Paramparan kirja

astarattha

Onkohan kukaan lukenut sitä ex-Paramparan kirjaa, jossa seuraillaan Krsna-liikkeenkin elämää pitkät tovit? Arka ja ahdas ismi oli sen kirjan nimi. Miltä se vaikutti?

45

7612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      En ole vielä lukenut. Mutta olen kyllä pistänyt varaukseen kirjastossa --raportoin lisää kun olen lukenut! ;-)

      Olen kuullut, että siinä puhutaan oikeista ihmisistä ja tapahtumista, mutta kuitenkin keksityillä nimillä...

    • Pamu

      Haloo! Madhava kertoi, että joku täälläkinpäin bittiavaruutta oli kysellyt kirjastani. Minä olen siis se "ex-Parampara", jonka kirja julkaistiin pari viikkoa sitten. Hauska tavata, keitä sitten olettekin! Jos jollakulla on jotain mikä kirjassani heitä askarruttaa, vaivaa tai huolestuttaa, minulta saapi kysyä. Vastaan mikäli osaan ja muuten kykenen. Jännä palsta, muuten, enpä tällaisestakaan osannut aikanaan edes haaveilla. terv. Pekka Wirkamäki

      • Vaisnava

        Odotan innolla pääseväni lukemaan kirjaasi :-)

        Aiheeseen jotakuinkin liittyen, sain eräältä ystävältä juuri tällaisen tekstin, jonka on kirjoittanut Subhadra-mayi dasi. Minulla on vähän samantapaisia ajatuksia, mutta ne kohdistuvat laajemmallekin kuin ISKCONiin. Oli uskonto tai lahko mikä hyvänsä, ottakaa hyvät ihmiset se henkilökohtaisesti ja käyttäkää omia aivojanne Jumalan löytämiseen siitä. Älkää antako uskonnon institutionalisoitua sydämissänne!

        The Bhagavad-gita only came very recently into my life, even though I had lived in temples for almost ten years. Being outside the institution the last three years has led me finally to the Gita. It's the Gita's teachings that has made me move out of the institution in the first place.

        Sounds strange? Not to me. Bhagavad-gita was always with me and my time in ISKCON has been a big fight against the currents of how the institution interprets the teachings and how I read the book.

        My reading taught me the importance of contemplation, of being thoughtful, although being independently thoughtful may be a more correct term.

        It took me all those years to realise that, in order to do so, my only choice was to move out. Not bitter nor with any resentment at all, because everything happening around me gave me the maturity and the crystal-clear understanding of what my choices were.

        Bhagavad-gita has also been my best friend, in showing me that being 'disobedient' to the institution doesn't mean being disobedient to Krishna. It has nothing to do with it; the front cover of the book itself showed me that. After all, Arjuna was standing there pretty much on his own, a huge army of his former friends and relatives on one side, ready to send him to the eternal hunting fields. Krishna was there too with His teachings right next to him. If one stops looking at the enemies he faced, on the other side there are a whole lot of people there to his aid.

        That picture alone is very much like my life. At one point I thought ISKCON was my only family, until I found what Krishna wants from me and my former family members stood together in an army against me. Suddenly I was all wrong because I didn't follow the herd. But still, like Arjuna, I had Krishna's teachings right with me and, looking around me further, I saw another army, standing at my assistance to help me fulfil Krishna's instructions. Just this alone I learned from the front cover.

        How much more I learned when I opened the book with that new perspective! So yes, Bhagavad-gita has saved me too. It saved me from thinking that just sticking around, putting in a few hours work, wearing sari, tilak and neckbeads will result in my becoming a devotee. Instead the Gita has pushed me to live a life of contemplation, while facing a war and battlefield, i.e., my life. Indeed, this book has saved me, is still saving me and will continue to save me day after day, as long as I allow it.


      • kukkahattutäti

        Olen lukenut kirjasi jo kaksi kertaa.Ensimmäinen kerta meni tuuttuja hahmoja tunnistaessa ja toinen sinun ajatuksisasi uskosta ja epäilyksistäsi tutkiessa.

        Suosittelen vilpittömästi kirjaa kaikille: oli krishnaliike tuttu tai ei.Mikään paljastuskirja se ei onneksi ole vaan mielestäni hyvä henkilökohtainen
        tunteiden kuvaus jonka pohjaksi on lahkopsykologiaa ja sen lainalaisuuksia kyllä tutkittu.

        Minusta kirjailija on tehnyt sen viisaimman ratkaisun: ei ota avuttoman uhrin osaa vaan niistä kuuluisasta viidestä sormesta ainakin kolme osoittaa itseä kohden:


      • pamu
        Vaisnava kirjoitti:

        Odotan innolla pääseväni lukemaan kirjaasi :-)

        Aiheeseen jotakuinkin liittyen, sain eräältä ystävältä juuri tällaisen tekstin, jonka on kirjoittanut Subhadra-mayi dasi. Minulla on vähän samantapaisia ajatuksia, mutta ne kohdistuvat laajemmallekin kuin ISKCONiin. Oli uskonto tai lahko mikä hyvänsä, ottakaa hyvät ihmiset se henkilökohtaisesti ja käyttäkää omia aivojanne Jumalan löytämiseen siitä. Älkää antako uskonnon institutionalisoitua sydämissänne!

        The Bhagavad-gita only came very recently into my life, even though I had lived in temples for almost ten years. Being outside the institution the last three years has led me finally to the Gita. It's the Gita's teachings that has made me move out of the institution in the first place.

        Sounds strange? Not to me. Bhagavad-gita was always with me and my time in ISKCON has been a big fight against the currents of how the institution interprets the teachings and how I read the book.

        My reading taught me the importance of contemplation, of being thoughtful, although being independently thoughtful may be a more correct term.

        It took me all those years to realise that, in order to do so, my only choice was to move out. Not bitter nor with any resentment at all, because everything happening around me gave me the maturity and the crystal-clear understanding of what my choices were.

        Bhagavad-gita has also been my best friend, in showing me that being 'disobedient' to the institution doesn't mean being disobedient to Krishna. It has nothing to do with it; the front cover of the book itself showed me that. After all, Arjuna was standing there pretty much on his own, a huge army of his former friends and relatives on one side, ready to send him to the eternal hunting fields. Krishna was there too with His teachings right next to him. If one stops looking at the enemies he faced, on the other side there are a whole lot of people there to his aid.

        That picture alone is very much like my life. At one point I thought ISKCON was my only family, until I found what Krishna wants from me and my former family members stood together in an army against me. Suddenly I was all wrong because I didn't follow the herd. But still, like Arjuna, I had Krishna's teachings right with me and, looking around me further, I saw another army, standing at my assistance to help me fulfil Krishna's instructions. Just this alone I learned from the front cover.

        How much more I learned when I opened the book with that new perspective! So yes, Bhagavad-gita has saved me too. It saved me from thinking that just sticking around, putting in a few hours work, wearing sari, tilak and neckbeads will result in my becoming a devotee. Instead the Gita has pushed me to live a life of contemplation, while facing a war and battlefield, i.e., my life. Indeed, this book has saved me, is still saving me and will continue to save me day after day, as long as I allow it.

        Mitäpä siihen voi muuta sanoa kuin että; good for you! Minunkin mielestäni Gita on loistava kirja, vaikka se vähemmälle luvulle viime vuosina jäänyt onkin. T:pamu


      • pamu
        kukkahattutäti kirjoitti:

        Olen lukenut kirjasi jo kaksi kertaa.Ensimmäinen kerta meni tuuttuja hahmoja tunnistaessa ja toinen sinun ajatuksisasi uskosta ja epäilyksistäsi tutkiessa.

        Suosittelen vilpittömästi kirjaa kaikille: oli krishnaliike tuttu tai ei.Mikään paljastuskirja se ei onneksi ole vaan mielestäni hyvä henkilökohtainen
        tunteiden kuvaus jonka pohjaksi on lahkopsykologiaa ja sen lainalaisuuksia kyllä tutkittu.

        Minusta kirjailija on tehnyt sen viisaimman ratkaisun: ei ota avuttoman uhrin osaa vaan niistä kuuluisasta viidestä sormesta ainakin kolme osoittaa itseä kohden:

        Kiitos, kukkahattutäti! On sulla muuten nimi jossa konnotaatioita riittää. Herää välittömästi kysymys, ken oot? Kiva kun huomasit, että mistään sosiaalipornokirjasta ei suinkaan ollut kysymys. Ja mitä niihin syyttäviin sormiin tulee, aivan, kovin moni niistä joutaa osoittamaan aivan itseä kohtaan. Oman erheellisyyden julkinen tunnustaminen ei ole kuitenkaan niitä aivan suosituimpia harrastuksia, ja ylilyönnitkin ovat mahdollisia, joten turvallisinta on useimmiten syytellä itseänsä vain hyvin turvallisessa ja ymmärtäväisessä seurassa. Kiitos siis kukkahattutädille ja hänen lempeälle asenteelleen. Kiltti täti. t:pamu


      • ???
        pamu kirjoitti:

        Kiitos, kukkahattutäti! On sulla muuten nimi jossa konnotaatioita riittää. Herää välittömästi kysymys, ken oot? Kiva kun huomasit, että mistään sosiaalipornokirjasta ei suinkaan ollut kysymys. Ja mitä niihin syyttäviin sormiin tulee, aivan, kovin moni niistä joutaa osoittamaan aivan itseä kohtaan. Oman erheellisyyden julkinen tunnustaminen ei ole kuitenkaan niitä aivan suosituimpia harrastuksia, ja ylilyönnitkin ovat mahdollisia, joten turvallisinta on useimmiten syytellä itseänsä vain hyvin turvallisessa ja ymmärtäväisessä seurassa. Kiitos siis kukkahattutädille ja hänen lempeälle asenteelleen. Kiltti täti. t:pamu

        Hei Pamu,

        Sellaista haluaisin kysellä kuin: Mikä on suhteesi Krishnaan & vaishnavismiin nykyään? Pidätkö itseäsi vielä bhaktana? Uskotko Jumalaan?

        En ole vielä siis lukenut kirjaasi. Se on vielä kirjaston varauslistalla. Mutta haluaisin tietää enemmän nykytilanteestasi.

        Krishna-liike & Krishna kun ovat kaksi eri asiaa. Eikä iskconilla ole patenttia pyhään nimeen tai vaishnavismiin...välillä tuntuu, että mediassa nämä kaksi asiaa sekottuvat...ja se harmittaa tällaista ei-mihinkään-liikkeeseen kuuluvaa Krishna-bhaktaa.

        Kaikkea hyvää sinulle!

        Hare Krishna!


      • Pamu
        ??? kirjoitti:

        Hei Pamu,

        Sellaista haluaisin kysellä kuin: Mikä on suhteesi Krishnaan & vaishnavismiin nykyään? Pidätkö itseäsi vielä bhaktana? Uskotko Jumalaan?

        En ole vielä siis lukenut kirjaasi. Se on vielä kirjaston varauslistalla. Mutta haluaisin tietää enemmän nykytilanteestasi.

        Krishna-liike & Krishna kun ovat kaksi eri asiaa. Eikä iskconilla ole patenttia pyhään nimeen tai vaishnavismiin...välillä tuntuu, että mediassa nämä kaksi asiaa sekottuvat...ja se harmittaa tällaista ei-mihinkään-liikkeeseen kuuluvaa Krishna-bhaktaa.

        Kaikkea hyvää sinulle!

        Hare Krishna!

        Moi! Ei kait se pohjimmainen suhtautuminen ole mihinkään muuttunut. Tarkoitan tällä sitä uskon kaikkein neitseellisintä olotilaa joka on vailla dogmeja ja kaikenkarvaisia opinkappaleita. Ajatus Jumalasta pienenä paimenpoikana on varsin viehättävä. Onko Hän sitten pieni paimenpoika vai mikä, mistäpä minä sen tietäisin? Tänä päivänä en tunne järin suurta tarvetta moista edes selvittää. Uskon (minkä arvoista se nyt sitten onkin!)elämän yliaineelliseen ulottuvuuteen ja yritän olla sille avoin, mutta kaikenlainen lokerointi ja systematisointi ahdistaa. Mitenkäs se oli? Sarva dharman parityajya...ja siinä olet sataoikeassa, että yhdelläkään liikkeellä tai ihmisellä ei ole patenttia tai yksinoikeuksia niin Krishnaan kuin mihinkään muuhunkaan ylimaalliseen ulottuvuuteen. Vapailla laduilla on mukava hiihdellä, vaikka ne usein löytyvätkin vain umpihangesta.


      • Mr Hyde
        Pamu kirjoitti:

        Moi! Ei kait se pohjimmainen suhtautuminen ole mihinkään muuttunut. Tarkoitan tällä sitä uskon kaikkein neitseellisintä olotilaa joka on vailla dogmeja ja kaikenkarvaisia opinkappaleita. Ajatus Jumalasta pienenä paimenpoikana on varsin viehättävä. Onko Hän sitten pieni paimenpoika vai mikä, mistäpä minä sen tietäisin? Tänä päivänä en tunne järin suurta tarvetta moista edes selvittää. Uskon (minkä arvoista se nyt sitten onkin!)elämän yliaineelliseen ulottuvuuteen ja yritän olla sille avoin, mutta kaikenlainen lokerointi ja systematisointi ahdistaa. Mitenkäs se oli? Sarva dharman parityajya...ja siinä olet sataoikeassa, että yhdelläkään liikkeellä tai ihmisellä ei ole patenttia tai yksinoikeuksia niin Krishnaan kuin mihinkään muuhunkaan ylimaalliseen ulottuvuuteen. Vapailla laduilla on mukava hiihdellä, vaikka ne usein löytyvätkin vain umpihangesta.

        Luin kirjasi yhdeltä istumalta,kun oli niin mielenkiintoinen.Siitä voisi olla paljonkin kysyttävää,vaan eivät kysymykset ainakaan näin yhden lukukerran myötä ole vielä jäsentyneet.Jotain haluaisin kuitenkin jo kysyä silkkaa uteliaisuuttani: vieläkö olet siivoojana? Vierailet näköjään koht.usein netissä,saitko rahat kokoon uutta tietokonetta varten? Onko terveytesi nyt palannut ennalleen? Hyvää vointia!


      • Pamu
        Mr Hyde kirjoitti:

        Luin kirjasi yhdeltä istumalta,kun oli niin mielenkiintoinen.Siitä voisi olla paljonkin kysyttävää,vaan eivät kysymykset ainakaan näin yhden lukukerran myötä ole vielä jäsentyneet.Jotain haluaisin kuitenkin jo kysyä silkkaa uteliaisuuttani: vieläkö olet siivoojana? Vierailet näköjään koht.usein netissä,saitko rahat kokoon uutta tietokonetta varten? Onko terveytesi nyt palannut ennalleen? Hyvää vointia!

        Sanitaatioteknisistä tehtävistä luovuimme vuonna 2000. Olen nykyisin vapaa kirjoittaja/työtön. Kirjan kust.sopimuksen allekirjoittamisesta sain hillot tietsikkaan ja nettiyhteyteen. Kyllä nyt kelpaa! Terveys? Olen jo 46-vuotias ja paras käyttöpäivämäärä on jo kaukana takanapäin. Joten kuten nitkutellaan, mutta ei se mitään haittaa kun aina lauletaan. Hyvää vointia myös itsellesi, ja pidä tasapaino sisäisen Hydesi ja Jekyllisi kanssa! t:pamu


      • Mr Hyde
        Pamu kirjoitti:

        Sanitaatioteknisistä tehtävistä luovuimme vuonna 2000. Olen nykyisin vapaa kirjoittaja/työtön. Kirjan kust.sopimuksen allekirjoittamisesta sain hillot tietsikkaan ja nettiyhteyteen. Kyllä nyt kelpaa! Terveys? Olen jo 46-vuotias ja paras käyttöpäivämäärä on jo kaukana takanapäin. Joten kuten nitkutellaan, mutta ei se mitään haittaa kun aina lauletaan. Hyvää vointia myös itsellesi, ja pidä tasapaino sisäisen Hydesi ja Jekyllisi kanssa! t:pamu

        On kivaa lukea kirjaasi taas uudestaan,siinä vuorottelevat tapahtumienkuvaus joka saa kärsimättömänä odottamaan jatkoa juonelle ja hyvä analyysi joka tyydyttää pohdiskeluntarvetta.Kirjoittaja on selvästi lahjakas tyyppi.Kysymyksiä kirjailijalle perheineen: oletteko siirtyneet lihansyöntiin? Onko porttikieltonne temppeleihin edelleen voimassa (luulisi olevan elinikäinen kirjan julkaisun jälkeen)? Saanko kysyä vaimon kastenimeä? Mitäpä Sastrapadalle nykyään kuuluu mantraileeko edelleen? Mantraatteko te enää?
        Hyvää jatkoa,aina vain parempaa toivottaen Mr Hyde.


      • kukkahattutäti
        Mr Hyde kirjoitti:

        On kivaa lukea kirjaasi taas uudestaan,siinä vuorottelevat tapahtumienkuvaus joka saa kärsimättömänä odottamaan jatkoa juonelle ja hyvä analyysi joka tyydyttää pohdiskeluntarvetta.Kirjoittaja on selvästi lahjakas tyyppi.Kysymyksiä kirjailijalle perheineen: oletteko siirtyneet lihansyöntiin? Onko porttikieltonne temppeleihin edelleen voimassa (luulisi olevan elinikäinen kirjan julkaisun jälkeen)? Saanko kysyä vaimon kastenimeä? Mitäpä Sastrapadalle nykyään kuuluu mantraileeko edelleen? Mantraatteko te enää?
        Hyvää jatkoa,aina vain parempaa toivottaen Mr Hyde.

        www.harimedia.net

        Aika esoteerista edelleenkin:)


      • Pamu
        Mr Hyde kirjoitti:

        On kivaa lukea kirjaasi taas uudestaan,siinä vuorottelevat tapahtumienkuvaus joka saa kärsimättömänä odottamaan jatkoa juonelle ja hyvä analyysi joka tyydyttää pohdiskeluntarvetta.Kirjoittaja on selvästi lahjakas tyyppi.Kysymyksiä kirjailijalle perheineen: oletteko siirtyneet lihansyöntiin? Onko porttikieltonne temppeleihin edelleen voimassa (luulisi olevan elinikäinen kirjan julkaisun jälkeen)? Saanko kysyä vaimon kastenimeä? Mitäpä Sastrapadalle nykyään kuuluu mantraileeko edelleen? Mantraatteko te enää?
        Hyvää jatkoa,aina vain parempaa toivottaen Mr Hyde.

        Kiitos kehuista, ne lämmittää sellaista, jonka itsetunto on ollut kovalla dieetillä. Ei taida tulla meistä lihansyöjiä. Moraaliset esteet sikseen, viime kerrasta on kuitenkin jo reilusti yli 20 vuotta aikaa. En tiedä porttikielloista. Epäilysi pysyvästä sellaisesta saattaa tosiaan olla totta? Onneksi pyhättöjä on monenlaisia. Oma kotikin voi sellainen olla, jos niin haluaa. Vaimon kastenimi oli Urmila. Luulenpa Visnupadan mantrailevan milloin mitäkin, HK-mantraakin siinä sivussa. Rehellisesti sanottuna en ole kysynyt! Kaippa hänelle kuuluu ihan kohtuu hyvää. Meikäläisen mantrailut ovat varsin vaatimatonta luokkaa. Hyvää jatkoa itsellesi!
        t:Pamu


      • Pamu
        kukkahattutäti kirjoitti:

        www.harimedia.net

        Aika esoteerista edelleenkin:)

        Esoteerista, jos ei vielä Iskconin-aikojakin esoteerisempaa ovat hänen puuhailunsa. Tässä tapauksessa seepran raidat ovat muuttuneet aina vain kirkkaammiksi iän kasvaessa. Ei ole kyllä oikein oman pelikentän hommia. Tiedä sitten, sainko aikanani yliannostuksen?


      • Mr Hyde
        Pamu kirjoitti:

        Kiitos kehuista, ne lämmittää sellaista, jonka itsetunto on ollut kovalla dieetillä. Ei taida tulla meistä lihansyöjiä. Moraaliset esteet sikseen, viime kerrasta on kuitenkin jo reilusti yli 20 vuotta aikaa. En tiedä porttikielloista. Epäilysi pysyvästä sellaisesta saattaa tosiaan olla totta? Onneksi pyhättöjä on monenlaisia. Oma kotikin voi sellainen olla, jos niin haluaa. Vaimon kastenimi oli Urmila. Luulenpa Visnupadan mantrailevan milloin mitäkin, HK-mantraakin siinä sivussa. Rehellisesti sanottuna en ole kysynyt! Kaippa hänelle kuuluu ihan kohtuu hyvää. Meikäläisen mantrailut ovat varsin vaatimatonta luokkaa. Hyvää jatkoa itsellesi!
        t:Pamu

        ...että vaimosi onkin Urmila olen nimittäin tavannut hänet kerran noin 10 v sitten.Tuli juttelemaan ja puhuimme hieman kasvissyönnistä.Kysyessäni mitä hän puuhaili ennen Krishna-liikkeeseen liittymistä hän mainitsi jotain harrastelijateatterista (saatan muistaa väärin).Muistan kyllä hänet oli hymyilevä,sympaattinen ja vaatimaton tyttö.


      • Pamu
        Mr Hyde kirjoitti:

        ...että vaimosi onkin Urmila olen nimittäin tavannut hänet kerran noin 10 v sitten.Tuli juttelemaan ja puhuimme hieman kasvissyönnistä.Kysyessäni mitä hän puuhaili ennen Krishna-liikkeeseen liittymistä hän mainitsi jotain harrastelijateatterista (saatan muistaa väärin).Muistan kyllä hänet oli hymyilevä,sympaattinen ja vaatimaton tyttö.

        Kuulostaa tutulta. Kuvataiteilijahan tuo. Väsää paraikaa lastenkuvakirjaa.


      • git-gat

        Hei kirjan kirjoittaja,

        kirjasi oli mielenkiintoista luettavaa. Jos saan antaa palautetta, niin sinussa on kirjallisesti hyviä lahjoja, joita kannattaa käyttää ehdottomasti. Kirjoitat mielestäni johdonmukaisesti ja pohdiskelevan persoonallisella tavalla. Tällainen tapa on lukijalle mielenkiintoinen ja pitää koko ajan lukemisen 'vireessä'. Suuntaa kirjoittamisen piiriin ja kehittämään erilaisia kirjoituksia taidoilla.

        Elämäsi tarina Hare Krishna-liikkeessä oli varmasti sinulle kokemuksia antavaa. Elämä on moni-vivahteinen. Yhteiskunta ja uskonto ovat aina sotineet keskenään. Maailma jatkaa menoaan, nyky-teknologia-kehitys aina vain menee huimaa vauhtia eteenpäin, ihminen muuttuu, asenteet, arvomaailmat muuttuvat, ryhmittymät muuttuvat, ihmis- ja sosiaali-rakenteet muuttuvat, mutta silti aina säilyy jokaisen ihmisen sisäinen arvo-maailma. Ja oma maailman katsomuksensa ja kasvunsa.

        Elämä on kasvua ja itsensä etsimistä. Se ei ole ahdas ismi tai jyrkkä kielto. Se on askeleita, joiden kautta jokainen etenee, omalla valitulla tavallaan. Jokainen askel meidän elämän tiellä jättää jälkensä.

        Joka kantaa oman näkemyksensä ja tutkii omaa paikkaansa, se on hyvällä tiellä. Kiitos luku-kokemuksesta.

        Terv: luku-toukka


      • Lukija2009
        Pamu kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta. Kuvataiteilijahan tuo. Väsää paraikaa lastenkuvakirjaa.

        Luin kirjasi juuri, se oli loistava!

        Minä olin muuten jopa aikeissa lähteä ISKCON:in toimintaan mukaan, mutta teoksesi sai miettimään toisen kerran. Sinänsä kirjastasi ei tullut niin kauhean negatiivista kuvaa Hare Krishna-liikkeestä, mutta kuvailemasi elämä kuullosti minulle hemmotellulle "pullamössöpojalle" liian rankalta!

        muuten, tilasin joskus 1990-luvun alkupuolella Bhagavatamin kaikki suomeksi julkaistut osat, ja sen mukana tuli tällainen lappu, onkohan lähettäjä vaimosi? :-)

        linkki kuvaan:



        http://public.blu.livefilestore.com/y1phFy73eHOvnDRLR0siB6M7_pnEzchJ7jv8GTbLCGFQawPWaEBkq-3S9fuDru2OkWrGKTqwVDvPKRGwgQ1z1k2zA/vi...

        mikähän on muuten syy, ettei suomeksi bhagavatamia käännetty kuin kympin ykköskirjaan saakka, johtuuko lojaalisuudesta perustajalle?

        kiitos lukukokemuksesta


      • Pekka Tapio V.
        Lukija2009 kirjoitti:

        Luin kirjasi juuri, se oli loistava!

        Minä olin muuten jopa aikeissa lähteä ISKCON:in toimintaan mukaan, mutta teoksesi sai miettimään toisen kerran. Sinänsä kirjastasi ei tullut niin kauhean negatiivista kuvaa Hare Krishna-liikkeestä, mutta kuvailemasi elämä kuullosti minulle hemmotellulle "pullamössöpojalle" liian rankalta!

        muuten, tilasin joskus 1990-luvun alkupuolella Bhagavatamin kaikki suomeksi julkaistut osat, ja sen mukana tuli tällainen lappu, onkohan lähettäjä vaimosi? :-)

        linkki kuvaan:



        http://public.blu.livefilestore.com/y1phFy73eHOvnDRLR0siB6M7_pnEzchJ7jv8GTbLCGFQawPWaEBkq-3S9fuDru2OkWrGKTqwVDvPKRGwgQ1z1k2zA/vi...

        mikähän on muuten syy, ettei suomeksi bhagavatamia käännetty kuin kympin ykköskirjaan saakka, johtuuko lojaalisuudesta perustajalle?

        kiitos lukukokemuksesta

        Kiitos itsellesi! Ja onnittelut viisaasta päätöksestä pysyä kohteliaalla etäisyydellä lahkoilun humusta. Ei se sinun linjauksesi ihmistä pullamössöpojaksi- tai tytöksi tee, pikemminkin fiksuksi. Samanmoisen päätöksen teki myös vanhempi veljeni, eikä jäänyt mistään eritärkeästä paitsi.

        Tarkoitukseni ei ollutkaan mollata silkan mollaamisen vuoksi Krishna-liikettä, tai jotenkin maksaa kalavelkoja, pois se minusta, mutta toisaalta en myöskään nähnyt mitään tarvetta käsitellä vanhaa lahkoani tai edes itseäni siellä mitenkään silkkihansikkain. Ahtaasta uskosta avarammalle, se on ainoa oikea suunta. Sitä päätöstä on kuitenkin vaikea tehdä, jos koko ajan on joku epärationaalinen pelko persiessä että "nyt ne jyrää meitin!".

        Kiva kun liitit tuon kirjeentyngän mukaan. Ihan on sama hlö. Lähti justiinsa viemään roskia. Arkista on elo.


    • kukkahattutäti

      Moi Z... eiku Pamu!

      Tunnut olevan edelleen perillä siitä mitä suomalaisesssa vasihnava skenessä tapahtuu...

      Kertoisitko mikä on se "chaitanya sangha" josta olet kirjoitellut? Mistä "taustasta" ko. henkilöt tulevat ja millaista toimintaa on?

      • Pamu

        Hoplaa! "Kaikkeen mitä ihminen tekee, hän jättää osan sydäntään", on osuva sananlasku, varsinkin jos jotain tekee ihan tosissaan, niin kuin tuli tehtyä, ehkä vähän liiankin tosissaan. Tokihan sitä jonkin verran on pysyteltävä ajan tasalla suomalais-ugrilaisesta vaisnavismistakin. Totta kai. En tosin tunne kyseistä Caitanya Sanghaa sen paremmin, mutta tiedän, että Bhrgupada ja Lekan pariskunta ovat siinä vahvasti mukana. Hyvä niin, että sellainenkin vaihtoehto vaisnavismista kiinnostuneille löytyy. Ainakin nuo henkilöt ovat hyviä tyyppejä.
        Sanoo yksi, joka jatkaa umpihangessa. Pito on kohtalainen ja maisemat hulppeita!


      • Sri Caitanya Sanga on perustettu kuluneen syksyn aikana. Perustajajäseninä on mm. Tripurari Swamin ja Narayan Maharajan oppilaita, entisiä ISKCON-veteraaneja sekä ihmisiä, jotka symppaavat Krishna-juttuja vaikka eivät niitä kovin aktiivisesti itse harjoittaisikaan. Toiminta vakiintunee ja muotoutunee lähivuosien aikana. Tervetuloa mukaan, jos kiinnostaa! :)


      • kukkahattutäti
        Vrinda kirjoitti:

        Sri Caitanya Sanga on perustettu kuluneen syksyn aikana. Perustajajäseninä on mm. Tripurari Swamin ja Narayan Maharajan oppilaita, entisiä ISKCON-veteraaneja sekä ihmisiä, jotka symppaavat Krishna-juttuja vaikka eivät niitä kovin aktiivisesti itse harjoittaisikaan. Toiminta vakiintunee ja muotoutunee lähivuosien aikana. Tervetuloa mukaan, jos kiinnostaa! :)

        tota, kuinka mukaan tuleminen irl tapahtuu?

        Best wishes,
        Kht


      • kukkahattutäti kirjoitti:

        tota, kuinka mukaan tuleminen irl tapahtuu?

        Best wishes,
        Kht

        No, jos vaiks meilaat mulle päin: [email protected], niin saat paluupostissa keskeisimpien henkilöiden tarkempia yhteystietoja... Vähän mutkan kauttahan tää tällei menee, mut kun tuntuu jotenkin nololta heittää toisten ihmisten yhteystietoja julkiselle foorumille tuosta noin vaan... :)

        Seuraava suurempi tapahtuma on varmaankin Tripurari Swamin Suomen vierailu tuossa vuodenvaihteen tuntumassa.


      • kukkahattutäti
        Vrinda kirjoitti:

        No, jos vaiks meilaat mulle päin: [email protected], niin saat paluupostissa keskeisimpien henkilöiden tarkempia yhteystietoja... Vähän mutkan kauttahan tää tällei menee, mut kun tuntuu jotenkin nololta heittää toisten ihmisten yhteystietoja julkiselle foorumille tuosta noin vaan... :)

        Seuraava suurempi tapahtuma on varmaankin Tripurari Swamin Suomen vierailu tuossa vuodenvaihteen tuntumassa.

        Meilailen.


      • Pamu
        kukkahattutäti kirjoitti:

        Meilailen.

        Terve T..Kukkahattutäti! Eilen illalla päässäni, joka yleensä kaikuu tyhjyyttään, löi kipinä! Luulenpa tavanneeni sinut, kukkahattutädin, jo iloisen 80-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Sinut mainitaan nimeltä myös kirjassani. En kerro millä sivulla, jottet joutuisi vaihtamaan valeasuasi, mutta sinähän se olet. Miten hauskaa! Muija lähettää terveisiä. t:Pamu


      • kukkahattutäti
        Pamu kirjoitti:

        Terve T..Kukkahattutäti! Eilen illalla päässäni, joka yleensä kaikuu tyhjyyttään, löi kipinä! Luulenpa tavanneeni sinut, kukkahattutädin, jo iloisen 80-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Sinut mainitaan nimeltä myös kirjassani. En kerro millä sivulla, jottet joutuisi vaihtamaan valeasuasi, mutta sinähän se olet. Miten hauskaa! Muija lähettää terveisiä. t:Pamu

        Pamu,

        Valitettavasti(tai onneksi:) ) en esiinny kirjassasi.Olemme kyllä tavanneet yhdeksäntäkymmentäluvalla ja aterioineetkin yhdessä.
        Epäilen kuitenkin, että et muista minua - ihmisiähän tuli ja meni.

        Kiitokset terveisistä muijalta kuitenkin.


      • Pamu
        kukkahattutäti kirjoitti:

        Pamu,

        Valitettavasti(tai onneksi:) ) en esiinny kirjassasi.Olemme kyllä tavanneet yhdeksäntäkymmentäluvalla ja aterioineetkin yhdessä.
        Epäilen kuitenkin, että et muista minua - ihmisiähän tuli ja meni.

        Kiitokset terveisistä muijalta kuitenkin.

        Höh. Ei ole minusta salapoliisiksi. Kukkahattutäti jatkakoon vaikuttamistaan ingognito. Siinä on kieltämättä oma viehätyksensä, kun ei varmuudella tiedä kuka kirjoittaja on. Pakko lukea teksti ja viesti sellaisena kuin se tulee, ilman omia etukäteiskäsityksen rasitteita ja vääristymiä. Kukkahattutäti saattaa olla seinäni takana asuva mummo joka kuuluu puhelevan itsekseen, paitsi että hän ei puhelekaan itsekseen, vaan jauhaa ääneen mantrojaan. t:pamu


      • kukkahattutäti
        Pamu kirjoitti:

        Höh. Ei ole minusta salapoliisiksi. Kukkahattutäti jatkakoon vaikuttamistaan ingognito. Siinä on kieltämättä oma viehätyksensä, kun ei varmuudella tiedä kuka kirjoittaja on. Pakko lukea teksti ja viesti sellaisena kuin se tulee, ilman omia etukäteiskäsityksen rasitteita ja vääristymiä. Kukkahattutäti saattaa olla seinäni takana asuva mummo joka kuuluu puhelevan itsekseen, paitsi että hän ei puhelekaan itsekseen, vaan jauhaa ääneen mantrojaan. t:pamu

        Ja Kukkiksia kasvaa kuin sieniä (noita pimeässä kasvavia, myrkkyjä itseensä imev ei bona fide, bakteeribesäkkeitä) sateen jälkeen.


        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=kukkahattutäti&btnG=Google-haku&meta=


      • ???
        kukkahattutäti kirjoitti:

        Ja Kukkiksia kasvaa kuin sieniä (noita pimeässä kasvavia, myrkkyjä itseensä imev ei bona fide, bakteeribesäkkeitä) sateen jälkeen.


        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=kukkahattutäti&btnG=Google-haku&meta=

        Hei Pamu,

        Oletko kuullut sellaisesta kirjasta kuin Betrayal of the Spirit? Kirjan on kirjoittanut Nori J. Muster. (Kastenimeltään Nandini). Hänen kirjansa sivuaa samaa ajanjaksoa kuin sinunkin kirjasi, mutta hän kirjoittaa lähinnä Amerikan mantereella tapahtuneista asioista...Gurukulista, langenneista guruista ja omasta henkisestä etsinnästään jne.

        En muista noita Norin sivujen (Krishna Today & hänen henkilökohtaiset sivut) osoitteita, mutta löydät ne kun pistät googleen "Nori J. Muster".

        Hänen kotisivuillaan on runsaasti artikkeleita ja iskconin jättäneiden ex-bhaktojen mietintöjä, myös Norin omia.

        Ajattelin, että voisit olla kiinnostunut kirjasta. Ja ehkä saat siitä myös lohtua & vertaistukea.

        Kaikkea hyvää sinulle.


      • Pamu
        ??? kirjoitti:

        Hei Pamu,

        Oletko kuullut sellaisesta kirjasta kuin Betrayal of the Spirit? Kirjan on kirjoittanut Nori J. Muster. (Kastenimeltään Nandini). Hänen kirjansa sivuaa samaa ajanjaksoa kuin sinunkin kirjasi, mutta hän kirjoittaa lähinnä Amerikan mantereella tapahtuneista asioista...Gurukulista, langenneista guruista ja omasta henkisestä etsinnästään jne.

        En muista noita Norin sivujen (Krishna Today & hänen henkilökohtaiset sivut) osoitteita, mutta löydät ne kun pistät googleen "Nori J. Muster".

        Hänen kotisivuillaan on runsaasti artikkeleita ja iskconin jättäneiden ex-bhaktojen mietintöjä, myös Norin omia.

        Ajattelin, että voisit olla kiinnostunut kirjasta. Ja ehkä saat siitä myös lohtua & vertaistukea.

        Kaikkea hyvää sinulle.

        Arvon ???-merkki. Luin Betrayal of spiritin jo silloin kun se tuli ulos, liekkö ollut vuonna 97-98? Hyvä kirja ja fiksun oloinen ihminen. T:Pamu


      • Pamu
        Vrinda kirjoitti:

        Sri Caitanya Sanga on perustettu kuluneen syksyn aikana. Perustajajäseninä on mm. Tripurari Swamin ja Narayan Maharajan oppilaita, entisiä ISKCON-veteraaneja sekä ihmisiä, jotka symppaavat Krishna-juttuja vaikka eivät niitä kovin aktiivisesti itse harjoittaisikaan. Toiminta vakiintunee ja muotoutunee lähivuosien aikana. Tervetuloa mukaan, jos kiinnostaa! :)

        Kuulin viidakkorumpujen jytinän ja ymmärsin, että Sri Caitanya Sangha on saanut virallisen hyväksynnän valtiollisen byrokratiamme rattaiden anomusta aikansa narskuteltuaan. Hauskaa, että Suomessa on muitakin vaisnavismin äänitorvia kuin Iskcon. Toivottavasti uudet tuulet puhaltelevat raikkaasti heidän yhteisössään. Kuka ties, jos he saavat joskus oman paikan, kaltaisenikin maallistunut ex-vaisnava saattaa kokea simpukan töräytyksen alttarin kulmalla houkuttelevana kutsuna astua peremmälle?
        Onnea!


    • Tässäpä jotain mielipiteitä kirjasta ja sekalaista tajunnanvirtaa sen herättämistä ajatuksista... :)

      Kirjana "Arka ja ahdas ismi" on minulle ennen kaikkea kuvausta ihmisen kasvusta ja sisäisestä muutoksesta. Suomen Krishna-liikeen vaiheet jäävät minusta siinä enemmänkin taustalle muodostaen tarinan kehyksen ja pohjan. Sävyltään teos on ennen kaikkea pohdiskeleva ja reflektoiva. Paikoittainen rosoisuus kertoo rehellisyydestä, aitoudesta ja uskalluksesta. Analyyttisyyteen pyrkivästä otteestaan huolimatta kirja ei mielestäni ole kuitenkaan täysin steriili vaan siinä on elämän makua niin riveillä kuin rivien välissäkin. Mustavalkoisempaan ja sensaatiohakuisempaan tyyliin kirjoitettu teos olisi todennäköisesti myynyt enemmän, mutta sellaisen kirjoittaminen tuskin olisi ollut sopusoinnussa kirjoittajan persoonallisuuden kanssa...

      Henkilökohtaisestikin löysin kirjasta tuttuja ajatuksia ja tunteita; ilmiöitä, joihin olen törmännyt oman elämäni aikana. Tosin oma polkuni on kulkenut osittain toiseen suuntaan. Lapsuudenkotini oikeaoppisesta kristillisyydestä päädyin joksikin aikaa sekulaarin humanismin ja agnostismin pyörteisiin. Sieltä matka jatkui tarpeellisten kipuilujen jälkeen edelleen kohti ravitsevaa ja itsetuntemusta avartavaa hengellisyyttä. Kirjaa lukiessani pystyin kuitenkin samaistumaan esimerkiksi kuvauksiin mielen kivusta, tuskasta ja ahdistuksesta, joka usein kytkeytyy sisäiseen muutokseen ja ajattelun avartumiseen. Se on se kaita ja vaikea, vähemmän kuljettu tie. Ja silti joissain tilanteissa sille tielle lähteminen on oikeastaan ainut valinta, jonka voi tehdä jos haluaa pysyä rehellisenä itselleen (tai oppia sitä rehellisyyttä). Vaikeinta ehkä on nimenomaan se oman ajattelutavan kyseenalaistaminen. Huomattavasti helpompaa olisi tyytyä uhrin osaan ja syyttää muita kaikesta tapahtuneesta. Tällöin opinkappaleet ja yhteiset viholliset muuttuvat, mutta muuttuuko perustavampaa laatua oleva suhtautuminen maailmaan ja elämään?

      Ajattelen, että keskeinen osa ihmisyyttä on tietoisuus, totuuden jano. Se ei ole pysähtynyt tila. Siksi oppien ja ideologioidenkin on oltava dynaamisia. Sosiaalinen perimä tarjoaa meille valmiin muotin ja vuorosanat, joihin mukautua. Toisaalta joskus me itse syystä tai toisesta hyppäämme valmiiksi määriteltyihin muotteihin; useinkin vain huomataksemme, ettemme sittenkään mahdu niiden sisään. Vapauttava (vaikkakin joskus pelottava) sanoma on kuitenkin se, että niiden muottien vangiksi ei tarvitse jäädä. Voi herätä unestaan, oppia hahmottamaan todellisuutta toisista näkökulmista käsin. Se on ihmisenä olemisen vapaus ja vastuu. Meidän osamme on valita itsellemme elämänkatsomus ja eettiset periaatteet. Niitä ei pohjimmiltaan voi kukaan toinen meille antaa. Ja se on valinta, jota ei voi paeta! Valitsematta jättäminenkin on jo itsessään valinta. Tai jos väittää ettei tunnusta mitään ideologiaa tai minkäänlaisia arvoja, jo näin sanoessaan tunnustautuu ihan jo valmiiksi määritellyn ja teorisoidun ismin kannattajaksi. ;)

      Itselleni on ollut vapauttavaa huomata vuosien saatossa, että monissa tilanteissa saatan olla enemmän samalla aaltopituudella avarakatseisen ateistin kuin oman uskontoni toisen äärilaidan ihmisten kanssa. Vaikka maailmankatsomukset olisivat muodoiltaan ja päämääriltään hyvinkin erilaiset, on yllättävän usein mahdollista löytää yhteinen maaperä. Se on siellä, missä ihminen joutuu tunnustamaan oman pienuutensa ja tietämättömyytensä, järjen ja loogisen ajattelun riittämättömyyden. Saa vain olla ja ihmetellä elämän salaisuutta. Joskus aiemmin ajattelin tämän pisteen olevan kaikkien maailmankatsomusten yhteinen päämäärä. Nyt olen alkanut ajatella, että se ehkä pikemminkin on vasta lähtökohta...

      Heh, tulihan tuota näköjään vaihteeksi paasattua ihan kunnolla. ;)

      Hyvää jatkoa kirjoittajalle ja antoisia hetkiä kirjan parissa kaikille muille! :)

      • pieni

        Moi! En ole vielä kyseistä kirjaa lukenut joten ehkä ei pitäisi vielä kommentoida, mutta... Ensimmäinen ajatus mikä pääkoppaan tuli kun kuulin että Pekka oli kirjan vuosistaan Krishna-liikkeessä kirjoittanut oli: jaa, taas yksi Krishna-liikkeen johtajista yrittää luistaa vastuustaan syyttämällä joitain muita! Onko näin?

        Parampara, otatko vastuun kaikesta siitä kärsimyksestä ja suoraansanoen paskasta mitä aiheutit kun olit yksi Krishna-liikken fanaattisimmista diktaattoreista???!!! Äläkä syytä Harikeshaa! Olit aina ylpeä omasta maalaisjärjestäsi ja "ajattele omilla aivoillasi" tyylistäsi!


      • Bhrigu
        pieni kirjoitti:

        Moi! En ole vielä kyseistä kirjaa lukenut joten ehkä ei pitäisi vielä kommentoida, mutta... Ensimmäinen ajatus mikä pääkoppaan tuli kun kuulin että Pekka oli kirjan vuosistaan Krishna-liikkeessä kirjoittanut oli: jaa, taas yksi Krishna-liikkeen johtajista yrittää luistaa vastuustaan syyttämällä joitain muita! Onko näin?

        Parampara, otatko vastuun kaikesta siitä kärsimyksestä ja suoraansanoen paskasta mitä aiheutit kun olit yksi Krishna-liikken fanaattisimmista diktaattoreista???!!! Äläkä syytä Harikeshaa! Olit aina ylpeä omasta maalaisjärjestäsi ja "ajattele omilla aivoillasi" tyylistäsi!

        Hyvä Pieni,

        lue tosiaan se kirja ensin. Yleensäkin on ihan hyvä periaate katsoa mitä toinen sanoo ennen kun lähtee syyttämään. Minusta P. ei kirjassaan tai antamissa haastatteluissaan ole yrittänyt luistaa vastuustaan. Hän käsittelee aihetta mm. sivuilla 292-299. Minusta siitä olisi ehkä voinut olla enemmän. Yhdyn pitkälti Vrindan tekstiin: kirja kertoo P:n omasta sisäisestä kehityksestä, eikä siinä loppujen lopuksi niin hirveän paljon koko liikkeestä edes kerrota.

        Terveisin,

        Bhrigu


      • Pamu

        Etten sanoisi; olen hyvin paljon samaa mieltä paasauksesi kanssa. Kiitos kun luit kirjani ja kiitos kun jaoit kokemuksiasi ja ajatuksiasi. Mielenkiintoista huomata, että niin kirjan lukemisessa kuin kaikessa muussakin eteemme tulevassa meillä ihmisillä on yleensä taipumus napata asiasta se osa joka itsellemme luontaiselta tuntuu, ja joissain tapauksissa nappaamme vain hätäisesti jotain minkä avulla voimme mahdollisimman nopeasti lokeroida asian pois näkyvistä, päätä vaivaamasta.
        Tällä palstalla on kuitenkin ollut jo muutama, suorastaan häikäisevän hyvin omia tuntojani ja tavoitteitani kirjassani kuvaava arvostelu ja palaute. Se on jotenkin lohduttavaa ja kannustavaakin, sillä ei ole mikään itsestäänselvyys että ihmiset jaksavat keskittyä uskontofilosofisiin ajatuksiin ja yrittää nähdä pitemmälle kuin mikä se aivan välitön horisontti sattuu olemaan. Arvostin sitä, että pystyit näkemään Krsna-liikkeen kirjassani ikään kuin viitekehyksenä, mikrokosmoksena, jossa makrokosmoksen lainalaisuudet näkyvät ehkä tavallista selkeämmin, mutta ovat kuitenkin pohjimmiltaan ihan sitä samaa huttua jota meille tarjotaan päivittäin. Luulenkin, että ne jotka ovat saaneet tuhtin annoksen lahkolaista matokuuria, on se nyt sitten ollut luonteeltaan uskonnollista, poliittista, sosiaalista tai mitä tahansa, eivät enää ole järin innokkaita altistamaan itseään millekään kohtuuttomalle auktoriteettiuskolle. Hups! Tässähän innostuu itsekin paasaamaan. Kiitos arvostelusta. t:pamu


      • Pamu
        pieni kirjoitti:

        Moi! En ole vielä kyseistä kirjaa lukenut joten ehkä ei pitäisi vielä kommentoida, mutta... Ensimmäinen ajatus mikä pääkoppaan tuli kun kuulin että Pekka oli kirjan vuosistaan Krishna-liikkeessä kirjoittanut oli: jaa, taas yksi Krishna-liikkeen johtajista yrittää luistaa vastuustaan syyttämällä joitain muita! Onko näin?

        Parampara, otatko vastuun kaikesta siitä kärsimyksestä ja suoraansanoen paskasta mitä aiheutit kun olit yksi Krishna-liikken fanaattisimmista diktaattoreista???!!! Äläkä syytä Harikeshaa! Olit aina ylpeä omasta maalaisjärjestäsi ja "ajattele omilla aivoillasi" tyylistäsi!

        Moi! Ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan. Ei vaan, hutkiminen voi olla hyvästä. Kun ensin päästää höyryjä pihalle, voi olla sen jälkeen helpompi lukea ja yrittää olla vailla ennakkoluuloja. Muuten käy kuin Runebergin runossa: "Ma luin rivin, luin kaks, vereni tunsin kuumemmaks".
        En yritä ainakaan omasta mielestäni luistaa vastuusta. Vastuun ja syyllisyyden tunnehan minut sai lopulta myös romahtamaan. Omavastuuta kun ei voi myöskään muille vierittää tai olla niin kuin sitä ei olisi olemassakaan, ja joillekin sitä siunaantuu enemmän, joillekin vähemmän. Oikeuden ja kohtuuden näkeminen kussakin tapauksessa on jo sitten henkimaailman asioita, noh, kohtuuteen voimme edes pyrkiä, oikeudesta sen absoluuttisessa mielessä en minä tiedä mitään.
        Toivottavasti en ole sinua liikoja tölvinyt, ja jos olen, pyydän anteeksi kun muutakaan en voi.
        Lue kuitenkin se kirja. yst.terv Pamu


      • ärsyttää
        pieni kirjoitti:

        Moi! En ole vielä kyseistä kirjaa lukenut joten ehkä ei pitäisi vielä kommentoida, mutta... Ensimmäinen ajatus mikä pääkoppaan tuli kun kuulin että Pekka oli kirjan vuosistaan Krishna-liikkeessä kirjoittanut oli: jaa, taas yksi Krishna-liikkeen johtajista yrittää luistaa vastuustaan syyttämällä joitain muita! Onko näin?

        Parampara, otatko vastuun kaikesta siitä kärsimyksestä ja suoraansanoen paskasta mitä aiheutit kun olit yksi Krishna-liikken fanaattisimmista diktaattoreista???!!! Äläkä syytä Harikeshaa! Olit aina ylpeä omasta maalaisjärjestäsi ja "ajattele omilla aivoillasi" tyylistäsi!

        Mitä vaahtoat kun et ole edes lukenut. Pekka ottaa nimenomaan vastuuta tekemisistään ja pohtii sitä syvällisesti. Olen pahoillani kärsimyksestäsi, mutta sinä itse kuulostat katkeroituneelta. Suututtaa kun ihmiset ensin lahkoilee täysillä ja sitte katkeroituu samalla vanhalla innolla. Missä järki? Oisko aika päästä irti noista lahkolaisista ajattelumalleista.


    • Bhaga

      Satuin saamaan tuon kirjan joululahjaksi. Täytyy nostaa Pamulle hattua rehellisestä tilityksestä. En tosin ymmärrä miksi olit vielä liikkeessä jonkun aikaa kaiken tuon tapahtuneen jälkeen? Ja minkä takia, jos kerran olit filosofisesti jo eri kannalla liikkeen opetusten kanssa?

      Kun itse sain selville, että Krishna-liike salailee Srila Prabhupadan tärkeitä ohjeita, jotka eivät sovi liikkeen nyky-teologiaan, menin samantien temppelin johtajan puheille kyselemään asiasta. Tyydyttävän vastauksen sijasta temppelin johtaja jäi vain hokemaan mantraa "olet nyt vain vähän sekaisin ja sen takia mietit tälläistä." Hän ei voinut uskoa että kaikki gurut ja muut liikkeen palvotut merkkihenkilöt voisivat olla hitusenkaan väärässä. Paljon helpompaa hänelle oli vain uskotella itselleen, että minä olin seonnut. Niinpä hän ei edes kuunnellut mitä sanoin. Asiaan ei vaikuttanut pätkääkään että ainoastaan lainasin liikkeen perustajan testamenttia ja muita lausuntoja.

      Tuon tapauksen jälkeen hän aina katsoi minua kuin käärmettä kun tulin temppeliin. En sitten enää vieraillutkaan siellä koskaan. Pitäköön lahkonsa. Voi Srila Prabhupadan ohjeiden mukaan elää temppeli-yhteisön ulkopuolellakin. Ihmetyttää vain miten hyväksi ystäväkseni luulevani temppelin johtaja muutti asenteensa minuun hetkessä täysin päinvastaiseksi. Ei hän sitten mikään oikea ystävä ollutkaan. Koko ystävyys olikin vain narsistin valtapeliä.

      Eniten Krishna-liikkeen toiminnassa harmittaakin juuri se, että he mustamaalaavat Srila Prabhupadan hyvän nimen. Tottakai liikkeestä on muodostunut kipeä lahko, kun he ottavat perustajan opetuksista vain ne osat jotka sopivat liikkeen vääristyneeseen guru-oppiin, piilottelevat epäsopivia ohjeita ja keksivät sitten uutta teologiaa tilalle. Kaikki vain jotta liikkeen perustajan poislähdön jälkeen vallankaappauksen tehneet "gurut" voisivat pitää asemansa.

      Kuitenkin hyvä asia että edes joku kertoo rehellisesti minkälaista elämä perustajan opetukset hylänneen lahkon sisällä on.

      Hare Krishna (kaiken tapahtuneen jälkeen luotan silti vahvasti Srila Prahupadan opetuksiin).

      • Pamu

        Njaah, en minä tainnut olla kyllä ihan samaa mieltä perustajankaan linjauksien kanssa...
        Miksi sitä sitten palloili lahkossa yhä vain? Se käy mielestäni ilmi kirjan viimeisestä luvusta. Ne oli niitä arkoja ja ahtaita ismejä kun jarrutti. Pupu pöksyssä ja järki jäässä.
        Nostan hattua takaisin itsellesi ja toivon hyvää uutta vuotta.
        t:pamu


      • miksiköhän

        Sinulle Bhaga... Mietipä miksi ihmiset jäävät väkivaltaisiin parisuhteisiin... Miksi lapsi ei lähde onnettomasta kodista... Mikäköhän olisi... Voisikohan olla kyse siitä että lahkon sisällä vallitsevat sosiaaliset paineet ovat valtavat... ja koko ihmisen identiteetti ja minuus on sitoutunut lahkon jäsenyyteen. Ei oo niin helppo siitä sitten noin vain lähteä... Ihan alkeellista psykologiaa soveltamalla voi kyllä ymmärtää miksi henkilö jää lahkoon jumittamaan. Heippa! Hyvää jatkoa.


    • paarma2

      ei ole meno iskconilla vieläkään muuttunut, ihmisraukat aivan täydessä aivopesussa lasittunein silmin kun kävin, johtohahmo kertoi luennossaan kuinka seonnee tihmiset koittavat käännyttää sakkia heitä vastaan levittämällä nettijuttuja jne..

      • Ascii-merkkijono

        Krisnalaisia hindujen joukossa on joskus verrattu Jehovan todistajiin kristityissä maissa. Kumpaakin pikkuporukkaa todella yhdistävätkin monet samantapaiset käytännöt.

        Kumpikin porukka on mm. takertunut, addiktoitunut kirjainmerkkijonoon, toinen merkkijonoon Kṛṣṇa ja toinen merkkijonoon Jehova.


      • , ,
        Ascii-merkkijono kirjoitti:

        Krisnalaisia hindujen joukossa on joskus verrattu Jehovan todistajiin kristityissä maissa. Kumpaakin pikkuporukkaa todella yhdistävätkin monet samantapaiset käytännöt.

        Kumpikin porukka on mm. takertunut, addiktoitunut kirjainmerkkijonoon, toinen merkkijonoon Kṛṣṇa ja toinen merkkijonoon Jehova.

        Mahamantra:
        Hare Krishna Hare Krishna Krishna Krishna Hare Hare
        Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare.


      • Hihihhiii!

        Hyvä että aivot pestään, muutenhan ne olisivat aivan likaiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6952
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe