Ostettiin kerrostaloasunto heinäkuussa ja kaupan ehtona oli, että kosteusmittauksen tulokset ovat ok. Raportin mukaan kaikki oli kuivaa, ainoastaan sekoittaja/hana seinällä alimmassa laattarivissä yhden laatan alla hiukan kohonnut arvo. Talo on -94 rakennettu betoni/tiilimuurattu talo. Kylpyhuoneen laattojen alla on kosteussively. Kylpyhuoneessa hyvä ilmanvaihto ja lattialämmitys.
Muutettuamme asuntoon huomasin, että yhdellä laattarivillä (katosta lattiaan) on useita haljenneita laattoja (kosteuskartoituksessa ei mitään mainintaa tästä, emmekä huomanneet halkeamia tehdessämme ostopäätöstä). Haljenneet laatat ovat ilmeisesti betonielementtien liikkeestä johtuva vaurio.
Nyt olin sitten isännöitsijään yhteydessä, jonka mukaan laattojen vaihdon vastuu kuuluu osakkeen omistajalle. Eli kysymys kuuluu, onko osakkeen omistaja vastuussa talon seinien liikkumisesta aiheutuneista vaurioista? Tuntuu, että isännöitsijä oli vain siirtämässä vastuuta äkkiä meille asunnon omistajille.
Toinen asia oli se, että huomasin suihkunurkan lattian alueelle muutamia "kopoja" laattoja, mikä ilmeisesti kertoo siitä, että irrallaan ovat, vaikka kosteusmittaus kertoo, että kuivaa pitäisi olla.
Osaako kukaan antaa neuvoja. Itse kun kauhulla odotan mitä tuleman pitää.
kaakeleissa halkeamia
15
13959
Vastaukset
- suurennuslasilla
hyväksyitte kosteusmittauksen tuloksineen,laattojen alla kosteussively,hyvä ilmanvaihto ja lattialämmitys.kosteusvaurioita,hajuja tms ei ole,vain hiushalkeamia todennäköisesti (isommathan olisitte huomanneet kosteusmittauksen yhteydessä).ja kyllä tuolla selostuksella laattojen vaihto kuuluu osakkeen omistajalle,ota huomioon osake ei ole uusi,vaan 11 vuotta vanha.
- tyyris tyllerö
Mietityttää vain tuo kosteussivelyn pitävyys. Mitä jos elementtien liikkeestä myös kosteussively vaurioitunut ja kosteutta on päässyt rakenteisiin, onko siinä tapauksessa taloyhtiö vastuussa kuivatuksesta? Ja uudesta kosteuseristyksestä?
Sen olen käsittänyt, että uusien laattojen kustannukset tulee omistajalle, mutta jos alta paljastuukin suurempi vaurio, jonka on aiheuttanut juuri mainitsemani elementtien liikehdintä?
Ihmettelen myöskin kosteusmittauksen tuloksesta pois jäänyttä mainintaa laattojen halkeamista. Kuuluisikohan se mahdollisesti olla siinä mainittuna?
Huh huh... niin paljon kysymyksiä risteilee päässä, ei vain tiedä mikä on se taho, joka oikeasti tietäää asioista. Isännöitsijän kommentit kuulosti hieman epämääräisiltä. - yhteyttä
tyyris tyllerö kirjoitti:
Mietityttää vain tuo kosteussivelyn pitävyys. Mitä jos elementtien liikkeestä myös kosteussively vaurioitunut ja kosteutta on päässyt rakenteisiin, onko siinä tapauksessa taloyhtiö vastuussa kuivatuksesta? Ja uudesta kosteuseristyksestä?
Sen olen käsittänyt, että uusien laattojen kustannukset tulee omistajalle, mutta jos alta paljastuukin suurempi vaurio, jonka on aiheuttanut juuri mainitsemani elementtien liikehdintä?
Ihmettelen myöskin kosteusmittauksen tuloksesta pois jäänyttä mainintaa laattojen halkeamista. Kuuluisikohan se mahdollisesti olla siinä mainittuna?
Huh huh... niin paljon kysymyksiä risteilee päässä, ei vain tiedä mikä on se taho, joka oikeasti tietäää asioista. Isännöitsijän kommentit kuulosti hieman epämääräisiltä.Kuluttajaneuvojaan, sieltä saa faktaa kyseisistä asioista kuka vastuussa jne. Sen verran kuitenkin että, kaakelit joudut todennäköisesti itse kustantamaan, mutta sepä ei noissa kylppäriremonteissa jos sellainen on tulossa, ole kun itikan paska itämeressä. Mutta siihen se jääkin, osakkeenomistajan vastuu, taloyhtiö omistaa rakenteet ja on näin vastuussa niistä. Kylpyhuoneremontissa esim. taloyhtiön pitää tarkistaa vesieristys. Eli jos oletetaan että edellinen asukas on tehnyt sutta ja sekundaa tai seinät ovat liikkuneet tms, kaikki mikä on kaakeleiden alla kuuluu taloyhtiölle, ei osakkeenomistajalle. Suosittelen puhumaan isännöitsijälle ja pyytää tätä tilaamaan kartoitus kylpyhuoneesta, miellummin nopeasti, ettei mahdollinen vahinko pääse leviämään. Ja jos isännöitsijä käy hankalaksi ota edelleen yhteyttä kuluttajaneuvojaan niin apua pitäisi saada ja faktaa.
- Hande
Taloyhtiö vastaa vauriosta. Kiinteä osa. Vaadi että syy selvitetään. Luultavasti rakenne elänyt. voi olla vaikka jokin saumakohta? Kosteueriste luultavasti haljennut myös.
Yhteys isännöitsijään. Voit pyytää tarkistamaan vastuutaulukosta. - asiasta
Jos se kosteusmittaus on asianmukaisesti suoritettu niin se tarkoittaa sitä ettei rakenteissa ole kosteutta.Vaikka lattialla olisikin irrallisia laattoja ,ei se välttämättä tarkoita että rakenteissa olisi kosteutta.Todennäköisemmin ne on hutiloiden laitettu.Tosin silloinhan voisi ajatella että muukin työ on kiireellä tehty.Laattojen ja vesieristeen välissä on aina kosteutta jos kylpyhuonetta käytetään.Se seinälaattojen halkeama vaikuttaisi niinkuin itse arvioit,seinäelementtien liikkeestä johtuvalta.Mutta jos se halkeama esim.on eri puolella huonetta kuin suihkunurkkaus niin todennäköisesti siellä ei ole mitään vakavaa, mutta jos se halkeama on suihkun vieresä niin sitten kyllä tutkituttaisin sen paremmin.
- tyyris tyllerö
Kiitos kovasti kaikille vastauksista! Olin siis tänään yhteydessä isännöitsijään ja aion edelleen jatkaa asian eteen päin viemistä, vaikkakin isännöitsijä sanoi, ettei voi tehdä asialle mitään, koska kosteusmittauksen tulos on kuiva, yhtä laattaa lukuunottamatta. Taianpa soittaa tuonne kuluttajaneuvojaan, koska jokuhan tänne on saatava asiaa tutkimaan.
Halkeamat ovat juuri suihkun kohdalla, hanaseinällä eli mielestäni melko kriittisellä paikalla. Ja kylpyhuone on alkuperäiskunnossaan eli sen 11 vuotta vanha, sekin hiukan mietityttää, että kuinkahan kauan halkemat ovat seinässä olleet.
Ja kosteusmittauksesta sen verran, että niin paljon olen kuullut kosteusmittauksista negatiivista, että en tiedä enää mihin tai keneen luottaa.
Aion kyllä vielä olla yhteydessä myös kosteusmittauksen tekijään ja vaatia lausuntoon hieman tarkennuksia (tuloksessa ei siis mainintaa laattojen halkeamista).
Saapas nähdä, kuinka tässä käy. Toivottavasti hyvin! - kuulu
Kiitos kovasti kaikille vastauksista! Olin siis tänään yhteydessä isännöitsijään ja aion edelleen jatkaa asian eteen päin viemistä, vaikkakin isännöitsijä sanoi, ettei voi tehdä asialle mitään, koska kosteusmittauksen tulos on kuiva, yhtä laattaa lukuunottamatta. Taianpa soittaa tuonne kuluttajaneuvojaan, koska jokuhan tänne on saatava asiaa tutkimaan.
Halkeamat ovat juuri suihkun kohdalla, hanaseinällä eli mielestäni melko kriittisellä paikalla. Ja kylpyhuone on alkuperäiskunnossaan eli sen 11 vuotta vanha, sekin hiukan mietityttää, että kuinkahan kauan halkemat ovat seinässä olleet.
Ja kosteusmittauksesta sen verran, että niin paljon olen kuullut kosteusmittauksista negatiivista, että en tiedä enää mihin tai keneen luottaa.
Aion kyllä vielä olla yhteydessä myös kosteusmittauksen tekijään ja vaatia lausuntoon hieman tarkennuksia (tuloksessa ei siis mainintaa laattojen halkeamista).
Saapas nähdä, kuinka tässä käy. Toivottavasti hyvin!kuluttajaneuvojalle asukkaan ja taloyhtiön väliset hommat.
- halkeamaa
Saapas nähdä, kuinka tässä käy. Toivottavasti hyvin!Kaakeleissa voi olla pieniä halkeamia, ilman että ne läpäisevät vettä, jos halkeamasta on mennyt vettä, kaakeli on tummempi siltä kohtaa mistä se on märkä kuin muu osa kaakelia.
Tuskin kaakelien uusintakaan auttaa tähän halkeamakohtaa, vaan jonkin ajan kuluttua siinä on uusi halkeama.
-94 tuskin käytettiin mitään vesieristeitä, vaan tämä ns. kosteussively on lähinnä betonipölyn sitomista.
Irronneella laatalla ja kosteudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei sellaista laatoitusta olekaan, missä ei ole kopisevia laattoja 10 vuoden kuluttua. - elviira
Saapas nähdä, kuinka tässä käy. Toivottavasti hyvin!sinulle, kun ostat suihkukaapin ja jätät turhat ajatukset kosteudesta.
Suihkukaapissa saat lotrata vettä mielin määrin ja seinät pysyvät kuivana. - kuuluu
kuulu kirjoitti:
kuluttajaneuvojalle asukkaan ja taloyhtiön väliset hommat.
Siinä vaiheessa jos asiasta tulee riitaa siintä kuka maksaa osakas vai yhtiö. Tai sieltä saa ainakin hyviä neuvoja ilmaiseksi...
- kuulu
kuuluu kirjoitti:
Siinä vaiheessa jos asiasta tulee riitaa siintä kuka maksaa osakas vai yhtiö. Tai sieltä saa ainakin hyviä neuvoja ilmaiseksi...
osakkaan ja yhtiön väliset riidat ei tietenkään kuuluu kuluttajaneuvojalle eivätkä edes neuvo. Asukasliitto on sitä varten.
- :Pelle
Tällaisia asioita vielä.
-Onko silikonit nurkissa ja lattia/seinä-rajassa? (yleinen laattojen irtoamisen syy)
-Mikä eristys lattiassa on? Lattia on kovimmalla kosteuskuormituksella.
-Se ettei kosteusmittauksessa löytynyt kosteutta voi myös tarkoittaa ettei suihkua ole käytetty. Onko käytetty? Miten usein? Milloin viimeksi ennen mittauksia? Käytetäänkö jatkossa useammin?
-Taloyhtiöt usein pelaavat "chicken"-peliä osakkaiden kanssa. Odottavat että osakas jänistää ja tekee remontin itse. Vaikka halvemmaksi tulisi tehdä remontti ennenkuin vaurioita syntyy.
-Mikähän on taloyhtiön vastuu tapauksessa jossa osakas on informoinut isännöitsijää ongelmasta, mutta mitään ei tehdä. Sitten tulee kosteusvaurio. Meneekö isännöitsijän vastuulle koko p**ka?
-Mikä on hallituksen kanta? Odotetaanko kosteusvauriota, vai ehkäistäänkö ennalta?
-Hankala homma. Kosteussulun pitävyyttä kun ei voi arvioida laattojen läpi. Jatkossakin kosteusmittausten tuloksena olisi varmaan vettä laattojen ja kosteussulun välissä.
-Joku alan ammattilainen voisi arvioida kopolaattojen ja haljenneiden laattojen merkitystä, kun alla on vain kosteussulku. Kosteusmittaaja ei välttämättä osaa arvioida tätä.- Silja
Soita tavarantarkastajalle ja kysy hänen kantaansa asiassa. Itse olen kääntynyt heidän puoleensa murheineni ja saanut arvokasta ja hyvää apua.
Ovat puolueettomia ammattilaisia.
Kysyminen ei maksa kuin vaivan.
Ei isännöitsijät ala tavarantarkastajan mielipidettä vastaan väittämään. - tyyris tyllerö
Silja kirjoitti:
Soita tavarantarkastajalle ja kysy hänen kantaansa asiassa. Itse olen kääntynyt heidän puoleensa murheineni ja saanut arvokasta ja hyvää apua.
Ovat puolueettomia ammattilaisia.
Kysyminen ei maksa kuin vaivan.
Ei isännöitsijät ala tavarantarkastajan mielipidettä vastaan väittämään.No niin! Kosteuskartoittaja kävi uudelleen kuvaamassa haljenneet laatat ja aikoo tehdä kosteusmittaukseemme lisäliitteen, jossa mainitaan asiasta. Ihmetteli omaa huolimattomuuttaan, että ei ollut huomannut kyseistä asiaa, mietti mm. onko valaistus ollut heikko hänen tehdessään viimeksi kosteusmittausta (joopa joo...).
Mittaajan mielestä ei ole aihetta huoleen, koska seinämateriaali on betonia ja hän kehotti huoletta käyttämään kylpyhuoneen "loppuun" (kylpyhuone on siisti ja ajaton ikäänsä nähden, myös oamasta mielestäni).
Lattian kopojen laattojen osalta hän sanoi, että rakennusajankohdan huomioon ottaen (-94) laattojen alla on muovimatto, joka toimii vesieristeenä (ei pysytytä toteamaan ilman reikien tekoa). Kopot laatat johtuvat siis laattojen irtoamisesta alustastaan.
Eli hänen mielestään kaikki ok. Pystynköhän tämän perusteella rauhoittamaan mieleni? - RakSu
No niin! Kosteuskartoittaja kävi uudelleen kuvaamassa haljenneet laatat ja aikoo tehdä kosteusmittaukseemme lisäliitteen, jossa mainitaan asiasta. Ihmetteli omaa huolimattomuuttaan, että ei ollut huomannut kyseistä asiaa, mietti mm. onko valaistus ollut heikko hänen tehdessään viimeksi kosteusmittausta (joopa joo...).
Mittaajan mielestä ei ole aihetta huoleen, koska seinämateriaali on betonia ja hän kehotti huoletta käyttämään kylpyhuoneen "loppuun" (kylpyhuone on siisti ja ajaton ikäänsä nähden, myös oamasta mielestäni).
Lattian kopojen laattojen osalta hän sanoi, että rakennusajankohdan huomioon ottaen (-94) laattojen alla on muovimatto, joka toimii vesieristeenä (ei pysytytä toteamaan ilman reikien tekoa). Kopot laatat johtuvat siis laattojen irtoamisesta alustastaan.
Eli hänen mielestään kaikki ok. Pystynköhän tämän perusteella rauhoittamaan mieleni?Varsinainen "kosteuskartoittaja" ! Kutsu ammatti-ihminen paikalle. Ei betonikaan saa kastua. Homehtuu myös ja siirtää vettä eteenpäin muihin rakenteisiin. Muovimattojen päälle ei saa laatoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809