Xterm + SSH > ei skandeja

Jeijjeij

Asensin Ubuntun enkä osaa tehdä sillä mitään.

Xtermissä toimii ääkköset, mutta kun otan ssh-yhteyden päälle niin näppäimistö on taas joku muu. Sama vika jos otan telnetillä yhteyden.

Yritän siis irkata ssh:lla, mutta antaa väärät näppisasetukset. Mitä teen?

5

442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeijjeij

      SSH:ssa toimii sittenkin mutta kun aukaisee serverillä irssin, niin skandit ei toimi. Mikähän vipu tässä on väärässä asennossa..

      • Iski jälleen

        "SSH:ssa toimii sittenkin mutta kun aukaisee serverillä irssin, niin skandit ei toimi."

        Ubuntussa oletuksena käytetään UTF-8:ia. Kaikki softat eivät oikein hanskaa sitä.
        Lokaaleja viritellään esim. sudo dpkg-reconfigure locales (?)

        Tosin "ongelma" voi olla serverillä


      • Jeijjeij
        Iski jälleen kirjoitti:

        "SSH:ssa toimii sittenkin mutta kun aukaisee serverillä irssin, niin skandit ei toimi."

        Ubuntussa oletuksena käytetään UTF-8:ia. Kaikki softat eivät oikein hanskaa sitä.
        Lokaaleja viritellään esim. sudo dpkg-reconfigure locales (?)

        Tosin "ongelma" voi olla serverillä

        Doddii, valitsin tuolla sudo dpkg-reconfigure localesilla oletukseksi tämmöisiä vaihtoehtoja: fi_FI ISO 8859-1, fi_FI.UTF-8 UTF-8 ja fi_FI@euro ISO 8859-15.

        Näillä kaikilla toimi jo irssissäkin äät ja ööt, mutta kanavan vaihto, eli alt numero ei toimi. Tulee ihan ihme merkkejä kun normaalilla tyylillä yrittää toiselle kanavalle hypätä.

        Tähän vinkkiä?


      • Jeijjeij kirjoitti:

        Doddii, valitsin tuolla sudo dpkg-reconfigure localesilla oletukseksi tämmöisiä vaihtoehtoja: fi_FI ISO 8859-1, fi_FI.UTF-8 UTF-8 ja fi_FI@euro ISO 8859-15.

        Näillä kaikilla toimi jo irssissäkin äät ja ööt, mutta kanavan vaihto, eli alt numero ei toimi. Tulee ihan ihme merkkejä kun normaalilla tyylillä yrittää toiselle kanavalle hypätä.

        Tähän vinkkiä?

        Pikainen väliaikaratkaisu on xtermin menuvalikoista (ctrl pohjaan ja hiiren eri näppäimet) valita "Meta sends Escape". Tuo Meta on yleensä Alt.


      • Jeijjeij
        Mik26 kirjoitti:

        Pikainen väliaikaratkaisu on xtermin menuvalikoista (ctrl pohjaan ja hiiren eri näppäimet) valita "Meta sends Escape". Tuo Meta on yleensä Alt.

        Sehän toimii! Kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe