Auttakaa!

ski doo

Osaisko joku neuvoa miten lähtee variaattori irti(niin sanottu ykkös variaattori eli se jossa on kytkin),eiks se pitäs lähtee kiertämällä toiseen suuntaan mihin kone pyörii,oon laittanut narua männän päälle et ei kone pyöris mut ei auta.

11

11937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KAlle

      Sillätavoin se ei lähde. Irrotat ensin sen pultin, joka kiristää sen kytkimen kampiakselin päähän, löytyy siitä keskeltä kytkintä. Sitten laitat ulosvetotapin paikoilleen, jonka kierteet voitlet moottoriöljyllä. Kiristys ja naps, kytkin on irti kampaurasta. Jos sinulla ei ole oikeaa, merkki/mallikohtaista ulosvetotappia, niin unohda koko homma ja kiikuta koko laitos merkkihuoltoon. Kohta sinulla ei muuten ole sitä kytkintäkään...

      • Anonyymi

        Ei tarvi mitään ulosvetotappia. Otetaan kytkimen kierteisiin sopiva pultti, pyöritetään kierteisiin kierreteippiä, kelkka kyljelleen ja kytkimen reikään vettä ja aletaan kiertään pulttia paikalleen. Jos talvipakkasilla tekee, niin kannattaa tehdä ulkona, kiristää vaan kunnolla kireälle sen pultin ja jää odottamaan seuraavaa päivää. Vesi jäätyessään poksauttaa kytkimen irti. veden tilalla boi toki käyttää öljyäkin, mutta öljy ei jäädy, joten silloin yön yli odottelu ei auta.

        Nestettä sinne reikään sen vuoksi, ettei pultti vastaa kampiakselin päähän, eli ei jää metalli metallia vasten.

        Kelkkalehti.com keskeskustelupalstalta löytyy tiedot aika monen eri kelkan kytkimien kierteistä


    • catti

      Minä ostin itelle oman ulosvedin tapin koska sitä tarvii kuiteski silloin tällöin..
      Maksoihan se 40€ mutta kyllä se oikealla käytöllä kestää pitkän aikaa...

      Huollossa sanoivat kyllä että käytä täällä ni nykästään irti jos ei raski ostaa omaa..

    • kytkimen irroittelija.

      Tää on yksin kertanen niksi jos ei haluu ostaa irrotus pulttia ja haluu kytkimen irti. Käy ostaan
      rautakaupasta pultin joka sopii ulosveto pultin "about 0.5euroo" jenkalle lynx 250 normaali m16 jenga.
      pultin ei tartte olla pitkä.
      Sit vain kelkka kyljelleen pultin reikä täyteen öljyä ja pulttiin eristysnauhaa sopivasti tiivisteeksi ja pulttikoneella kiinni ja poks kytkin irti. On helppo mutta vähän sottanen konsti.

      • catti

        Ainaki mulla tuossa rotaxin 467 koneessa oli sellainen kierre että ei passannu mikään pultti.. oliko se joku 14mm todella tihee, en muista tarkkaan.. kävin kyl kyseleen useasta pultti kaupasta ja myös kierrepakkaa koitin etsiä mut ei oulun kokoisesssa kylässä ollut..

        Toinen "kotikonsti" on se että laitetaan vettä reikään ja jätetään yöksi pakkaseen, tietty siihenki pitää sopiva pultti olla.. Mut jäätyminen on niin rankka tapaus että pitäs lähtä irti... Sitä en tiedä mite toimii, mut tarina kertoo että hyvin..


      • Irti
        catti kirjoitti:

        Ainaki mulla tuossa rotaxin 467 koneessa oli sellainen kierre että ei passannu mikään pultti.. oliko se joku 14mm todella tihee, en muista tarkkaan.. kävin kyl kyseleen useasta pultti kaupasta ja myös kierrepakkaa koitin etsiä mut ei oulun kokoisesssa kylässä ollut..

        Toinen "kotikonsti" on se että laitetaan vettä reikään ja jätetään yöksi pakkaseen, tietty siihenki pitää sopiva pultti olla.. Mut jäätyminen on niin rankka tapaus että pitäs lähtä irti... Sitä en tiedä mite toimii, mut tarina kertoo että hyvin..

        Noihin edellisiin voi soveltaa vaseliinkonstia. Pulttiin porataan sopiva reikä, ja ulkopäähän vaseliininippa.
        Pultti kierretään tiiviisti paikalleen teipin tms. avustamana.
        Kun liitos on tiivis, puristetaan kunnon prässillä vaseliinia nipasta kolo täyteen ja vielä enemmänkin. Kun paine kolossa kasvaa riittäväksi, kytkin irtoaaaa......
        Hydraulikot voi tietenkin ottaa hydraulipainetta hommaa varten vaikka traktorista. Se se vasta on sotkuista hommaa...?


    • Kyllä lähtee

      Ensimmäiseksi irroitat kampikammioon menevän letkun irti ja laita sopiva terästappi siihen lukitaksesi kampiakselin.sen jälkeen irrotat kiinnityspultin ja kierrät variaattorin ulko-osan irti.Jos sinulla on hitsauskone niin katkaise romupultista kanta irti ja hitsaa se väliaikaisesti ulko-osan reikään tukoksi kahdeltakantilta että voit kiristää siitä jakarilla.Katkaise hiukan pulttia hienompi 15,5cm tappi kierretangosta että et riko pultin kierrettä kampiakselta.Nyt vaan irto tappi ulosvetäjäksi ja rupiat kiertämään variaattorin uloimmalla osalla sisäosaa irti.Voit avittaa irrotusta lämpöpuhaltimella jos tuntuu tiukalta.

    • Tee se itsenäisesti

      Kyselin aikanaan täältäkin jammun kytkimen irroitusta. Ideahan on tuolla yllä
      kerrottu.
      Itse etsiskelin sinne reikään sopivan tiukan rautatapin ja kiersin teippiä päälle
      suojaksi. Hain kaupungin pulttikaupasta sopivan paksun pultin ( ? 55 mk).
      Olihan pultilla hintaa markkoina. Vaseliinia pultin ja tapin väliin ja sinne
      tapin kolon pohjalle myös.
      Lähti irti yllättävän herkästi, kun miettii kolmen työpäivän uhraamista?

    • Anonyymi

      Isompaan pulttiin 7,5 mm reikä keskelle ja 8 mm Jenka siihen pultin alapäähän sit isontaa yläpään reikää jenkaan asti, jenkateippiä tai karvaa molempiin pulttiin, reikä täyteen vaseliiniä tai voi toimia vedelläkin, sit isompi pultti kohtuu kireälle ja sit alkaa kiristää pienempää ni kyllä lähtee, mut varo variaattori posahtaa kunnolla irti.

    • Anonyymi

      Laitan tähän vanhaan ketjuun oman kohelluksen jos jollakin tulee ongelmia variaattorin kierteen kanssa. Omassa 98- Ranger king lynxissä on ilmeisesti tra kytkin.
      Kytkin oli 1/2unf pultilla kiinni ja muuten tässä Rotax 503 on metriset kierteet.
      Yritin selvitellä sopivaa kierrettä irroitus pulttiin.
      Muutaman hienokierrepultin kävin lainaamassa vanhasta massikasta, mutta ne ei olleet oikeita.
      Ensi päätelmä oli että yleisesti netissä mainittu 3/4unf on liian iso. Ilmeisesti myös 5/8unf kierre on jossain variaattoreissa. Ja joku löytämäni ilmeisesti M14x1.5 pultti oli melkein sopiva jonka kanssa menin pultti kauppaan ostamaan 9/16unf pulttia. No tämä hieman oli väärä.
      Ostin myös motonetistä BMW pyörän pultteja jotka oli kierteellä M14x1.25 (samakuin sytytystulppa kierre). No nämä olivat tietenkin vääriä.
      Katsoin varaosa kirjasta oikean irroitus työkalun ja tilasin sen. Tällä irroitus pultilla ja lämmöllä kytkin irtosi kohtuudella. Kierre tulkilla tutkin pulttia ja nousu oli 1mm.
      Eli tulin siihen tulokseen että tässä kierre olisi luultavasti M14x1.0mm
      Ulosvetopultti maksoi reilu parikymppiä joten se olisi heti kannattanut tilata tässä tapauksessa.

      • Hyvää faktaa asiasta ja tuo kelkkamalli herättää positiivisia tuntemuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2726
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      24
      2042
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1548
    4. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1309
    5. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1218
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1176
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1016
    8. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      944
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      891
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

      väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      877
    Aihe