Kastraatio, kauluri ja juominen

Hau!

Uros-corgimme kastroitiin eilen. Nyt ollaan totuteltu muovisen kaulurin käyttöön, vähän ovenpieliin törmäilyksihän se menee... Ilman sitä ei kuitenkaan uskalleta antaa koiran olla oikestaan hetkeäkään, sillä se hyökkää heti nuolemaan ala-/takapäätään, jos vaan tilaisuus tulee, ja kun meillä on kaksi pientä lastakin, koiran jokahetkinen vahtiminen ei onnistu millään.

Kaipaisin kuitenkin käytännön vinkkejä näiden n. 10 päivän elämäämme kaulurin kanssa (toivottavasti haava paranee kunnolla siinä ajassa!). Erityisesti päänvaivaa on tuottanut juominen - emme ole keksineet missä asennossa ja minkälaisesta kupista tuollainen matala koira onnistuisi kaulurin kanssa juomaan?! Toistaiseksi homma on hoitunut lähinnä niin, että olemme työntäneet haukulle vesikuppia kuonon eteen joka kerta kun kauluri on syystä tai toisesta (esim. ulos lähtiessämme) otettu hetkeksi pois.

Nyt viikonloppunahan tämä juominen ei ole kauhean iso ongelma, kun olemme itse koko ajan paikalla, mutta nytkin koiralla ehtii tulla yön aikana kova jano, ja sitäkin enemmän jännittää miten homma hoituu sitten kun arki koittaa, ja koira on koko työpäivän ajan yksin kotona. Vesikuppi on sillä kyllä koko ajan tarjolla, mutta eipä se taida uskaltaa sitä kaulurin kanssa lähestyä.

Kaipaamme siis vinkkejä erityisesti tähän juomiskysymykseen, ja muutkin neuvot kaulurin kanssa elämisestä ovat tervetulleita!

Kun muuten huomenna irroitamme haavan päältä teippisiteen (mahtaa siitä tulla rähinä...), kannattaako haavaa sen jälkeen puhdistaa vedellä suihkuttelemalla, vaiko jollain haavanpuhdistusaineella?

3

9494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äskettäin

Koira oppii kulkemaan kaulurin kanssa muutamassa päivässä tosi taitavasti. Juomastiaksi kannattaa laittaa jokin hyvin painava, reilusti kaulurin tötteröä pienempi kuppi(keramiikka, lasi yms vuoka). Meillä ainakin tavallinen kevyt kuppi lensi nurin, kun koira nosti päätään kupista(kaulurin reuna heitti). Käyttöön soveltui parhaiten paksu, kapea ja aika korkea lasitettu savikuppi. Ensin pidin sitä kädessäni, ja kun koira alkoi siitä juoda laskin sen varovasti maahan, ja koira jatkoi juomistaan, ja oppi niin siitä yksikseenkin juomaan.

Haavaa ei kannata kastella(muutamaan päivään 5-6) jos se on siistin näköinen, myöhemmin haalealla vedellä suikuttelu parantaa verenkiertoa ja nopeuttaa paranemista. Haava kyllä paranee normaalisti 10 päivän aikana täysin siistiksi. Kauluri kannattaa kiinnittää tukevalla pannalla suht kireälle, ettei yksin ollessaan onnistu keinottelemaan sitä pois. Meillä ainakin ovat pärjänneet parin päivän kuluttua jonkin aikaa itsekseenkin, ruokatunnilla on käyty tarkistamassa tilanne parina päivänä.

• KYP

Tarkkana kannattaa olla sen haavan kanssa! Meillä koira yritti hilata takapuoltaan maatakin vasten jo, kutinasta varmaan. Haavaa kyllä hoidettiin ohjeiden mukaan, mutta silti se piru pääs tulehtumaan... Kauluri otettiin meillä yleensä pois ruokailun ajaksi ja itse seisottiin takana. Kyllä se ruoka yleensä voiton vei ja kurjuus unohtui :) Mutta muuten se juominen on vähän kinkkinen paikka, taidettiinpa me jollain korottaa kuppia..

• Hau!

Kiitos neuvoistanne! Haavan paraneminen tuntuu lähteneen ihan hyvin käyntiin, vaikka eipä se järin nätiltä näytä... : / Mutta eiköhän sen tuollainen kuulu näin alkuun ollakin.

Koira itse asiassa nyhti teippisiteen pääosin itse irti, joten en joutunut kiskomaan sitä tikkien päältä, niin kuin etukäteen pelkäsin. Hän on sen verran pitkä "mato", että onnistui loppujen lopuksi menemään sellaiseen kippuraan, että sai hieman nuoltua haavaansa jopa kaulurin ollessa kaulassa! Olivat ilmeisesti eläinlääkärissä valinneet koiralle vähän liian pienen kaulurin, ja eilisilta menikin meillä sitten lisäosaa askarrellessa sen jatkoksi...

Mutta eiköhän tämä nyt tästä! : ) Toivottavasti leikkauksesta on pitkälläkin tähtäimellä toivottua hyötyä, eli että koira rauhoittuu vähän muille uroksille räyhäämisen ja narttujen perään ulvomisen suhteen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe