Telikärry

Nick

Sellaiseen kyselisin neuvoa, kun olen rupeamassa rakentamaan telikärryä ja mulla on valmiina vanhan rehukärrin runko siinä ei ole renkaita kiinni. Niin mistä olisi mahdollista saada apua tai jotain piirrustuksia kun pitäisi varmaankin tietää aika hyvin kaikki mitatkin kun rakentaa telikärryä.

17

12101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksiakselinen

Niin,ootko miettinyt tarkasti tarvitsetko telikärryä.
      Telikärry kuulostaa hienolta,mutta ei sovellu joka paikkaan.
      Kankea,raskas...
      Minkä kokoisella traktorilla vedät?

Mut täähän on vain mun ajatus....

• Nick

Se on harkittu tarkkaan, meillä on pienempi kärri jo mutta tarvitaan isompi, vaikka meillä se puiden teko on harrastus.

• jesse james

1-akselinen on ihan lelu. Teli mikään kankea ole. Ei kai ole tarkoitus upottaa sitä? Velsan 8-tonnin teli kärry on kulkenut hyvin 23 vuotta. Siinä on vinotuettu teli. Katso mallia. Älä tee ahdasta kuten Tuhti oli 20 v. sitten. Telin akselin ja pyörän väli/rako vain n. 10 cm. Vähän upotti ja savi tarttui renkaaseen ja telin akseli on koko kärryn levyinnen. Pyörät ei pyöri, kun ovat tukossa. Kipassa hyvä teli. Katso mallia. Vähän epäilen, ettei tule kestävän telin teko onnistumaan ensikerralla. Telin etupyörän akeli tulee olla kauempana telin akselista kuin takapyörän akseli. Telistä tulee kiipeävä ja kääntyy paremmin, kun etupyörällä on aina vähemmän kuormaa. Mistä akselit ja pronssipuslat? Pyörien napoja saa akseleineen renkaineen. 400 milliset sitten, vähintään.
        Mutta kestääkö rehukärryn runko? Miten siihen kipin saat? Vai mitä olet tekemässä?

• Nick
        jesse james kirjoitti:

1-akselinen on ihan lelu. Teli mikään kankea ole. Ei kai ole tarkoitus upottaa sitä? Velsan 8-tonnin teli kärry on kulkenut hyvin 23 vuotta. Siinä on vinotuettu teli. Katso mallia. Älä tee ahdasta kuten Tuhti oli 20 v. sitten. Telin akselin ja pyörän väli/rako vain n. 10 cm. Vähän upotti ja savi tarttui renkaaseen ja telin akseli on koko kärryn levyinnen. Pyörät ei pyöri, kun ovat tukossa. Kipassa hyvä teli. Katso mallia. Vähän epäilen, ettei tule kestävän telin teko onnistumaan ensikerralla. Telin etupyörän akeli tulee olla kauempana telin akselista kuin takapyörän akseli. Telistä tulee kiipeävä ja kääntyy paremmin, kun etupyörällä on aina vähemmän kuormaa. Mistä akselit ja pronssipuslat? Pyörien napoja saa akseleineen renkaineen. 400 milliset sitten, vähintään.
        Mutta kestääkö rehukärryn runko? Miten siihen kipin saat? Vai mitä olet tekemässä?

Puun kuljetukseen metsässä tarvitsen kärriä. Oisko tiellä kellään esim kuvia lähettää mulle.

• Sputnikin kuljettaja
        Nick kirjoitti:

Puun kuljetukseen metsässä tarvitsen kärriä. Oisko tiellä kellään esim kuvia lähettää mulle.

Kun katteloo nuota pieniä tehdastekoisia telillisiäkin puukärrynliparehia, niin aika kleiniä ne on.Melekeen
        kärry kuin kärry niin telit on lähteny leviämähän. Aina se isännän ahneus pistää telin poikimahan. Tavalliseti kerta kerralla niillä tuodaan suurempia ja suurempia kuormia,jatketaan karikoita jotta saadaan hiukan enempi.Jos meinaat jostakin rehukärrystä konstaalla puukärryn,joudut kyllä runkoakin vahavistamahan ja lopputulos on,nooh kyllä sellaasella nyt tietysti kuivia rankoja ajeloo mikäs siinä.Puukärry,jos sen meinaa saada kestämähän on oltava melkein puoliammattilaisen käyttöön tarkoitettu,sellainen johonka saa jonkinlaasen vedon.

• vonks
        Sputnikin kuljettaja kirjoitti:

Kun katteloo nuota pieniä tehdastekoisia telillisiäkin puukärrynliparehia, niin aika kleiniä ne on.Melekeen
        kärry kuin kärry niin telit on lähteny leviämähän. Aina se isännän ahneus pistää telin poikimahan. Tavalliseti kerta kerralla niillä tuodaan suurempia ja suurempia kuormia,jatketaan karikoita jotta saadaan hiukan enempi.Jos meinaat jostakin rehukärrystä konstaalla puukärryn,joudut kyllä runkoakin vahavistamahan ja lopputulos on,nooh kyllä sellaasella nyt tietysti kuivia rankoja ajeloo mikäs siinä.Puukärry,jos sen meinaa saada kestämähän on oltava melkein puoliammattilaisen käyttöön tarkoitettu,sellainen johonka saa jonkinlaasen vedon.

toihan tuli ihankuin Mietaan jussin suusta, ja varmasti on asialla perääkin. Monella isännällä on kärryntelit vinksahtanu samaantyyliin kuin vanhat paskatykin telitkin notkahtaa.

• lannistu

vaikka yrittävät tyrmätä sun idean. Oikein jos puiden teko on harrastus... eli vaikka polttopuu "rankaa" tai muuta vastaavaa niin minä ainakin uskon et siitä rehukärrin rungosta saa sellaiseen tarpeeksi lujan. Ahneudella ja ajattelemattomuudella saa rikottua vaikka veturin kiskoineen mutta... Kotitarve hommat ja urakointi erikseen. Itellä samanlainen suunnitteilla vanhasta toyota dynan rungosta.

• Nick

Juu kyllä mä sen kärrin teen ei mua kukaan saa lannistumaan. Kyllä me tiedetään mitä kärri kestää ja ei me sitä liika isoilla kuormilla ainakaan hajoiteta.

• konemestari
        Nick kirjoitti:

Juu kyllä mä sen kärrin teen ei mua kukaan saa lannistumaan. Kyllä me tiedetään mitä kärri kestää ja ei me sitä liika isoilla kuormilla ainakaan hajoiteta.

Elekää ennää noita Pohjalaisia yllyttäkö kärrin tekkoon tekevät vielä yllytyksestä niin ison kärrin että nostavat koko pohjanmaan pyörille.

• Nick
        konemestari kirjoitti:

Elekää ennää noita Pohjalaisia yllyttäkö kärrin tekkoon tekevät vielä yllytyksestä niin ison kärrin että nostavat koko pohjanmaan pyörille.

Sori vaan mutta mä en ole mikään pohjalainen.

• konemestari
        Nick kirjoitti:

Sori vaan mutta mä en ole mikään pohjalainen.

No ei siitä sitten tule mittään.

• Isoosta vihasta säästyny
        konemestari kirjoitti:

Soon kylläki perkelehen moinen vaara.Ja eurooppaaki täs pian nosteltaas jos olis vain tykynolooset krivat kulumis.Pantaas köhköröt alle ja lykättääs se tuonne etelämmäs saharahan jäläkiuunimaan poijjille,olis niilläki jotaki vahtaamista.

• jesse james
        Nick kirjoitti:

Mun edelliset oli niin kuin maantie/peltokärrylle.

Metsässä pitää olla keskellä alla tarpeeksi maavaraa. Niin paljon kuin saat tehtyä. Jos rankoja ajelet, kapeammat renkaat kuin 400mm. 11.5/80-15.3 ja PR-luku niin suuri kuin löytyy. Harkitse nivelaisaa. Tiedäthän lenkki vetokoukussa ja vetovassissa se puomi, sitten nivel. Ei oikaise mutkissa. Onhan vetotr. neliveto?
        Käy tehdastekoisia katsomassa, kannattaa. Katso niistä ainevahvuudet.

• tehnyt

minä tein itselle metsäkärryn pari vuotta sitten runko ja telikotelot rhs putkesta ja keinun laakerit sorvissa tarpeeksi paksulla akselilla ja pronssi puslat ja hyvin on kestänyt navat ostin valmiina ja ne kannattaa ylimitoittaa

• pekka 2

Multä löytyi 25 vuotta sitten kesken jääneen projektin 50x100x 3tai4 RHS putkea jemmasta ja hitsailin niistä 3 m pitkän lavetin. Yksi putki aisaksi ja päähän pyörivä silmukka.

Teli piti saada, niin hain ainesputkea jonka reiän nimellishalkaisija oli ilosko ollu 46-47? Sinne sisään 45 akseli. Ei laitettu pronssipuslia vaan rasvanippa. 35 cm pitkänä ei lonksunut uutena. Tästä siis keinuakseli....

En raskinut valmiitä kärrynakseleita ostaa, niin otin laakerit 305 pösön taka-akselista.
      Ja avot hyvä tuli. keinuteli puolittaa kärryn korkeusliikkeen kannon ylityksessä.

Sillä tulee upeasti harrastajan rankakuorma kotiin, mutta ei se mikään tukkikärry ole.

Etumaiset pyörät kannattaa laittaa auraamaan, niin ei vaella kovemmissa nopeuksissa. muuten Jesse Jameksen vinkit hienoja.

Rohkeasti rustaamaan vaan.

Olisko kellään alumiinivanteitra mun rankakärryyn?

• tukkijätkä

Ootteko kukaan huomannu laittaa telinlaakeroinniksi
      kuorma-auton nostotelin niveltä. Itse äkkäsin kuorma-
      auto purkaamolta moisen vermeen 50 € hintaan mitoitus
      ainakin kestää 15 tonnin kuorman.Nostotelin kynkät vaan sopivasta kohdasta poikki ja 100x200 rhs päälle
      siten että katkaistu kynkä menee rhs putken sisään hitsillä kiinni ja a`vot laakerointi on valmis.
      Navat kiinni rhs:ään ... jne..

• Sputnikin kuljettaja

No niin,alkoipas tulla hyviä neuvoja.Muistin tuos juuri kun ostin Pellonpajalta ,sen viimeisimmästä sarjasta imupainevaunun ,olisko ollut v.-94.Tämä vaunu on sellainen, että siitä saa pöntön pois nätysti ja varustettua pankoilla ja etusermillä ja eiku puunajoon.Tosin mulla on se pidemmän raatoinen kärry,etten edes harkinnut siitä puunajoon,mutta kun ostin sen niin sain kaupanpäälle piirustukset siitä metsäversiosta.Jossain ne on tallessa,mutta sen keskirungon teko ei onnistu tavallisilla konsteilla,vaan sen teossa tarvitaan kanttausprässiä.Teli siinä vaunussa on vielä (kop kop) ryhdissään,pyörät kokoa 14*20 eli sellaiset mitä kuorma-auton perävaunuissa on "yksöispyörinä".Siinäkin hiukan arvelluttaa se pääakseli kuinka se kestää,telinvivut tuntuu toimivilta,jos tuollaisesta mallista alkaisi rakentaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      41
      2596
    2. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      135
      2520
    3. Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä

Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk
      Tv-sarjat
      29
      1657
    4. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      73
      1339
    5. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      49
      1297
    6. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      32
      1074
    7. Etkö voi antaa edes vihjettä mulle?

Minkä vain me tiedettäisiin? Naiselta miehelle.
      Ikävä
      84
      1067
    8. Muistatko? Maisa Torppa jakso räjäytti Veitolan somen: "epäaitoa ja teeskentelyä"...

Maisa Torppa täyttää tänään 35 vuotta, onnea! Maria Veitola vieraili Yökylässä-ohjelmassa aikansa kohujulkkis Maisa To
      Suomalaiset julkkikset
      13
      988
    9. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      40
      862
    10. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      53
      825
    Aihe