PikkuLaurin muuraus

Tollo

Kuka on itse kylmiltään alkanut takkamuurariksi. Kohta Tiilerin paketit vettyy pihalla.
Vaikka olenkin tollo ei peukaloni kuitenkaan ole keskellä kämmentä ja luottamukseni taitoihini on korkealla.
Takkoja itse muuranneet antakaa kaikki mahdolliset vinkkinne ja kannustuksenne, että työ pääsee alkuun. Älkääkä sitten suositelko ammattilaista. Se kelaa ja verottajaa petkuttava porukka saa pysyä työmaaltani pois.

24

21337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anatoni

      Ammattilaiset ja Mestarit säveltävät hyviksiluulemiaan ideoita, vaikka sutta tekisivätkin. Itse olen huomannut että parhaat ruuatkin tulevat reseptiä noudattamalla. Eli tee ohjeiden mukaisesti niin onnistuu.

    • saat...

      tehtyä tosta vaan itse takan joka toimii/vetää, niin vaihda hyvä mies äkkiä ammattia. takka muurareille on töitä enemmän kuin he kerkeävät tekemään koska hyvien tekijöistä on pulaa

      • muuraus

        Multa onnistuu muuraus, onnistuuko sulta ennakonpidätys, lomaraha, pekkas, työkalukorv. telli lelli tapaturmavak. muut lakisääteiset ja sen lisäksi sopimukset ja työtodistukset ettei mun tarvitse huijata kelaa. KYSYN kumpi on vaativampi homma aloittelijalle muurata itse vai toimia systeemin vaatimalla tavalla työnanjana? "Pimeitä hommia ei kukaan halua tehdä eikä teettää.


      • Tollo
        muuraus kirjoitti:

        Multa onnistuu muuraus, onnistuuko sulta ennakonpidätys, lomaraha, pekkas, työkalukorv. telli lelli tapaturmavak. muut lakisääteiset ja sen lisäksi sopimukset ja työtodistukset ettei mun tarvitse huijata kelaa. KYSYN kumpi on vaativampi homma aloittelijalle muurata itse vai toimia systeemin vaatimalla tavalla työnanjana? "Pimeitä hommia ei kukaan halua tehdä eikä teettää.

        Täällä on jo käynyt 2 kpl muurareita helsingin listoilta, jotka olivat sairaslomilla eivätkä siksi halunneet ottaa kuin pimeitä töitä vastaan. Hintavaatimuskin oli reilustu yli heidän oman liittonsa suositushintojen, jotka löytyy netistä. Kolmas onneton reppana, jonka kanssa tein sopimuksen häipyi työmaalta heti alkuun ovet paukkuen kun naamani ei mielittyttänyt. No myöhemmin selvisi, että hänen jäljiltään on monetkin muurarit käyneet tekemässä takkoja valmiiksi. Työsopimuksen purkaminen tällaisten kanssa on sitten oma operaationsa. Nyt olen kuitenkin vapaa uusiin työsuhteisiin - sellaisiin laillisiin. SILTI OLEN KALLISTUMASSA OMAAN MUURAAMISEEN.


      • olet sitä mitä syöt

        Mutta sitten jos alkaa niitä muillekkin tekemään muuttuu tällaiseksi .

        Quote:
        "Se kelaa ja verottajaa petkuttava porukka saa pysyä työmaaltani pois."


      • der Alte
        olet sitä mitä syöt kirjoitti:

        Mutta sitten jos alkaa niitä muillekkin tekemään muuttuu tällaiseksi .

        Quote:
        "Se kelaa ja verottajaa petkuttava porukka saa pysyä työmaaltani pois."

        kysele työkavereilta naapureilta sukulaisilta ja ystäviltä hyvää muuraria. ja kun saat ammattilaisen, muista toki suunnitella.

        Mutsin taloon piti savupiippua korjata, ensimmäinen tarjokas ei suostunut tekemään tarjousta, muutama läpikäytyä löytyi vanhempi muurari joka teki hyvän urakkatarjouksen, poikansa oli opissa. Homma hoitui nopeasti ja ammattitaidolla, lupasin tarvittaessa olla suosittelijana jos joku tarvitsee ammattilaisia.

        Ja verokirjalla, työhän menee erovähennyksiin...

        rehellisiäkin, mutta tämä pohjoisessa..

        t

        der Alte

        ps kaverilta myrsky vei tallin peltikaton, saatiin osaavan porukan tiedot. Sopivat urakan, vaikka oli kiireistä uskalsivat ottaa homman, joka meni todella nopeasti ja ammattitaidolla, jos laskisi tuntipalkan olisi ollut kallista mutta oli kiire ja jälki sellaista että ei seuraava myrsky vie.. jos ei ole aikaa tehdä kunnolla on aikaa tehdä kahdesti


    • muuraus

      Minä muurasin pikkulaurin, ja se on yllättävän helppo muurata.
      Ensiksi kannat tiilet laastit ja kaikki muut tarvikkeet sisään. Ne on siinä pakkauksessa kerroksittain , ja helpoiten muurauskin käy, kun tarvittavat tiilet on oikeassa kerros järjestyksessä siinä vierellä, 1 kerros 2 kerros 3 kerros jne.oHJE TULEE SIINÄ MUKANA JA SIINÄ ON PIIRRETTY JOKAISEN TIILEN PAIKKA, joten vikaan ei voi mennä.Tekee vain kaikessa rauhassa ja katsoo sitä kuvaa ja miettii, niin vikaan ei voi mennä. Tiiltä ja laastia vuoron perään, niin se on siinä.
      Vaikeinta on alottaminen, mutta sitten kun on pari kerrosta tehnyt sisemmästä osasta alkaa sujua. onnea.

      • muurarimiäs

        Olisipas kiva nähdä millaisen kötöstyksen sait aikaan.Kyllähän niissä kuvat ja piirrustukset on mukana mutta...No,turhaa teille itseriittoisille teeseitsemiehille on järkeä puhua.
        Ehkä sitten talon savuavia raunioita katsellessa käy mielessä että ehkä ensi kerralla otan ammattilaisen töihin.
        Miksi ette korjaa autojanne,kodin elektroniikkaa,tee putki- ja viemäri töitä itse.Kyllä niihinkin löytyy ohjeet ja kuvat vaikkapa netistä.


      • Tollo

        Hyvä, uskon että olet oikeassa. Itselläni ei olisi aikaa, siinä se ongelma on. Yksi muurari on luvannut tulla viikonloppuna tekemään. On tutun kautta. Varaudun siihen, että hän kuitenkin pettää. Kokemuksesta. Siksi kerro vielä mitkä on tällaiset satunnaismuurarin pakolliset työvälineet, ettei sitten tarvi kesken muurauksen lähteä niitä enää etsimään.


      • touhuta
        muurarimiäs kirjoitti:

        Olisipas kiva nähdä millaisen kötöstyksen sait aikaan.Kyllähän niissä kuvat ja piirrustukset on mukana mutta...No,turhaa teille itseriittoisille teeseitsemiehille on järkeä puhua.
        Ehkä sitten talon savuavia raunioita katsellessa käy mielessä että ehkä ensi kerralla otan ammattilaisen töihin.
        Miksi ette korjaa autojanne,kodin elektroniikkaa,tee putki- ja viemäri töitä itse.Kyllä niihinkin löytyy ohjeet ja kuvat vaikkapa netistä.

        nämä tee se itse miehet tekevät ensin itse sitten purkavat ja ottavat ammattilaisen kun muija ei enää kestä niitten tumpelointia.


      • Tolla
        touhuta kirjoitti:

        nämä tee se itse miehet tekevät ensin itse sitten purkavat ja ottavat ammattilaisen kun muija ei enää kestä niitten tumpelointia.

        Kiitos kun saamme teitiltä ihan luvan touhuta. Muuten se ei meitiltä onnistuiskaan. Siks nöyrää porukkaa ollaa, että lupa tarvitaan.


      • on vertailukohta
        muurarimiäs kirjoitti:

        Olisipas kiva nähdä millaisen kötöstyksen sait aikaan.Kyllähän niissä kuvat ja piirrustukset on mukana mutta...No,turhaa teille itseriittoisille teeseitsemiehille on järkeä puhua.
        Ehkä sitten talon savuavia raunioita katsellessa käy mielessä että ehkä ensi kerralla otan ammattilaisen töihin.
        Miksi ette korjaa autojanne,kodin elektroniikkaa,tee putki- ja viemäri töitä itse.Kyllä niihinkin löytyy ohjeet ja kuvat vaikkapa netistä.

        Joo'o, Elektroniikan korjaus vastaan muuraus... No ensinnäkään jotain IC piiriä on mahdoton korjata.

        Ei tuo muuraaminen nyt oikeasti niin ihmeellistä ole että siihen tarvittaisiin jotain yli-inhimillisiä kykyjä. Jos "muurari" jolla on höyryt sumentaneet aivot pystyy takan kasaamaan niin eiköhän siihen pysty aika moni muukin. Toinen yli-ihmis ammattiryhmä ovat juurikin nuo putkimiehet. On se pirun vaikeaa laittaa vaikkapa viemäreihin oikeat kallistukset, laittaa tiivisteisiin liukastetta tökkiä putkia ja mutkia peräkkäin... Jos tuo on sinulle liian vaativaa niin please, älä muuraa takkoja...


    • Tiilenkantaja

      Meillä sattuu olemaan muurareita suoraan neljässä alenevassa polvessa.Jonkun verran on tullut vierestä katseltua.
      Joillakin "muurareilla" on käsitys,että pohjat haetaan 9 kk ammattikurssilla ja sitten opetellaan toisen työmaalla lisää.Nämä palapelit voi tietysti liimailla itsekin, mutta vihje.Etsi jostakin muurarin tekemä takka,katso sitä.Kun teet itse,katso sitten sitä.Ymmärrät viimeistään silloin vihjeen.

      Ostappa vaikka kirjolohifile ja kokonainen kirjolohi.Fileeraa itse ja vertaa.Oikea ammattimies on ammattimies,ammattimiehillä on ammattimiesten vehkeet ja käsitys valmiista ensimmäisestä kivestä lähtien.

      Taikka katso lähintä tiiliseinää.Kahta samansuuntaista,vierekkäistä kiveä et löydä mutta seinä on suora - ja mikä tärkeintä - suoran näköinen.
      On muuten eri asia tilaako rakennukselle kirvesmiehiä vaiko kirveitä ja miehiä.

      • voin sanoa,

        että enpä lähtisi itse harjoittelemaan, vaikka en olekaan ihan tumpelo. Ulkokeittiöön muurasin itse, kun ei ole ihan niin nöpönnuukaa, ja vaikka kuinka tarkasti tein ja ohjeiden mukaan, en sitä tupaan sisälle huolisi. "ammattilaisia" tietysti löytyy monenlaisia, mutta kokemus se on joka näissä asioissa ratkaisee. Kysele suosituksia, äläkä säästä väärässä paikassa.


    • DIPLINS

      Tiilerin pikkulaurin pystyy muuraamaan täysin tee-se itse,kun vaan seuraat ohjeita sekä tältäkin palstalta löytyviä vihjeitä. Muurauksen perusteet voi käydä lukaisemassa esim kirjastosta löytyvistä ammattikoulun oppikirjoista. Homma on, kuten muutkin ns käsityöhommat,yksinkertaista kun vaan miettii mitä tekee ja osaa työnkulun perusasiat. Nämä "ammattilaiset" tietysti leipänsä takia täällä mesoovat, mutta kun muistaa että amis pohjalta näitä muurareita koulutellaan niin ei se vaikeata ole..

    • kukaan,

      Joka ostaa huonekalukaupasta jonkun hyllyn tai kaapiston tms. eli saa kasan palikoita, ole sen kokoon kursittuaan kalustepuuseppä. Eli siis,"alkanut kylmiltään takkamuurariksi". Normaali, ei aivan tumpelo käsistään, pystyy kyllä Tiilerin paketista saamaan aikaan tulisijan. Ei hän kuitenkaan senjälkeen ole takkamuurari. Hän on vaan muurannut takan, jonka toimivuus ja ulkonäkö on pitkälti kiinni hänen kättentaidoistaan. Eli jos pystyy saamaan käsillään aikaan kunnon työjäljen jossakin hommassa ei ole mahdottomuus onnistua Tiilerinkin kanssa, malttia peliin ja ohjeiden huolellinen seuraaminen, ja luetun ymmärtäminen, niin kyllä se siitä.
      Näin yli kakskymmentä vuotta muuranneena tuntuu tän palstan kirjotukset olevan välillä aika syvältä... Mutta "ei pidä provosoitua" sano joku Manu joskus.

      • puhetta

        toteaa aiemmin nimimerkillä kyllä vetää pikku-laurin muurannut henkilö. Tarkasti ohjeita seuraamalla onnistuu. Lue aiempia kommenttejani muuraus osiosta. Hyvin on Tiilerin heput hinnoitelleet, sillä jo pelkkä takkaluukkukin maksaa lähes 500 egtee.. Tee se itse ajan kanssa, niin voit ikuisesti ihailla kättesi tuotetta. Niin minäkin teen. Tekijälle ei mikään ole mahdotonta. Sähköhommia en tee jos en ole 110% varma tekemisestäni.


      • minä

        Niin, tuleepa joskus mieleeni näistä taidoillaan kehujista, että kuinka monta tulisijaa olivat muuranneet silloin kun alkoivat ensimmäistä tekemään.... mielestäni koko suvun tekemisiä ei oikein fiksua ole laskea omiksi kokemuksiksi. Huhun mukaan taitavimmatkin muuraajat ovat joskus olleet aloittelijoita alallaan, vai onko vain ilkeitä huhuja...


      • muurari30v
        minä kirjoitti:

        Niin, tuleepa joskus mieleeni näistä taidoillaan kehujista, että kuinka monta tulisijaa olivat muuranneet silloin kun alkoivat ensimmäistä tekemään.... mielestäni koko suvun tekemisiä ei oikein fiksua ole laskea omiksi kokemuksiksi. Huhun mukaan taitavimmatkin muuraajat ovat joskus olleet aloittelijoita alallaan, vai onko vain ilkeitä huhuja...

        Minä silloin aikoinani aloittelin muurarin hommaa rakennuspuolen koulussa muuraamalla savella, aloittaen helpoimmasta päästä,kuten rapattavista ym.suorista seinistä.Savella muuratut muuraukset oli helppo purkaa ja muurata uudestaan.Tätä tehtiin muun ohessa 5-6 kuukautta ennenkuin päästiin tekemään helpoimpia uunimuurauksia opettajan valvonnassa.Siihen aikaan moni muuraustyön opettaja oli entinen muurari.miten lie nyt? Olihan se melkoinen vastuu sitten mennä oikeisiin töihin.Mutta onneksi oli vanhempi 20:n vuoden kokemuksella varustettu muurari oppimestarina.Meni siinä kuitenkin siinä viitisen vuotta ennenkuin voin väittää olevani oikea muurari.Sen olen oppinut että kaiken tietävää minusta ei koskaan tälläkään alalla tule.Ei kun onnea yritykselle.Jotainhan siitä aina tulee.


    • ..vinkkejä!!!

      Muurasin takan tiiliteollisuuden ohjekirjan avulla peruskokoisista tiilistä. Vetää, toimii, olen ylpeä itsestäni. Siitä innostuneena tein toisenkin takan - sekin toimii...
      Ohjeita muutama;
      - varaa aikaa tuplasti se, mitä luulet muuraukseen menevän...
      - laita tukevat linjalaudat nurkkiin - vatupassilla sihtaillessa menee varmasti vinoon
      - putsaa heti märkänä ylimääräiset laastiturseet

      • Tollo

        Kiitos kaikille, jotka kannustivat.
        Nyt kun olen kantanut tiilet sisään ja kauniisti järjestänyt, ymmärrän, ettei siinä mitään niin vaikeaa voisi olla. Ainoa arveluttava asia on ekakertaa muuraamassa ja heti puhtaaksimuuraus.
        Joka tapauksessa: laillinen verokortin kanssa toimiva yrittäjämuurari ilmestyi tänään työmaalle ja kotitalousvähennyksen jälkeen hinta aivan kohtuullinen.
        Kun kannoin ne kivet ja kertaalleen lajittelin, aloin ymmärtään miksei ammattimuurareina ole naisia.
        Voimaa siinä hommassa kyllä todella tarvitaan.


      • Tiileri66
        Tollo kirjoitti:

        Kiitos kaikille, jotka kannustivat.
        Nyt kun olen kantanut tiilet sisään ja kauniisti järjestänyt, ymmärrän, ettei siinä mitään niin vaikeaa voisi olla. Ainoa arveluttava asia on ekakertaa muuraamassa ja heti puhtaaksimuuraus.
        Joka tapauksessa: laillinen verokortin kanssa toimiva yrittäjämuurari ilmestyi tänään työmaalle ja kotitalousvähennyksen jälkeen hinta aivan kohtuullinen.
        Kun kannoin ne kivet ja kertaalleen lajittelin, aloin ymmärtään miksei ammattimuurareina ole naisia.
        Voimaa siinä hommassa kyllä todella tarvitaan.

        Itse olen huomannut Isoa Lauria muuratessa että kyllä se on muurarillakin ammattitaito joka tekee muurarin. Itse olen mm. sähköasentajan koulutuksen saanut ja silläkin alalla ne käytännön opit tulivat vasta työmaalla vaikka koulutus olikin melkoisen pätevää.

        Tiilerin takkoja tehdessä vaikein homma ei ole niiden kivien oikea järjestys vaan yrittää pitää saumaväli tasaisena, yrittää pitää takka suorana ja yksi aika merkityksellinen seikka on laastin oikea notkeus sekä tiilien kastaminen veteen juuri oikeaksi ajaksi JOS ne ovat liian kuivia. Alkuun purin ekat kerrokset kun huomasin että laasti oli liian kuivaa eikä tiilet tarttuneet laastiin lainkaan. Myöhemmin tulilaastilla muuratessa piti pitää huoli ettei levitä laastia kuin yhden tiilen alle kerrallaan. Koska tulilaastin sauma on ohut niin tiili imaisee kosteuden laastista niin nopeasti että seuraavaa kiveä asentaessa on laasti ehtinyt jo kuivua sen verran ettei tule kunnon tartuntaa. Eno on muurari ja kertoi laastin oikeaksi notkeudeksi semmoisen ns. ammattimiesten testin. Tiilen kun upottaa laastiastiaan ja vähän nostaa täytyy laastin imaista tiili kuin pillu imaisee mulkun. Muitakin vinkkejä tuli kuten saviuunilaastin seostaminen eräällä toisella aineella jolloin siitä tulee hieman kestävämpää.

        Tietysi välillä voi tulla jotain hairahduksia kuten valukannen välin muuraaminen kiinni vaikka siihen väliin piti laittaa villaa. Ei muuta kuin purkamaan pari kerrosta pois ja uusiksi. Suosittelen tekemään takan sisäosaa muuratessa tukevat seinät molemmin puolin joita vasten muurataan. Näin noviisikin saa suoraa jälkeä. Ulkokuori muurataan sitten sisäkerrosta (villa väliin) vasten jolloin silläkin on edellytys tulla suoraksi.

        Mutta on muurauksessa sen verran hommaa että kyllä tuosta olisin 500 euroa voinut jollekin maksaa. Eli tuo siis kotitalousvähennyksen jälkeen itse kärsittävä osuus.


      • jkloi98
        Tiileri66 kirjoitti:

        Itse olen huomannut Isoa Lauria muuratessa että kyllä se on muurarillakin ammattitaito joka tekee muurarin. Itse olen mm. sähköasentajan koulutuksen saanut ja silläkin alalla ne käytännön opit tulivat vasta työmaalla vaikka koulutus olikin melkoisen pätevää.

        Tiilerin takkoja tehdessä vaikein homma ei ole niiden kivien oikea järjestys vaan yrittää pitää saumaväli tasaisena, yrittää pitää takka suorana ja yksi aika merkityksellinen seikka on laastin oikea notkeus sekä tiilien kastaminen veteen juuri oikeaksi ajaksi JOS ne ovat liian kuivia. Alkuun purin ekat kerrokset kun huomasin että laasti oli liian kuivaa eikä tiilet tarttuneet laastiin lainkaan. Myöhemmin tulilaastilla muuratessa piti pitää huoli ettei levitä laastia kuin yhden tiilen alle kerrallaan. Koska tulilaastin sauma on ohut niin tiili imaisee kosteuden laastista niin nopeasti että seuraavaa kiveä asentaessa on laasti ehtinyt jo kuivua sen verran ettei tule kunnon tartuntaa. Eno on muurari ja kertoi laastin oikeaksi notkeudeksi semmoisen ns. ammattimiesten testin. Tiilen kun upottaa laastiastiaan ja vähän nostaa täytyy laastin imaista tiili kuin pillu imaisee mulkun. Muitakin vinkkejä tuli kuten saviuunilaastin seostaminen eräällä toisella aineella jolloin siitä tulee hieman kestävämpää.

        Tietysi välillä voi tulla jotain hairahduksia kuten valukannen välin muuraaminen kiinni vaikka siihen väliin piti laittaa villaa. Ei muuta kuin purkamaan pari kerrosta pois ja uusiksi. Suosittelen tekemään takan sisäosaa muuratessa tukevat seinät molemmin puolin joita vasten muurataan. Näin noviisikin saa suoraa jälkeä. Ulkokuori muurataan sitten sisäkerrosta (villa väliin) vasten jolloin silläkin on edellytys tulla suoraksi.

        Mutta on muurauksessa sen verran hommaa että kyllä tuosta olisin 500 euroa voinut jollekin maksaa. Eli tuo siis kotitalousvähennyksen jälkeen itse kärsittävä osuus.

        Muurarin tekemä takka. Itse olisin tehnyt sopivamman kokoisen tai olisin ostanut Tiilerin Pikku-Laurin jonka olisin kassnnut itse. Muurareilla ei ole silmää, minkä näköinen tai kokoinen takka sopii muuhun sisustukseen


    • pituutta !

      T.muurari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe