ekaluokkalaisen nukkumaanmenoaika?

mkm

En tiennyt mille palstalle olisin kirjoittanut mutta kirjoitan nyt ainakin tänne. Naapurissani asuu uusperhe, jossa on ekaluokkalainen poika.

Poika valvoo joka päivä hirveän myöhään ja vanhemmat vain antavat. Hän huutaa ja riehuu ja saa raivokohtauksia, jolloin hän hakkaa jotakin ja paiskaa ovia niin että koko kerrostalo helisee. Mellastusta kuuluu arkisin vielä 23-24 ja viikonloppuisin menee 24-01 puolelle. Jos ei mellasta, niin sitten pelaa kovaäänistä tietokonepeliä tai heittelee palloa... Miten poika jaksaa olla koulussa ihmettelen vaan!

Mihin aikaan tuon ikäiset lapset yleensä menevät nukkumaan? Eikö kouluviikolla pitäisi olla jo ennen kymmentä ainakin? Ja tuntuu kyllä oudolta että viikonloppunakin valvotaan niin myöhään.

Ihmettelen perheen tapoja. Muutenkin olen siis huolestunut kuin vain meitä häiritsevän metelin vuoksi. Eivätkö vanhemmat saa poikaan kuria, miten sitten muutaman vuoden päästä, nythän se on vielä aika pieni kuitenkin?!

18

3721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eka ja tokaluokalla kahdeksalta nukkumaan.Sitten siirsin kun menivät kolmannelle yhdeksään nukkumaanmenoajan. Nyt ovat yläasteella ja menevät kymmeneen mennessä nukkumaan. Viikonloppuisin saivat valvoa ala-asteella ollessa kymmeneen, jos vain halusivat. Eikä ole tullut marmatuksia näitten aikojen kans.

      • Mies.79

        Kyllähän lapsi unta tarvitsee, ja se on vanhempien tehtävä valvoa että niin käy (nukkumaan ei kylläkään voi ketään pakottaa, ainoastaan tilaan pyörimään, kuten omakohtaisesti tiedän). Mutta joku klo 20 nukkumaan laittaminen on jo kyllä melkein lapsen kidutusta, sanoisin... ;-) Varsinkin kouluikäisille.

        Omat vanhempani huolehtivat siitä, että ala-asteikäisenä jouduin sänkyyn suht aikaisin, tarkkaa kellonaikaa ei kai ollut mutta luulen että yleensä joskus 22 aikoihin kouluaamuina, viikonloppuisin luonnollisesti myöhempään.

        Mitä tästä seurasi? No, olihan se varmaan kasvun kannalta hyvä, mutta henkisesti seurauksena oli se, että rupesin vihaamaan nukkumista. "Aikuiset saavat valvoa 04:ään, miksi minä en saa?" Ymmärsin kyllä miksi, mutta silti se oli katkeraa. Seurauksena oli se, että kun kasvoin, halusin valvoa yhä enemmän ja enemmän. Joskus 14-vuotiaana valvoin jo joskus koko yön nukkumatta sekuntiakaan, ja äiti oli vieläkin vihainen tästä. Sen jälkeen olenkin vain valvonut entistä enemmän.

        Vihaan edelleen, 26-vuotiaana nukkumista yli kaiken. En haluaisi nukkua ollenkaan, mutta väsymyksen takia 2-3 tuntia joutuu nukkumaan. Aivan sama onko aamulla mikä meno, vaikkapa automatka 500 km päähän, en nuku enempää.

        Halveksun myös muita, jotka käyvät mahdollisesti nukkumaan jo joskus 23 aikoihin. Se ei ole mielestäni aikuisen nukkumaankäyntiaika, ei ollenkaan.

        Voi olla että kyse on vain siitä, että en tarvitse unta - osa ihmisistähän pärjää huomattavasti vähemmällä tuntimäärällä kuin joku 8, mikä on mielestäni hiton paljon. Mutta ehkä alitajuisesti kyse on siitäkin, että minut pienenä pakotettiin nukkumaan liian aikaisin. Aivan kuten viinankin kanssa - jos ei kotona anneta viinaa maistella, niin sitten siitä tulee helposti ongelma myöhemmin.

        No, tämä on vain tällaista osittain leikkimielistä pohdintaa, mutta sen verran tosissani olen, että mietin kyllä tarkkaan omien lasteni kohdalla, milloin he saavat jo vähän vapaammin päättää itse siitä, väsyttääkö vai ei.


      • jänskä..
        Mies.79 kirjoitti:

        Kyllähän lapsi unta tarvitsee, ja se on vanhempien tehtävä valvoa että niin käy (nukkumaan ei kylläkään voi ketään pakottaa, ainoastaan tilaan pyörimään, kuten omakohtaisesti tiedän). Mutta joku klo 20 nukkumaan laittaminen on jo kyllä melkein lapsen kidutusta, sanoisin... ;-) Varsinkin kouluikäisille.

        Omat vanhempani huolehtivat siitä, että ala-asteikäisenä jouduin sänkyyn suht aikaisin, tarkkaa kellonaikaa ei kai ollut mutta luulen että yleensä joskus 22 aikoihin kouluaamuina, viikonloppuisin luonnollisesti myöhempään.

        Mitä tästä seurasi? No, olihan se varmaan kasvun kannalta hyvä, mutta henkisesti seurauksena oli se, että rupesin vihaamaan nukkumista. "Aikuiset saavat valvoa 04:ään, miksi minä en saa?" Ymmärsin kyllä miksi, mutta silti se oli katkeraa. Seurauksena oli se, että kun kasvoin, halusin valvoa yhä enemmän ja enemmän. Joskus 14-vuotiaana valvoin jo joskus koko yön nukkumatta sekuntiakaan, ja äiti oli vieläkin vihainen tästä. Sen jälkeen olenkin vain valvonut entistä enemmän.

        Vihaan edelleen, 26-vuotiaana nukkumista yli kaiken. En haluaisi nukkua ollenkaan, mutta väsymyksen takia 2-3 tuntia joutuu nukkumaan. Aivan sama onko aamulla mikä meno, vaikkapa automatka 500 km päähän, en nuku enempää.

        Halveksun myös muita, jotka käyvät mahdollisesti nukkumaan jo joskus 23 aikoihin. Se ei ole mielestäni aikuisen nukkumaankäyntiaika, ei ollenkaan.

        Voi olla että kyse on vain siitä, että en tarvitse unta - osa ihmisistähän pärjää huomattavasti vähemmällä tuntimäärällä kuin joku 8, mikä on mielestäni hiton paljon. Mutta ehkä alitajuisesti kyse on siitäkin, että minut pienenä pakotettiin nukkumaan liian aikaisin. Aivan kuten viinankin kanssa - jos ei kotona anneta viinaa maistella, niin sitten siitä tulee helposti ongelma myöhemmin.

        No, tämä on vain tällaista osittain leikkimielistä pohdintaa, mutta sen verran tosissani olen, että mietin kyllä tarkkaan omien lasteni kohdalla, milloin he saavat jo vähän vapaammin päättää itse siitä, väsyttääkö vai ei.

        Minulla nimittäin vähän sama juttu:) En sentään kuitenkaan halveksu niitä, jotka nukkuvat enemmän, oikeastaan päinvastoin. Kadehdin ihmisiä, jotka osaavat nukkua ja nauttia siitä. Minulla myös aika kummallinen suhtautuminen nukkumisen.. valvon ja valvon niin, että tipahdan. Jos nukun liian paljon, tulen todella pahantuuliseksi ja poden huonoa omaatuntoa vielä sen lisäksi. Viimeyönä, tai no oikeastaan tänä aamuna menin nukkumaan vähän ennen kuutta.. ja heräsin kahdeksalta. Nyt väsyttää kyllä, mutta en tietenkään nuku. Pidemmänpäälle se saattaa kyllä koitua kohtalokkaaksi, mutta minkäs teet. En kyllä tarvitsekkaan paljon unta ja yleensä en edes pysy unessa viittä tuntia pidempää.. 3-4 tuntia on ihan riittävä.

        Olen sinua muutaman vuoden vanhempi naisihminen ja aika samantapaiset muistot lapsuudesta. Koin hirveänä vääryytenä nukkumaanpakottamisen ja kapinoin vastaan. yläasteella oli jo sellaista, että valvoin sitten yöt. Päiväsaikaan joskus sitten nukahdin koulunjälkeen ja sitä seurasi hirveä huuto, että päivällä ei nukuta. Eli ei ollut mitään päätösvaltaa oman nukkumisen suhteen.. ihmekö tuo, kun siihen ei osaa vieläkään suhtautua järkevästi.

        Minulla itsellä on pieni lapsi ja en todella pakota nukkumaan jos selvästi on virkeä, koska nukkumisen ja nukkumaanmenon ei ole tarkoitus olla epämukava kokemus.. teen kyllä kaikkeni, etten siirrä samaa vaivaa omille lapsilleni.


      • töissä et jaksaisi
        jänskä.. kirjoitti:

        Minulla nimittäin vähän sama juttu:) En sentään kuitenkaan halveksu niitä, jotka nukkuvat enemmän, oikeastaan päinvastoin. Kadehdin ihmisiä, jotka osaavat nukkua ja nauttia siitä. Minulla myös aika kummallinen suhtautuminen nukkumisen.. valvon ja valvon niin, että tipahdan. Jos nukun liian paljon, tulen todella pahantuuliseksi ja poden huonoa omaatuntoa vielä sen lisäksi. Viimeyönä, tai no oikeastaan tänä aamuna menin nukkumaan vähän ennen kuutta.. ja heräsin kahdeksalta. Nyt väsyttää kyllä, mutta en tietenkään nuku. Pidemmänpäälle se saattaa kyllä koitua kohtalokkaaksi, mutta minkäs teet. En kyllä tarvitsekkaan paljon unta ja yleensä en edes pysy unessa viittä tuntia pidempää.. 3-4 tuntia on ihan riittävä.

        Olen sinua muutaman vuoden vanhempi naisihminen ja aika samantapaiset muistot lapsuudesta. Koin hirveänä vääryytenä nukkumaanpakottamisen ja kapinoin vastaan. yläasteella oli jo sellaista, että valvoin sitten yöt. Päiväsaikaan joskus sitten nukahdin koulunjälkeen ja sitä seurasi hirveä huuto, että päivällä ei nukuta. Eli ei ollut mitään päätösvaltaa oman nukkumisen suhteen.. ihmekö tuo, kun siihen ei osaa vieläkään suhtautua järkevästi.

        Minulla itsellä on pieni lapsi ja en todella pakota nukkumaan jos selvästi on virkeä, koska nukkumisen ja nukkumaanmenon ei ole tarkoitus olla epämukava kokemus.. teen kyllä kaikkeni, etten siirrä samaa vaivaa omille lapsilleni.

        kyllä vanhemman kuuluu huolehtia että lapsi saa tarpeeksi unta. eihän ketään voi pakottaa nukkumaan, mutta jos itse kukkuu kaiket yöt, kai lapsikin oppii samat tavat.


      • Mies.79
        jänskä.. kirjoitti:

        Minulla nimittäin vähän sama juttu:) En sentään kuitenkaan halveksu niitä, jotka nukkuvat enemmän, oikeastaan päinvastoin. Kadehdin ihmisiä, jotka osaavat nukkua ja nauttia siitä. Minulla myös aika kummallinen suhtautuminen nukkumisen.. valvon ja valvon niin, että tipahdan. Jos nukun liian paljon, tulen todella pahantuuliseksi ja poden huonoa omaatuntoa vielä sen lisäksi. Viimeyönä, tai no oikeastaan tänä aamuna menin nukkumaan vähän ennen kuutta.. ja heräsin kahdeksalta. Nyt väsyttää kyllä, mutta en tietenkään nuku. Pidemmänpäälle se saattaa kyllä koitua kohtalokkaaksi, mutta minkäs teet. En kyllä tarvitsekkaan paljon unta ja yleensä en edes pysy unessa viittä tuntia pidempää.. 3-4 tuntia on ihan riittävä.

        Olen sinua muutaman vuoden vanhempi naisihminen ja aika samantapaiset muistot lapsuudesta. Koin hirveänä vääryytenä nukkumaanpakottamisen ja kapinoin vastaan. yläasteella oli jo sellaista, että valvoin sitten yöt. Päiväsaikaan joskus sitten nukahdin koulunjälkeen ja sitä seurasi hirveä huuto, että päivällä ei nukuta. Eli ei ollut mitään päätösvaltaa oman nukkumisen suhteen.. ihmekö tuo, kun siihen ei osaa vieläkään suhtautua järkevästi.

        Minulla itsellä on pieni lapsi ja en todella pakota nukkumaan jos selvästi on virkeä, koska nukkumisen ja nukkumaanmenon ei ole tarkoitus olla epämukava kokemus.. teen kyllä kaikkeni, etten siirrä samaa vaivaa omille lapsilleni.

        Kiitos tekstistäsi, mukava kuulla samanlaisesta yökukkujasta. Joo, kuten viestini ajankohdasta näki niin viime yökin meni hereillä ja tarkalleen ottaen kävin nukkumaan 07.00 ja nousin 10.00. Ja olen täysin virkeä...
        Sama juttu käy minulle, jos nukun liian paljon.

        Ja sinun tekstiisi vastanneelle nimimerkille tiedoksi, että itse ainakin olen hyvin jaksanut mm. koulut ja työt tällä tahdilla, vanhemmalla iällä voi sitten olla hankalampaa, mutta toistaiseksi...


      • ja..
        töissä et jaksaisi kirjoitti:

        kyllä vanhemman kuuluu huolehtia että lapsi saa tarpeeksi unta. eihän ketään voi pakottaa nukkumaan, mutta jos itse kukkuu kaiket yöt, kai lapsikin oppii samat tavat.

        varmasti enemmän, kuin moni "normaalissa" päivätyössä käyvä, koska monesti kulutan yöni sitten tekemällä työjuttuja.

        Lapseni kyllä menee nukkumaan 21-21.30 aikaan, joskus myöhemmin, joskus aiemmin, riippuu väsymyksestä.


      • LIIAN AIKAISIN
        Mies.79 kirjoitti:

        Kyllähän lapsi unta tarvitsee, ja se on vanhempien tehtävä valvoa että niin käy (nukkumaan ei kylläkään voi ketään pakottaa, ainoastaan tilaan pyörimään, kuten omakohtaisesti tiedän). Mutta joku klo 20 nukkumaan laittaminen on jo kyllä melkein lapsen kidutusta, sanoisin... ;-) Varsinkin kouluikäisille.

        Omat vanhempani huolehtivat siitä, että ala-asteikäisenä jouduin sänkyyn suht aikaisin, tarkkaa kellonaikaa ei kai ollut mutta luulen että yleensä joskus 22 aikoihin kouluaamuina, viikonloppuisin luonnollisesti myöhempään.

        Mitä tästä seurasi? No, olihan se varmaan kasvun kannalta hyvä, mutta henkisesti seurauksena oli se, että rupesin vihaamaan nukkumista. "Aikuiset saavat valvoa 04:ään, miksi minä en saa?" Ymmärsin kyllä miksi, mutta silti se oli katkeraa. Seurauksena oli se, että kun kasvoin, halusin valvoa yhä enemmän ja enemmän. Joskus 14-vuotiaana valvoin jo joskus koko yön nukkumatta sekuntiakaan, ja äiti oli vieläkin vihainen tästä. Sen jälkeen olenkin vain valvonut entistä enemmän.

        Vihaan edelleen, 26-vuotiaana nukkumista yli kaiken. En haluaisi nukkua ollenkaan, mutta väsymyksen takia 2-3 tuntia joutuu nukkumaan. Aivan sama onko aamulla mikä meno, vaikkapa automatka 500 km päähän, en nuku enempää.

        Halveksun myös muita, jotka käyvät mahdollisesti nukkumaan jo joskus 23 aikoihin. Se ei ole mielestäni aikuisen nukkumaankäyntiaika, ei ollenkaan.

        Voi olla että kyse on vain siitä, että en tarvitse unta - osa ihmisistähän pärjää huomattavasti vähemmällä tuntimäärällä kuin joku 8, mikä on mielestäni hiton paljon. Mutta ehkä alitajuisesti kyse on siitäkin, että minut pienenä pakotettiin nukkumaan liian aikaisin. Aivan kuten viinankin kanssa - jos ei kotona anneta viinaa maistella, niin sitten siitä tulee helposti ongelma myöhemmin.

        No, tämä on vain tällaista osittain leikkimielistä pohdintaa, mutta sen verran tosissani olen, että mietin kyllä tarkkaan omien lasteni kohdalla, milloin he saavat jo vähän vapaammin päättää itse siitä, väsyttääkö vai ei.

        Kyllä kouluikäisen laittaminen kahdeksalta nukkumaan on mielestäni todellakin aika älytöntä, yhdeksän tuntuu normaalimmalta. Kouluikäinen lapsi ei ole enää mikään vauva, jonka pitää nukkua jo klo 8...

        Tietysti jos pitää herätä jo klo 5


      • Kommentoija69

        Ihan turhaa määritellä yleispätevää nukkumaanmenoaikaa, koska heräämisajat vaihtelevat. Oleellista on, että saa riittävästi unta. Unitutkija Partosen mukaan ekaluokkalaiset tarvitsevat keskimäärin 10,5 tuntia unta vuorokaudessa. Tässä toki yksilöllistä vaihtelua. Jos lapsi herää aamulla virkeänä, siitä voi päätellä, että hän on saanut riittävästi unta. Jos lapsi herää tyypillisesti väsyneenä, täytyy ryhtyä menemään aikaisemmin nukkumaan. Illan parin viimeisen tunnin rauhoittaminenkin voi auttaa. Tietokonepelit, videot ja muu ruutuviihde tai muu kiihdyttävä toiminta on syytä lopettaa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Iltapalaksi ei kannata tarjota ruokaa, jonka glykeeminen indeksi on korkea eli ruokaa, joka nostaa nopeasti verensokeria, koska korkea verensokeri tekee levottomaksi ja korkeasta verensokerista seuraa helposti ylikompensaationa liian matala verensokeri ja nälkä, jolloin uni ei myöskään tule. Lasi maitoa, viipale ruisleipää ja hedelmä on hyvä vaihtoehto.


    • sko

      Tuntuu pahalta pienen pojan puolesta joka ei itse tiedä unentarvettaan ja jolla varmasti on huono olo liian valvomisen vuoksi.
      Meillä menevät vieläkin toka-ja neljäsluokkalaiset viikolla kahdeksalta nukkumaan, perjantaina ja lauantaina saa valvoa yhdeksään mutta silloinkin silmät jo harittavat. Lapsilla on turvallinen olo kun tietävät, milloin mennään nukkumaan ja ettei siitä pullikoiminen auta. Toivottavasti poika saa rajat.

    • sohvia

      poikani on tokalauokkalainen ja ainakin hänelle on vaikeaa mennä ajoissa nukkumaan. hän kyllä on arkena viimeistään klo 21 sängyssä mutta ei nuku. monta kertaa olen luullut jo nukkumatin korjanneen, kun sängystä klo 23 kuuluu: "voisko joku tuoda vettä..." toinen poika on eskarilainen ja nukahtaa äkkiä ennen klo 21. molempia on vaikea saada aamulla ylös kouluun, vanhempi tosin vähän helpompi. eli minkäs teet: en voi vieressä räyhätä, että nuku! iltamme ovat yleensä rauhallisia, hän liikkuu ja urheilee paljon, ei katsele paljoa videoita tai pelaa pleikkaria. ja tuntuu kuitenkin jaksavan.

      • kirjoja?

        oma poikani ei saanut enää unta kun alkoi lukemaan Harry pottereita. Hän on nyt myös tokalla ja kirjat kiellettiin. Nykyään nukahtaa kuten ennenkin.


    • milli

      5- ja 7-vuotiaat menevät viikolla viimeistään klo. 20 nukkumaan. Viikonloppuisin saavat valvoa niin myöhään kuin haluavat, käytännössä tämä tarkoittaa 22:ta. Harvoin ovat kauempaa jaksaneet.

    • Sami_

      Meillä on ekalukkalaiset pistetty iltatoimiin joskus kahdeksan aikoihin ja kyllä he ovat nukkumassa olleet klo 21 mennessä, joskus ennen klo 20.

    • äitee +4

      tuon ikäisellä on noin 10h. Vähempikin voi riittää, muttta tuohon pitäisi olla tilaisuus..

      • Nimetön

        jos alkaa kello 8 koulu mennään nukkumaan kello 8 aamulla ja jos alkaa 9 niin silloin mennään nukkumaan 9. viikonloppuisin mennään 9, herää aamuisin pirteänä kuin peipponen


    • Näin

      Ekaluokkalaisen on mentävä nukkumaan klo 19:30 ja 20:30 välillä. Herätys klo 7:30. Joka päivä, myös viikonloppuisin ja lomilla. Kun rytmi on täsmälleen sama joka päivä, niin yliväsymistä ja raivoa ei tule. Tästä vastaavat aikuiset, ei lapsi.

      • Näin

        Edelliseen tekstiin korjaus: herätys siis joka aamu klo 6:30, myös viikonloppuisin ja lomilla.


    • Kommentoija69

      On ihan selvää, että poika nukkuu liian vähän, jos hän käy koulua normaalisti. Lienee hyvin harvinaista, että tuonikäinen pärjäisi 7-8 tunnin yöunilla. Onko kyse tuoreesta uusperheestä? Kurinpitovaikeuksilta vaikuttaa. Niihin taas voi olla syynä, että poika oireilee vanhempiensa avioeron takia. Sano pojalle itselleen, että hänen häiritsevästä mekastuksestaan tietää koko kerrostalo ja että riski on, että joku soittaa sossutädit paikalle ja että siitä voi seurata sossutädit vievät hänet kotoaan johonkin todella ikävään laitokseen eroon perheestä ja ystävistä ja jossa ei saa pelata yhtään ja jossa isommat kiusaavat. Ehkä pelästyy, kun joku tuntematon aikuinen puhuttelee, ja ottaa opikseen ennenkuin joku asukkaista todella menee ja ilmoittaa lastensuojeluun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe