Turunen näyttää olevan

aika monessa biisissä

sovittajana

Lisää vaatimuksia uudelle päntiin palkattavalle pimpolle.

Kuka tahansa tyhmä ja taidoton ei käy, pitäisi vähän jottain ymmärtää musiikista ja lauluäänestänsä instrumenttina...

Tyhmä ei saisi olla, mutta mielellään varmaan naiivi. Sehän käy kauttarantain ilmi Holocaustin kirjeestä, että rahaa ei kannata tulla pyytämään, se tulkitaan anhneudeksi. Tarja leimattiin ahneeksi, vaikka sai vain oman viidenneksensä tuloista ihan kuten muutkin (päntissä oli käytössä tasajako konserttituloista, soittorojalteissa tietysti Holocaust pääsee niskan päälle säveltäjänä ja sanoittajana)

Joopa joo, taitaa Holocaustilta jäädä löytymättä se ihme ihminen, jolla on tarvittavat kyvyt ja joka suostuu Holocaustin kelkkaan lähteen ilmaiseksi. Niitä ei kasva edes joka sadannessatuhannessa puussa ja Tomppelin fölliin tuskin viitsii lähteä kukaan. Vestigia terrent!

9

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päntissä vaikuttaa Suuri

      Säheltäjä Tomppeli Holocaust, niin kumman paljon Naitvissyn hittilistassa on noita coverbiisejä?

      Kuinkas oikeasti hyvä Säheltäjä tämä herra Holocaust oikein on, kun liki kaikki ns. kestosuosikit on joko a) toisten tekemiä (ts. coveresityksiä!) tai

      b) toisten rankasti käsittelemiä, ts. sovittamia!

      Kuulemma Nemonkaan levytysversiota ei kovin pienellä mielikuvituksella tunnista Holopatin alkuperäisversioon verrattaessa.

      Joten pikkasen fuulalta kuulostaa nää tarinat, että Kiteen kansalaisopiston pimputtaja kurssilla oikeasti opitaan maailmanluokan säveltäjäksi...

      • Hippimönkkis

        Eikös se ole vain hyvän bändin merkki, että biisi paranee bändin kanssa sovittaessa? Tosin vaikkapa Wish I Had an Angelin demoversion ja levyversion välillä ei ole kovin suurta eroa.

        Sopii tehdä itse parempia biisejä.


      • Biisin sovittaminen
        Hippimönkkis kirjoitti:

        Eikös se ole vain hyvän bändin merkki, että biisi paranee bändin kanssa sovittaessa? Tosin vaikkapa Wish I Had an Angelin demoversion ja levyversion välillä ei ole kovin suurta eroa.

        Sopii tehdä itse parempia biisejä.

        Huvittaa, kun monet täällä ei ymmärrä mitä biisin sovittaminen tarkoittaa.

        Tottakait laulaja on yleensä sovittajana, koska säveltäjä tekee musiikin, sanoittaja tekee sanat ja sovittaja miettii sanojen tavujen painotukset ja mahdollisen sanajärjestyksen sovittaessa tekstin melodiaan sopivaksi.

        Todellakin Ai vitsi kun mul olis enkeli-biisi on demoversiona lähes samanlainen kuin levyllä.

        Tuomas on oikeasti lahjakas säveltäjä. Biisejä on helppo sovittaa, mutta vaikea tehdä.

        Esim. Tarjan sovittaminen biiseissä = Tuomas tehnyt biisin sanoineen ja sanonut Tarjalle, että laula kuten parhaiten sinusta sopii. Sitä on sovittaminen.

        Sama toimii myös muilla instrumenteilla. Ekaks pitää olla soinnut biisiin, sekä jonkinlainen melodia niiden pohjalta.

        Sen pohjalta jokainen soittotaitoinen osaa jo sovittaa biisin, eli soittaa omaa instrumenttia miten parhaimmaksi näkee.


      • Hippimönkkis
        Biisin sovittaminen kirjoitti:

        Huvittaa, kun monet täällä ei ymmärrä mitä biisin sovittaminen tarkoittaa.

        Tottakait laulaja on yleensä sovittajana, koska säveltäjä tekee musiikin, sanoittaja tekee sanat ja sovittaja miettii sanojen tavujen painotukset ja mahdollisen sanajärjestyksen sovittaessa tekstin melodiaan sopivaksi.

        Todellakin Ai vitsi kun mul olis enkeli-biisi on demoversiona lähes samanlainen kuin levyllä.

        Tuomas on oikeasti lahjakas säveltäjä. Biisejä on helppo sovittaa, mutta vaikea tehdä.

        Esim. Tarjan sovittaminen biiseissä = Tuomas tehnyt biisin sanoineen ja sanonut Tarjalle, että laula kuten parhaiten sinusta sopii. Sitä on sovittaminen.

        Sama toimii myös muilla instrumenteilla. Ekaks pitää olla soinnut biisiin, sekä jonkinlainen melodia niiden pohjalta.

        Sen pohjalta jokainen soittotaitoinen osaa jo sovittaa biisin, eli soittaa omaa instrumenttia miten parhaimmaksi näkee.

        Sovittaja ei välttämättä koske ollenkaan sanoihin, laulun rytmitykseen tai laulumelodiaan.

        Periaatteessa asia on niin, että sanoittaja tekee sanat ja säveltäjä siihen päälle sävelen (tai toisinpäin) ja sitten kaikki taustalla soivat instrumentit ovat sovittajien hommaa - osaltaan myös biisin rakenne jne jne.

        Siis myöskin laulumelodian soinnutus on sovittamista, ei säveltämistä. Näin ainakin periaatteessa.


      • Tarjahan sen teki
        Hippimönkkis kirjoitti:

        Sovittaja ei välttämättä koske ollenkaan sanoihin, laulun rytmitykseen tai laulumelodiaan.

        Periaatteessa asia on niin, että sanoittaja tekee sanat ja säveltäjä siihen päälle sävelen (tai toisinpäin) ja sitten kaikki taustalla soivat instrumentit ovat sovittajien hommaa - osaltaan myös biisin rakenne jne jne.

        Siis myöskin laulumelodian soinnutus on sovittamista, ei säveltämistä. Näin ainakin periaatteessa.

        Olet kyllä periaatteessa oikeassa. Nyt on vaan niin, että Tarjahan ne sälvemät lopullisesti sovitti Nightwishin biiseiksi. Nyt on vaan hauska juttu nähdä, kuka kumma jatkaa biisien sovittamista siten, että ne ovat edelleen "Nightwishin biisejä"! Luulenpa, että enää ei kuulla näitä tunnusomaisia biisejä, alkaa uusi aikakausi.... ja veikkaan Nightwishin osalta täydellistä...... hiljaisuutta. Enää ei taida tulla mistään mitään.... Jos olen väärässä, niin silloin tulee yksi tai kaksi surkeaa yritelmää, jotka teilataan heti alkuunsa ja jotka vievät kauniiden sävelmien muistot mennessään. Uskaaltaakohan Tuomas ottaa riskin, empä usko! Helpompi on jatkaa uudessa kuin tulla teilatuksi entisen jatkajana ja epäonnistujana.


      • ...

        coverbiisejä?! Hah. Ei niillä oo ku muutama coveri...Walking in the air, Over the hills and far away, phantom of the opera...! :D Kannattais kai sun ottaa selvää ennen ku kirjotat mitään tollasta....


    • Laiska Laskija

      Jos joku tekee kymmenesosan työstä ja saa viidesosan palkasta... Se taitaa olla jonkinlaista sosialismia?

    • Kakko Omu

      Vai vielä sovittajana... Johan on pätevä. Kirjoittaa nuotit Argentiinassa. Kuuntelee piisit nauhalta ja tekee sovitustyön olematta mukana harjoituksissa.

      Tarja on varmaan "halunnut" olla sovittajana, koska siitäkin levyn myynnissä hiukan maksetaan.

    • laulamaan niin me kaikki voidaan sitten nauraa sinulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe