Onko täällä ketään joka sellaisen omistaa? Kokemuksia luonteesta yms.?
Alaskanmalamuutti
14
9085
Vastaukset
- Nimetön
Meille on tulossa 15.päivä ensikuuta muuttipentu :) Ollaan aivan haltioissamme. Kannattaa käydä Alaskanmalamuuttiyhdistyksen sivuilla kattelemassa. Sieltä löytyy paljon tietoa ja kannattaa myös selailla niitä keskustelufoorumeita koska siellä on myös paljon hyödyllistä informaatiota. Ihania otuksia!
- minä vain
meillä on yksi vajaan vuoden ikäinen muuttiuros..
luonteesta voin sen verran sanoa että on tosi lempeä ja ihmisystävällinen... ja tosiaan sieltä alman sivuilta löytyy paljon tietoa ja linkkejä kasvattajille yms.. mutta se asia ainakin täytyy ottaa huomioon jos aikoo muutin hankkia että se vaatii todella paljon toimintaa.. - Nimetön
oon ite ottamassa muuttia sieltä....
- Löytyy
Itselläni on kohta vuoden ikäinen narttu ja luonteeltaan ne ovat tosi ihania. Mutta tarvitsevat kyllä paljon juttuja energian purkamiseen. Muuttia EI kannata ottaa vaan ulkonäön takia. Ja urokset ovat kovia rähisemään ja niissä on hihnan päässä piteleminen jos on 45kg uros. Mutta tosi ihania ne ovat. Onnea pennun ottoon :)
- Minä-
Paljonko malamuutit maksaa?
- maija
mulla on 2 alaskanmalamuuttii. 4kk narttu ja 2,5v uros. molemmat todella ihania koiria!
- orm
Hanakoita tappelemaan toistensa ja vieraitten koirien kanssa, kahta urosta ei voi pitää samassa tarhassa, eikä varsinkaan narttua. Laiskoja vetokoirina ja purevat toisia koiria aiheetta, kuten eräässä näyttelyssäkin omaa RYP-kehää odotellessaan "muutti" hyökkäs ohikulkevan koiran kimppuun ja sitten saikin eläinlääkäri paikata ison palkeenkielen toisen koiran kyljestä (narttu, muutti oli uros). Toki komea pystis ja toivottavasti nykyään luonteeltaan parempi kuin vuosikymmen sitten. Harmi kun niistä on tulossa lasten nalleleluja ja näyttelyesineitä... Kyseessä on kuitenkin arktinen kovaluonteinen työkoira alunperin - joten kauas on etäännytty alkuperäisestä käyttötarkoituksesta.
- alaska
Harmi että sinulla on huonoja kokemuksia alaskanmalamuuteista. Meillä on 6-vuotias narttu ja ihanampaa koiraa saa hakea! Se ei ole purrut yhtäkään koiraa, tulee toisen narttumme (ei malamuutti) kanssa erinomaisesti toimeen, syövätkin vaikka samasta kupista. Lenkeillä on pari kertaa tullut vastaan toinen narttu, jolle malamuutti rähisee, mutta yleisesti ottaen on tullut kaikkien kanssa juttuun sukupuolesta riippumatta. Yksilöitähän nekin toki ovat ja ehkä meillä on harvinaisen sosiaalinen yksilö - tai sitten vaan niin hyvin kasvatettu ;-)
- Muutti
Eipä taida ORM tietää Alaskanmalamuuteista juuri mitään, harmi kun tuollaiset ihmiset pääsevät esittämään "asian tuntevia" lausuntoja. :(
Vetokoiriakin on montaa rotua, toiset ovat nopeita mutta muutit vetävät taas raskaita kuormia pitkiä matkoja. Montakos koirarotua ORM tuntee, jotka pystyvät vetämään yksin rekeen lastattua 600kg kuormaa, 10m matkan siinä sulle laiska vetokoira!? - ncr
almallahan oli kummallista tekstiä...(: kyseessä on arktinen vetokoira yhä tänäkin päivänä,joten pelkkää halinallea ja sohvaperunaa PITÄÄ hakea eri rotu osastolta,joo.ja niin,yhäkään ei tule toimeen toisten laumanulkopuolisten koirien kanssa kuin tietyin varauksin.koiranäyttelyt eivät sinänsä kerro mitään koirien todellisista luonteista ,näyttelytilanne on koiralle jo sinänsä luonnoton ja absurdi.ainakaan yhden "jutun" varaan ei kannata jättää.rodusta tietoa alaskanmalamuuttien omilta sivuilta.www.alaskanmalamuutti.net
- Ronimus
ncr kirjoitti:
almallahan oli kummallista tekstiä...(: kyseessä on arktinen vetokoira yhä tänäkin päivänä,joten pelkkää halinallea ja sohvaperunaa PITÄÄ hakea eri rotu osastolta,joo.ja niin,yhäkään ei tule toimeen toisten laumanulkopuolisten koirien kanssa kuin tietyin varauksin.koiranäyttelyt eivät sinänsä kerro mitään koirien todellisista luonteista ,näyttelytilanne on koiralle jo sinänsä luonnoton ja absurdi.ainakaan yhden "jutun" varaan ei kannata jättää.rodusta tietoa alaskanmalamuuttien omilta sivuilta.www.alaskanmalamuutti.net
Olemme tässä morsiameni kanssa etsimässä koiraa, ja muutti tuntuisi olevan se oikea... onko tähän itse hankintaprosessiin minkäänlaisia vinkkejä tällaiselle vasta-alkajalle? Onko esim olemassa mitn ns. tyyppivikoja yms? Ja paljonko se tällainen pienen pieni muutti sitten maksaisi? Arvostan kaikkea mahdollista tietoa!!
- Nimetön
onpa hiljentynyt keskustelu muuteista sitten 2005 mulla on 2v uros ja toisten koirien kanssa tulee toimeen moitteetta enkä muuten vaihtais mihinkään!!
- Maya , Max , Jack =)
Minä olen nita minulla on kolme huskyä ja niidennimet ovat Jack , Maya Ja Max =) Minulla on myös yksi alaskanmalamuutti Sen nimi on Storty :) ja seuraavana keväänä ostamassa olen alaskan klee kaita kertokaa minulle tietoja jos joku on tuomassa alaskan klee kaita Suomeen? =) Pliis kertokee Miulle ;) meidän malamuutti on tosi rauhallinen niihin huskeihin verrattuna XD Alaskan malamuutti sopeutuu mainiosti =) luonne on ystävällinen , Kärsivällinen , huonosti kouluttena ei ole niin kamala siis läheskään kun huskyt XD Sen luonne on minun melestä hyvin sopusuhtainen ystävällinen lapsirakas ( niin kuin huskytkin ) ja oppii helposti =) siis sanoisin että hyvin rauhallinen ja ystävällinen =) :) Siis kertokee miulle jos joku on tuomassa alaskan klee kita suomeen =) Pliis kertokaa sit mul on vähä kokemusta ku serkkul o sellan Pliis =) :) ;)
- Lauks
On hiljentynyt tosiaan :D Täältäkin löytyy yksi 2 v. muutti uros. Komea poika ja en kyllä vaihtaisi muuhun rotuun! Aluksi pelkäsin että koiran koon puoleta tulee ongelmia, mutta ei ole kertaakaan lähtenyt käsistä enkä ole kaatunut lenkillä, vaikka poika saattaa hajun saadessaan ottaa äkkilähdön. Yksi iso plussa muutissa on myös se ettei se hauku paitsi puistossa jos toiset koirat rähisee niin meidän poika menee erotuomariksi. Mutta näin rivarissa on tosi kiva kun koira ei hauku, välillä tietysti "juttelee" kun haluaa ulos tai leikkiä. Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368