneet. Ja tuo syy on edelleen sama. Pelko. Toden totta, siinä olet oikeassa.

        Mutta asiat eivät ole muuttuneet paljoa. Shamaanien lukumäärä verrattuna väestönmäärään on varmastikin pienentynyt.
        Mutta epäilen silti tämmöisiä "shamaanikerhoja".
        Kuulostaa innokkaiden nuorukaisten hauskalta piiriltä.

        Shamaani tai tietäjä on melkein aina ollut vanha ja viisas ihminen. Huom. en kiellä poikkeuksia, mutta luotan mieluummin korvessa asuvan vaka vanhan tietäjäntaitoihin, kuin muutamaan pojankloppiin, jotka ovat niin shamaania, niin shamaania. =D

        Niinhän se Väinämöinenkin muinoin oli jo syntyjään vaka vanha ja viisas...

        Mutta jos se juttu toimii teille, se toimii minulle. Mikä minä olen teitä estämään?
        Saatanpa olla itse hakoteillä ja pahastikin, ken tietää?

        Mutta jokainen kulkee polkuaan.

        Kiitos =)


      • kaupungissa

        Käsittääkseni mainitsemasi shamaanit olivat niitä parhaimpia alan harjoittajia. He eivät silti olleet ainoita: vähän joka kodassa, iglussa, majassa ja jurtassa kumisi iltaisin rumpu kun vähäisemmät shamaanit harjoittivat shamanismia perhepiirissä. Vähän niin kuin nämä nykyshamaanit.

        On urheilijoita ja huippu-urheilijoita. Urheilijoiden ei pidä lopettaa koko touhua vain koska he eivät ikinä pysty niin hyviin suorituksiin kuin huippu-urheilijat. Sama pätee shamaaneihinkin.

        Nyt riitti, shamaani sanoi.


    • Heikki J. Patrikainen
    • meitsi

      "Kertokaa mitä mieltä olette ja jos käytte säännöllisesti "matkalla" niin mitä siellä teette?"

      Kerro itsekin jotain, siis mitä siellä teet.

      Mä käyn siellä oppimassa yleensä jotain uutta. Tervehtimässä "henkistä opastajaani" tai "voimaeläintäni".

      Yst.terv. Meitsi

      • Tähän on lisättävä, että koko homman mystisyys katoaa, jos sitä harrastaa kotona ja kertoo netissä kaikille kuinka kivaa oli.

        Ja mystiikka on olennainen osa tätä hommaa =)


      • meitsi
        Ukonpoika kirjoitti:

        Tähän on lisättävä, että koko homman mystisyys katoaa, jos sitä harrastaa kotona ja kertoo netissä kaikille kuinka kivaa oli.

        Ja mystiikka on olennainen osa tätä hommaa =)

        No kyllä se mystisyys siitä mun puolesta saakin kadota. Ja se ei ole minulle mitenkään olennainen osa tätä hommaa. En väitä olevani mikään Suuri Tietäjä/Shamaani. Ite näkisin sen vaan shamanismin harjoittamisena. Enpä ole vaan keksinyt parempaa nimeä sille, ainakaan sellaista minkä muutkin ymmärtäisivät.

        BTW. se mikä on mystistä sinulle, ei välttämttä ole mystistä minulle.


      • Cyberanimal

        En ole pahemmin matkustellut muualla kuin elämänpuussa, tai kai sitä on siksi kutsuttava [iso puunrunko, joka yhdistää kahta maailmaa]. Siellä olen tavannut menneitä ihmisiä ja välillä myös omia "voimaeläimiäni". Mitään uutta en ole oppinut, ehkä olen liian vähän liikkunut siellä.

        olen sitä mieltä ettei shamaanisuutta tai matkoja tarvitse mystifisoida, sillä kerrotiinhan entisaikaankin mm. parannettavalle henkilölle, missä tämän sielu oli lymynnyt ja mikä henki sitä oli pidätellyt siellä.

        Suurin syy kiinnostukseeni porukoista on se, että ryhmänä "mahti" on suurempi kuin yksin ja esim. maailmojen tuntemus parempi. Harvoin myös entisaikaan shamaanit harjoittivat tointaan ihan yksin, esim. kun shamaani vaipui trassiin, joku muu soitti rumpua "matkan" aikana vähän kuin polkuna takaisin [oliko se siperiassa tai kuitenkin jossain pohjoisessa, kun koko kyläyhteisö otti osaa istuntoon laulamalla ja tömistelemällä].


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe