Voiko sitä parempaa ruokaa olla kuin oman äidin tekemät karjalanpiirakat. Kaupassakin on hyviä,
kun maksaa niistä tarpeeksi ja käy suuren kaupan
herkkutiskiltä. Mutta lähikauppa myy semmosia paksuja kutjakkeita, ettei niitä viiti syödä.
Karjalan piirakat
11
1706
Vastaukset
- mummeliini
ovat karjalanpiirakat ja ennenkaikkea taitavan tekijän leipomat ovat suussasulavia.
Anoppini aikoinaan teki tosi ohuita ja rasvaisia piirakoita. Ovat niin työläitä tehdä, että minä en kovin usein viitsi aloittaa. Nuorempana joskus tein.
Maanantaina kävin Supermarketissa ja siellä oli joensuulainen piirakantekijä myymässä oman leipomonsa tuotteita. Ai kun olivat hyviä ja somia. Perunamuussilla täytettyjä, sopivan ohuita olivat nuo piirakat.
Totta puhut noista isojen leipomoitten piirakoista. Ovat paksukuorisia ylipaksulla puurokerroksella täytettyjä.- amalia
ovat todella hyviä, jos saa oikeita ruiskuoreen tehtyjä. Itse leivon lähinnä vaan jouluksi. Tietysti piirakan kanssa pitää olla myös karjalanpaistia. Kaipaan sellaista jota tätini teki, tiinuun suolatusta lihasta, leivinuunissa pitkään haudutettua. Ihania muistoja lapsuudesta.
- lännestä kotoisin
amalia kirjoitti:
ovat todella hyviä, jos saa oikeita ruiskuoreen tehtyjä. Itse leivon lähinnä vaan jouluksi. Tietysti piirakan kanssa pitää olla myös karjalanpaistia. Kaipaan sellaista jota tätini teki, tiinuun suolatusta lihasta, leivinuunissa pitkään haudutettua. Ihania muistoja lapsuudesta.
käy, kun en ole koskaan saanut oppia tuota piirakantekoa. Täällä ei osata todellakaan tehdä aitoja karjalanpiirakoita ja joku tuossa aiemmin sanoin markettien piirakat ovat lässyjä veteliä. Joo, samaa mieltä olen. Setäni vaimo oli karjalainen ja siellä heillä käydessäni sain maistaa oikeita piirakoita.
- sisko
lännestä kotoisin kirjoitti:
käy, kun en ole koskaan saanut oppia tuota piirakantekoa. Täällä ei osata todellakaan tehdä aitoja karjalanpiirakoita ja joku tuossa aiemmin sanoin markettien piirakat ovat lässyjä veteliä. Joo, samaa mieltä olen. Setäni vaimo oli karjalainen ja siellä heillä käydessäni sain maistaa oikeita piirakoita.
Minulla on sellainen iänikuinen keittokirja. Siinä on kiva perunapiirakan ohje: Yhtä paljon perunoita, voita ja vehnäjauhoja ( esim 400 gr ) 1 rkl kermaa. Perunamuusiin lisätään nuo muut ja annetaan jäähtyä(kovettua) Sisälle joko riisipuuroa, tai riisi-muna sörsseliä. Kaulitaan ja otetaan pyöreitä kakkaroita. Täyte toiselle puolikkaalle. Reunat kastellaan voilla ja eikuin vastakkain. Paistetaan uunissa 250-300 ast.
Ovat vähän kuin ennen olivat joulutortut. Hyviä- kokeilkaa. Ovat helpot tehdä. Vanha karjalainen ohje. J eikun syömään. - Sirpa
Minusta Lappeenrannan mamman paistamat karjalanpiirakaat olivat parhaita, mitä olen koskaan syönyt.
Niin se on, kun on tunne kyseessä...se ovat parhaita, äidin tai mummon tekemät. - hämäläinen
Mielestäni perunamuusi ei sovi karjalanpiirakoihin, olen syönyt niitä monessa paikassa, enkä muuta kuin erehdyksessä osta muita kuin riisipiirakoita. Mutta en olekaan karjalainen.
- kaikkitietävä
sisko kirjoitti:
Minulla on sellainen iänikuinen keittokirja. Siinä on kiva perunapiirakan ohje: Yhtä paljon perunoita, voita ja vehnäjauhoja ( esim 400 gr ) 1 rkl kermaa. Perunamuusiin lisätään nuo muut ja annetaan jäähtyä(kovettua) Sisälle joko riisipuuroa, tai riisi-muna sörsseliä. Kaulitaan ja otetaan pyöreitä kakkaroita. Täyte toiselle puolikkaalle. Reunat kastellaan voilla ja eikuin vastakkain. Paistetaan uunissa 250-300 ast.
Ovat vähän kuin ennen olivat joulutortut. Hyviä- kokeilkaa. Ovat helpot tehdä. Vanha karjalainen ohje. J eikun syömään.oikea piirakanmalli syntyy siten,että nainen istua läväyttää paljaalla takapuolella taikinapalleron päälle..........se on siinä.
- Martina
Sirpa kirjoitti:
Minusta Lappeenrannan mamman paistamat karjalanpiirakaat olivat parhaita, mitä olen koskaan syönyt.
Niin se on, kun on tunne kyseessä...se ovat parhaita, äidin tai mummon tekemät.Mummon tekemät Pohjois-karjalassa, Joensuun torilta ostetut, vuosikymmeniä sitten! Parempaa ei löydy maan päältä. Olen kaksi kertaa itse yrittänyt ja kaksi kertaa epäonnistunut. Ensimmäisistä tuli kivikovia, toisista kumisia. Pitäisi ehkä vielä Jouluksi yrittää, kaipa kolmas kerta toden sanoo. Ja ne aidot piirakat ovat riisipiirakoita, ehdottomasti!
- Mummo
Karjalanpiirakat ovat hyviä. mmmm.... tosi hyviä. nam. tein niitä usein joskus ennen muinoin mutta nyt aika menee netissä pelailuun.
Sanotaan että piirakat ovat priimatuotteita, jos istuimeen jää rasvainen jälki piirakoitten syönnin jälkeen :D
- Ossoo ja ehtii
Hyvät ja helpot Karjalanpiirakat vierastarjoilun kahvipöytään odottavat Sinua plussakaupan pakastealtaassa. Pakkauksessa on 15-25 kpl, siis yksi pellillinen paistettavaa.
Lado ne jäisinä leivinpaperin päälle pellille ja paista heti pakkauksen ohjeen mukaan hyvässä lämmössä. Suoraan uunista oton jälkeen uita piirakat nopeasti molemmin puolin leipärasva-maitoliemessä ja peittele hetkeksi.
Mikäli kolesterolitilanteesi sallii, käytä voita maidon sekaan.
Jos kierrät kalatiskin kautta, voit temmata sieltä piirakoiden päälliseksi esim. graavia siikaa valmiiksi siivutettuna. Se ei kohota kolesteroliarvoja.
Tämä tarjoilu maittaa miestenkutsuilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.805963Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3095335Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie474541Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3043634Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma1253388Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.02210Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1362112- 1051700
- 1721401
Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1001237