Onko kukaan tehnyt itse suurelementtejä taloonsa? Suunnittella on rakentaa pohjapinta-alaltaan 120m2 talo. Tilat ja nosturi löytyy ja naulaimet ja sirkkelit ja vähän kokemusta elementtien teosta. Rakenne tulisi hirsipaneli, tuultusrimat, tuulensuojalevy, vaakakoolaus 70mm ja erista, oksamassapahvi, pystyrunko 120mm ja eriste, höyrynsulkumuovi, kipsilevy. Seinää tulisi noin 100m2. Olen itse laskenut että neliöhinta tulisi noin 50€, eli elementtien hinnaksi tulisi noin 5000€. Paljonko arvelette talotehtaidein pyytävän niistä?
elementit
8
1907
Vastaukset
- elementeiksi värkkäämään.
Naputa suoraan nippuun ja ihastele kuvitteellista säästöäsi.
- 10000euroa
uskoisin et 10000
- jonkun tonnin voi "tie...
10000euroa kirjoitti:
uskoisin et 10000
kun näpräilee niitä elementtejä, edellyttäen että on luppuaikaa. Mutta väkinsinkin herää kysymys; miksi ?
- elementit
Miksi et tekisi taloa suoraan pitkästä puusta, ei tartte nostureita ja tulee tiiviimpi ja parempi ja halvemmallakin.
- olenko hidas ?
en todellakaan ymmärrä miksi joku noin tekisi. Varmasti on kaksinkertainen vaiva, verrattuna pitkästä rakentamiseen. ellei sitten ihan huvin ja harrastuksen vuoksi noita värkkäisi.
- kyllä
olenko hidas ? kirjoitti:
en todellakaan ymmärrä miksi joku noin tekisi. Varmasti on kaksinkertainen vaiva, verrattuna pitkästä rakentamiseen. ellei sitten ihan huvin ja harrastuksen vuoksi noita värkkäisi.
Pitkästä tavarasta pääsee aloittamaan vasta silloin, kun tontille on tie, talolla on perustukset yms. pientä. Jos käytössä on sopivaa hallitilaa, voi suurelementit valmistaa itse, jolloin rakentamaan pääsee mahdollisesti paljon aikaisemmin kuin pitkästä voisi aloittaa tontilla.
Sitäpaitsi talvirakentaminen on mukavampaa sisällä hallissa kuin lumituiskussa. Alkukesästä on sitten mukavaa asennella itse tehtyjä elementtejä perustuksille... - sama. Onko tullut luettua
liikaa eräitä esitteitä. Tuo halvempikin on suhteellinen käsite.
- itse tehden
Muutama ihan hyvä kommentti edellisissä. Talvella on sopivasti aikaa iltaisin käydä naputtelemassa elementtejä. Toiseksi että minulla ei ole kokemusta pitkästä tavarasta rakentamisesta, mutta elementtien teosta on.Etu pitkästä tavarasta tehden että rakennus nopeammin säältä suojassa. Eikä hintaa voi väheksyä, 9000-15000 saamieni tarjousten mukaan säästän. Vaikka laskisin omalle työlle hinnan, niin saisin tehdä elementtejä vähintään 5 kuukautta täysipäiväisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674331
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h684261Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112937Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv602810Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212069Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551992Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151679- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1101358- 1821286