Trade vs. KTM

työelämässä

Mahtaa tulevaa kauppatieteiden maisteria vituttaa kun näitä uusia ns. korkeakoulutettuja tradenomeja puskee työelämään jatkuvalla syötöllä. KTM se lukee hiki hatussa uuuuseita vuosia, pänttää ja ahkeroi. Sitten se joutuu kilpailemaan samoista työtehtävistä tradenomien kanssa, joiden koulutus on VÄHINTÄÄNKIN puolta helpompi.

Työelämän kokemuksen äänellä voin väittää että useimmat työnantajat pitävät että KTM ja trade on yksi ja sama.

Niin ajattelin vain kysäistä... itseäni ainakin ottaisi päähän aika lailla. Tai eikös se sanontakin sano jotain että "tyhmä paljon työtä tekee..."

20

2949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • massimies

Totta, mutta vain toinen puoli!

• tuleva tradenomi

Sanopas muuta. Kaikki tehdään niin kevyesti kuin voidaan. Sitähän se AMK opettaa.

• Ylioppilas

Mulla oli sama meininki yliopistossa ja helposti valmistuinkin. Töitä tosin en ole saanut ja nyt onkin lisäopinnot suunnitelmissa.

• noinkaa mene

Kauppakorkeassa opiskellut kaverini sanoi, että hikisin osa opinnoista oli sisään pääsy. Opiskelu itsessään menikin sitten kuin tanssi (bileissä). Ei siis joutunut hikihatussa raatamaan.

Tradejen ongelma taas on, että niitä on aivan liikaa.

• massimies

joku puhuu palstalla totta.

• KTM 2006
        massimies kirjoitti:

joku puhuu palstalla totta.

Eipä se opiskelu kauppakorkeessa niin supervaikeeta oo, riippuu tietty mistä pitää. Itselleni olisi vaikeempaa amk:n koulumaisuus, en usko että siihen enää edes kykenisin. Eli mieluummin akateeminen vapaus ja haastavammat tentit, aikaa olen kuluttanut 3,5 vuotta. Itse kyllä arvostan amk-tutkintoakin paljon, enkä ymmärrä nokkimisen tarvetta puolin tai toisin, mutta olen huomannut että aikalailla työnantajat samaistavat merkonomit ja tradenomit, ja sitten on korkeakoulutetut erikseen. Tapauskohtaista tietty.

• massimies
        KTM 2006 kirjoitti:

Eipä se opiskelu kauppakorkeessa niin supervaikeeta oo, riippuu tietty mistä pitää. Itselleni olisi vaikeempaa amk:n koulumaisuus, en usko että siihen enää edes kykenisin. Eli mieluummin akateeminen vapaus ja haastavammat tentit, aikaa olen kuluttanut 3,5 vuotta. Itse kyllä arvostan amk-tutkintoakin paljon, enkä ymmärrä nokkimisen tarvetta puolin tai toisin, mutta olen huomannut että aikalailla työnantajat samaistavat merkonomit ja tradenomit, ja sitten on korkeakoulutetut erikseen. Tapauskohtaista tietty.

Itse taas olen kokenut, että tradenomi ja KTM samaistetaan.
        Henkilökohtaisesti olen ollut samoissa töissä KTM:den kanssa, mutta en merkonomien. Vaikka mielestäni sillä ei mitään merkitystä olekaan.
        Luultavasti itsekin luen vielä maisteriksi. Alaa ei ole tosin vielä lyöty lukkoon.

• vain
        massimies kirjoitti:

Itse taas olen kokenut, että tradenomi ja KTM samaistetaan.
        Henkilökohtaisesti olen ollut samoissa töissä KTM:den kanssa, mutta en merkonomien. Vaikka mielestäni sillä ei mitään merkitystä olekaan.
        Luultavasti itsekin luen vielä maisteriksi. Alaa ei ole tosin vielä lyöty lukkoon.

Suomessahan näin ollen aloittaa 10000 tulevaa kauppatieteiden maisteria. Samalla kun ikäluokan koko on 55000.

Hiukan suhteellisuuden tajua tähän hommaan. Ja niille tradenomeille, jotka luulevat, että ktm-koulutus ei ole vaikeaa, toivotan teidät tervetulleiksi lukemaan rahoitusta. Siinä veri punnitaan.

• ????
        vain kirjoitti:

Suomessahan näin ollen aloittaa 10000 tulevaa kauppatieteiden maisteria. Samalla kun ikäluokan koko on 55000.

Hiukan suhteellisuuden tajua tähän hommaan. Ja niille tradenomeille, jotka luulevat, että ktm-koulutus ei ole vaikeaa, toivotan teidät tervetulleiksi lukemaan rahoitusta. Siinä veri punnitaan.

"Suomessahan näin ollen aloittaa 10000 tulevaa kauppatieteiden maisteria. Samalla kun ikäluokan koko on 55000."

Eikös niitä insinöörialoituspaikkoja ollut jo 60 000?

• ....

Niin no työuran alussa voi ollakkin jossain määrin samassa asemassa. Urakehitys voi tosin olla toisenlainen. Trade on KTK:n kanssa samalla viivalla sen suhteen.

• tradetrade

Trade on samalla viivalla merkonomin kanssa.

• PYH PYH
        tradetrade kirjoitti:

Trade on samalla viivalla merkonomin kanssa.

...

• Tradenomi/KTM

En tiedä kumpi koulutus on "helpompi", riippuu vähän ihmistyypistä. Tosiasia on, että molemmissa koulutuksissa käsitellään ns. perusasiat, mutta eri tavalla. Tradenomin koulutuksella painopiste on työelämässä, ja KTM:llä taas tutkimusasetteluissa yms. Työelämän kantilta varmaan molempia tarvitaan.
      Itse asiassa itse opiskelu ei ole kovinkaa vaikeaa (kummassakaan?)...monta kertaa sisään (kouluun) on vaikeampi päästä kuin mitä on sitten itse opiskelu.
      Molemmissa oppii ainakin perusasiat!

• tosiaan

"monta kertaa sisään (kouluun) on vaikeampi päästä kuin mitä on sitten itse opiskelu"

Olet huono kommentoimaan aihetta, kun et ole itse vielä valmistunut, eli päässyt pois koulusta. Kun saat graden tehtyä, niin tule sitten soittamaan suutasi ja keksimään juttuja. Yliopiston pääsykokeiden läpäiseminen on pikkujuttu valmistuakseen.

"Molemmissa oppii ainakin perusasiat"

Se ei valitettavasti riitä nykymaailmassa.

• jafaa

se kutienkin ole niin, että yo-merkonomi ja tradenomi ovat lähes sama asia, akateemiset opinnot sitten kauppakorkeakoulussa tuottavat akateemisen tason osaamisen. Tosin voihan taloustieteitä opiskella myös joissakin yliopistoissa.

• massimies

mutta eivät niin lähellä toisiaan kuin tradenomi ja ktm.

• AKATEEMINEN MERKANTTI

MITEN HELVETISSÄ TE OIKEIN JAKSATTE JAUHAA TÄTÄ SAMAA PASKAA?!!?!?!?!?!?!?!?

• massimies

ei siihen tarvita kuin Ylioppilas provosoimaan.

Ja tämähän on loppujen lopuksi helvetin hauskaa!

• Nunia

Itse opiskelen tällä hetkellä tradenomiksi ja vaikka juuri tätä koulutusta (joka kuulemma on maailmankuulu ja erinomaisessa maineessa) hehkutetaan sun muuta, en pidä sitä ehkä sittenkään riittävänä/sopivana.

Onko täysin typerä ajatus jatkokouluttautua tradenomista KTM:ksi? Ainakin meidän koulussa on nyrpistellen myönnetty, että KTM on aina se parempi vaihtoehto. Saako silloin joitakin kursseja yms. suoraan suoritetuiksi vai joutuuko käymään alusta asti kaiken läpi? Onko se yleensäkään se järkevin ratkaisu? Entäpä jos jättäisin tradenomiopinnot kesken, saisiko jo suoritetuista mitään pisteitä? Tällä hetkellä tuntuu tosi pahasti, että olen tyhmäryhmässä :(

• ratenomi

Eihän se nyt koskaan ole typerää jatkokouluttautua. Jos sinulla ei ole paljoa jäljellä amk-opintoja niin kannattaa ehdottomasti nekin käydä loppuun ja sitten jatkaa KTM:ksi. Käsittääkseni hyvitykset vaativatkin, että tutkinto on suoritettu. On tullut ohjelmiakin, joissa saa nopeampaa tahtia suoritettua tradenomipohjalta KTM:n opinnot ja varmaan hyväksiluvut ovat hieman laajempia. Tämmöinen on esim. Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Paikasta riippuen hyvitykset taitavat olla nykyisin jotain 40-50 ov:n luokkaa, joka on oikeastaan aika hyvin, lähentelee puolta tradenomikoulutuksen teoriaopinnoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4331
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      68
      4261
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2937
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      60
      2810
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2069
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1992
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1679
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      110
      1358
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      182
      1286
    Aihe