ihminen ja koira

Gynogologi

Dobberit hyökkäilevät jatkuvasti muiden koirien kimpppuun, mutta silti kuulee jatkuvasti syytettävän (!)ihmistä - eikä koiraa! Harvoin hihnan toisesta päästä vikaa löytyy. mielenvikaisia koiria on aika paljon - sitäpaitsi monet dobberit on arvaamattomia.

7

669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön

No mietippä sitä, MIKSI niistä on tullut arvaamattomia. Jos ei omistajassa ole vika, niin sitten "kasvattajassa"/pennuttajassa. Joten, kun mietit tarpeeksi pitkälle, päädyt VÄISTÄMÄTTÄ vastaukseen: IHMISEN SYY!

• Toni

Olen samaa mieltä. Ihmisessä vika monesti on jos koira hyökkää tai muuta vastaavaa. Mutta taas tietty on tapauksia jossa koiralla ei vain ole kaikki kotona. Eli johtuen ehkä sairaudesta tai muusta, mutta yleensä ihmisestä johtuu jos koira käyttäytyy agressiivisesti. Se on mun mielipide ja varmasti monen muunkin!

• ...

Olen samaa mieltä! Vika ei aina ihmisessä. Koira on kuitenki sukua sudelle. Niiden ajatuksista ei aina pääse perille. Vaikka koira olisi koulutettu ei omistaja saatika "vieras" ihminen voi aina ennakoida koiran käyttäytymistä. On omistajan vika jos koira pääsee puremaa ketää. Omistajan pitäisi tuntea koiransa ja vältellä sellaisea tilanteita mitkä koira ottaa uhkaavana tilanteena. Mutta jos koira syystä tai toisesta puree, murisee, näyttää hampaita kannattaa omistajan tosissaa miettiä mistä se on alkanu, mimmosissa tilanteissa tulee ongelmia ja mikä saa koiran käyttäytymään nii. Missää nimessä koiraa ei kannata kuormittaa enää lisää. Se ei ainakaa paranna tilannetta.

• homma

Joo olen sitä mieltä että vaikka koiraa kuinka koulutettaisiin sosiaaliseksi ja tottelevaiseksi, siltikään eläimeen ei ihminen voi luottaa 100%:sti. Koiralla on luontainen metsästys ja puollustusvaisto, sitä ei ihminen voi koskaan täysin poistaa, ja hyvä niin.

• Jani67

Olen huomannut saman. Eläin on kuitenkin eläin, ei niihin kannata luottaa. On riskialtista luottaa johonkin suden kaltaiseen.

• nadda

Ihminen tässä maailmassa on kaikkein julmin ja arvaamattomin peto. Olemme jalostaneet sudesta kiinanpalatsikoiran bernhardilaisen ja nämä kaksi esimerkkiä ovat kovin kaukana siitä, mistä alunperin on lähdetty liikkeelle.

Kyllä se loppupelissä ihminen on kaikkein vaarallisin. Ei pitäisi ottaa munanjatkeeksi sellaista koiraa, mihin ei rahkeet riitä. Ikävää kyllä, tuollaisia em tapauksia näkee paljon.

Mutta palatekseni asiaan, Ihminenkin on eläin ja kaikista eläimistä epäluotettavin. Meillä on mm. sanallinen kieli, emme juurikaan käytä enää eleitä. Kun emme käytä eleitä, muiden "eläinten" on vaikea lukea meidän käyttäytymistämme, koska ne eivät ymmärrä puhuttua kieltä. Emme myöskään tapa enää vain ruuaksemme vaan jopa huviksemme ja siksi että voimme näyttää "kauniilta" turkki päällä. Loput turkiksi tuotetusta eläimestä onkin sitten hukkakamaa. Olemme myös hävittäneet kokonaisia lajeja maanpäältä.

Yhtä epäluotettavia olemme kaikki elävät maan päällä.

Tilanteessa, jossa epäilee vieraan koiran olevan omistajansa hallinnan ulkopuolella, voi koiran omistajalle aina sanoa ja vaatia että laittaa koiransa hallintaan. Se on koiranomistajan vastuu. Ikävän paljon on vain sellaisia omistajia, jotka eivät muista ihmisistä välitä ja luulevat maailman olevan tarkoitettu vain heille.

• DDD

Siis mistä saa lukea koko ajan hyökkäilevistä dobermanneista??? Pienten rotujen koulutuksen puutteesta ja käytöshäiriöistä ei edes media kirjoittele, ja syynä ei suinkaan ole se, ettei näin tapahdu.

Dobermannien pääasiallinen tehtävä oli aikoinaan suojelu, ja vaikka nykyiset yksilöt eivät paljoakaan muistuta esi-isiään, on rodun taustalla kuitenkin aina suojeluominaisuus olemassa.
      Itse olen ollut tekemisissä kyseisen rodun edustajien kanssa 14 vuotta (tällä hetkellä kotona 2 koiraa), ja täytyy sanoa ettei omilla koirilla tai kenenkään muunkaan koirilla ole käyttäytymisongelmia, jos kyseessä on terve ja koulutetu yksilö.

Näitä kouluttamattomia ja sairaita yksilöitä on ihan jokaisessa rodussa, tämä ei ole mitään dobberien yleinen käyttäytymismuoto. Ja vielä lisäksi, Dobermannit ovat harrastus ym. käyttöön jalostettu rotu, jonka ei ole mikään sohvakoira. Omistajan on sitouduttava tekemään koiransa kanssa jonkinlaista aivotyötä, mikäli meinaa ottaa itselle palveluskoirarotuisen koiran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      14
      3799
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      28
      3103
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      280
      2955
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      7
      1981
    5. 240
      1677
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      6
      1470
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1301
    8. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      1266
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      34
      1089
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      4
      1081
    Aihe