Rikssvensk accent avskydd?

Outsider

Vad beror det på, att jag blir betraktad som en utböling, främling i finlandssvenska grupper för att jag råkar tala rikssvenska? Orsaken till min accent är rent och slätt den, att jag har vuxit upp i Sverige av tvåspråkiga föräldrar. Som vuxen flyttade jag åter till mitt riktiga hemland, Finland, men jag har behållit min rikssvenska accent, eftersom jag känner mig onaturlig om jag försöker tala finlandssvenska. Jag har hört, att finlandssvenskarna ofta har ett horn i sidan till rikssvenskarna - är det därför? Men jag har ju dock finlandssvenska föräldrar och är född i Helsingfors! Jag har aldrig mött samma fördomar från finnar, som accepterar mig fullständigt när jag talar finska (enligt dem utan svensk accent). De vet om, att jag är svensktalande, men jag har aldrig kännt mig utanför. Varför är jag en utböling för er, finlandssvenskar, vi har samma modersmål - jag råkar bara "sjunga" på ett annorlunda sätt.

Det vore roligt att få era synpunkter på detta "utfrysningsfenomen". Det är mycket svårt för mig att komma in i finlandssvenska grupper. Dörren känns stängd. Varför?

73

6838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vox

      Oj då, jag säger då det. Hur kan det komma sig. Den enda förklaringen som jag kan komma på är att somliga personer hyser, av någon outgrundlig anledning, en fördomsfull inställning till våra språkfränder i väster. Kan det vara så enkelt att det kan liknas vid den fördomsfullhet som även råder mellan människor i olika regioner inom ett land. Ett i grund och botten kärvänligt gnabb. Låt oss hoppas att det är så.

    • En_av_oss

      Jag undrar just vad du väntar dej? Hur förväntar du dej att bli emottagen? Som en i gänget? Vad menar du med att du blir utfryst?

      Att vara finlandssvensk innebär och betyder rätt mycket, man blir inte finlandssvensk bara för att man talar svenska.
      Vi fs känner varandra, vi har gått samma skolor, vi har gått på samma skriftskoleläger, våra föräldrar gick i samma skola, barnen går i samma skolor, föräldrarna känner varandra, vi är kusiner eller småkusiner, våra sommarstugor finns i samma områden, vi är grannar på somrarna och träffas på skärgårdsfester osv. Detta oberoende om vi bor i Österbotten, Öst- eller Väst Nyland, Helsingforstrakten eller Åboland. Överallt är vi lokalt ändå så få att praktikst taget ’alla känner alla’.

      Jag kan förstå att det kan vara svårt för en utomstående att omfatta den sociala dynamiken i våra snäva fs kretsar ty det sociala nätverket liknar nog mera en familj än ett samhälle skulle jag våga påstå. Ankdammen är en realitet, på gott och ont. Att svenska i Finland dessutom så gott som uteslutande bara pratas hemma eller socialt med andra fs så gör det det ännu mera ’inside’. Kommer du in i ett gäng med enbart fs så har du sannolikt att göra med männsikor som ’alla vet allt om alla’ och troligen många kännt varandra sen barndomen. Det du upplever som utfrysning är kanske just det att dom andra känner varandra ’för bra’ och att det finns så mycket ’underförstått’. Då vi umgås sinsemellan på svenska så brukar vi kunna vara oss själva, man brukar inte behöva beakta att någon inte hänger med, då vi umgås på finska är det lite annorlunda.
      Du är således inte ’utböling’ för att du talar rikssvenska utan för att du inte är finlandssvensk.

      Du är ju inte finlandssvensk i ordets egentliga bemärkelse, lika lite som jag är svensk i Sverige trots att mitt modersmål är svenska. Hur mycket har du hållit kontakt med hemlandet under din uppväxttid i Sverige? Har dina föräldrar upprätthållit sina fs rötter? Språk och dialekter är viktiga tecken på tillhörighet men den kulturella samhörigheten är ännu viktigare. Här hemma brukar finlandssvenskar inte tala rikssvenska, fs talar finlandssvenska. Fs som är bosatta i Sverige brukar få tillbaka sin gamla accent efter några dagar här hemma, många har aldrig ens gett upp den. Om någon i Finland talar finska och rikssvenska brukar den personen således vara finne inte fs. Om jag pratar med någon som talar rikssvenska utgår jag ifrån att han är rikssvensk.

      Jag har svårt att tro att någon skulle ha ngt emot svenskar eller rikssvenskan i sig, det låter absurt.
      Din rikssvenska ger dej emellertid bara en språklig fördel, inte en kulturell. Det kan faktist vara svårt att bli ’medlem’. Jag skulle emellertid våga påstå att det inte är illvilja utan helt enkelt att du söker inträde i en klubb som som verkat väldigt länge och har sina egna regler och kotterier som man bör behärska för att bli antagen och för att kunna beviljas fullt medlemskap.

      • tobias

        Jag har inget emot rikssvenskan. Tvärtom, den är ju helt utsökt. Jag tycker att det är underbart att lyssna på rikssvenskar! Rena rama nöjet!

        Dessutom så tror jag att En_av_oss överdriver en aning. Det enda jag håller med om är att du nog inte är en finlandssvensk i ordets egentliga mening. Om jag skulle ha bott i Sverige sedan barn så skulle jag nog anse mig vara rikssvensk, oberoende av i vilket land jag hade fötts. Å andra sidan är det väl bara du själv som kan bestämma den saken. Att börja bråka om såna här saker är det onödigaste som finns.

        Jag har aldrig upplevt finlandssvenskarna som ett slutet gäng, som det skulle vara svårt att komma med i. Ankdammen är för mig ett ganska diffust begrepp. Det är ett faktum att vi ibland skämtar ganska friskt med svenskarna på andra sidan viken, men något illa menar vi inte.

        Eller så vet jag lite lika om finlandssvenskheten som du... :)


      • En_av_oss
        tobias kirjoitti:

        Jag har inget emot rikssvenskan. Tvärtom, den är ju helt utsökt. Jag tycker att det är underbart att lyssna på rikssvenskar! Rena rama nöjet!

        Dessutom så tror jag att En_av_oss överdriver en aning. Det enda jag håller med om är att du nog inte är en finlandssvensk i ordets egentliga mening. Om jag skulle ha bott i Sverige sedan barn så skulle jag nog anse mig vara rikssvensk, oberoende av i vilket land jag hade fötts. Å andra sidan är det väl bara du själv som kan bestämma den saken. Att börja bråka om såna här saker är det onödigaste som finns.

        Jag har aldrig upplevt finlandssvenskarna som ett slutet gäng, som det skulle vara svårt att komma med i. Ankdammen är för mig ett ganska diffust begrepp. Det är ett faktum att vi ibland skämtar ganska friskt med svenskarna på andra sidan viken, men något illa menar vi inte.

        Eller så vet jag lite lika om finlandssvenskheten som du... :)

        Det är möjligt att jag spetsar till saken lite men jag försökte analysera situationen ur en 'utomståendes' synvinkel.
        Jag tycker inte heller att vi är ett slutet gäng. Vi är ju ökänt sociala och öppna och trevliga ;).
        Min poäng var emellertid den att det inte bara är språket som avgör, det är ankdammen
        Finlandssvenskheten kan se ut på så många olika sätt beroende på var du möter oss. Det enda som är gemensamt för alla är att vi har en stark minoritetskänsla, en stark samhörighetskänsla och 'alla känner alla', de flesta i varje fall.


      • tobias
        En_av_oss kirjoitti:

        Det är möjligt att jag spetsar till saken lite men jag försökte analysera situationen ur en 'utomståendes' synvinkel.
        Jag tycker inte heller att vi är ett slutet gäng. Vi är ju ökänt sociala och öppna och trevliga ;).
        Min poäng var emellertid den att det inte bara är språket som avgör, det är ankdammen
        Finlandssvenskheten kan se ut på så många olika sätt beroende på var du möter oss. Det enda som är gemensamt för alla är att vi har en stark minoritetskänsla, en stark samhörighetskänsla och 'alla känner alla', de flesta i varje fall.

        Det där påståendet att alla känner alla har jag alltid förhållt mig lite skeptiskt till. Jag känner då inte några finlandssvenskar utanför min hemort. Eller forna hemort, nu bor jag i Helsingfors (och här känner jag förstås inte en endaste människa, varken svensk eller finsk).

        För att inte tala om finlandssvenskarna i Österbotten, Åboland eller Västra Nyland. De är helt okända typer för mig. Tror inte jag har så mycket gemensamt med dem förutom språket. Men visst, samhörighetskänslan är stark. Lustigt nog.

        Så det är nog en överdrift att påstå att "alla känner alla" i ankdammen. Det där omtalade 'kontaktnätet' finlandssvenskar emellan (eller vad det nu heter) har jag aldrig sett röken av. Visst skulle det vara trevligt att ha kontakter och bekanta över hela Svenskfinland, men situationen är den att jag knappt känner mina egna grannar.

        Å andra sidan har jag aldrig varit speciellt aktiv i föreningar och sånt. Det är väl där de där kontakterna uppstår, om de uppstår. Som endel talar så kunde man tro att de rinner i blodet på varje finlandssvensk. Hoho jaja.

        Men som sagt, så är jag ingen bra finlandssvensk. Jag äger inte ens en segelbåt. :)


      • En_av_oss
        tobias kirjoitti:

        Det där påståendet att alla känner alla har jag alltid förhållt mig lite skeptiskt till. Jag känner då inte några finlandssvenskar utanför min hemort. Eller forna hemort, nu bor jag i Helsingfors (och här känner jag förstås inte en endaste människa, varken svensk eller finsk).

        För att inte tala om finlandssvenskarna i Österbotten, Åboland eller Västra Nyland. De är helt okända typer för mig. Tror inte jag har så mycket gemensamt med dem förutom språket. Men visst, samhörighetskänslan är stark. Lustigt nog.

        Så det är nog en överdrift att påstå att "alla känner alla" i ankdammen. Det där omtalade 'kontaktnätet' finlandssvenskar emellan (eller vad det nu heter) har jag aldrig sett röken av. Visst skulle det vara trevligt att ha kontakter och bekanta över hela Svenskfinland, men situationen är den att jag knappt känner mina egna grannar.

        Å andra sidan har jag aldrig varit speciellt aktiv i föreningar och sånt. Det är väl där de där kontakterna uppstår, om de uppstår. Som endel talar så kunde man tro att de rinner i blodet på varje finlandssvensk. Hoho jaja.

        Men som sagt, så är jag ingen bra finlandssvensk. Jag äger inte ens en segelbåt. :)

        Jag skrev inte att alla fs känner varandra, jag skrev: "Överallt är vi lokalt ändå så få att praktikst taget ’alla känner alla’."

        Det är ju självklart att ALLA inte känner alla men där vi bor och där vi har vår familj och vårt umgänge så brukar vi göra det.

        Jag själv är Helsingforsare och känner knappt någon i Österbotten men här i huvudstaden där jag i stort sett levt hela mitt liv så har jag svårt at tänka mej att jag skulle kunna hamna i ett sällskap fs där jar inte skulle känna någon eller åtminståne inte skulle ha några gemensamma bekanta eller någon annan kontaktyta med en enda i sällskapet. Det är det jag avser med att 'alla känner alla', med modifikation alltså. Det finns självfallet en massa små och större dammar men det finns dessutom ett nätverk av otaliga sociala kanaler som binder dem samman.

        Haka inte upp dej på stereotypier, att äga en segelbåt är inget måste :)
        Du skriver en god svenska, det räcker.

        Välkommen till Helsingfors, jag hoppas du får ett umgänge här så småningom. Kanske du borde börja besöka de 'svenska rummen' här i regionen?


      • tobias
        En_av_oss kirjoitti:

        Jag skrev inte att alla fs känner varandra, jag skrev: "Överallt är vi lokalt ändå så få att praktikst taget ’alla känner alla’."

        Det är ju självklart att ALLA inte känner alla men där vi bor och där vi har vår familj och vårt umgänge så brukar vi göra det.

        Jag själv är Helsingforsare och känner knappt någon i Österbotten men här i huvudstaden där jag i stort sett levt hela mitt liv så har jag svårt at tänka mej att jag skulle kunna hamna i ett sällskap fs där jar inte skulle känna någon eller åtminståne inte skulle ha några gemensamma bekanta eller någon annan kontaktyta med en enda i sällskapet. Det är det jag avser med att 'alla känner alla', med modifikation alltså. Det finns självfallet en massa små och större dammar men det finns dessutom ett nätverk av otaliga sociala kanaler som binder dem samman.

        Haka inte upp dej på stereotypier, att äga en segelbåt är inget måste :)
        Du skriver en god svenska, det räcker.

        Välkommen till Helsingfors, jag hoppas du får ett umgänge här så småningom. Kanske du borde börja besöka de 'svenska rummen' här i regionen?

        Tack tack. De här 'svenska rummen' känns lite konstlade. Hemma i östra Nyland befann man sig i ett 'svenskt rum' när man steg ut genom ytterdörren. Där var det inget konstigt med att prata svenska i butiken. Och på ungefär alla andra ställen också. Att vara finlandssvensk i de trakterna går ut på att tala svenska. Här är det mera invecklat.

        I Helsingfors är de svenska rummen hus. Hus. Nej, jag klagar inte, det är ju bra att det finns sådana. Av rent intresse kommer jag nog i sinom tid att kolla in G18 och de andra ställena. Men lite konstigt känns det.

        Jag har också försökt få en skymt av en omryktade 'finlandssvenska eliten' som enligt uppgift (och förbittrade österbottningar) gömmer sig här i stan, men än så länge utan framgång. Var håller den hus? Finns den alls?


      • En_av_oss
        tobias kirjoitti:

        Tack tack. De här 'svenska rummen' känns lite konstlade. Hemma i östra Nyland befann man sig i ett 'svenskt rum' när man steg ut genom ytterdörren. Där var det inget konstigt med att prata svenska i butiken. Och på ungefär alla andra ställen också. Att vara finlandssvensk i de trakterna går ut på att tala svenska. Här är det mera invecklat.

        I Helsingfors är de svenska rummen hus. Hus. Nej, jag klagar inte, det är ju bra att det finns sådana. Av rent intresse kommer jag nog i sinom tid att kolla in G18 och de andra ställena. Men lite konstigt känns det.

        Jag har också försökt få en skymt av en omryktade 'finlandssvenska eliten' som enligt uppgift (och förbittrade österbottningar) gömmer sig här i stan, men än så länge utan framgång. Var håller den hus? Finns den alls?

        Det där med svenska rum är ju lite diffust, men det finns nog platser i stan (= H:fors) där sannolikheten att träffa andra svenskspråkiga är större än på många andra ställen.

        Jag vet ju inte i vilken ålder du är men det finns nog ställen för alla. De facto finns vi ganska många här men tyvärr lever vi ganska osynliga under ytan. Du kan prata med en språkbroder utan att du vet om det. Kanske vi borde börja teckna en fisk, el ngt, i sanden med stortån då vi pratar med obekanta ;). Jag syftar på historien i bibeln som berättar om hur dom första kristna brukade indentifiera sig för varandra, under en tid då de inte var så populära. Det finns ju vissa likheter med nutiden ;).

        Den fs eliten är nog ett ganska diffust begrepp. Det finns självfallet en hel del välbärgade fs samt medlemmar från gamla av olika orsaker kända och 'ansedda' fs släkter men dom är väl inte märkvärdigare än andra. Som överallt annarstans, lika barn leka bäst.

        Det som tyvärr är ett faktum är att fs i huvudstadregionen håller på att 'elitiseras' om vi använder ordet i bemärkelsen utbildade och välburna människor. Orsaken är inte snobism eller överklassfasoner i gemen, utan beror på att svenskan bäst bevarats i den gruppen. Den fs 'arbetarklassen' har tyvärr sgs utplånats pga förfinskning genom blandäktenskap och brist på användning i helfinsk arbets- och umgängesmiljö. Tyvärr, jag riktigt saknar den gamla helsingforsiska svenska slangen, den talas knappt av någon längre. Det är dessvärre så att man måste värna om sin svenska i huvudstadsregionen, annars barkar det nog åt fanders. Men det talas mycket mera än man sku tro, det skadar inte att börja på svenska på de ställen där du tycker att man rimligtvis borde kunna svenska. Jag har testat dethär med att alltid börja på svenska och blivit positivt överraskad.

        Jag har en gång ätit lunch på G18, det var helt ok.
        Snyggt hus!


      • filur
        En_av_oss kirjoitti:

        Det där med svenska rum är ju lite diffust, men det finns nog platser i stan (= H:fors) där sannolikheten att träffa andra svenskspråkiga är större än på många andra ställen.

        Jag vet ju inte i vilken ålder du är men det finns nog ställen för alla. De facto finns vi ganska många här men tyvärr lever vi ganska osynliga under ytan. Du kan prata med en språkbroder utan att du vet om det. Kanske vi borde börja teckna en fisk, el ngt, i sanden med stortån då vi pratar med obekanta ;). Jag syftar på historien i bibeln som berättar om hur dom första kristna brukade indentifiera sig för varandra, under en tid då de inte var så populära. Det finns ju vissa likheter med nutiden ;).

        Den fs eliten är nog ett ganska diffust begrepp. Det finns självfallet en hel del välbärgade fs samt medlemmar från gamla av olika orsaker kända och 'ansedda' fs släkter men dom är väl inte märkvärdigare än andra. Som överallt annarstans, lika barn leka bäst.

        Det som tyvärr är ett faktum är att fs i huvudstadregionen håller på att 'elitiseras' om vi använder ordet i bemärkelsen utbildade och välburna människor. Orsaken är inte snobism eller överklassfasoner i gemen, utan beror på att svenskan bäst bevarats i den gruppen. Den fs 'arbetarklassen' har tyvärr sgs utplånats pga förfinskning genom blandäktenskap och brist på användning i helfinsk arbets- och umgängesmiljö. Tyvärr, jag riktigt saknar den gamla helsingforsiska svenska slangen, den talas knappt av någon längre. Det är dessvärre så att man måste värna om sin svenska i huvudstadsregionen, annars barkar det nog åt fanders. Men det talas mycket mera än man sku tro, det skadar inte att börja på svenska på de ställen där du tycker att man rimligtvis borde kunna svenska. Jag har testat dethär med att alltid börja på svenska och blivit positivt överraskad.

        Jag har en gång ätit lunch på G18, det var helt ok.
        Snyggt hus!

        ..... man är finlandssvensk och tilltalar en okänd person i Finland är det väl självklart att man gör det på svenska i första hand.
        Sedan om det osannolika händer att den tilltalade vill byta språk är det ju en annan sak men inte förnekar man väl själv frivilligt sitt modersmål


      • torsken

        Trots att "En_av_oss" har en rätt snäv uppfattning om finlandssvensketen, så ligger det en viss sanning i det. Dom finlandssvenskar som är pursvenska, och bor i småstäderna eller på landet, har vanligtvis rört sig i väldigt små kretsar. Men det finns också flera sådana här ensamma vargar som jag, som har tvåspråkig bakgrund, bott långa tider på sgs helfinska orter och under nästan hela sitt vuxna liv mest rört sig i finska kretsar och brytt blanka f-n i ankdammssvenskarna, deras segelbåtar, kräftskivor och burberrypälsar.

        Du skall vara stolt över din rikssvenskhet när du kommer hit. Alltså inte påträngande och framfusigt stolt utan saklig och diplomatisk, och definitivt inte sluta använda din rikssvenska accent. Om du skorrar som Tina Nordström är det dessutom exotiskt. Det är också ett plus om du lär dig finska, så behöver du inte tala engelska överallt du rör dig, för de finsktalandes svenskakunskaper har under de senaste åren blivit mycket sämre än vad dom var på 70-80 talen.

        Precis som finnarna, tycker finlandssvenskarna att rikssvenskarna alltför ofta kommer med pekpinnar när det gäller hurdant vi borde ha det här. Om du tycker Helsingfors är en ryskinspirerad småstad, håll det som din egen kännedom. Det där med de alltför täta förhållandena till Sovjet och finlandiseringen är nånting vi i Finland helst vill glömma, men då när det gällde hade vi inga alternativ. Inte fick vi ju nån hjälp av Sverige eller västvärlden då för den delen heller

        Undvik också att snacka om sport, om du inte vill få till stånd en "finnkamp". Om du nödvändigtvis vill snacka om sport, snacka då om sådana grenar där båda länder har eller har haft världsstjärnor men som inte slagits samtidigt sinsemellan, t.ex formel 1, tennis, alpin skidsport etc, eller beröm något finskt hockeylag på finska mästerskapsligan.

        Alltså, om någon finlandssvensk bjuder dig hem eller dylikt, uppfatta inte genast att du har blivit en av dom. Det kan ta tid nämligen. Bäst får du kontakt med "någon av oss" genom att starta med någon hobby, där man träffar folk i allmänhet, inte bara finlandssvenskar. Chansen att du träffar en på så vis finlandssvensk är 1/20 - 1/2 beroende på ort. Då hjälper finlandssvenskarna ofta den "vilsegångne svensken" till rätta.


      • roro

        Vilken liten ankdam du beskriver.Det är ju inte förvånande att "finnarna" hatar fs.Om det nuförtiden är så här.Jag är nylänning årg 40 och t.e.x svensk österbottningar kallade vi plattlänningar.Vi blev kallade rödingar i bland.Någon sådan stor "Gentlemensclub" du beskriver fanns gudskelov inte förr, kanske i den fs studentvärlden.
        Vi jobbare var "kaverit" med alla och speciellt finnarna för då slapp man det där navelstirrandet.


      • grannen

        i vilken bubbla bor du i ? du är väldigt trångsynt . du påstår att alla känner alla halloo !!! naturligtvis stämmer det att man känner varann rätt så väl i det område där man bor men där slutar det.
        nationalitetskänslan den finns i en själv så länge man själv. vill . konstigt nog, som finne bryter jag på finlandssvenska efter alla år med en f.s före det talade jag rikssvenska.
        rikssvenska har många emot pg a att det finns en avundsjuka för dom som vågade lämna finland för att få det bättre.
        undra på att det finns motsättningar mellan finländare och f.s


    • aito_suomalainen

      Raspartiet SFP har stora problem med sitt understöd. Därför behöver det var och en som vill registrera sig som svenskspråkig så att dess agerande och regeringsplats kunde motiveras genom att hänvisa till existensen av en språklig "etnisk" minoritet. Finlandssvenskan har skapats till minoritetens kännetecken och minoriteten har ju ingenting annat gemensamt (inte ens språket som består av över 60 olika dialekter vars talare inte ens lär förstå varandra) Den så kallade "finlandssvenskheten" är med andra ord enbart en politisk konstruktion som använder sig av språket som redskap för att utöva orealistisk och oberättigad makt mot majoriteten. Genom språket, genom "finlandssvenskan" krävs det privilegier och kvoter. Den som avviker det minsta med språket eller idéer betraktas som utomstående.

      Men en dag kommer sanningen fram.

      • ?????

        Har du någon aning om vad sanning är ...... ???????


      • aito_suomalainen
        ????? kirjoitti:

        Har du någon aning om vad sanning är ...... ???????

        "Den så kallade "finlandssvenskheten" är med andra ord enbart en politisk konstruktion som använder sig av språket som redskap för att utöva orealistisk och oberättigad makt mot majoriteten. Genom språket, genom "finlandssvenskan" krävs det privilegier och kvoter"

        Finlandssvenskhet är en politisk konstruktion som baserar sig på tanken om att den som är registrerad som svensktalande har svensk nationalitet. Finlandssvenskhet skapades för ungefär hundra år sedan som motreaktion till fennomanin av Axel Olof Freudenthal i spetsen. Det är ett namn som varje svenskspråkig finne i Suomi bör skämmas för.

        I verkligheten finns det ingenting som heter "finlandssvenskhet". Det finns finsk- och svenskspråkiga finnar. Finnar som av naturliga och också egoistiska orsaker bytt språk och efternamn. En intressant iakttagelse är att största delen av de ivrigaste tvångsförsvenskarna i SFP:s riksdagsgrupp är av fullständigt finsk börd.

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/aatelisnimet.htm


      • PMK
        aito_suomalainen kirjoitti:

        "Den så kallade "finlandssvenskheten" är med andra ord enbart en politisk konstruktion som använder sig av språket som redskap för att utöva orealistisk och oberättigad makt mot majoriteten. Genom språket, genom "finlandssvenskan" krävs det privilegier och kvoter"

        Finlandssvenskhet är en politisk konstruktion som baserar sig på tanken om att den som är registrerad som svensktalande har svensk nationalitet. Finlandssvenskhet skapades för ungefär hundra år sedan som motreaktion till fennomanin av Axel Olof Freudenthal i spetsen. Det är ett namn som varje svenskspråkig finne i Suomi bör skämmas för.

        I verkligheten finns det ingenting som heter "finlandssvenskhet". Det finns finsk- och svenskspråkiga finnar. Finnar som av naturliga och också egoistiska orsaker bytt språk och efternamn. En intressant iakttagelse är att största delen av de ivrigaste tvångsförsvenskarna i SFP:s riksdagsgrupp är av fullständigt finsk börd.

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/aatelisnimet.htm

        “Raspartiet SFP har stora problem med sitt understood”

        Backa nu upp påstående att SFP är ett rasparti för en gångs skull. Du har påstått samma sak otaliga gånger men aldrig bevisat att SFP idag stöder rasistiska åsikter eller kör en politik som är rasistisk. Att du påstår att så är saken gör det inte till ett faktum!

        “inte ens språket som består av över 60 olika dialekter vars talare inte ens lär förstå varandra”.

        Hur många finskspråkiga dialekter finns det? I England finns det säkert hundratals dialakter men det gör språket bara rikare och starkare. I det engelska språket finns det mera ord än i något annat språk. Vad är fel med dialekter?

        “Finlandssvenskhet är en politisk konstruktion som baserar sig på tanken om att den som är registrerad som svensktalande har svensk nationalitet”

        Varifrån får du dina ider? Lever du i en fantasivärld? Alla finska medborgare som har svenska som modersmål känner sig som finska medborgare, så är det bara. Men om du inte vill inse vad verkligheten är och istället leva i din fantasivärld så kan jag jag inte göra något åt saken.

        “I verkligheten finns det ingenting som heter "finlandssvenskhet".”

        Nu hakar du upp dig på ord och hur de används. Finlandssvenskhet menar ju helt enkelt de finska medborgare som har svenska som modersmål och deras kultur och har ingenting med Sverige att göra. Men igen, du lever i din hat och avskyfyllda fantasivärld.

        “Finnar som av naturliga och också egoistiska orsaker bytt språk och efternamn.”

        Om du kontrollerar alla register tror jag att du märker att det var mycket flera mänskor med svenska efternamn som bytte till finska namn p.g.a. påtryck från olika håll. Så ta det lugnt.


      • Typisk finlandssvensk

        För att ett parti, en förening, ett samfund, en folkrörelse etc skall kunna anses vara rasistiskt så bör det aktivt förtrycka, motarbeta eller angripa ngt eller någon.

        Ge mej ett konkret bevis för att SFP eller någon i partiet skulle ha uttalat sig nedlåtande om de finskspråkiga. Ge mej ett exempel på en situation, ett förslag eller ett beslut där finskan skulle ha förlorat mot svenskan så att resultatet skulle ha varit ojämlikt och orättvist mot finskan. Ge mej exempel på denna rasism du yrar om. Observera att finskan och svenskan i Finland är jämställda inför lagen.

        Tänker man som du är ju i så fall hela världen rasistisk. Att SFP som en av sina sina huvuduppgifter har att bevaka svenskans och de svenskspråkigas intressen är väl inget konstigt, alla partier bevakar ju någon specifik grupps intressen. Det är ju så en demokrati fungerar.
        Att jobba för något är i regel inte inte det samma som att motarbeta ngt annat. Det finns dock beklagliga undantag som t.ex Finskhetsförbundet, som är en öppet rasistisk organisation, som påstår sig driva finskhetens sak men i praktiken har som sin enda målsättning att motarbeta svenskan och de finlandssvenska intressena.

        Du:
        I verkligheten finns det ingenting som heter "finlandssvenskhet". Det finns finsk- och svenskspråkiga finnar.

        - Finlandssvenskhet = svenskspåkiga finnar samt deras kultur.
        Vad annars??

        Du:
        En intressant iakttagelse är att största delen av de ivrigaste tvångsförsvenskarna i SFP:s riksdagsgrupp är av fullständigt finsk börd

        - Vilken ahaa-upplevelse från din sida! Eller borde jag säga hahhaa-upplevelse. Vari ligger det intressanta? Jag bara undrar? Vi är ju praktiskt taget alla av finsk börd, och finska medborgare, och finländare, och finnar och whatever. Det vad garanterat ingen är - är svenskar.

        Hälsa Fox Mulder


      • ?????
        aito_suomalainen kirjoitti:

        "Den så kallade "finlandssvenskheten" är med andra ord enbart en politisk konstruktion som använder sig av språket som redskap för att utöva orealistisk och oberättigad makt mot majoriteten. Genom språket, genom "finlandssvenskan" krävs det privilegier och kvoter"

        Finlandssvenskhet är en politisk konstruktion som baserar sig på tanken om att den som är registrerad som svensktalande har svensk nationalitet. Finlandssvenskhet skapades för ungefär hundra år sedan som motreaktion till fennomanin av Axel Olof Freudenthal i spetsen. Det är ett namn som varje svenskspråkig finne i Suomi bör skämmas för.

        I verkligheten finns det ingenting som heter "finlandssvenskhet". Det finns finsk- och svenskspråkiga finnar. Finnar som av naturliga och också egoistiska orsaker bytt språk och efternamn. En intressant iakttagelse är att största delen av de ivrigaste tvångsförsvenskarna i SFP:s riksdagsgrupp är av fullständigt finsk börd.

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/aatelisnimet.htm

        ....... har dina teorier gemensamt med SANNING ????? jag undrar !!!!
        Ingen människa läser dina texter med eftertanke det är dom inte värda....


      • aito_suomalainen
        Typisk finlandssvensk kirjoitti:

        För att ett parti, en förening, ett samfund, en folkrörelse etc skall kunna anses vara rasistiskt så bör det aktivt förtrycka, motarbeta eller angripa ngt eller någon.

        Ge mej ett konkret bevis för att SFP eller någon i partiet skulle ha uttalat sig nedlåtande om de finskspråkiga. Ge mej ett exempel på en situation, ett förslag eller ett beslut där finskan skulle ha förlorat mot svenskan så att resultatet skulle ha varit ojämlikt och orättvist mot finskan. Ge mej exempel på denna rasism du yrar om. Observera att finskan och svenskan i Finland är jämställda inför lagen.

        Tänker man som du är ju i så fall hela världen rasistisk. Att SFP som en av sina sina huvuduppgifter har att bevaka svenskans och de svenskspråkigas intressen är väl inget konstigt, alla partier bevakar ju någon specifik grupps intressen. Det är ju så en demokrati fungerar.
        Att jobba för något är i regel inte inte det samma som att motarbeta ngt annat. Det finns dock beklagliga undantag som t.ex Finskhetsförbundet, som är en öppet rasistisk organisation, som påstår sig driva finskhetens sak men i praktiken har som sin enda målsättning att motarbeta svenskan och de finlandssvenska intressena.

        Du:
        I verkligheten finns det ingenting som heter "finlandssvenskhet". Det finns finsk- och svenskspråkiga finnar.

        - Finlandssvenskhet = svenskspåkiga finnar samt deras kultur.
        Vad annars??

        Du:
        En intressant iakttagelse är att största delen av de ivrigaste tvångsförsvenskarna i SFP:s riksdagsgrupp är av fullständigt finsk börd

        - Vilken ahaa-upplevelse från din sida! Eller borde jag säga hahhaa-upplevelse. Vari ligger det intressanta? Jag bara undrar? Vi är ju praktiskt taget alla av finsk börd, och finska medborgare, och finländare, och finnar och whatever. Det vad garanterat ingen är - är svenskar.

        Hälsa Fox Mulder

        ...just precis så länge som det finns raspartier, kvarlevor från kolonitiden och mänskor i Suomi som inte lär sig respektera majoriteten!

        "Ge mej ett konkret bevis för att SFP eller någon i partiet skulle ha uttalat sig nedlåtande om de finskspråkiga"

        Jag har hur många exempel som helst:

        "Ymmärtämättömät, kielitaidottomat suomalaiset on opetettava kansainvälisyyteen." (Per Stenbäck TV-nyheterna 16.9.87.)

        "Suomalaiset eivät ole kulttuurimaan tasolla", kuulutti Elisabeth Rehn Siuntiossa 5.1.91. (Al 6.1.91.)

        "Hallituksen sivistyspoliittisen ryhmän keskustelut eivät ole olleet niin sivistyneitä, kuin ryhmän nimi vaatisi", arvosteli kansakoulunopettaja Ole Norrback ryhmän muita ministereitä: Lisensiaatti Uosukainen, tohtori Isohookana-Asunmaa, sosionomi Kankaanniemi. (HS 4.2.93.)

        Henrik Lax (HS 6.12.95): "Det svenska språket ingår i varje finnes allmänbildning och identitet.

        Henrik Lax, U-M Wideroos (våren 2004 inför slopandet av studenttvångssvenskan): De som diskuterar språkpolitik på olika forum på Internet är störda individer.

        Henrik Lax (i riksdagen våren 2004 efter beslutet om att tvångssvenskan försvinner): "Kom ihåg finska ungdomar att lära sig svenska för att få jobb"

        Marlene Timonen (programmet TV2 Suomi puhuu 28.4. 2005): "Den som är civiliserad talar svenska"

        Vanligt är att alltid när man uttrycker en åsikt som strider mot SFP:s eller de svenskspråkigas åsikter hänvisar partiet eller de enstaka anhängarna och medlemmarna till tanken om att finnarna representerar lägre ras. Stöder man inte de svenskspråkigas oförutsägbara nycker får man höra att man är barbarisk och förbereda sig på att man inte kommer någon vart i samhället. Det tycks vara delvis omedvetet hat, men det är ingrodd rasism som man som svenskspråkig inte kommer ifrån. Dessutom stöder den finlandssvenska skolan utvecklandet av denna rasism.

        "Ge mej ett exempel på en situation, ett förslag eller ett beslut där finskan skulle ha förlorat mot svenskan så att resultatet skulle ha varit ojämlikt och orättvist mot finskan"

        Språkstriden i Jakobstad som startade när en finsk grundskola skulle ändras till en språkbadsskola. SFP ville inte att de svensk - och finskspråkiga skulle dela skolan för att "den finska undervisningen står i strid mot språkbadspedagogik". De svensktalande föräldrarna krävde med adresser att alla finsksspråkiga skulle ut från skolan.

        http://www.vasabladet.fi/arkiv.asp?docID=1844&katID=1

        Detta är ett exempel på hur raspartiet alltid använder sin makt när det får vara i majoriteten.
        Andra exempel av liknande karaktär är naturligtvis hur tvångssvenskan infördes, allt vad finnarna fått tåla i kommuner med svenskspråkig majoritet, på Åland och i själva Sverige.

        "Det är ju så en demokrati fungerar"

        I en demokrati kan inte majoriteten vara tvungen att lära sig minoritetsspråket mot sin egen vilja. Aldrig någonsin. En minoritet på 5% är en minoritet och skall behandlas som sådan.

        "Att jobba för något är i regel inte inte det samma som att motarbeta ngt annat"

        Men det är exakt det som SFP och folktinget gör. Man jobbar mot finskheten och det finska språket.
        Man gör sitt yttersta för att så få som möjligt skulle lära sig majoritetsspråket ordentligt och anpassa sig till det finska samhället. Man försöker isolera de svenskspråkiga från finskheten, förbjuda de tvåspråkiga att använda sitt andra språk, reservera och bygga upp enspråkiga områden för de svenskspråkiga så att de inte skulle komma i kontakt med majoriteten.
        Det är ingenting annat än att jobba emot finskheten i det enspråkiga Suomi.

        "som påstår sig driva finskhetens sak men i praktiken har som sin enda målsättning att motarbeta svenskan och de finlandssvenska intressena"

        Vad är de finlandssvenska intressena? Tvångssvenskan? Varför blir det genast rasism enligt dig när de "finlandssvenska" intressena kritiseras? Det här börjar komma nära totalitarism. SL är däremot en mycket ärorik organisation med anor. Det har alltid arbetat för finskhetens väl i Suomi. I dag är behovet av SL större än någonsin tidigare eftersom vi fortfarande har kvar rester från kolonitiden. Vi ser att det största hotet mot finskheten kommer från nära håll, såsom det alltid gjort.
        Det bör finnas en jämvikt och SL utgör motkraften mot den starka svenskheten som SFP försöker pådyvla majoriteten.

        "Vari ligger det intressanta?"

        Det intressanta ligger i att dessa mänskor ger sig ut för att vara svenskar i stället för att kalla sig finnar, vilket de i verkligheten är.
        "Finlandssvenskhet" är en politisk konstruktion.
        Ifall man skulle medge eller visa att man är av finsk börd skulle SFP:s trovärdighet och grundpelare försvinna.
        På Folktingets sidor ljuger man ju också helt öppet att "finlandssvenskarna kommer från Sverige". De som är finnar men som ändå har tillägnat sig en främmande kultur och ett främmande språk kan tänkas ha skyldigheten att i alla avseenden bli finnar igen, inte minst språkligt.


      • Äkta Finlandssvensk
        aito_suomalainen kirjoitti:

        ...just precis så länge som det finns raspartier, kvarlevor från kolonitiden och mänskor i Suomi som inte lär sig respektera majoriteten!

        "Ge mej ett konkret bevis för att SFP eller någon i partiet skulle ha uttalat sig nedlåtande om de finskspråkiga"

        Jag har hur många exempel som helst:

        "Ymmärtämättömät, kielitaidottomat suomalaiset on opetettava kansainvälisyyteen." (Per Stenbäck TV-nyheterna 16.9.87.)

        "Suomalaiset eivät ole kulttuurimaan tasolla", kuulutti Elisabeth Rehn Siuntiossa 5.1.91. (Al 6.1.91.)

        "Hallituksen sivistyspoliittisen ryhmän keskustelut eivät ole olleet niin sivistyneitä, kuin ryhmän nimi vaatisi", arvosteli kansakoulunopettaja Ole Norrback ryhmän muita ministereitä: Lisensiaatti Uosukainen, tohtori Isohookana-Asunmaa, sosionomi Kankaanniemi. (HS 4.2.93.)

        Henrik Lax (HS 6.12.95): "Det svenska språket ingår i varje finnes allmänbildning och identitet.

        Henrik Lax, U-M Wideroos (våren 2004 inför slopandet av studenttvångssvenskan): De som diskuterar språkpolitik på olika forum på Internet är störda individer.

        Henrik Lax (i riksdagen våren 2004 efter beslutet om att tvångssvenskan försvinner): "Kom ihåg finska ungdomar att lära sig svenska för att få jobb"

        Marlene Timonen (programmet TV2 Suomi puhuu 28.4. 2005): "Den som är civiliserad talar svenska"

        Vanligt är att alltid när man uttrycker en åsikt som strider mot SFP:s eller de svenskspråkigas åsikter hänvisar partiet eller de enstaka anhängarna och medlemmarna till tanken om att finnarna representerar lägre ras. Stöder man inte de svenskspråkigas oförutsägbara nycker får man höra att man är barbarisk och förbereda sig på att man inte kommer någon vart i samhället. Det tycks vara delvis omedvetet hat, men det är ingrodd rasism som man som svenskspråkig inte kommer ifrån. Dessutom stöder den finlandssvenska skolan utvecklandet av denna rasism.

        "Ge mej ett exempel på en situation, ett förslag eller ett beslut där finskan skulle ha förlorat mot svenskan så att resultatet skulle ha varit ojämlikt och orättvist mot finskan"

        Språkstriden i Jakobstad som startade när en finsk grundskola skulle ändras till en språkbadsskola. SFP ville inte att de svensk - och finskspråkiga skulle dela skolan för att "den finska undervisningen står i strid mot språkbadspedagogik". De svensktalande föräldrarna krävde med adresser att alla finsksspråkiga skulle ut från skolan.

        http://www.vasabladet.fi/arkiv.asp?docID=1844&katID=1

        Detta är ett exempel på hur raspartiet alltid använder sin makt när det får vara i majoriteten.
        Andra exempel av liknande karaktär är naturligtvis hur tvångssvenskan infördes, allt vad finnarna fått tåla i kommuner med svenskspråkig majoritet, på Åland och i själva Sverige.

        "Det är ju så en demokrati fungerar"

        I en demokrati kan inte majoriteten vara tvungen att lära sig minoritetsspråket mot sin egen vilja. Aldrig någonsin. En minoritet på 5% är en minoritet och skall behandlas som sådan.

        "Att jobba för något är i regel inte inte det samma som att motarbeta ngt annat"

        Men det är exakt det som SFP och folktinget gör. Man jobbar mot finskheten och det finska språket.
        Man gör sitt yttersta för att så få som möjligt skulle lära sig majoritetsspråket ordentligt och anpassa sig till det finska samhället. Man försöker isolera de svenskspråkiga från finskheten, förbjuda de tvåspråkiga att använda sitt andra språk, reservera och bygga upp enspråkiga områden för de svenskspråkiga så att de inte skulle komma i kontakt med majoriteten.
        Det är ingenting annat än att jobba emot finskheten i det enspråkiga Suomi.

        "som påstår sig driva finskhetens sak men i praktiken har som sin enda målsättning att motarbeta svenskan och de finlandssvenska intressena"

        Vad är de finlandssvenska intressena? Tvångssvenskan? Varför blir det genast rasism enligt dig när de "finlandssvenska" intressena kritiseras? Det här börjar komma nära totalitarism. SL är däremot en mycket ärorik organisation med anor. Det har alltid arbetat för finskhetens väl i Suomi. I dag är behovet av SL större än någonsin tidigare eftersom vi fortfarande har kvar rester från kolonitiden. Vi ser att det största hotet mot finskheten kommer från nära håll, såsom det alltid gjort.
        Det bör finnas en jämvikt och SL utgör motkraften mot den starka svenskheten som SFP försöker pådyvla majoriteten.

        "Vari ligger det intressanta?"

        Det intressanta ligger i att dessa mänskor ger sig ut för att vara svenskar i stället för att kalla sig finnar, vilket de i verkligheten är.
        "Finlandssvenskhet" är en politisk konstruktion.
        Ifall man skulle medge eller visa att man är av finsk börd skulle SFP:s trovärdighet och grundpelare försvinna.
        På Folktingets sidor ljuger man ju också helt öppet att "finlandssvenskarna kommer från Sverige". De som är finnar men som ändå har tillägnat sig en främmande kultur och ett främmande språk kan tänkas ha skyldigheten att i alla avseenden bli finnar igen, inte minst språkligt.

        Du:
        ...just precis så länge som det finns raspartier, kvarlevor från kolonitiden och mänskor i Suomi som inte lär sig respektera majoriteten!

        Respektera majoriteten!! Vilka jävla översittarfasoner du presenterar.

        Jag hittar inte ett enda inlägg in din peistade abrakadabra som skulle kunna anses rasistisk. Endast en lång rad helt värdelösä, ur sitt sammanhang lösryckta påståenden och rubriker. Kopierade från rasistiska sajter i nätet! Vem är det som är rasisten här?
        Eller påstår du att en fs person inte får uttrycka sin åsikt om ngt. Menar du att oberoende av vad saken gäller så är ett uttalande rasistiskt om en fs kritiserar någon eller något i Finland?
        Kan det ha undgått dej att vi är fullvärdiga medborgare i Finland med rätt att yttra oss om vad vi vill och i ärenden som vi tycker är viktiga.
        Vi torde åtnjuta samma yttrandefrihet som du nyttjar då du skriver din smörja här i nätet.


      • ?????
        aito_suomalainen kirjoitti:

        ...just precis så länge som det finns raspartier, kvarlevor från kolonitiden och mänskor i Suomi som inte lär sig respektera majoriteten!

        "Ge mej ett konkret bevis för att SFP eller någon i partiet skulle ha uttalat sig nedlåtande om de finskspråkiga"

        Jag har hur många exempel som helst:

        "Ymmärtämättömät, kielitaidottomat suomalaiset on opetettava kansainvälisyyteen." (Per Stenbäck TV-nyheterna 16.9.87.)

        "Suomalaiset eivät ole kulttuurimaan tasolla", kuulutti Elisabeth Rehn Siuntiossa 5.1.91. (Al 6.1.91.)

        "Hallituksen sivistyspoliittisen ryhmän keskustelut eivät ole olleet niin sivistyneitä, kuin ryhmän nimi vaatisi", arvosteli kansakoulunopettaja Ole Norrback ryhmän muita ministereitä: Lisensiaatti Uosukainen, tohtori Isohookana-Asunmaa, sosionomi Kankaanniemi. (HS 4.2.93.)

        Henrik Lax (HS 6.12.95): "Det svenska språket ingår i varje finnes allmänbildning och identitet.

        Henrik Lax, U-M Wideroos (våren 2004 inför slopandet av studenttvångssvenskan): De som diskuterar språkpolitik på olika forum på Internet är störda individer.

        Henrik Lax (i riksdagen våren 2004 efter beslutet om att tvångssvenskan försvinner): "Kom ihåg finska ungdomar att lära sig svenska för att få jobb"

        Marlene Timonen (programmet TV2 Suomi puhuu 28.4. 2005): "Den som är civiliserad talar svenska"

        Vanligt är att alltid när man uttrycker en åsikt som strider mot SFP:s eller de svenskspråkigas åsikter hänvisar partiet eller de enstaka anhängarna och medlemmarna till tanken om att finnarna representerar lägre ras. Stöder man inte de svenskspråkigas oförutsägbara nycker får man höra att man är barbarisk och förbereda sig på att man inte kommer någon vart i samhället. Det tycks vara delvis omedvetet hat, men det är ingrodd rasism som man som svenskspråkig inte kommer ifrån. Dessutom stöder den finlandssvenska skolan utvecklandet av denna rasism.

        "Ge mej ett exempel på en situation, ett förslag eller ett beslut där finskan skulle ha förlorat mot svenskan så att resultatet skulle ha varit ojämlikt och orättvist mot finskan"

        Språkstriden i Jakobstad som startade när en finsk grundskola skulle ändras till en språkbadsskola. SFP ville inte att de svensk - och finskspråkiga skulle dela skolan för att "den finska undervisningen står i strid mot språkbadspedagogik". De svensktalande föräldrarna krävde med adresser att alla finsksspråkiga skulle ut från skolan.

        http://www.vasabladet.fi/arkiv.asp?docID=1844&katID=1

        Detta är ett exempel på hur raspartiet alltid använder sin makt när det får vara i majoriteten.
        Andra exempel av liknande karaktär är naturligtvis hur tvångssvenskan infördes, allt vad finnarna fått tåla i kommuner med svenskspråkig majoritet, på Åland och i själva Sverige.

        "Det är ju så en demokrati fungerar"

        I en demokrati kan inte majoriteten vara tvungen att lära sig minoritetsspråket mot sin egen vilja. Aldrig någonsin. En minoritet på 5% är en minoritet och skall behandlas som sådan.

        "Att jobba för något är i regel inte inte det samma som att motarbeta ngt annat"

        Men det är exakt det som SFP och folktinget gör. Man jobbar mot finskheten och det finska språket.
        Man gör sitt yttersta för att så få som möjligt skulle lära sig majoritetsspråket ordentligt och anpassa sig till det finska samhället. Man försöker isolera de svenskspråkiga från finskheten, förbjuda de tvåspråkiga att använda sitt andra språk, reservera och bygga upp enspråkiga områden för de svenskspråkiga så att de inte skulle komma i kontakt med majoriteten.
        Det är ingenting annat än att jobba emot finskheten i det enspråkiga Suomi.

        "som påstår sig driva finskhetens sak men i praktiken har som sin enda målsättning att motarbeta svenskan och de finlandssvenska intressena"

        Vad är de finlandssvenska intressena? Tvångssvenskan? Varför blir det genast rasism enligt dig när de "finlandssvenska" intressena kritiseras? Det här börjar komma nära totalitarism. SL är däremot en mycket ärorik organisation med anor. Det har alltid arbetat för finskhetens väl i Suomi. I dag är behovet av SL större än någonsin tidigare eftersom vi fortfarande har kvar rester från kolonitiden. Vi ser att det största hotet mot finskheten kommer från nära håll, såsom det alltid gjort.
        Det bör finnas en jämvikt och SL utgör motkraften mot den starka svenskheten som SFP försöker pådyvla majoriteten.

        "Vari ligger det intressanta?"

        Det intressanta ligger i att dessa mänskor ger sig ut för att vara svenskar i stället för att kalla sig finnar, vilket de i verkligheten är.
        "Finlandssvenskhet" är en politisk konstruktion.
        Ifall man skulle medge eller visa att man är av finsk börd skulle SFP:s trovärdighet och grundpelare försvinna.
        På Folktingets sidor ljuger man ju också helt öppet att "finlandssvenskarna kommer från Sverige". De som är finnar men som ändå har tillägnat sig en främmande kultur och ett främmande språk kan tänkas ha skyldigheten att i alla avseenden bli finnar igen, inte minst språkligt.

        Det här påstående dyker upp i dina texter ideligen “enspråkiga Suomi”! Jag har letat över allt men inte hittat information om landet i fråga endast TVÅ språkiga Finland.
        Var har du hittat dina uppgifter????
        Var fins det landet som är enspråkigt finskt?????


      • aito_suomalainen
        Äkta Finlandssvensk kirjoitti:

        Du:
        ...just precis så länge som det finns raspartier, kvarlevor från kolonitiden och mänskor i Suomi som inte lär sig respektera majoriteten!

        Respektera majoriteten!! Vilka jävla översittarfasoner du presenterar.

        Jag hittar inte ett enda inlägg in din peistade abrakadabra som skulle kunna anses rasistisk. Endast en lång rad helt värdelösä, ur sitt sammanhang lösryckta påståenden och rubriker. Kopierade från rasistiska sajter i nätet! Vem är det som är rasisten här?
        Eller påstår du att en fs person inte får uttrycka sin åsikt om ngt. Menar du att oberoende av vad saken gäller så är ett uttalande rasistiskt om en fs kritiserar någon eller något i Finland?
        Kan det ha undgått dej att vi är fullvärdiga medborgare i Finland med rätt att yttra oss om vad vi vill och i ärenden som vi tycker är viktiga.
        Vi torde åtnjuta samma yttrandefrihet som du nyttjar då du skriver din smörja här i nätet.

        Det är normalt att förvänta sig att minoriteten skulle visa tacksamhet och framför allt respekt mot majoriteten. I synnerhet då det är fråga om en minoritet som fått allt vad vanliga minoriteter i världen bara kan drömma om och det är enbart på grund av majoritetens välvillighet. Man har rätt att förvänta sig att de så kallade finlandssvenskarna ens en gång skulle komma emot och visa solidaritet mot sina landsmän som har exakt samma ursprung. Men aldrig tycks det ske, tvärtom.

        I Suomi har däremot de så kallade finlandssvenskarna inte anpassat sig till minoritetsställningen. De försöker hela tiden leta efter skillnader mellan svenskar och finnar, kategorisera människor i olika grupper på mycket rasistiska grunder och ställa sig ovanför majoriteten genom att framhäva sin egen överlägsenget och det som gör det ännu mer absurt är att den kaxiga minoriteten skiter fullständigt i majoritetens åsikter och yttrandefrihet! Det är inte längre acceptabelt.
        Minoriteten har i Suomi uttryckligen hindrat majoritetens yttrandefrihet. Merkonom Wideroos lyckades få ett språkpolitiskt diskussionsforum stängt.

        Naturligtvis hittar du ingenting rasistiskt mot majoriteten för du har en annorlunda moraluppfattning. En svensk moraluppfattning. Även om du kanske inte skulle medge det anser du innerst inne att majoriteten i Suomi tillhör en lägre stående ras. Varje människa som är utrustad med normal och sund moral kan se att påståendet om att man utan kunskaper i ett minoritetsspråk inte kan vara civiliserad i sitt eget land är ytterst finskfientligt. En liten minoritet på 5% skall inte komma och försöka definiera vad majoritetens civilisation består av. Åsikter får man ha men inte föra fram dem på detta mycket kränkande sätt mot majoriteten, åtminstone inte utan påtagliga följder.


      • aito_suomalainen
        ????? kirjoitti:

        Det här påstående dyker upp i dina texter ideligen “enspråkiga Suomi”! Jag har letat över allt men inte hittat information om landet i fråga endast TVÅ språkiga Finland.
        Var har du hittat dina uppgifter????
        Var fins det landet som är enspråkigt finskt?????

        Suomi är tvåspråkigt endast för de tvåspråkiga, alltså för ungefär 5% av befolkningen. För majoriteten är Suomi oftast enspråkigt. Tvåspråkighet är ett marginellt och regionalt fenomen i Suomi.

        http://heikkitala.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=11012&photo_id=185350

        http://www.nifin.helsinki.fi/sprak/sprakaret/Sprak.karta.htm


      • Äkta finlandssvensk
        aito_suomalainen kirjoitti:

        Det är normalt att förvänta sig att minoriteten skulle visa tacksamhet och framför allt respekt mot majoriteten. I synnerhet då det är fråga om en minoritet som fått allt vad vanliga minoriteter i världen bara kan drömma om och det är enbart på grund av majoritetens välvillighet. Man har rätt att förvänta sig att de så kallade finlandssvenskarna ens en gång skulle komma emot och visa solidaritet mot sina landsmän som har exakt samma ursprung. Men aldrig tycks det ske, tvärtom.

        I Suomi har däremot de så kallade finlandssvenskarna inte anpassat sig till minoritetsställningen. De försöker hela tiden leta efter skillnader mellan svenskar och finnar, kategorisera människor i olika grupper på mycket rasistiska grunder och ställa sig ovanför majoriteten genom att framhäva sin egen överlägsenget och det som gör det ännu mer absurt är att den kaxiga minoriteten skiter fullständigt i majoritetens åsikter och yttrandefrihet! Det är inte längre acceptabelt.
        Minoriteten har i Suomi uttryckligen hindrat majoritetens yttrandefrihet. Merkonom Wideroos lyckades få ett språkpolitiskt diskussionsforum stängt.

        Naturligtvis hittar du ingenting rasistiskt mot majoriteten för du har en annorlunda moraluppfattning. En svensk moraluppfattning. Även om du kanske inte skulle medge det anser du innerst inne att majoriteten i Suomi tillhör en lägre stående ras. Varje människa som är utrustad med normal och sund moral kan se att påståendet om att man utan kunskaper i ett minoritetsspråk inte kan vara civiliserad i sitt eget land är ytterst finskfientligt. En liten minoritet på 5% skall inte komma och försöka definiera vad majoritetens civilisation består av. Åsikter får man ha men inte föra fram dem på detta mycket kränkande sätt mot majoriteten, åtminstone inte utan påtagliga följder.

        Du:
        En svensk moraluppfattning. Även om du kanske inte skulle medge det anser du innerst inne att majoriteten i Suomi tillhör en lägre stående ras.

        Va fan menar du?
        Jag hör väl för tusan till samma ras som du! Jag råkar nu bara tala svenska, jag är inte SVENSK!!
        Vem fan dryftar rasteorier i dagens värld. Ingen utom ni nyfennomaner. Eugeniken hör till det förflutna, dom enda som pratar om den och ständigt hänvisar till dem tycks vara ni, nyfennomaner!
        Se dej i spegeln!

        P.S. Hälsa Fox Mulder


      • ?????
        aito_suomalainen kirjoitti:

        Suomi är tvåspråkigt endast för de tvåspråkiga, alltså för ungefär 5% av befolkningen. För majoriteten är Suomi oftast enspråkigt. Tvåspråkighet är ett marginellt och regionalt fenomen i Suomi.

        http://heikkitala.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=11012&photo_id=185350

        http://www.nifin.helsinki.fi/sprak/sprakaret/Sprak.karta.htm

        ... du milde menar du och dina gelikar att Finlands lagar inte gäller på dom blåa områdena på dom kartorna...
        Eller vilken sanning försöker du bevisa????
        För mej är hela landet två språkigt jag talar svenska var jag vill i hela landet men ställer inga krav att bli förstådd av alla.


      • Utled
        aito_suomalainen kirjoitti:

        ...just precis så länge som det finns raspartier, kvarlevor från kolonitiden och mänskor i Suomi som inte lär sig respektera majoriteten!

        "Ge mej ett konkret bevis för att SFP eller någon i partiet skulle ha uttalat sig nedlåtande om de finskspråkiga"

        Jag har hur många exempel som helst:

        "Ymmärtämättömät, kielitaidottomat suomalaiset on opetettava kansainvälisyyteen." (Per Stenbäck TV-nyheterna 16.9.87.)

        "Suomalaiset eivät ole kulttuurimaan tasolla", kuulutti Elisabeth Rehn Siuntiossa 5.1.91. (Al 6.1.91.)

        "Hallituksen sivistyspoliittisen ryhmän keskustelut eivät ole olleet niin sivistyneitä, kuin ryhmän nimi vaatisi", arvosteli kansakoulunopettaja Ole Norrback ryhmän muita ministereitä: Lisensiaatti Uosukainen, tohtori Isohookana-Asunmaa, sosionomi Kankaanniemi. (HS 4.2.93.)

        Henrik Lax (HS 6.12.95): "Det svenska språket ingår i varje finnes allmänbildning och identitet.

        Henrik Lax, U-M Wideroos (våren 2004 inför slopandet av studenttvångssvenskan): De som diskuterar språkpolitik på olika forum på Internet är störda individer.

        Henrik Lax (i riksdagen våren 2004 efter beslutet om att tvångssvenskan försvinner): "Kom ihåg finska ungdomar att lära sig svenska för att få jobb"

        Marlene Timonen (programmet TV2 Suomi puhuu 28.4. 2005): "Den som är civiliserad talar svenska"

        Vanligt är att alltid när man uttrycker en åsikt som strider mot SFP:s eller de svenskspråkigas åsikter hänvisar partiet eller de enstaka anhängarna och medlemmarna till tanken om att finnarna representerar lägre ras. Stöder man inte de svenskspråkigas oförutsägbara nycker får man höra att man är barbarisk och förbereda sig på att man inte kommer någon vart i samhället. Det tycks vara delvis omedvetet hat, men det är ingrodd rasism som man som svenskspråkig inte kommer ifrån. Dessutom stöder den finlandssvenska skolan utvecklandet av denna rasism.

        "Ge mej ett exempel på en situation, ett förslag eller ett beslut där finskan skulle ha förlorat mot svenskan så att resultatet skulle ha varit ojämlikt och orättvist mot finskan"

        Språkstriden i Jakobstad som startade när en finsk grundskola skulle ändras till en språkbadsskola. SFP ville inte att de svensk - och finskspråkiga skulle dela skolan för att "den finska undervisningen står i strid mot språkbadspedagogik". De svensktalande föräldrarna krävde med adresser att alla finsksspråkiga skulle ut från skolan.

        http://www.vasabladet.fi/arkiv.asp?docID=1844&katID=1

        Detta är ett exempel på hur raspartiet alltid använder sin makt när det får vara i majoriteten.
        Andra exempel av liknande karaktär är naturligtvis hur tvångssvenskan infördes, allt vad finnarna fått tåla i kommuner med svenskspråkig majoritet, på Åland och i själva Sverige.

        "Det är ju så en demokrati fungerar"

        I en demokrati kan inte majoriteten vara tvungen att lära sig minoritetsspråket mot sin egen vilja. Aldrig någonsin. En minoritet på 5% är en minoritet och skall behandlas som sådan.

        "Att jobba för något är i regel inte inte det samma som att motarbeta ngt annat"

        Men det är exakt det som SFP och folktinget gör. Man jobbar mot finskheten och det finska språket.
        Man gör sitt yttersta för att så få som möjligt skulle lära sig majoritetsspråket ordentligt och anpassa sig till det finska samhället. Man försöker isolera de svenskspråkiga från finskheten, förbjuda de tvåspråkiga att använda sitt andra språk, reservera och bygga upp enspråkiga områden för de svenskspråkiga så att de inte skulle komma i kontakt med majoriteten.
        Det är ingenting annat än att jobba emot finskheten i det enspråkiga Suomi.

        "som påstår sig driva finskhetens sak men i praktiken har som sin enda målsättning att motarbeta svenskan och de finlandssvenska intressena"

        Vad är de finlandssvenska intressena? Tvångssvenskan? Varför blir det genast rasism enligt dig när de "finlandssvenska" intressena kritiseras? Det här börjar komma nära totalitarism. SL är däremot en mycket ärorik organisation med anor. Det har alltid arbetat för finskhetens väl i Suomi. I dag är behovet av SL större än någonsin tidigare eftersom vi fortfarande har kvar rester från kolonitiden. Vi ser att det största hotet mot finskheten kommer från nära håll, såsom det alltid gjort.
        Det bör finnas en jämvikt och SL utgör motkraften mot den starka svenskheten som SFP försöker pådyvla majoriteten.

        "Vari ligger det intressanta?"

        Det intressanta ligger i att dessa mänskor ger sig ut för att vara svenskar i stället för att kalla sig finnar, vilket de i verkligheten är.
        "Finlandssvenskhet" är en politisk konstruktion.
        Ifall man skulle medge eller visa att man är av finsk börd skulle SFP:s trovärdighet och grundpelare försvinna.
        På Folktingets sidor ljuger man ju också helt öppet att "finlandssvenskarna kommer från Sverige". De som är finnar men som ändå har tillägnat sig en främmande kultur och ett främmande språk kan tänkas ha skyldigheten att i alla avseenden bli finnar igen, inte minst språkligt.

        Alltså du hittade inte ett enda exempel som stöder ditt påstående att SFP för en rasistisk politik. Inte ett enda av dina exempel var från SFPs partipolitiska program eller officiella ställningstagande av SFP.

        "Ymmärtämättömät, kielitaidottomat suomalaiset on opetettava kansainvälisyyteen." (Per Stenbäck TV-nyheterna 16.9.87.)”

        Tror du Stenbäck menade bara finskspråkiga finnar eller både finsk och svenskspråkiga? Det var ju en helt förståelig kommentar för det var ju fakta att om Finland ville ha möjlighet att göra bra ifrån sig på en global marknad så behövdes det mänskor som kan språk och lär sig att arbeta på en internationell nivå. Vad är fel med att säga det? Ingenting.

        Hur kan du få några lösryckta kommentarer att bli exempel på SFPs politik? Med all respekt, så tror jag att man måste en fanatisk fennomans logik för att kunna dra såna slusatser

        Tycker du inte det är på tiden att du lugnar dig lite och slutar upp med att skriva dina lögner och banala slutsatser om och om igen på dessa spalter. Ingen orkar i längden med att diskutera samma löjliga påståenden. Och vad du än må tro så blir dina påståenden inte sanning fast hur många gånger du upprepar dem som en utmärkt propagandamaskin.


      • aito_suomalainen
        ????? kirjoitti:

        ... du milde menar du och dina gelikar att Finlands lagar inte gäller på dom blåa områdena på dom kartorna...
        Eller vilken sanning försöker du bevisa????
        För mej är hela landet två språkigt jag talar svenska var jag vill i hela landet men ställer inga krav att bli förstådd av alla.

        Lagarna finns för att de också kan ändras. Tänk på hur det gick med gymnasielagen. Det finns många lagar som inte har någon motsvarighet ute i det verkliga livet men ingenting är evigt och nu är det sannerligen dags att normalisera svenskans ställning i Suomi. I åratal har tvångsförsvenskarna försökt gömma sig bakom orättvisa lagar för att det är det enda de har. Ingen lag kan trots det definiera vilket modersmål landets innevånare talar. I Suomi har över 92% enbart finska som modersmål. Finnarna är enspråkiga och därmed är landet enspråkigt.

        Tvåspråkighet eller svenskhet (=som bara hör till Sverige) är fullständigt främmande i de flesta finnars vardag. Allt detta betyder i en demokrati att landet bör vara enspråkigt för att motsvara de verkliga språksförhållandena.

        Det är ingen som försöker hindra dig eller någon annan att tala eller använda ditt hemspråk också utanför hemmet. Men ingen annan får tvingas att använda eller lära sig ett minoritetsspråk. Där går gränsen. För dig och för alla andra minoriteter kommer landet alltid att vara tvåspråkigt eftersom man måste kunna majoritetsspråket i de flesta fall, men majoriteten skall lämnas ifred. Tvåspråkighet är totalt främmande i finskheten.


      • ?????
        aito_suomalainen kirjoitti:

        Lagarna finns för att de också kan ändras. Tänk på hur det gick med gymnasielagen. Det finns många lagar som inte har någon motsvarighet ute i det verkliga livet men ingenting är evigt och nu är det sannerligen dags att normalisera svenskans ställning i Suomi. I åratal har tvångsförsvenskarna försökt gömma sig bakom orättvisa lagar för att det är det enda de har. Ingen lag kan trots det definiera vilket modersmål landets innevånare talar. I Suomi har över 92% enbart finska som modersmål. Finnarna är enspråkiga och därmed är landet enspråkigt.

        Tvåspråkighet eller svenskhet (=som bara hör till Sverige) är fullständigt främmande i de flesta finnars vardag. Allt detta betyder i en demokrati att landet bör vara enspråkigt för att motsvara de verkliga språksförhållandena.

        Det är ingen som försöker hindra dig eller någon annan att tala eller använda ditt hemspråk också utanför hemmet. Men ingen annan får tvingas att använda eller lära sig ett minoritetsspråk. Där går gränsen. För dig och för alla andra minoriteter kommer landet alltid att vara tvåspråkigt eftersom man måste kunna majoritetsspråket i de flesta fall, men majoriteten skall lämnas ifred. Tvåspråkighet är totalt främmande i finskheten.

        Vi inväntar lag ändringarna innan vi uttrycker oss OK ,,,,eller?????
        Så tills vidare har vi ett två språkigt land.....


      • aito_suomalainen
        Utled kirjoitti:

        Alltså du hittade inte ett enda exempel som stöder ditt påstående att SFP för en rasistisk politik. Inte ett enda av dina exempel var från SFPs partipolitiska program eller officiella ställningstagande av SFP.

        "Ymmärtämättömät, kielitaidottomat suomalaiset on opetettava kansainvälisyyteen." (Per Stenbäck TV-nyheterna 16.9.87.)”

        Tror du Stenbäck menade bara finskspråkiga finnar eller både finsk och svenskspråkiga? Det var ju en helt förståelig kommentar för det var ju fakta att om Finland ville ha möjlighet att göra bra ifrån sig på en global marknad så behövdes det mänskor som kan språk och lär sig att arbeta på en internationell nivå. Vad är fel med att säga det? Ingenting.

        Hur kan du få några lösryckta kommentarer att bli exempel på SFPs politik? Med all respekt, så tror jag att man måste en fanatisk fennomans logik för att kunna dra såna slusatser

        Tycker du inte det är på tiden att du lugnar dig lite och slutar upp med att skriva dina lögner och banala slutsatser om och om igen på dessa spalter. Ingen orkar i längden med att diskutera samma löjliga påståenden. Och vad du än må tro så blir dina påståenden inte sanning fast hur många gånger du upprepar dem som en utmärkt propagandamaskin.

        kommentarer har yttrats av individer som har en stark anknytning till SFP och som representerar sitt parti. Då kan de tas för officiella ställningstaganden. Alltid när en sfp:are tillfrågas om språkfrågan är tonen densamma: "Den som inte behärskar ett minoritetsspråk är inte civiliserad, svenskheten hör till Suomis identitet etc." Sanningen är den att de är ytterst kränkande ställningstaganden mot finskheten. Största delen av Suomis folk är enspråkigt, vi har ett enda modersmål som är unikt i hela världen och som man in i det sista skall värna om. Ingen främmande makt får komma och hota finskheten.

        Jag tänker fortsätta skriva här just precis så länge som det behagar mig. Som jag många gånger påpekat är den svenska censurens gyllene tider definitivt över. Internet har öppnat kanalen.
        Vi blir officiellt enspråkiga inom en påfallande kort tid.


      • aito_suomalainen
        ????? kirjoitti:

        Vi inväntar lag ändringarna innan vi uttrycker oss OK ,,,,eller?????
        Så tills vidare har vi ett två språkigt land.....

        hela tiden men sanningen om språkförhallandena i praktiken tål alltid att komma ut. Har definitivt ingenting emot tvåspråkighet på individnivå men som samhälleligt fenomen är den inte längre befogad.


      • ?????
        aito_suomalainen kirjoitti:

        hela tiden men sanningen om språkförhallandena i praktiken tål alltid att komma ut. Har definitivt ingenting emot tvåspråkighet på individnivå men som samhälleligt fenomen är den inte längre befogad.

        ........ har du rätt , vi borde kanske höja statusen på samiska så får vi tre språk !!!


      • aito_suomalainen
        Äkta finlandssvensk kirjoitti:

        Du:
        En svensk moraluppfattning. Även om du kanske inte skulle medge det anser du innerst inne att majoriteten i Suomi tillhör en lägre stående ras.

        Va fan menar du?
        Jag hör väl för tusan till samma ras som du! Jag råkar nu bara tala svenska, jag är inte SVENSK!!
        Vem fan dryftar rasteorier i dagens värld. Ingen utom ni nyfennomaner. Eugeniken hör till det förflutna, dom enda som pratar om den och ständigt hänvisar till dem tycks vara ni, nyfennomaner!
        Se dej i spegeln!

        P.S. Hälsa Fox Mulder

        Nej, ingen dryftar rasteorier för deras existens är en självklarhet för SFP och flera andra svenskspråkiga organisationer. Ida Asplund lyckades visa hur många svenskspråkíga tänker. Men när raslärona sedan tas upp i allmän diskussion märker man vilket känsligt tema de är och då försöker ni tiga ihjäl de som är modiga nog att ta tjuren vid hornen. Jag är säker på att tvångsförsvenskarna kan gå hur långt som helst för att trygga sina obefogade privilegier. Du skriver att du inte är svensk och hör till samma ras som jag. Men hur kallar du dig då på svenska?

        Jag vill helst också glömma bort allt negativt i förhållandet mellan svenskt och finskt men tyvärr har detta inte klarats upp ännu officiellt.


      • Typisk finlandssvensk
        aito_suomalainen kirjoitti:

        Nej, ingen dryftar rasteorier för deras existens är en självklarhet för SFP och flera andra svenskspråkiga organisationer. Ida Asplund lyckades visa hur många svenskspråkíga tänker. Men när raslärona sedan tas upp i allmän diskussion märker man vilket känsligt tema de är och då försöker ni tiga ihjäl de som är modiga nog att ta tjuren vid hornen. Jag är säker på att tvångsförsvenskarna kan gå hur långt som helst för att trygga sina obefogade privilegier. Du skriver att du inte är svensk och hör till samma ras som jag. Men hur kallar du dig då på svenska?

        Jag vill helst också glömma bort allt negativt i förhållandet mellan svenskt och finskt men tyvärr har detta inte klarats upp ännu officiellt.

        Jag kallar mej finsk, finne, finländare, finlandssvensk - beroende på med vem och var jag talar. Svensk kallar jag mej ALDRIG! Svensk betyder det samma för mej som rikssvensk.

        Ida Asplund är knappast SFP-are, hon är svenskfinlands Heikki Tala, dvs ordförande för vårt svenskspråkiga extremistförbund, Finlandssvensk samling.
        Om du ställer upp henne och hennes åsikter som ngt slags modell och prototyp för oss finlandssvenskar och hur vi tänker så hugger du nog i sten.

        Men tro vad du vill, du är så galen och orubblig i dina förvridna åsikter att det är lönlöst att diskutera med dej.


      • Utled
        aito_suomalainen kirjoitti:

        kommentarer har yttrats av individer som har en stark anknytning till SFP och som representerar sitt parti. Då kan de tas för officiella ställningstaganden. Alltid när en sfp:are tillfrågas om språkfrågan är tonen densamma: "Den som inte behärskar ett minoritetsspråk är inte civiliserad, svenskheten hör till Suomis identitet etc." Sanningen är den att de är ytterst kränkande ställningstaganden mot finskheten. Största delen av Suomis folk är enspråkigt, vi har ett enda modersmål som är unikt i hela världen och som man in i det sista skall värna om. Ingen främmande makt får komma och hota finskheten.

        Jag tänker fortsätta skriva här just precis så länge som det behagar mig. Som jag många gånger påpekat är den svenska censurens gyllene tider definitivt över. Internet har öppnat kanalen.
        Vi blir officiellt enspråkiga inom en påfallande kort tid.

        “kommentarer har yttrats av individer som har en stark anknytning till SFP och som representerar sitt parti.”

        Om mänskor uttalar sig i en privat persons kapacitet så kan uttalandet inte minsann tas att vara för en organisation de tillhör. Men hur läser du dessa komentarer så att du får rasism i in vad t.ex Stenbäck sa? Och inte kan man väl säga heller, med hur god vilja man än har, att Finland är ett lika gammalt kulturland som t.ex. Frankrike.

        “Ingen främmande makt får komma och hota finskheten.”

        Känner du dig verkligen så hotad av en liten svenskspråkig minoritet? Tror du att den finskspråkiga kulturen och “finskheten” är så svag att den hotas av en minoritet? Om det är så, ja då är nog något på tok.

        “Jag tänker fortsätta skriva här just precis så länge som det behagar mig.”

        Det kan du visst göra, du bestämmer ju själv hurudan bild du vill ge av dig själv och den ideologi du representerar. Tror inte riktigt att någon väntar sig en vettig debatt med den lilla fraktionen av finnar som avskyr svenskan så djupt och anser att det svenska språket är en fara för hela finskheten – baserat på såna utopistiska slutsatser är det väl omöjligt att föra en saklig debatt och då måste man ta till att ändra på fakta så det passar ens argument och repetera otaliga gånger påståenden som fakta i den barnsliga förhoppningen att mänskor börja tro att det är sanning. Men jag tror att den övervägande majoriteten av finnar är så förståndiga så de inte tror på fanatisk propaganda.


      • Wahls Örar
        aito_suomalainen kirjoitti:

        kommentarer har yttrats av individer som har en stark anknytning till SFP och som representerar sitt parti. Då kan de tas för officiella ställningstaganden. Alltid när en sfp:are tillfrågas om språkfrågan är tonen densamma: "Den som inte behärskar ett minoritetsspråk är inte civiliserad, svenskheten hör till Suomis identitet etc." Sanningen är den att de är ytterst kränkande ställningstaganden mot finskheten. Största delen av Suomis folk är enspråkigt, vi har ett enda modersmål som är unikt i hela världen och som man in i det sista skall värna om. Ingen främmande makt får komma och hota finskheten.

        Jag tänker fortsätta skriva här just precis så länge som det behagar mig. Som jag många gånger påpekat är den svenska censurens gyllene tider definitivt över. Internet har öppnat kanalen.
        Vi blir officiellt enspråkiga inom en påfallande kort tid.

        Är du "Aito Suomalainen" dum på riktigt eller spelar du bara dum för att fleijma debatten?


      • Tornefinska

        "Men en dag kommer sanningen fram."

        Vaddå "sanning"? Höpö höpö säger jag.

        Jag förstår att man inte blir finlandsvensk bara p g a av att man prata svenska! Så enkelt kan det inte vara.

        Jag själv råkar har som mitt modersmål ett mycket svårt finskt dialekt, tornedalsfinska (samtidigt beklagar jag om min svenska är bristfälligt) Det brukar vara omöljligt för "utomlänningar", dvs. andra finnar att imitera min dialekt trovärdigt. Försöker de det, kan jag nästan garanterat avslöja dom på nolltid!

        Dialekt är en stark gemenskapsbildande element. Så är det, det är bara acceptera det. Det är just därför man har hittat på dialekter och pratar dom!

        Inte blir min fru accepterad som en tornedaling när hon pratar sin finska. Men hon blir ändå välbemött då vi är också öppna och trevliga här uppe...

        Men för mig räcker det att jag öppnar munnen, även människor som har aldrig träffat mig tidigare betraktar mig som "en av de egna". Så är det!

        Så vad du har kvar rikssvensken. Antigen måste du gilla läget att du blir inte bemött som en finlandssvensk då du inte klarar att prata som en finlandsvensk (och sannolikt klarar du inte heller att tänka heller som en finlandsvensk).

        Eller du börjar så småningom att prata som en finlandsvensk och blir ett steg närmare dom...så händer det här uppe också när folk flyttar in hit. De som vill bli bemötta en aning mindre främlingar, börjar försiktig använda tornefinska uttryck och talessätt.


      • Malin
        aito_suomalainen kirjoitti:

        kommentarer har yttrats av individer som har en stark anknytning till SFP och som representerar sitt parti. Då kan de tas för officiella ställningstaganden. Alltid när en sfp:are tillfrågas om språkfrågan är tonen densamma: "Den som inte behärskar ett minoritetsspråk är inte civiliserad, svenskheten hör till Suomis identitet etc." Sanningen är den att de är ytterst kränkande ställningstaganden mot finskheten. Största delen av Suomis folk är enspråkigt, vi har ett enda modersmål som är unikt i hela världen och som man in i det sista skall värna om. Ingen främmande makt får komma och hota finskheten.

        Jag tänker fortsätta skriva här just precis så länge som det behagar mig. Som jag många gånger påpekat är den svenska censurens gyllene tider definitivt över. Internet har öppnat kanalen.
        Vi blir officiellt enspråkiga inom en påfallande kort tid.

        Jag har två saker att säga till dig...

        1) Lär dig att skriva Finland. Så heter vårt land.

        2) Jag torkar reven i din majoritet. Mer värd än det är den inte.


      • aito_suomalainen
        Malin kirjoitti:

        Jag har två saker att säga till dig...

        1) Lär dig att skriva Finland. Så heter vårt land.

        2) Jag torkar reven i din majoritet. Mer värd än det är den inte.

        Det finns inget "Finland" för mig när jag talar/skriver på ett av landets minoritetsspråk. Här hos oss heter det Suomi och skall heta det även officiellt inom en snar framtid. Men inte vet jag vad ditt land heter eller var du har ditt andliga hemviste och bryr mig inte heller. Även du skall lära dig en dag att det i demokratin skall vara majoriteten som bestämmer. I Suomi på samma sätt som i ditt andliga hemland Sverige skall det vara majoritetens språkliga status som bestämmer landets officiella språkliga status och öer 92% finskspråkiga finnar gör Suomi enspråkigt.


      • på svenska
        aito_suomalainen kirjoitti:

        Det finns inget "Finland" för mig när jag talar/skriver på ett av landets minoritetsspråk. Här hos oss heter det Suomi och skall heta det även officiellt inom en snar framtid. Men inte vet jag vad ditt land heter eller var du har ditt andliga hemviste och bryr mig inte heller. Även du skall lära dig en dag att det i demokratin skall vara majoriteten som bestämmer. I Suomi på samma sätt som i ditt andliga hemland Sverige skall det vara majoritetens språkliga status som bestämmer landets officiella språkliga status och öer 92% finskspråkiga finnar gör Suomi enspråkigt.

        FINLAND heter det


      • mlt
        aito_suomalainen kirjoitti:

        Det finns inget "Finland" för mig när jag talar/skriver på ett av landets minoritetsspråk. Här hos oss heter det Suomi och skall heta det även officiellt inom en snar framtid. Men inte vet jag vad ditt land heter eller var du har ditt andliga hemviste och bryr mig inte heller. Även du skall lära dig en dag att det i demokratin skall vara majoriteten som bestämmer. I Suomi på samma sätt som i ditt andliga hemland Sverige skall det vara majoritetens språkliga status som bestämmer landets officiella språkliga status och öer 92% finskspråkiga finnar gör Suomi enspråkigt.

        Jag antar att du då förstår hur skenheligt det är för dig att tala/skriva svenska i FINLAND. Så länge FINLAND OFFICIELLT är ett TVÅSPRÅKIGT land, så har inte trångsynta människor som du något att säga. Tror du på allvar att dina verser här kommer att få finlandssvenska att sluta tala svenska och böja sig för er savolaxare? Inte en chans. Jag väntar bara på den dagen då dumma finntuppar blir utan jobb för att de inte vill lära sig svenska. Då kan du truga ditt Suomi upp i reven på dig och packa dig till Sverige.


      • Jättefiffigt
        mlt kirjoitti:

        Jag antar att du då förstår hur skenheligt det är för dig att tala/skriva svenska i FINLAND. Så länge FINLAND OFFICIELLT är ett TVÅSPRÅKIGT land, så har inte trångsynta människor som du något att säga. Tror du på allvar att dina verser här kommer att få finlandssvenska att sluta tala svenska och böja sig för er savolaxare? Inte en chans. Jag väntar bara på den dagen då dumma finntuppar blir utan jobb för att de inte vill lära sig svenska. Då kan du truga ditt Suomi upp i reven på dig och packa dig till Sverige.

        Så skriver en riktig filantrop, en människa som tycker att alla de som talar finska är likadana.
        Fortsätt bara på samma sätt - du gör bra reklam för finlandssvenskar.


      • Rätt skall vara rätt
        Malin kirjoitti:

        Jag har två saker att säga till dig...

        1) Lär dig att skriva Finland. Så heter vårt land.

        2) Jag torkar reven i din majoritet. Mer värd än det är den inte.

        Jag har också två saker att säga till dej:
        1) Det heter röven, inte reven
        2) Skit i andra och sköt dej själv


    • svensktalande

      Har du såna bekymmer med finlandsvenska. Jag upplever det tvärtom. Jag har bott nästan 30 år i Sverige och och när jag flyttade tillbaka så har jag häpet konstaterat hur dåligt findlandssvenskarna uttalar svenska. T.o.m några redaktörer i TV gör klara uttalsfel med svenskan och den där kakofonin låter rent ut sagt för jävligt för en som har lärt sig rikssvenskan från grunden. Så jag undrar hur är det med språkvården i finlandssvenskan egentligen? Jag har börjat roa mig genom att härma dom och överdriver lite när jag hör nåt komiskt på TV. Det förstår man om man säger "di" och "int" men när betoningen på hälften av orden i en satts är käpprätt åt helvete då undrar man.
      Jag tycker att ålänningarna av finlandssvenskar pratar svenska som man skall.

      • Problem???

        Så jag antar att du tycker det talas utmärkt svenska i Skåne. Jag tycker att det är lite samma med diskussionen om rikssvenska och finlandssvenska som att jämföra om vem som talar bättre engelska, britterna eller amerikanerna. Eller kanske australienarna eller nya zeeländarna! Det är väl smak sak vad man tycker om, beror väl mest på vad man är van vid. Men alla versioner är lika rätt, lika rätt som alla versioner av engelska är.

        Varför göra problem av så banala saker som uttalet av vissa ord?


      • Outsider

        Även jag flyttade hit efter 30 år i Sverige Nu har jag bott länge i Finland och har lärt mig att finlandssvenskan har sina alldeles speciella, egna ord och uttryck. I början lät det i mina rikssvenska öron komiskt, och jag gjorde felet att tro, att jag själv talade bättre svenska än finlandssvenskarna som jag tänkte var hopplöst omoderna. Hur som helst, med tiden har jag börjat inse, att ren finlandssvenska är en vacker svenska med sina lite ålderdomliga uttryck och jag tycker det är fint, att den har hållit sig så ren och relativt fri från alla de nutida englandismer och slang som nu i Sverige accepteras som ren svenska. Gudskelov, att man inte ännu här har börjat tala i media som de gör i Sverige. Här är t.ex. fortfarande flickor flickor och inte tjejer.

        De finlandssvenska dialekterna är sedan ett kapitel för sig och personligen förstår jag inte mycket av dem. Men i Sverige finns det också svårbegripliga dialekter för finlandssvenskar, t.ex. skånskan. Så även om dialekterna inte är så vackra alltid, så har de absolut rätt att existera i såväl Sverige som Finland och är pittoreska färgklickar i det svenska språket. Låt dem blomma!

        Personligen tycker jag finlandssvenskan är vacker och skulle gärna vilja lära mig tala den på ett naturligt sätt - men tyvärr lyser rikssvenskan igenom.

        Däremot så förstår jag ännu inte vad för horn finlandssvenskarna har i sidan till rikssvenskarna - och över huvudtaget så tycker jag att dessa ibland fruktansvärt starka antipatier mellan språkgrupperna är så idiotiska och onödiga. Som "outsider" känner jag mig lyckligtvis vara i jämvikt och har ingen orsak att titta snett på vare sig finnar, finlandssvenskar eller rikssvenskar. Och det är faktiskt väldigt skönt och befriande, även om jag blir irriterad på andras småskurenhet vad gäller andra språkgrupper! Vad vinner man på småskurenhet? Ingenting. Däremot skulle man vinna på att riva ner murarana och bli mera vänligt sinnade mot varandra!


      • svensktalande
        Outsider kirjoitti:

        Även jag flyttade hit efter 30 år i Sverige Nu har jag bott länge i Finland och har lärt mig att finlandssvenskan har sina alldeles speciella, egna ord och uttryck. I början lät det i mina rikssvenska öron komiskt, och jag gjorde felet att tro, att jag själv talade bättre svenska än finlandssvenskarna som jag tänkte var hopplöst omoderna. Hur som helst, med tiden har jag börjat inse, att ren finlandssvenska är en vacker svenska med sina lite ålderdomliga uttryck och jag tycker det är fint, att den har hållit sig så ren och relativt fri från alla de nutida englandismer och slang som nu i Sverige accepteras som ren svenska. Gudskelov, att man inte ännu här har börjat tala i media som de gör i Sverige. Här är t.ex. fortfarande flickor flickor och inte tjejer.

        De finlandssvenska dialekterna är sedan ett kapitel för sig och personligen förstår jag inte mycket av dem. Men i Sverige finns det också svårbegripliga dialekter för finlandssvenskar, t.ex. skånskan. Så även om dialekterna inte är så vackra alltid, så har de absolut rätt att existera i såväl Sverige som Finland och är pittoreska färgklickar i det svenska språket. Låt dem blomma!

        Personligen tycker jag finlandssvenskan är vacker och skulle gärna vilja lära mig tala den på ett naturligt sätt - men tyvärr lyser rikssvenskan igenom.

        Däremot så förstår jag ännu inte vad för horn finlandssvenskarna har i sidan till rikssvenskarna - och över huvudtaget så tycker jag att dessa ibland fruktansvärt starka antipatier mellan språkgrupperna är så idiotiska och onödiga. Som "outsider" känner jag mig lyckligtvis vara i jämvikt och har ingen orsak att titta snett på vare sig finnar, finlandssvenskar eller rikssvenskar. Och det är faktiskt väldigt skönt och befriande, även om jag blir irriterad på andras småskurenhet vad gäller andra språkgrupper! Vad vinner man på småskurenhet? Ingenting. Däremot skulle man vinna på att riva ner murarana och bli mera vänligt sinnade mot varandra!

        Kanske är det smaksak hur man pratar, men förvåning väcker det hos mig i alla fall. Vad jag har misstänkt är att findlansvenskan har tagit starka intryck från finskan, alttså inte kunnat behålla sin ursprung, för att från Sverige har den ju kommit från början. Man har börjat delvis prata svenska "på finska" med finsk-"man uttalar som man skriver"-stil. Så i mina öron har den rostat från den ursprungliga. I svenskan uttalas vokalerna i regel långa om det inte finns en dubbelkonsonant före vokalen och tvärtom. Jag säger inte tex. "mykeet" som man faktisk hör här sägas. Om man har börjat uttala språket på ett visst sätt nånstans, har den genom generationer fått ändra sig utan att någon ens märkt något.
        Förklarningen till ålänningarnas korrektare uttal beror säkert på deras inflytande från Sverige, eftersom dom har mera kontakt med dom. Så är det bara.


      • Wahls Örar
        svensktalande kirjoitti:

        Kanske är det smaksak hur man pratar, men förvåning väcker det hos mig i alla fall. Vad jag har misstänkt är att findlansvenskan har tagit starka intryck från finskan, alttså inte kunnat behålla sin ursprung, för att från Sverige har den ju kommit från början. Man har börjat delvis prata svenska "på finska" med finsk-"man uttalar som man skriver"-stil. Så i mina öron har den rostat från den ursprungliga. I svenskan uttalas vokalerna i regel långa om det inte finns en dubbelkonsonant före vokalen och tvärtom. Jag säger inte tex. "mykeet" som man faktisk hör här sägas. Om man har börjat uttala språket på ett visst sätt nånstans, har den genom generationer fått ändra sig utan att någon ens märkt något.
        Förklarningen till ålänningarnas korrektare uttal beror säkert på deras inflytande från Sverige, eftersom dom har mera kontakt med dom. Så är det bara.

        Det mesta du säger stämmer kanske innaför Ring III med finlandismer, svinska uttryck och allt. Med svinska menar jag såna uttryck som kommer direkt från finska och har "nyöversatts" av nån idiot utan att ta reda på det riktiga svenska ordet och betydelsen.... suck...!

        Men, i övriga svenskfinland och speciellt i Österbotten talas det en svenska som faktiskt är svenska på riktigt, inte svenska i rikssvensk förvriden stockholmsslangform utan svenska som den lät från början.
        Ännu för 50- år sedan lät svenskan i Sverige mycket mera som svenskan i Finland nu1 Lyssna poå gamla radio- och TV-nyhetsinspelningar från Sverige för 50 år sedan och bli överraskad.


      • lilli
        Wahls Örar kirjoitti:

        Det mesta du säger stämmer kanske innaför Ring III med finlandismer, svinska uttryck och allt. Med svinska menar jag såna uttryck som kommer direkt från finska och har "nyöversatts" av nån idiot utan att ta reda på det riktiga svenska ordet och betydelsen.... suck...!

        Men, i övriga svenskfinland och speciellt i Österbotten talas det en svenska som faktiskt är svenska på riktigt, inte svenska i rikssvensk förvriden stockholmsslangform utan svenska som den lät från början.
        Ännu för 50- år sedan lät svenskan i Sverige mycket mera som svenskan i Finland nu1 Lyssna poå gamla radio- och TV-nyhetsinspelningar från Sverige för 50 år sedan och bli överraskad.

        alltid heller korrekt. Nog finns där ju också dialekter och låneord från andra språk.
        rikssvenskarna brukar ju själv säga att vår finlandssvenska är mera "rätt" än deras. Vi talar här ännu den "gamla" riktiga svenskan.Att endel lånar ord från finskan är ju helt naturligt, liksom finnarna själv lånar mycket ord från svenskan.Vi bor ju ändå i Finland.Men när det riktigt gäller att tala ordentlig svenska kan nog finlandssvenskarna det, plus i skrift skriver man ju inte slang.Det tycker jag däremot finnarna ofta gör. De skriver oftast som de talar. Alltså talspråk.


      • Anonyymi
        Outsider kirjoitti:

        Även jag flyttade hit efter 30 år i Sverige Nu har jag bott länge i Finland och har lärt mig att finlandssvenskan har sina alldeles speciella, egna ord och uttryck. I början lät det i mina rikssvenska öron komiskt, och jag gjorde felet att tro, att jag själv talade bättre svenska än finlandssvenskarna som jag tänkte var hopplöst omoderna. Hur som helst, med tiden har jag börjat inse, att ren finlandssvenska är en vacker svenska med sina lite ålderdomliga uttryck och jag tycker det är fint, att den har hållit sig så ren och relativt fri från alla de nutida englandismer och slang som nu i Sverige accepteras som ren svenska. Gudskelov, att man inte ännu här har börjat tala i media som de gör i Sverige. Här är t.ex. fortfarande flickor flickor och inte tjejer.

        De finlandssvenska dialekterna är sedan ett kapitel för sig och personligen förstår jag inte mycket av dem. Men i Sverige finns det också svårbegripliga dialekter för finlandssvenskar, t.ex. skånskan. Så även om dialekterna inte är så vackra alltid, så har de absolut rätt att existera i såväl Sverige som Finland och är pittoreska färgklickar i det svenska språket. Låt dem blomma!

        Personligen tycker jag finlandssvenskan är vacker och skulle gärna vilja lära mig tala den på ett naturligt sätt - men tyvärr lyser rikssvenskan igenom.

        Däremot så förstår jag ännu inte vad för horn finlandssvenskarna har i sidan till rikssvenskarna - och över huvudtaget så tycker jag att dessa ibland fruktansvärt starka antipatier mellan språkgrupperna är så idiotiska och onödiga. Som "outsider" känner jag mig lyckligtvis vara i jämvikt och har ingen orsak att titta snett på vare sig finnar, finlandssvenskar eller rikssvenskar. Och det är faktiskt väldigt skönt och befriande, även om jag blir irriterad på andras småskurenhet vad gäller andra språkgrupper! Vad vinner man på småskurenhet? Ingenting. Däremot skulle man vinna på att riva ner murarana och bli mera vänligt sinnade mot varandra!

        jag förstår vad du menar. Jag har upplevt detsamma i Finland och jag undrar också denna småskurenhet vad vinner de i.o.m. denna attityd.

        Så fort jag pratar kommer min svenska accent igenom och så länge folk ( dvs fs) tror att jag bor i Sverige är det okej men så fort jag nämner att jag faktiskt numera är bosatt i Finland så tar dom illa upp och blir elaka mot mig. De spyr något sårande över mig. Detta händer särskilt i svenska kristna församlingar och Finlandsbåtarna( råkade en gång åka över till Sverige med sådan, gör det aldrig mer) , så otrevliga var de. De som jag tror var bosatt i Åland var betydligt trevligare ( accenten grundar jag min uppfattning) . Sedan försöker de lägga mig i ett fack där jag inte hör hemma alls, det gillar jag inte alls, ty det beror enbart på fördomarna och förutfattade
        meningar, inte mig som person. De känner ju mig inte.
        Det är tydligen något som retar fs med svensk accent om man har adressen i Finland. De gångerna jag har haft adressen i Sverige och bara besökt Finland blir jag betydligt bättre bemött. Så jag undrar också vad beror detta på?


    • aderton

      Finlandssvenskarna är helt enkelt avundsjuka på rikssvensktalande...så är det...kanske för att rikssvenska är finare eller det är riktiga svenskar som pratar det...vad vet jag...jag är finne i sverige son taalar rikssvenska.

      • Peikko

        Ni är bara en svensk.Inte avundsjuk alls.Finlandssvenskar bra folk.


      • finlandssvensk

        Rikssvenskar finns det mycket av . Finlandssvenskar mindre, därför är vi finare.
        Förresten blir man trött i öronen av att höra på rikssvenskan!


      • Prioriterad
        finlandssvensk kirjoitti:

        Rikssvenskar finns det mycket av . Finlandssvenskar mindre, därför är vi finare.
        Förresten blir man trött i öronen av att höra på rikssvenskan!

        Just det !!
        I Sverige talar ju alla svenska, vad är det för roligt med det?


      • Outsider

        Men vad i fridens namn är då finlandssvenskarna i verkligheten egentligen avundsjuka på? Språket? Det verkar ju onekligen helknasigt!
        För övrigt så har jag alltid försökt tala min rikssvenska så tydligt som möjligt - eftersom rikssvenskan i många avseenden är mera otydlig i sitt uttal än den mycket tydliga finlandssvenskan. Dessutom talar jag inte slang och inte dialekt utan närmast den rikssvenska som talas i sakliga tv-program.

        Jag är lite ledsen för att jag inte hittat vänner som talar mitt modersmål sedan jag som 23-åring kom hit från Sverige. Svenska är svenska, vare sig det är riks- eller finlandssvenska, det spelar verkligen inte någon roll för mig som ju dock ändå är född av tvåspråkiga föäldrar i Helsingfors. Men till all lycka har jag finsktalande vänner så ensam är jag inte! Huvudsaken är ju att man har vänner - språket är lyckligtvis en bisak, eftersom jag kan kommunicera flytande även på finska.

        Men finlandssvenskarnas inställning gör mig förvånad.


      • Nita
        Outsider kirjoitti:

        Men vad i fridens namn är då finlandssvenskarna i verkligheten egentligen avundsjuka på? Språket? Det verkar ju onekligen helknasigt!
        För övrigt så har jag alltid försökt tala min rikssvenska så tydligt som möjligt - eftersom rikssvenskan i många avseenden är mera otydlig i sitt uttal än den mycket tydliga finlandssvenskan. Dessutom talar jag inte slang och inte dialekt utan närmast den rikssvenska som talas i sakliga tv-program.

        Jag är lite ledsen för att jag inte hittat vänner som talar mitt modersmål sedan jag som 23-åring kom hit från Sverige. Svenska är svenska, vare sig det är riks- eller finlandssvenska, det spelar verkligen inte någon roll för mig som ju dock ändå är född av tvåspråkiga föäldrar i Helsingfors. Men till all lycka har jag finsktalande vänner så ensam är jag inte! Huvudsaken är ju att man har vänner - språket är lyckligtvis en bisak, eftersom jag kan kommunicera flytande även på finska.

        Men finlandssvenskarnas inställning gör mig förvånad.

        att vi skulle vara avundsjuka. Hur har det tagit sej i uttryck?
        Jag tycker igen att finnarna är avundsjuka på oss finlandssvenskar annars skulle de inte hålla på så där som de gör. Åtminstone de som inte kan svenska. Tror att de till en del är avundsjuka för att många av oss är tvåspråkiga. Dessutom tror de på något vis att vi är finare, vilket ju inte alltid stämmer.


      • Mie vaan
        finlandssvensk kirjoitti:

        Rikssvenskar finns det mycket av . Finlandssvenskar mindre, därför är vi finare.
        Förresten blir man trött i öronen av att höra på rikssvenskan!

        Jag har en annan möjlig förklaring: kanske fattar inte gänget här i Finland, att man inte "sjunger" rikssvenska: har du hört om akut och gravaccent? Det är en grej som ni inte tycks ha. Killen, vars föräldrar bodde i Sverige när han var född, hajar klycket o diggar tugget. Så att säga.

        Jag struntar fullständigt i hur du uttalar svenska, men skulle bli jätteglad om ni skulle använda svenska ord i stället för finska ord - de sku va jättekiva :-) I synnerhet om alla kaverit gjorde så.

        Rikssvenska är ju riktigt vackert, det låter inte som finska i mina öron.


    • Majlis

      Att finland svenskarna (de flesta) tycker inte om andra människor son pratar bättre svenska än dem själva.

      Finland svenskan är en blandning av svenska och finskaspråket.Och finlandsvenskarna vill inte att deras (rotwelska) ska förnyas på något sätt.
      De vill ha lite kiva utan att någon blandar sig i det.

      När jag återflyttade från Sverige fick jag dagligen höra att jag sjun ger när jag pratade och inte tyckte de om att jag berömde någon svensk för här i Finland ska man hata alla och allt och i arbetsplatserna ska man slicka förmannen om man vill behälla sitt job. Gör man inte det så är man den första som ska sparkas ut vid bästa tillfället.

      Ooh vad jag längtar tillbaka till Sverige där fick man behålla sitt människovärde.

      Hoppas du trivs i alla fall här och låt de inte provosera dig utan behåll ditt sunda förnuft.

      • tillbaka

        Det fins många olika vis att resa till Sverige inte ska du vara här om du tycker så illa om oss , och dessutom längtar till Sverige, lycka till !!!


      • Outsider

        Ja, till all lycka trivs jag ändå mycket bra här i Helsingfors med mina finsktalande vänner vilka inte alls diskriminerar mig för att jag talar rikssvenska som modersmål - tvärtom, jag har bara fått positivt gensvar av dem, när de har märkt, att jag "sjunger" när jag talar svenska med någon. Men naturligtvis berömmer de mig för att jag också talar så god finska, att det inte hörs att jag är svensk, och det gör dem förvånade.

        Mitt öde är tydligen att vara tvåspråkig i ordets sanna bemärkelse, men jag är ändå lite ledsen över att svenskan onekligen blir mindre använd i det dagliga livet än finskan, då jag inte har folk att tala svenska med. Som tur är finns det böcker och tidningar och tv, så jag tänker inte ge upp svenskan.

        Ibland har jag mest på skoj försökt ge mig på försöket att tala finlandssvenska, men det lyckas inte - det blir komiskt!

        Nå, hur som helst så är jag ändå glad över att vara tvåspråkig. Det ger vidgade vyer på många sätt. Men tillbaka till Sverige längtar jag inte efter så många år i Finland. Detta är mitt hem och här har jag rotat mig ordentligt.

        Gott nytt år på er allihop från Outsider som ligger hemma i flunssa på nyårsafton!


      • Wahls Örar
        Outsider kirjoitti:

        Ja, till all lycka trivs jag ändå mycket bra här i Helsingfors med mina finsktalande vänner vilka inte alls diskriminerar mig för att jag talar rikssvenska som modersmål - tvärtom, jag har bara fått positivt gensvar av dem, när de har märkt, att jag "sjunger" när jag talar svenska med någon. Men naturligtvis berömmer de mig för att jag också talar så god finska, att det inte hörs att jag är svensk, och det gör dem förvånade.

        Mitt öde är tydligen att vara tvåspråkig i ordets sanna bemärkelse, men jag är ändå lite ledsen över att svenskan onekligen blir mindre använd i det dagliga livet än finskan, då jag inte har folk att tala svenska med. Som tur är finns det böcker och tidningar och tv, så jag tänker inte ge upp svenskan.

        Ibland har jag mest på skoj försökt ge mig på försöket att tala finlandssvenska, men det lyckas inte - det blir komiskt!

        Nå, hur som helst så är jag ändå glad över att vara tvåspråkig. Det ger vidgade vyer på många sätt. Men tillbaka till Sverige längtar jag inte efter så många år i Finland. Detta är mitt hem och här har jag rotat mig ordentligt.

        Gott nytt år på er allihop från Outsider som ligger hemma i flunssa på nyårsafton!

        ... är ett konstigt släkte... ;)
        Skämt åsido, sydfinland och Helsingforsregionen är ett reservat som avskärmat sig själv från omgivningen.
        Därför kan man förstå att det finns en hel del djupt rotade fördomar mot såna som låter annorlunda.
        Dethär gäller inte bara rikssvenska utan riktar sig också mot avvikande finska dialekter.
        Varför måste du försöka tala finlandssvenska? Tala du den svenska du lärt dig i Sverige och tala ofta... ! ;)
        Om du inte står ut i H:fors kan du ju alltid flytta hit till Österbotten där vi har lite vidare vyer... rent bokstavligen...


    • Cessi

      Jag tycker inte att det är något underligt med det att du betraktas lite som en "utböling", och det har absolut inget att göra med svenskhet eller finlandssvenskhet. Du ÄR ju en utböling.

      Min (finskspråkia) styvfars kusiner flyttade som unga till USA och bodde där ca 20 år eller mer, minns inte riktigt. När de sedan kom tillbaka till Finland, talade de nog finska ännu men med en jättestark amerikanskengelsk accent. De också betedde sej lite annorlunda, öppnare, socialare liksom; de hade ju vuxit in i den amerikanska kulturen. Så de blev lite betraktade som "utbölingar"; de togs nog väl emot igen av släkten och andra, men de kändes ju främmande såklart och så lät de ju också. Fast alla visste ju att de var finnar. Men de hörde inte mera riktigt till gruppen liksom, för de hade ju inte varit här på så länge, de hade gått i andra skolor och deras favoritchoko var Hershey's i stället för Fazer... ;D

      Man måste helt enkelt ha en gemensam "historia" för att höra nånstans.

      Det jag menar är alltså, att herregud du ÄR ju utböling, du är inte uppvuxen bland oss; det kvittar om du vuxit upp i Sverige eller Uganda eller Långtbortistan! Inte har finlandssvenskar något emot svenskar, något sånt har jag aldrig råkat på utan snarare tvärtom: jag själv tycker att svenskar är ofta både vackrare och gladare än finnar. Inte är vi avundsjuka på svenskar heller. Alla i min krets iaf helt enkelt gillar svenskar, precis som vi gillar fransmän eller fast japaner... fast svenskar känns mera som "bröder" pga att vi är grannar och dessutom talar samma språk.

      Men på riktigt: om du engång är uppvuxen i Sverige, då är du ju svensk. Du har ju insupit den kulturen, och inte vår. Skulle jag ha vuxit upp i fast Frankrike, så nog skulle jag väl känna mej fransk. Fast naturligtvis skulle jag också vara stolt över mina finska rötter. Men inte skulle jag kräva att automatiskt "höra till gänget" heller, om jag som vuxen skulle flytta hit.

      • Anonyymi

        riktigt inskränkt attityd. Man borde välkomna alla som kommer tillbaka. Nämligen inskränkt attityd betyder svårare att få jobb, mobbning osv. Man borde vara öppne i Finland för olikheter särskilt när de finns hos de som flyttar tillbaka. Det är otroligt hemskt att inte känna sig välkommen.

        I Sverige är de glada ifall utlandssvenskar flyttar tillbaka till Sverige. De tycke att det bevisar att Sverige är i alla fall det bästa landet.


    • Mörrimöykky

      Finlandsvenskarna är bara avundsjuka därför att du pratar bättre svenska än dem.

      Bry dig inte om dumma människor.Rikssvenskan är ändo den riktiga svenskan

    • Stockholmaren

      Hej outsider! Jag har precis samma bakgrund som du och har upplevt allt det du beskriver. Därför har jag övergått till att prata finska med "mumintrollen". För mig spelar det ingen roll men de brukar föredra det. Och om jag absolut måste prata svenska här i Finland, tonar jag ner min stockholmska dialekt.

    • mummitrollet

      är finlands svensk bor i svergie
      när jag åker till finland pratar jag bara svenska
      då kan jag ingen finska det går så bra så............

    • hävetkää

      Selitys on, että Suomen ruotsinkieliset ovat rasisteja - jopa omiaan kohtaan.

    • soft.values

      Personligen så älskar jag rikssvenskan, och avskyr helsingforsiskan då man blandar in finska ord. Antingen eller, inte blandat, för då vet jag inte vilketdera av språken jag borde välja.

      En förklaring kan vara att det kan vara svårt att prata helsingforsiska med någon som inte kan de finska uttrycken.

      Men slutligen handlar det ju ändå om personen bakom dialekten hur omtyckt man blir.

    • Axel Olof

      Kauheaa, kun saastaista, alempaa suomen kieltä sekoitetaan puhtaaseen ruotsiin!

      • Grani

        Det är uppenbart att du inte har fattat ett ord om den här diskussionen.


    • Ne akat..

      Jag hörde nyligen en finskspråkig kvinna (en savolaxare) uttala sig om det svenska språket. Hon tyckte att den finlandssvenska som pratas i huvudstadsregionen är ful (och det får hon ju tycka iofs) och den enda "rätt uttalade" svenskan pratas i Sverige. En svenska som, enligt henne, kan låta vacker. Jag frågade henne, vari Sverige hon tycker de pratar en "riktig" svenska. Hon svarade Stockholm. :-D
      ..Om sedan då savvoo är den vackraste finskan kan man också ha olika åsikter om..

      Men säg det språk som pratas numera "rent".

      T.ex :
      Den svenska som pratas i Riket är utblandad med olika dialekter och ofta även slangord och svenskengelska ord.
      Finlandssvenskan är dialekter, slangord, finsksvenska ord och svenskengelska ord.
      Finskan är också dialekter, slangord, finskengelska ord och förfinskade svenskord.

      Ett språk präglas av dialekterna. Det är dialekterna som gör ett språk levande. Invandringen gör också att ett språk förändras, då ord uttalas med annan betoning. Rikets blattesvenska är ett helt språkkapitel för sig..

      • borgåtippan

        Här i Borgå talar vi vår "hemska Borgåsvenska ",den är inte så vacker,vi använder väldigt mycket finska ord.Ändå är det vårt språk och det duger bra åt oss,som det har gjort i många herrans år.


      • Ne akat..
        borgåtippan kirjoitti:

        Här i Borgå talar vi vår "hemska Borgåsvenska ",den är inte så vacker,vi använder väldigt mycket finska ord.Ändå är det vårt språk och det duger bra åt oss,som det har gjort i många herrans år.

        Vad är det för hemskt med Borgåsvenskan ? I stort sett så förstår man ju det mesta vad en borgåbo säger när den pratar svenska.
        :D


      • greinspele
        Ne akat.. kirjoitti:

        Vad är det för hemskt med Borgåsvenskan ? I stort sett så förstår man ju det mesta vad en borgåbo säger när den pratar svenska.
        :D

        Istort sett ,joo,men sedan när det ännu blandas in litet dialektord från sibbo och pernå så.


    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1053
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      730
    7. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    8. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      724
    9. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      710
    10. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    Aihe