ihminen ja koira

Gynogologi

Dobberit hyökkäilevät jatkuvasti muiden koirien kimpppuun, mutta silti kuulee jatkuvasti syytettävän (!)ihmistä - eikä koiraa! Harvoin hihnan toisesta päästä vikaa löytyy. mielenvikaisia koiria on aika paljon - sitäpaitsi monet dobberit on arvaamattomia.

7

665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön

No mietippä sitä, MIKSI niistä on tullut arvaamattomia. Jos ei omistajassa ole vika, niin sitten "kasvattajassa"/pennuttajassa. Joten, kun mietit tarpeeksi pitkälle, päädyt VÄISTÄMÄTTÄ vastaukseen: IHMISEN SYY!

• Toni

Olen samaa mieltä. Ihmisessä vika monesti on jos koira hyökkää tai muuta vastaavaa. Mutta taas tietty on tapauksia jossa koiralla ei vain ole kaikki kotona. Eli johtuen ehkä sairaudesta tai muusta, mutta yleensä ihmisestä johtuu jos koira käyttäytyy agressiivisesti. Se on mun mielipide ja varmasti monen muunkin!

• ...

Olen samaa mieltä! Vika ei aina ihmisessä. Koira on kuitenki sukua sudelle. Niiden ajatuksista ei aina pääse perille. Vaikka koira olisi koulutettu ei omistaja saatika "vieras" ihminen voi aina ennakoida koiran käyttäytymistä. On omistajan vika jos koira pääsee puremaa ketää. Omistajan pitäisi tuntea koiransa ja vältellä sellaisea tilanteita mitkä koira ottaa uhkaavana tilanteena. Mutta jos koira syystä tai toisesta puree, murisee, näyttää hampaita kannattaa omistajan tosissaa miettiä mistä se on alkanu, mimmosissa tilanteissa tulee ongelmia ja mikä saa koiran käyttäytymään nii. Missää nimessä koiraa ei kannata kuormittaa enää lisää. Se ei ainakaa paranna tilannetta.

• homma

Joo olen sitä mieltä että vaikka koiraa kuinka koulutettaisiin sosiaaliseksi ja tottelevaiseksi, siltikään eläimeen ei ihminen voi luottaa 100%:sti. Koiralla on luontainen metsästys ja puollustusvaisto, sitä ei ihminen voi koskaan täysin poistaa, ja hyvä niin.

• Jani67

Olen huomannut saman. Eläin on kuitenkin eläin, ei niihin kannata luottaa. On riskialtista luottaa johonkin suden kaltaiseen.

• nadda

Ihminen tässä maailmassa on kaikkein julmin ja arvaamattomin peto. Olemme jalostaneet sudesta kiinanpalatsikoiran bernhardilaisen ja nämä kaksi esimerkkiä ovat kovin kaukana siitä, mistä alunperin on lähdetty liikkeelle.

Kyllä se loppupelissä ihminen on kaikkein vaarallisin. Ei pitäisi ottaa munanjatkeeksi sellaista koiraa, mihin ei rahkeet riitä. Ikävää kyllä, tuollaisia em tapauksia näkee paljon.

Mutta palatekseni asiaan, Ihminenkin on eläin ja kaikista eläimistä epäluotettavin. Meillä on mm. sanallinen kieli, emme juurikaan käytä enää eleitä. Kun emme käytä eleitä, muiden "eläinten" on vaikea lukea meidän käyttäytymistämme, koska ne eivät ymmärrä puhuttua kieltä. Emme myöskään tapa enää vain ruuaksemme vaan jopa huviksemme ja siksi että voimme näyttää "kauniilta" turkki päällä. Loput turkiksi tuotetusta eläimestä onkin sitten hukkakamaa. Olemme myös hävittäneet kokonaisia lajeja maanpäältä.

Yhtä epäluotettavia olemme kaikki elävät maan päällä.

Tilanteessa, jossa epäilee vieraan koiran olevan omistajansa hallinnan ulkopuolella, voi koiran omistajalle aina sanoa ja vaatia että laittaa koiransa hallintaan. Se on koiranomistajan vastuu. Ikävän paljon on vain sellaisia omistajia, jotka eivät muista ihmisistä välitä ja luulevat maailman olevan tarkoitettu vain heille.

• DDD

Siis mistä saa lukea koko ajan hyökkäilevistä dobermanneista??? Pienten rotujen koulutuksen puutteesta ja käytöshäiriöistä ei edes media kirjoittele, ja syynä ei suinkaan ole se, ettei näin tapahdu.

Dobermannien pääasiallinen tehtävä oli aikoinaan suojelu, ja vaikka nykyiset yksilöt eivät paljoakaan muistuta esi-isiään, on rodun taustalla kuitenkin aina suojeluominaisuus olemassa.
      Itse olen ollut tekemisissä kyseisen rodun edustajien kanssa 14 vuotta (tällä hetkellä kotona 2 koiraa), ja täytyy sanoa ettei omilla koirilla tai kenenkään muunkaan koirilla ole käyttäytymisongelmia, jos kyseessä on terve ja koulutetu yksilö.

Näitä kouluttamattomia ja sairaita yksilöitä on ihan jokaisessa rodussa, tämä ei ole mitään dobberien yleinen käyttäytymismuoto. Ja vielä lisäksi, Dobermannit ovat harrastus ym. käyttöön jalostettu rotu, jonka ei ole mikään sohvakoira. Omistajan on sitouduttava tekemään koiransa kanssa jonkinlaista aivotyötä, mikäli meinaa ottaa itselle palveluskoirarotuisen koiran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe