Koiran sterilisaatio

Tanskandoggityttö

Hei,
Löytyykö keneltäkään tietoa, minkä ikäisenä tyttö koiran voisi sterilisoida? Meillä 10 kuukauden ikäinen tyttö doggi jolla alkoi tänään ekat menkat.
Olen etsinyt turhaan tietoa netistä, ei tunnu löytyvän.
Olisi kiva, jos täälät löytyisi tietoa/kokemuksia kys. asiasta.
Mukavaa isänpäivää kaikille!
Terkuin, Tanskandogin "äiti"

9

6569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoksuajaton

Niin että onkos se nyt sitten 3kk juoksun jälkeen, milloin voi sterilisoida.

Ahdistaa vähän kun minulla on tuommoinen pieni koira, ja ekoja menkkoja sillekin oottelen. En vaan voi pirullakaan tietää onko ne menneet jo..

Tietääköhän lääkäri sitä tutkimalla? Vien koiran kumminkin vuosirokotuksiin, niin sillä reissulla voisin samalla leikkauttaakin..

• *g*

Monet ell ei ala leikkaamaan ennen ensimmäistä juoksua, syytä siihen en ihan varmasti tiedä mutta luultavasti liittyy jotenkin koiran kehityksen ja hormoonitoiminnan loppumiseen/vähenemiseen leikkauksen jälkeen.

• miksi te....

puhutte koiran KIIMASTA menkkoina,ne on kaksi eri asiaa.Menkkojen aikana ihminen ei tule raskaaksi kun se kohdun limakalvon ryönä poistuu,kun taas koiralla tulee vuotoa kiiman aikana,se kohtu valmistautuu siihen hedelmöitykseen.
      Ja kyllä sen kiiman yleensä huomaa.
      Varaa se aika siihen leikkaukseen vaikka heti juoksun loputtua,ei ainakaan mun lääkärini mielestä ole mitään väliä.

• lellu1960

Voit leikkauttaa koirasi ensimmäisen juoksun jälkeen.Mieluiten leikkaus tehdään juoksujen välissä,jolloin hormoonitoiminta on vähimmillään,eli 2-3 kuukautta juoksun jälkeen.Sterilisaatio on hyvä ratkaisu,jos et aio kerran koiraa pennuttaa ja eihän kaikkien koirien tarvitse välttämättä pentuja saada.Säästyt monelta riesalta kun leikkuutat,kohtutulehdusten vaaraa ei enää ole ja noin nuorella iällä leikattaessa nisäkasvaimien mahdollisuus pienenee todella merkittävästi.

• Tanskandoggi

Hei,

Lämpimät kiitokset tiedoista (: ! Otan heti huomenna yhteyttä eläinlääkäriimme.

Mukavaa sunnuntai iltaa toivitellen,

Tanskandogin "äippä"

• Juoksuajaton

Että tietääkö eläinlääkäri sen että onko koirallani ollut juoksu jo?

• narttukoirien omistaja

jollain verikokeella todeta, varma en ole, mutta kallis homma. Ei sitä koirasta muuten tiedä "päältä katsomalla" (niinkuin ei ihmisestäkään). Kuinka pieni koira sulla on? Mulla on ollut kääpiömäyräkoiria ja kyllä ne ainakin sen verran tiputtelee, että huomaa hyvin.

• Juoksuajaton
        narttukoirien omistaja kirjoitti:

jollain verikokeella todeta, varma en ole, mutta kallis homma. Ei sitä koirasta muuten tiedä "päältä katsomalla" (niinkuin ei ihmisestäkään). Kuinka pieni koira sulla on? Mulla on ollut kääpiömäyräkoiria ja kyllä ne ainakin sen verran tiputtelee, että huomaa hyvin.

No minulla on sekarotuinen, n 38 senttiä säkäkorkeudeltaan. Ja jo aika vanha..
        Luulin että ne vuodot tulee siin 8-10 kk:n iässä..
        Kaipa sitten toi pimu kehittyy hitaasti. Olis vaa mukava hoitaa rokotukset ja leikkaus samalla kerralla.

• tinttu

parit juoksut suositellaan ainakin tulevan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe