lueskelin kirjoituksia,ja voin sanoa,että olen huomannut jo aikaa sitten yhden piirteen suomalaisissa...yleistetään liian helposti..kyllähän tässä maassa niitä rikoksia tekee edelleen itse suomalaiset enemmän kuin täällä asuvat ulkomaalaiset.se vaan on niin pirun helppoa leimata kaikki muutaman kusipään takia.... itse tosiaan olen nähnyt sivusta avioelämää..itsellä molemmat vanhemmista suomalaisia,ja voin sanoa,että avio aika oli täyttä helvettiä...tätini naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa ollut 20v, ja tottakai kaikilla on ongelmia,ei ne riipu välttämättä kulttuurista.mutta ainakin heidän lapsilla ollut rauhallinen ja turvallinen lapsuus.he asuvat suomessa tätini tahdosta.ennen avioitumista mies matkusti ympäri maailmaa tekemässä töitä, ja tänne muutettuaan sai heti töitä,opettajana..itse nyt seurustellut 5kk afrikkalaisen miehen kanssa,ja voin sanoa,että olen onnellisempi kuin ikinä! edelliset 2 ollut suomalaisia,ja kumpikin juonut,hakannut ja pettänyt.. nykyiseni kertoi heti alussa avoimesti,että hänellä on tyttöystävä,mutta erosi hänestä melkein heti tavattuamme,ja tiedän olevani ainoa nykyisin.. olin jo menettänyt uskoni 2lahkeisiin,kunnes rakkaani ilmaantui elämääni..itse ihailen hänen suhtautumistaan elämään..tehdään ruokaa ja pyydetään ystävät syömään, tanssitaan,lauletaan,nauretaan..elämä on värikästä ja iloista...nyt odottelen kovasti päivää,kun menemme naimisiin ja saamme lapsia.. harva mies on oikeasti valmis tekemään kaikkensa läheisten hyvinvoinnin eteen, mutta kultani taistelee puolestani,no matter what.. mutta jos ja kun järjellä ajattelee,niin ei se ihonväri,kotimaa tms vaikuta paljoakaan millainen on,vaan kaikki,hyvät ja huonot puolet on meissä kaikissa... täytyy vain osata ajatella avoimesti...mutta ei liian..nyt aika toivottaa ihanaa talven odotusta kaikille ja ei jakseta riidellä turhan päiväisistä asioista.. hymyillään kun kävellään ohitse!!=)
vierestä nähnyt...
25
3743
Vastaukset
- se on
Kun ei rahkeet riitä muuhun kuin juopotteleviin ja hakkaaviin juntteihin tai epätoivoisiin afrikkalaiseen maahanmuuttajiin, on syytä pysähtyä, katsoa peiliin ja miettiä, mitä tekee väärin.
- tympääntynyt
Todellakin erimieltä..
Minulla on ollut suomalaisia miehiä nuorempana, osa oli muka fiksuja, sivistyneitä yms, osa laiskureita, idioottimaisia jne.. sitten löysin mieheni kun olin 20v, ulkomaalaisen, (silloin 10v suomessa asunut) ja kun hänen kanssaan alkoi juttu luistaa ja tutustuin hänen perheeseen yms, niin voin sanoa että paljon lämpimämmän vastaanoton olen saanut entä suomalaisten miesten kanssa!! Suomalainen kulttuuri on niin kylmä!! Ei paljoa toisista välitetä, omat asiat on omia, eikä toisten asioihin puututa tai auteta. Monissa muissa maissa tosissaan välitetään ja kysellään miten on voitu ja mitä kuuluu ja ollaan todella läheisiä. Toki suomessakin tälläistä on.. parhaiden ystävien kesken!! mutta muualla välitetään vieraimmasta myös!! Ollaan kohteliaita, kiitetään ja ollaan ystävällisiä, päinvastoin kuin täällä.
Suomalaiset miehet on JUNTTEJA!! Esim. minun mieheni tekee kaikkensa minun ja poikani eteen, samoin hänen perheensä vuoksi. Silloin kun minä tulin raskaaksi olimme seurustelleet vasta vuoden ajan.. Mieheni sitä säikähti koska oli itse nuori mies vielä (21v) mutta hän ei lähtenyt karkuun, ei jättänyt minua yksin, vaan pysy luonani ja huolehti minusta, ja kun vauva syntyi, huolehti myös hänestä. Mies puki, kylvetti, syötti ja juotti, käytti ulkona ja teki vielä kotitöitäkin työpäivän päälle aina kun tarvetta oli. Aina kun tarvitsin apua tai olin väsynyt, hän minua auttoi ja auttaa toki vieläkin!! Suomessa on samanlaiset miehet harvassa!! Kuinka moni mies esim. vaihtaa vauvan kakkavaipat puhtaisiin vapaaehtoisesti?? kuinka moni suomalais mies (perheellinen) imuroi, luutuaa, pyyhkiipölyjä käskemättä??
Jos saisin aloittaa elämäni alusta, päätyisin ehdottomasti ulkomaalaiseen mieheen uudestaan! - se on...
tympääntynyt kirjoitti:
Todellakin erimieltä..
Minulla on ollut suomalaisia miehiä nuorempana, osa oli muka fiksuja, sivistyneitä yms, osa laiskureita, idioottimaisia jne.. sitten löysin mieheni kun olin 20v, ulkomaalaisen, (silloin 10v suomessa asunut) ja kun hänen kanssaan alkoi juttu luistaa ja tutustuin hänen perheeseen yms, niin voin sanoa että paljon lämpimämmän vastaanoton olen saanut entä suomalaisten miesten kanssa!! Suomalainen kulttuuri on niin kylmä!! Ei paljoa toisista välitetä, omat asiat on omia, eikä toisten asioihin puututa tai auteta. Monissa muissa maissa tosissaan välitetään ja kysellään miten on voitu ja mitä kuuluu ja ollaan todella läheisiä. Toki suomessakin tälläistä on.. parhaiden ystävien kesken!! mutta muualla välitetään vieraimmasta myös!! Ollaan kohteliaita, kiitetään ja ollaan ystävällisiä, päinvastoin kuin täällä.
Suomalaiset miehet on JUNTTEJA!! Esim. minun mieheni tekee kaikkensa minun ja poikani eteen, samoin hänen perheensä vuoksi. Silloin kun minä tulin raskaaksi olimme seurustelleet vasta vuoden ajan.. Mieheni sitä säikähti koska oli itse nuori mies vielä (21v) mutta hän ei lähtenyt karkuun, ei jättänyt minua yksin, vaan pysy luonani ja huolehti minusta, ja kun vauva syntyi, huolehti myös hänestä. Mies puki, kylvetti, syötti ja juotti, käytti ulkona ja teki vielä kotitöitäkin työpäivän päälle aina kun tarvetta oli. Aina kun tarvitsin apua tai olin väsynyt, hän minua auttoi ja auttaa toki vieläkin!! Suomessa on samanlaiset miehet harvassa!! Kuinka moni mies esim. vaihtaa vauvan kakkavaipat puhtaisiin vapaaehtoisesti?? kuinka moni suomalais mies (perheellinen) imuroi, luutuaa, pyyhkiipölyjä käskemättä??
Jos saisin aloittaa elämäni alusta, päätyisin ehdottomasti ulkomaalaiseen mieheen uudestaan!"Kuinka moni mies esim. vaihtaa vauvan kakkavaipat puhtaisiin vapaaehtoisesti?? kuinka moni suomalais mies (perheellinen) imuroi, luutuaa, pyyhkiipölyjä käskemättä??"
Useampi kuin ulkomaalaiset, esim. arabimiehet. Ja suomalaiset miehet harvemmin pistää käytännössä teinityttöjä paksuiksi.
Mutta älä turhaan jaksa raivota. Fiksuja, lämpimiä ja kunnollisia suomalaisia miehiä on maa pullollaan. Se, ettet sellaista itsellesi saanut kertoo jotain lähinnä sinusta itsestäsi. Varsinkin tummempien ulkomaalaisten (arabit, afrikkalaiset) miesten kanssa pyörii juuri sellaiset naiset, jotka eivät muuta saa. - aisla
se on... kirjoitti:
"Kuinka moni mies esim. vaihtaa vauvan kakkavaipat puhtaisiin vapaaehtoisesti?? kuinka moni suomalais mies (perheellinen) imuroi, luutuaa, pyyhkiipölyjä käskemättä??"
Useampi kuin ulkomaalaiset, esim. arabimiehet. Ja suomalaiset miehet harvemmin pistää käytännössä teinityttöjä paksuiksi.
Mutta älä turhaan jaksa raivota. Fiksuja, lämpimiä ja kunnollisia suomalaisia miehiä on maa pullollaan. Se, ettet sellaista itsellesi saanut kertoo jotain lähinnä sinusta itsestäsi. Varsinkin tummempien ulkomaalaisten (arabit, afrikkalaiset) miesten kanssa pyörii juuri sellaiset naiset, jotka eivät muuta saa.hhmmm...vai että ei suomalaista "kunnon" miestä saa...ihan vain tiedoksi,että niitäkin olisi jonossa saatavilla...mutta minkä takia sun kirjoituksesta paistaa läpi katkeruus?etkö itse ole kelvannut?vai sattuisitko olemaan itse kyseinen "lämmin,suomalainen herrasmies?" mitä ilmeisimmin kyllä.....anyway,en jaksa haastaa riitaa...mutta voisit itse katsoa peiliin,avata silmäsi ja muuttaa asenteita....ja pakko kysyä,mitä mieltä olet suomen urhoistamme,joiden vaimot on venäjältä,eestistä,kauko-idästä...?? sillä heitä on huomattavasti enemmän kuin naisilla ulkomaalaisia miehiä.....hhmmmm.... mut joka tapauksessa toivotan sullekin loistavaa talven odotusta!!=)
- noin......
aisla kirjoitti:
hhmmm...vai että ei suomalaista "kunnon" miestä saa...ihan vain tiedoksi,että niitäkin olisi jonossa saatavilla...mutta minkä takia sun kirjoituksesta paistaa läpi katkeruus?etkö itse ole kelvannut?vai sattuisitko olemaan itse kyseinen "lämmin,suomalainen herrasmies?" mitä ilmeisimmin kyllä.....anyway,en jaksa haastaa riitaa...mutta voisit itse katsoa peiliin,avata silmäsi ja muuttaa asenteita....ja pakko kysyä,mitä mieltä olet suomen urhoistamme,joiden vaimot on venäjältä,eestistä,kauko-idästä...?? sillä heitä on huomattavasti enemmän kuin naisilla ulkomaalaisia miehiä.....hhmmmm.... mut joka tapauksessa toivotan sullekin loistavaa talven odotusta!!=)
En tiedä mikä "paistaa" kirjoituksistani läpi, mutta sen olen havainnut että kaltaisillasi suomalaisilla naisilla, jotka avaavat sanaisensa arkkunsa mokusuhteista lähinnä suomalaisia miehiä haukkuakseen, ei ole kaikki välttämättä ihan niin auvoisasti kuin itse väittävät. Melkeinpä sanoisin, että se katkeruus paistaa sieltä teidän suunnaltanne läpi.
Vaimot Venäjältä tai Virosta muuten (ja eiköhän niitä suurin piirtein saman verran ole kuin miehiä Turkista tai Marokosta) ovat aika normaalia toimintaa. Naapurimaista on aika luonnollista löytää siippa, joka on vielä samaa rotua, uskontoa jne. Eri asia sitten joku Afrikka tai Aasia. Etteköhän te suurin piirtein samaa kastia ole niiden äijien kanssa, jotka jostain Thaimaasta vaimon itselleen raahaavat. - aisla
noin...... kirjoitti:
En tiedä mikä "paistaa" kirjoituksistani läpi, mutta sen olen havainnut että kaltaisillasi suomalaisilla naisilla, jotka avaavat sanaisensa arkkunsa mokusuhteista lähinnä suomalaisia miehiä haukkuakseen, ei ole kaikki välttämättä ihan niin auvoisasti kuin itse väittävät. Melkeinpä sanoisin, että se katkeruus paistaa sieltä teidän suunnaltanne läpi.
Vaimot Venäjältä tai Virosta muuten (ja eiköhän niitä suurin piirtein saman verran ole kuin miehiä Turkista tai Marokosta) ovat aika normaalia toimintaa. Naapurimaista on aika luonnollista löytää siippa, joka on vielä samaa rotua, uskontoa jne. Eri asia sitten joku Afrikka tai Aasia. Etteköhän te suurin piirtein samaa kastia ole niiden äijien kanssa, jotka jostain Thaimaasta vaimon itselleen raahaavat.ei ole tarkoitukseni haukkua ketään..on mun ystävillä suomalaiset miehet ja hyvin pyyhkii..ehkä sitten itselleni on sattunut kohdalle ne huonot.. ja myönnän senkin,että ei tietenkään aina kaikki ole auvoista,mutta kenelläpä olisi? ja ehkä voisi jopa lopettaa vastakkainaasettelun suomi/muu maailma... koska loppupeleissä kaikki täällä ihmisiä ollaan... eikö vain?=)
- noh...
aisla kirjoitti:
ei ole tarkoitukseni haukkua ketään..on mun ystävillä suomalaiset miehet ja hyvin pyyhkii..ehkä sitten itselleni on sattunut kohdalle ne huonot.. ja myönnän senkin,että ei tietenkään aina kaikki ole auvoista,mutta kenelläpä olisi? ja ehkä voisi jopa lopettaa vastakkainaasettelun suomi/muu maailma... koska loppupeleissä kaikki täällä ihmisiä ollaan... eikö vain?=)
Jep, sulla kävi vaan "huono tuuri." ;)
- just joo..
se on... kirjoitti:
"Kuinka moni mies esim. vaihtaa vauvan kakkavaipat puhtaisiin vapaaehtoisesti?? kuinka moni suomalais mies (perheellinen) imuroi, luutuaa, pyyhkiipölyjä käskemättä??"
Mutta älä turhaan jaksa raivota. Fiksuja, lämpimiä ja kunnollisia suomalaisia miehiä on maa pullollaan. Se, ettet sellaista itsellesi saanut kertoo jotain lähinnä sinusta itsestäsi. Varsinkin tummempien ulkomaalaisten (arabit, afrikkalaiset) miesten kanssa pyörii juuri sellaiset naiset, jotka eivät muuta saa.vai että se kertoo minusta jotain, kun minulla on ulkomaalainen mies? No kertoohan se sen, että olen suvaitsevainen, ei rasisti joka kunnioittaa muiden maiden ihmisiä. Ja ihan vaan mainitakseni, minullakin niitä suomalaisia oli melkein harmiksi asti ympärillä pyörimässä, mutta en heitä huolinut. Ja tämä nykyinen mieheni ei ole afrikasta (afrikkalaisia myös tunnen, aivan mahtavia persoonia!! ) mieheni iho ei ole tummempi kuin minunkaan.
Tässä se juuri nähdään.. rasismi. Kerrohan.. tuletko toimeen esim. englantilaisten kanssa? saksalaisten? italialaisten? entäs vaikka kihot hollywoodista? Miksi esim. turkkilainen on eri asemassa ruotsalaisen kanssa? joka maalla on omat kulttuurinsa ja tapansa, on totta että niissä tavoissa olisi joissakin parantamisen varaa, olemmeko me suomalaiset niin mahtavia, viisaita, kaikkitietäviä ja ylpeitä että millään muulla kulttuurilla ei ole sijaa luonamme? jos vastaat kyllä, on sinun aika katsoa peiliin!! Sinä taidat olla mies jonka joku kaunis thai tyttö hylkäsi kun huomasi tyhmyytesi? Katkeruus voi syödä miestä.. - niin...
just joo.. kirjoitti:
vai että se kertoo minusta jotain, kun minulla on ulkomaalainen mies? No kertoohan se sen, että olen suvaitsevainen, ei rasisti joka kunnioittaa muiden maiden ihmisiä. Ja ihan vaan mainitakseni, minullakin niitä suomalaisia oli melkein harmiksi asti ympärillä pyörimässä, mutta en heitä huolinut. Ja tämä nykyinen mieheni ei ole afrikasta (afrikkalaisia myös tunnen, aivan mahtavia persoonia!! ) mieheni iho ei ole tummempi kuin minunkaan.
Tässä se juuri nähdään.. rasismi. Kerrohan.. tuletko toimeen esim. englantilaisten kanssa? saksalaisten? italialaisten? entäs vaikka kihot hollywoodista? Miksi esim. turkkilainen on eri asemassa ruotsalaisen kanssa? joka maalla on omat kulttuurinsa ja tapansa, on totta että niissä tavoissa olisi joissakin parantamisen varaa, olemmeko me suomalaiset niin mahtavia, viisaita, kaikkitietäviä ja ylpeitä että millään muulla kulttuurilla ei ole sijaa luonamme? jos vastaat kyllä, on sinun aika katsoa peiliin!! Sinä taidat olla mies jonka joku kaunis thai tyttö hylkäsi kun huomasi tyhmyytesi? Katkeruus voi syödä miestä..Viittaan aiempaan viestiini. Yleensä jos mokusuhteessa oleva nainen lähtee liikkeelle suhteensa kehumisessa haukkumalla suomalaisia miehiä, jotain on vialla. "Onnessa" taitaa olla ryppyjä. Tästä sitten seuraa aika nopeasti muiden syyttely rasisteiksi ja ties miksi. Edelleen, se katkeruus on 100-% sun puolella, sen nyt näkee tekstistäsikin.
Ja aika selvää on, että ruotsalainen kulttuuri on lähempänä suomalaista kuin vaikkapa turkkilainen. Vai oletko eri mieltä? - tympääntynyt
niin... kirjoitti:
Viittaan aiempaan viestiini. Yleensä jos mokusuhteessa oleva nainen lähtee liikkeelle suhteensa kehumisessa haukkumalla suomalaisia miehiä, jotain on vialla. "Onnessa" taitaa olla ryppyjä. Tästä sitten seuraa aika nopeasti muiden syyttely rasisteiksi ja ties miksi. Edelleen, se katkeruus on 100-% sun puolella, sen nyt näkee tekstistäsikin.
Ja aika selvää on, että ruotsalainen kulttuuri on lähempänä suomalaista kuin vaikkapa turkkilainen. Vai oletko eri mieltä?no mikä ihme sinut tänne saa sitten haukkumaan ja arvostelemaan toisten valitoja?? Silkka ilkeyskö?? ei taida sinua kukaan akka ottaa..
- noh...
tympääntynyt kirjoitti:
no mikä ihme sinut tänne saa sitten haukkumaan ja arvostelemaan toisten valitoja?? Silkka ilkeyskö?? ei taida sinua kukaan akka ottaa..
Eikös tämä palsta ollut monikulttuurisille perheille? Vai pitääkö puolison olla Afrikasta, Albaniasta tai jostain arabimaasta ennen kuin tänne saa kirjoittaa?
- päkä
tympääntynyt kirjoitti:
Todellakin erimieltä..
Jos saisin aloittaa elämäni alusta, päätyisin ehdottomasti ulkomaalaiseen mieheen uudestaan!Olet löytänyt mieleisesi ystävällisen miehen ja uskot sen johtuvan siitä, että hän on ulkomaalainen... aika hatara on näkemyksesi! Pohjoismaat ovat maailmanlaajuisesti edistyksellisimpiä miesten ja naisten tasa-arvon suhteen eikä tosiaankaan ole helppoa löytää ulkomailta miestä, joka auliisti auttelee "naisten hommissa". Miehesi on tässä ennemminkin poikkeustapaus ja ole siitä kiitollinen. Pidä hänestä kiinni ja kanna omakin kortesi yhteiseen kekoonne!
Toivottavasti miehesi auttamishalu ja uhrautuminen puolestasi on todella aitoa. Olen nähnyt valitettavan monta tapausta, jossa kärsivällisesti eurooppalaisiin tapoihin mukautuva mies on astunut aimo askeleen taaksepäin, kun esim. kansalaisuus on varmistunut.
Vuosia ulkomailla asuneena ja vieraita kulttuureja nähneenä voin vakuuttaa, etteivät suomalaiset ole lainkaan niin epäystävällisiä kuin väitetään. Heillä on toki omat omituisuutensa, mutta tarkemmin asiaan perehtyvä voi yllättyä niiden syistä.
Monissa vieraissa kulttuureissa on kohteliaisuus ja/tai muodollinen välittäminen toisesta ehdoton käsky, joka jo lapsena opitaan. Sitä ei pidä yhdistää sydämestä lähtevään välittämiseen ja aitoon ystävällisyyteen. Olen itsekin langennut aluksi ihmettelemään ylipursuavaa ystävällisyyttä (kun vieras hieman yskäisee, niin kolme käsiparia ojentaa vesilasia) ja äärimmäistä kohteliaisuutta (kun kaverille soitetaan, niin ensin vaihdetaan viisi minuuttia kohteliaisuuksia, mitä kuuluu, mitä kuuluu kummin kaimalle, Jumalan kiitos hyvää, ja vasta sitten päästään varsinaiseen asiaan). Aikojen kuluessa olen kuitenkin huomannut tämän kaiken olevan varsin pinnallista. SINUSTA ihmisenä, sellaisena kuin olet, ei kukaan ole kiinnostunut eikä välitä - kyse on opitusta tavasta.
Sinäkin olet velvollinen noudattamaan samoja tapoja saadaksesi hyväksynnän. Sairasvuoteesi ääressä tungeksii puoli sukua ja naapurustoa ilmaisemassa opittua kohteliaisuutta, mutta kukaan ei tule ajatelleeksi eikä hyväksy ajatusta, että sinä sairaana et ehkä haluakaan ottaa vastaan vieraita, vaan haluat nukkua tai levätä rauhassa ja oksentaa oksennuksesi muiden pällistelemättä vierestä. Jos ilmaiset haluavasi olla yksin, olet epäkohtelias. Tämä vain yhtenä esimerkkinä siitä, että "välittäminen" liittyy usein enemmän säännönmukaisiin tapoihin kuin sinun todellisten tarpeittesi tyydyttämiseen. PITÄÄ mennä katsomaan veljen vaimon äitiä sairaalaan, etteivät toiset ala puhumaan meistä pahaa...
Suomalaisten oletettu epäystävällisyys liittyy usein suoruuteen - suomalaisten ikiomaan ominaisuuteen. En tiedä maailmassa toista kulttuuria, jossa mielipiteiden ja tunteiden suora ja rehellinen ilmaiseminen on hyve. Muualla se luokitellaan moukkamaiseksi ja täysin tuomittavaksi käytökseksi. Siinä on kuitenkin se hyvä puoli, että voit luottaa suomalaiseen ystävääsi ja jopa tuntemattomiinkin. Ihmiset sanovat mitä todella ajattelevat, vaikka se sitten olisi negatiivistakin. Jos et ole jossain toivottua seuraa, huomaat sen varmasti ja osaat häipyä ajoissa. Sattuuhan se, mutta ainakin me suomalaiset arvostamme sitä, että meille suotu hymy ja seura on aitoa.
Suomi on maailman vähiten korruptoitunein maa. Suoruus on lähes suoraan verrattavissa rehellisyyteen, mikä siis myös on suomalaisten perusominaisuuksia. Kohteliaiden tapojen noudattaminen on meille tosin vierasta, mutta sen vastapainona olemme verrattain rehellisiä ihmisiä ja tosi kehnoja valehtelijoita. Olen asunut huippukohteliaassa kulttuurissa, jossa usein mietin mitä kunkin kohteliaan naamion taakse mahtaa kätkeytyä. Lapsiakin katoaa tuon tuosta - ystävällisten namusetien houkuttelemina. Ensimmäinen lapsille opetettava asia tässä kohteliaisuuden maassa on, ettei pidä luottaa aikuisiin, vaikka he vaikuttaisivat ystävällisiltä. Suomessa ihmisiin voi periaatteessa luottaa (ei tietenkään täysin, mutta verraten moniin muihin kulttuureihin).
Voit vedota siihen, että esim. islamilaisissa maissa ihmiset ovat rehellisiä, mutta silti ystävällisiä. Olen asunut sellaisessakin maassa ja voin vakuuttaa, että kyllä korruptio kukoistaa. Välittäminen ja ystävällisyys rajoittuu tarkasti "omiin" ihmisiin: sukulaisiin, ystäviin ja naapureihin. Kukaan ei koskaan ajattele sitä tuntematonta, joka ehkä saapuu paikalle seuraavaksi. Vain suomalainen pysäköi autonsa kiltisti ruutuun, niin "että toisillekin jää tilaa". Omiinkin kohdistuva ystävällisyys kulkee opittujen sääntöjen mukaan eikä niinkään henkilön tai tilanteen tarpeiden mukaan. Perheenjäsentenkin välillä kirjeenvaihto tai puhelinkeskustelut kulkevat tietyn kaavan mukaan eikä omista henkilökohtaisista asioista tai tunteista ja ajatuksista puhuta. Vain ulkoinen ratkaisee, sisäisellä ei ole mitään merkitystä. - Erittäin hyvä!
päkä kirjoitti:
Olet löytänyt mieleisesi ystävällisen miehen ja uskot sen johtuvan siitä, että hän on ulkomaalainen... aika hatara on näkemyksesi! Pohjoismaat ovat maailmanlaajuisesti edistyksellisimpiä miesten ja naisten tasa-arvon suhteen eikä tosiaankaan ole helppoa löytää ulkomailta miestä, joka auliisti auttelee "naisten hommissa". Miehesi on tässä ennemminkin poikkeustapaus ja ole siitä kiitollinen. Pidä hänestä kiinni ja kanna omakin kortesi yhteiseen kekoonne!
Toivottavasti miehesi auttamishalu ja uhrautuminen puolestasi on todella aitoa. Olen nähnyt valitettavan monta tapausta, jossa kärsivällisesti eurooppalaisiin tapoihin mukautuva mies on astunut aimo askeleen taaksepäin, kun esim. kansalaisuus on varmistunut.
Vuosia ulkomailla asuneena ja vieraita kulttuureja nähneenä voin vakuuttaa, etteivät suomalaiset ole lainkaan niin epäystävällisiä kuin väitetään. Heillä on toki omat omituisuutensa, mutta tarkemmin asiaan perehtyvä voi yllättyä niiden syistä.
Monissa vieraissa kulttuureissa on kohteliaisuus ja/tai muodollinen välittäminen toisesta ehdoton käsky, joka jo lapsena opitaan. Sitä ei pidä yhdistää sydämestä lähtevään välittämiseen ja aitoon ystävällisyyteen. Olen itsekin langennut aluksi ihmettelemään ylipursuavaa ystävällisyyttä (kun vieras hieman yskäisee, niin kolme käsiparia ojentaa vesilasia) ja äärimmäistä kohteliaisuutta (kun kaverille soitetaan, niin ensin vaihdetaan viisi minuuttia kohteliaisuuksia, mitä kuuluu, mitä kuuluu kummin kaimalle, Jumalan kiitos hyvää, ja vasta sitten päästään varsinaiseen asiaan). Aikojen kuluessa olen kuitenkin huomannut tämän kaiken olevan varsin pinnallista. SINUSTA ihmisenä, sellaisena kuin olet, ei kukaan ole kiinnostunut eikä välitä - kyse on opitusta tavasta.
Sinäkin olet velvollinen noudattamaan samoja tapoja saadaksesi hyväksynnän. Sairasvuoteesi ääressä tungeksii puoli sukua ja naapurustoa ilmaisemassa opittua kohteliaisuutta, mutta kukaan ei tule ajatelleeksi eikä hyväksy ajatusta, että sinä sairaana et ehkä haluakaan ottaa vastaan vieraita, vaan haluat nukkua tai levätä rauhassa ja oksentaa oksennuksesi muiden pällistelemättä vierestä. Jos ilmaiset haluavasi olla yksin, olet epäkohtelias. Tämä vain yhtenä esimerkkinä siitä, että "välittäminen" liittyy usein enemmän säännönmukaisiin tapoihin kuin sinun todellisten tarpeittesi tyydyttämiseen. PITÄÄ mennä katsomaan veljen vaimon äitiä sairaalaan, etteivät toiset ala puhumaan meistä pahaa...
Suomalaisten oletettu epäystävällisyys liittyy usein suoruuteen - suomalaisten ikiomaan ominaisuuteen. En tiedä maailmassa toista kulttuuria, jossa mielipiteiden ja tunteiden suora ja rehellinen ilmaiseminen on hyve. Muualla se luokitellaan moukkamaiseksi ja täysin tuomittavaksi käytökseksi. Siinä on kuitenkin se hyvä puoli, että voit luottaa suomalaiseen ystävääsi ja jopa tuntemattomiinkin. Ihmiset sanovat mitä todella ajattelevat, vaikka se sitten olisi negatiivistakin. Jos et ole jossain toivottua seuraa, huomaat sen varmasti ja osaat häipyä ajoissa. Sattuuhan se, mutta ainakin me suomalaiset arvostamme sitä, että meille suotu hymy ja seura on aitoa.
Suomi on maailman vähiten korruptoitunein maa. Suoruus on lähes suoraan verrattavissa rehellisyyteen, mikä siis myös on suomalaisten perusominaisuuksia. Kohteliaiden tapojen noudattaminen on meille tosin vierasta, mutta sen vastapainona olemme verrattain rehellisiä ihmisiä ja tosi kehnoja valehtelijoita. Olen asunut huippukohteliaassa kulttuurissa, jossa usein mietin mitä kunkin kohteliaan naamion taakse mahtaa kätkeytyä. Lapsiakin katoaa tuon tuosta - ystävällisten namusetien houkuttelemina. Ensimmäinen lapsille opetettava asia tässä kohteliaisuuden maassa on, ettei pidä luottaa aikuisiin, vaikka he vaikuttaisivat ystävällisiltä. Suomessa ihmisiin voi periaatteessa luottaa (ei tietenkään täysin, mutta verraten moniin muihin kulttuureihin).
Voit vedota siihen, että esim. islamilaisissa maissa ihmiset ovat rehellisiä, mutta silti ystävällisiä. Olen asunut sellaisessakin maassa ja voin vakuuttaa, että kyllä korruptio kukoistaa. Välittäminen ja ystävällisyys rajoittuu tarkasti "omiin" ihmisiin: sukulaisiin, ystäviin ja naapureihin. Kukaan ei koskaan ajattele sitä tuntematonta, joka ehkä saapuu paikalle seuraavaksi. Vain suomalainen pysäköi autonsa kiltisti ruutuun, niin "että toisillekin jää tilaa". Omiinkin kohdistuva ystävällisyys kulkee opittujen sääntöjen mukaan eikä niinkään henkilön tai tilanteen tarpeiden mukaan. Perheenjäsentenkin välillä kirjeenvaihto tai puhelinkeskustelut kulkevat tietyn kaavan mukaan eikä omista henkilökohtaisista asioista tai tunteista ja ajatuksista puhuta. Vain ulkoinen ratkaisee, sisäisellä ei ole mitään merkitystä.KIRJOITUKSESI SIIS!
~xena~ - roturealisti
tympääntynyt kirjoitti:
Todellakin erimieltä..
Jos saisin aloittaa elämäni alusta, päätyisin ehdottomasti ulkomaalaiseen mieheen uudestaan!Onhan se semmonen juttu,että suomalaisetkin miehet tekee kotitöitä.Itse olen 28-v teen joka päivä ruoan
imuroin ja tiskaan.Vaihdan myös lapseni vaipat ja myös leikin hänen kanssaan.
Voisin kyllä sanoa,että kunnolliset maahan muuttajat ovat harvassa.Onneksi olkoon jos olet sellaisen löytänyt.
Kokemukseni mukaan ovat kyllä laiskoja selkärangattomia ja muutenkin turhia suomessa.....anteeksi vaan mutta tämä on mielipiteeni. - hahahhah
roturealisti kirjoitti:
Onhan se semmonen juttu,että suomalaisetkin miehet tekee kotitöitä.Itse olen 28-v teen joka päivä ruoan
imuroin ja tiskaan.Vaihdan myös lapseni vaipat ja myös leikin hänen kanssaan.
Voisin kyllä sanoa,että kunnolliset maahan muuttajat ovat harvassa.Onneksi olkoon jos olet sellaisen löytänyt.
Kokemukseni mukaan ovat kyllä laiskoja selkärangattomia ja muutenkin turhia suomessa.....anteeksi vaan mutta tämä on mielipiteeni.Puhuu mies jolla on todella paljon naishormoneja!!
- mister
hahahhah kirjoitti:
Puhuu mies jolla on todella paljon naishormoneja!!
mies joka välittää muistakin kuin itsestään.........
- muista
Ihan sama, mikä asia on kyseessä niin suomalaiset yleistää..ja tuonkin mielipiteen voi kyseenalaistaa :D
Jos ihminen on OIKEASTI suvaitsevainen niin siihen kategoriaan kuuluu muutakin kuin ulkomaalaisten suvaitseminen.
Oletko sä itse suvaitsevainen?
Tietty jotain rajaa pitää olla - en mäkään mitään pedofiileja hyväksy tms.
Kauanko tunsit miehes ennen kuin aloitte seurustella? Ei tuo 5kk seurustelua oo vielä niin paljon, että siinä oppis ihmistä kunnolla tuntemaan ja tekemään oikeita johtopäätöksiä kaikkiin asioihin. Ei välttämättä riitä edes 5 vuotta siihen, että oppii toisen ihmisen tuntemaan perinpohjaisesti: aina löytyy uutta opittavaa - olosuhteetkin katsos muuttuu.
Mistäs maasta tätis mies on? Vaikka ois mistä vinkuintiasta niin ei se ole kulttuurista kiinni vaan siitä ihmisestä itsestään. Oli mullaki aikoinaan kurdilainen mies, joka petti ja puhu paskaa niin paljon ku kerkes mutta en mäkään yleistä että kaikki ne ois samanlaisia.
Nyt mulla on suomalainen mies, mutta en mä yleistä että se on samanlainen kuin kaikki muut suomalaiset miehet.
Eikös suomalaisista miehistä oo sellaset käsitykset, että ne on niin juroja...ei ne puhu eikä pussaa...ja kaikki hommat jää naisen niskoille? Meillä on kyllä ihan päinvastoin.
Entinen mies ei halunnu tehdä, eikä osannu tehdä mitään kotona, ei edes miesten hommia, mitä useimmat suomalaiset miehet osaa tehdä..ei oo kotimaassa tarttenu tehdä eikä osata.
Olen täysin tyytyväinen nykyään, kun on mies joka osaa/viitsii sentään itse mm. huoltaa autonsa, laittaa ruokaa, leipoa, siivota, jopa ommella!
Tosin minäpä se yleensä nuo kodinhommat teen kun mies käy töissä.
Eipä ole myöskään perseaukisena tarvinnut elää kuten ulkomaalaisen miehen kanssa eläessä. Hänen rahansa menivät viinaan, tupakkaan, peleihin ja muihin naisiin. Kukkiakaan ei koskaan kotiin tuonut, saatikka että olisi romantiikasta mitään tiennyt. Sitten kun joku ravintolatuttavuus, jota hän "niin kovin rakasti", pamahti vahingossa paksuksi niin tuli hänellekin asiaa kukkakauppaan.
Kuvitteli mokoma, että minä olisin hänet vielä takaisin huolinut - soitteli perään ja kerjäsi.
Ja jätti tämän kahden lapsen yksinhuoltaja naikkosen ja muutti muualle asumaan oman maan tyttönsä kanssa...ja teki tällekin lapsen.
Joka tapauksessa, jokainen ns. tuntemani kurdilainen mies Suomessa on sortunut samanlaisiin tempauksiin, mutta en yleistä koska en sentään kaikkia heitä tunne.
En myöskään tiedä, ovatko kaikki afrikkalaiset miehet (Suomessa) samanlaisia miksi sinun miesystäväsi on osoittautunut.
Ei, muuten, ole mitään väliä sillä, minkä alan duunari ihminen on...se on paska, jos on...tiedän kyllä korkeasti koulutettuja ulkkiksia ja tasan tarkkaan sen, mitä ne on miehiään..
Jos mies on kunnollinen, se on kunnollinen - olipa korkeasti koulutettu tai paskakuski!- Babalan
Ootte te kyllä aikamoisia äkkipikaisuuksia tämän ulkomaalainen vai suomalainen -keskustelun johdosta. Onko teillä kaikilla vaan ne kaksi hernettä jotka siellä päässä pyörii? Hä? Tottakai jokapaikassa on hyviä ja huonoja miehiä, väristä ja karvojen määrästä käsissä riippumatta. Pöntöt alkakaa käyttäytymään.
- --------------
Afrikan vakavan aids-tilanteen vuoksi on jopa todennäköistä, että seurustelemaan alkavalla mustalla miehellä on hiv.
- aisla
että tilanne on kovasti huolestuttava siellä päin... mutta ollaan tehty testit ja molemmat puhtaita..nyt odottelemme ensimmäistä lastamme ja onnellisempi en voisi olla!!!=)
- Masa
Epäkelvot suomimiehet elättää sinunkin miehesi verorahoillaan...
Katsopa sitten elämääsi kun mies on päässyt/joutunut töihin.
Voi myös olla ettei hän olekaan eronnut siitä aiemmastaan.- aisla
mieheni tekee töitä aamusta iltapäivään, ehtii käydä kotona syömässä,sen jälkeen painuu yöksi töihin..että se siitä verorahoilla elämisestä..ja on kyllä eronnut entisestään,sillä kyseisellä neidillä on jo uudet kuviot...
- ichnstein
Jos on osamäärät kohillaan niin osaa kyllä kirjottaa
lukukelpoista tekstiä.Tuo sinun alotus alkaa vaan särkeen silmiä.
Vaan eipä voi paljoo ootta jos seurustelet somalin kanssa......- aisla
ei...ei ole somali hän....jännä juttu,jos sanoo,että mies on ulkomaalainen,heti tulee ilmi,että sen TÄYTYY olla somali,muslimi ym.....tällä pallolla on niin monta muutakin maata kuin somalia ja niin monta muutakin uskontoa kuin islam.....
- vikings
aisla kirjoitti:
ei...ei ole somali hän....jännä juttu,jos sanoo,että mies on ulkomaalainen,heti tulee ilmi,että sen TÄYTYY olla somali,muslimi ym.....tällä pallolla on niin monta muutakin maata kuin somalia ja niin monta muutakin uskontoa kuin islam.....
Joo mutta samanlaisia selkärangattomia velttoilijoita ne on lukuunottamatta pohjoismaiden alkuperäiskansoja.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 885516
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113047Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv892958Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232584Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251976- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328