Onko yleistä, että lomittaja merkkaa täydet tunnit, vaikka ei todellakaan ole töissä tuntien osoittamaa määrää? Meillä päin ainakin lomittajat merkkaavat täyde tunnit, vaikka toteutuneita olisi oikeasti pari tuntia vähemmän. Ymmärrän kyllä, ettei lomittajan työ mitään herkkua ole, mutta miksi pitäisi maksaa tekemättömästä työstä?
Usein käy myös niin, että lomittaja lähtee kotiin hyvissä ajoin ennen työajan päättymistä, ja isäntä/emäntä jää vielä navettaan putsailemaan alusia ym.
Muutenkin tuntijärjestelmä ei ota huomioon sitä, että nopeampi lomittaja saa huonomman palkan kuin hitaammin työnsä hoitava (jos molemmat merkkaisivat todelliset tunnit). Lopputuloksenahan kummatkin ovat tehneet saman työn, mutta hitaampi saa samalle työlle paremman palkan.
Lomittajan
10
1795
Vastaukset
- lom 15V
isäntäväenhän ei ole pakko allekirjoittaa ko. tuntilistoja, ja paras olisi huomauttaa asiasta suoraan sille lomittajalle.
Kyllähän se toisiakin lomittajia nyppii, jos jotkut vielä kehuskelee tyhjillä tunneillaan.
Oikeastaan toi kuulostaa aika röyhkeältä, jos tilanväki jää vielä nysvään navetalle loppuhommia ja lomittaja lähtee kotiin ennen työajan loppumista.
Asiaanhan on tulossa korjaus lähivuosina. Eli lomittajat saa kännykät, joilla kuitataan työn alkamis ja loppumisajat TILALLA. Kännyköissä on paikannusominaisuus jotka näyttävät sijainnin kymmenien metrien tarkkuudella. Joten kuittausta ei voi tehdä esim kotoa. Ja samalla loppuu se työselotteiden kirjoittelukin, työaikatiedot menee suoraan toimistolle työajanseuranta ohjelmaan. Kännykkä on samalla osa lomittajan työturvallisuutta, ellei tule töistälähtökuittausta tietyn ajankuluessa niin sitten työnjohto voi soitella perään, sillä kyseessähän voi olla esim työtapaturma. - jaa
Kyllä isäntäväki yleensä sanoo,että voi lähteä vaikka tunnit eivät olisikaan täynnä. Käyhän Maatalouslomittajat ry:n sivuilla lukemassa pykäliä.
- Lomittajana 23V
Ainakin minulla on sellainen käytäntö että kaikki karjan hoitoon littyvät työt tehdään. Kyseinen tuntien vajaus koskee lähinnä vuosilomia.Mutta kyllä hommat pitää hoitaa loppuun asti.Ja vielä vähä yli määräistä,harvoin navetta on niin pudas että ei olis töitä.Parasta ois jos talon väki ja lomittaja keskustelee asiat selviks.Siitä syntyy todellinen luottamus ja homma toimii.
- lomittajalta
Yrittäjä kuittaa lomittajan työselosteen ja hyväksyy allekirjoituksellaan tehdyt työtunnit.Yrittäjän tulisi huomauttaa asiasta lomittajalle, jos työtunteja on liikaa.Tosin ei ole fiksua lomittajalta merkata tekemättömiä tunteja lapulle.Tapanani on kysyä yrittäjältä, mitä hommaa saisin tehdä, että tuntini tulisi täyteen.Yrittäjän siis tulisi osoittaa lomittajalle niin paljon töitä, että tunnit täyttyy.Tekemättömät tunnit miinustetaan kuukausipalkkaiselta lomittajalta, ja ainakaan minä en suostu siihen, koska työ on sitä varten, että sillä eletään.Minulla on päivässä juuri niin paljon aikaa työnteolle, kuin työlistassa lukee.Usein kyllä itselläni on niin, että tunnit ylittyy, koska teen paljon tiloja, missä on yksi lomaanoikeutettu ja rehuhuoltotyö kuuluu minulle.Puhukaa asiasta lomittajan kanssa, ja jos se ei auta, ilmoita asiasta johtavalle.Tämä tekemättömien tuntien kuittaus on myös väärin täysiä päiviä tekeville lomittajille ja ainakin itseäni ottaa nuppiin juuri tuo asia.Vain tehdystä työstä maksetaan.Nyt on suunnitteilla tuo kännykkäkuittaus, mistä jo joku aikaisemmin on kirjoittanut.
- lomat?
vaikka se on täysin rikollista toimintaa...
- linnaanko?
meillä lomat pidetään yhtäaikaa, ostamme yli menevät tunnit. Lomittaja saa täyden palkan ja me pääsemme yhtäaikaa lomille. Onko siinä jotain väärää?
- saa käsityksen
linnaanko? kirjoitti:
meillä lomat pidetään yhtäaikaa, ostamme yli menevät tunnit. Lomittaja saa täyden palkan ja me pääsemme yhtäaikaa lomille. Onko siinä jotain väärää?
Siis tuosta maatalouslomittajien sopimuksesta saa sellaisen käsityksen, että lomittaja saa merkata täydet tunnit, jos isäntäväki "antaa luvan" poistua ennen työajan päättymistä. Tämähän ainakin siinä mielessä on reilua, että nopeammat lomittajat saavat saman palkan kuin hitaammin työnsö hoitavat.
- lomittaja
linnaanko? kirjoitti:
Silloin se on väärin, jos toisen yrittäjän kuuluisi olla navetalla, mutta lomittaja tekee yksin työt ja kumpikin lomailee.Sitten tyrmätään nimikirjoitus, kun laitat lappuun, että kumpikin on käyttänyt lomaanoikeuttaan samaan aikaan.Olen aina sanonut, että jos se on minua kohtaan väärin, niin se on ainakin niitä tiloja kohtaan, jossa on vain yksi lomaanoikeutettu.Tämä on ikävän yleistä!
- Rampo1
saa käsityksen kirjoitti:
Siis tuosta maatalouslomittajien sopimuksesta saa sellaisen käsityksen, että lomittaja saa merkata täydet tunnit, jos isäntäväki "antaa luvan" poistua ennen työajan päättymistä. Tämähän ainakin siinä mielessä on reilua, että nopeammat lomittajat saavat saman palkan kuin hitaammin työnsö hoitavat.
Olen kuullut monen sanovan että Työehtosopimus teksti on vaikeaa tulkita mutta noin vaikeaksi en olisi sitä uskonut. Missään ei sanota että ns. talonväki voi luvata lomittajan lähtemään kesken työajan kotiinsa.Siellä voitaisiin mainita että kun Työnantaja antaa luvan niin silloin se olisi mahdollista. Ja Työnantaja ei ole Talonväki vaan Kunta. Eli jos Johtava lomittaja tai joku muu lomittajan esimies antaa luvan niin silloin se on sallittua. Piste.
- lomittaja
siitä onko loma siaisapua vai vuosilomaa. Tunteja ei saisi merkitä yli sen ajan mitä töitä on tehty. Vuosilomassa liukumavara on varatuiden tuntien puitteissa ja silloinhan pitäisi toisaalta taas tehdä ne välttämättömimmät työt. Lomittajan ei toisaalta kannata tehdä tynkäpäiviä. Aika kinkkistä. Minä merkitsen yleensä niiden tuntien perusteella mitkä ovat toteutuneet, vaikka vajaaksi jäävät päivät taas aiheuttavat sen että vapaapäiviä kertyy vähemmän.
Tuossa lomittajien käyttämässä ajassa on tosiaan liukumavaraa, itse kuulun niihin sujuvasti tekeviin lomittajii, etten turhia muni, mikä toisaalta verottaa työtunteja, mutta sijaisavussahan nopeita lomittajia tarvitaan, sillä tilojenkaan ei kannata maksaa "tyhjästä". Tiloillahan on oikeus antaa lomatoimistolle palautetta sekä lomittajalle. Mielestäni keskustelu asiasta lomittajan kanssa työtuntilappuja allekirjoittaessa "hyvässä hengessä" voi korjata tilannetta ja tosiaankaan niitä työtuntilappuja ei tarvitse allekirjoittaa jos niissä jotain epäselvyyksiä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047