Harry Potter on kenelle tarkoitettu?

Närkästynyt

En ole ainuttakaan HP leffaa katsonut enkä aio koskaan katsoakaan. HP raiskaa koko fantasiagenreä. Ne jotka ovat pelanneet roolipelejä kuten RuneQuest, D&D yms., lukeneet Dragonlance & Forgotten Realms kirjoja ja katsoneet Sormusten Herra-leffat ymmärtävät mitä tarkoitan. Tiedän, että edellämainitut maailmat ovat erilaisia toisiinsa verrattuna, mutta kaikissa on tiettyjä piirteitä, ominaisuuksia, "rajoituksia" ja sääntöjä joista HP rikkoo monia ellei jopa kaikkia.

Otetaan vaikkapa muutama esimerkki. Velhot eivät lennä luudalla vaan noidat tekevät niin. Velho ei voi olla lapsi(suuri vastuu). Velho ei pääasiassa käytä taikasauvaa loitsimiseen. (Erilaiset taikaesineet ovat eri asia ja niihin lasketaan mm. sauvat, taikasauvat, korut yms.)

Tämä kirjoitus tietysti herättää närää HP fanien keskuudessa, mutta myös minulla on oikeus mielipiteeseeni.

Itse pidän HP-leffoja lastenelokuvina. Kenelle suunnattuja??

Samanhenkiset ihmiset kirjoitelkaa lisää epäkohtia ja mielipiteitä jos ja kun tulee mieleen. Ja mieluiten asiallisia kirjoituksia. Kiitos.

19

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jahas

      Olen lukenut Dragonlancea ja Forgotten Realmsia, ja pidän Harry Potterista. Ja olen lukenu Taru sormusten herrasta -kirjan.

      Minä pidän enemmän taikasauvoista kuin Dragonlancen velhojen taikuudesta, heidänhän täytyy kerrata loitsu joka päivä uudelleen ja uudelleen. Makunsa on kullakin ja sinulla on oma mielipiteesi. Kaikki kirjat ovat erilaisia ja olisiko se taas hyvä jos Harry Potter olisi vain Taru sormusten herrasta -kopio? (Forgotten Realmsin kirjat ovat siitä ärsyttäviä että esim. R. A. Salvatore on matkinut erittäin paljon Tolkienia.) Minusta on hyvä että erilaisia kirjoja tulee vastaan ja se avartaa omaa näkökulmaansa, aina kannattaa muutta mielipidettään ja kehittää sitä, se on tervettä.

      Velhot ovat noitia, vain miespuolisia tälläisiä ja Harry Potter ei ole vielä täysin velho, mutta lähellä on. "Velho ei pääasiassa käytä taikasauvaa loitsimiseen. (Erilaiset taikaesineet ovat eri asia ja niihin lasketaan mm. sauvat, taikasauvat, korut yms.)" Eli taikasauvaa ei saa käyttää mutta sauvaa saa?

      Harry Potter leffat ovat tehty lapsille, vaikka kirjat eivät olisikaan. Niistä on itseasiassa tehty liikaa lastenelokuvia muistuttavia.

      Toivottavasti olin tarpeeksi asiallinen.

    • .....

      Genrettäminen on syvältä. Kuka päättää mikä on fantasiaa ja mikä ei?

      "mutta kaikissa on tiettyjä piirteitä, ominaisuuksia, "rajoituksia" ja sääntöjä joista HP rikkoo monia ellei jopa kaikkia."

      Sääntöjä, joita kirjailijat ovat luoneet? J.K on kirjailija joka luo omat sääntönsä omaan maailmaansa. Jos mennään sinun logiikalla niin sittenhän monet muut kirjat rikkovat HP:n sääntöjä.

      Ja miksi käyttää leffoja esimerkkeinä jos ne ovat vain tehty löyhästi kirjojen pohjalta?

    • .........

      Tätä pidän hassuna:
      "En ole ainuttakaan HP leffaa katsonut enkä aio koskaan katsoakaan."

      "Itse pidän HP-leffoja lastenelokuvina."


      Ei ne TSH-leffatkaan millään älyllä ole pilattuja. Teineille kuranaamoja ja efektejä. Ja olen sentään nähnyt ne pariin kertaan. Kirjoista sen sijaan pidän.

    • <mie>

      On pakko sanoa, että tässä tulee taas ihminen, joka ei tiedä mitään Pottereista, koska ei ole edes _lukenut kirjoja_ tai katsonut leffoja.
      Ja varsinkin, jos arvostelee Pottereita leffojen perusteella, joita ei ole edes katsonut), sitä ei kannattaisi tehdä, koska HP-kirjat&-elokuvat ovat kaksi täysin eri asiaa. Leffat ovat todella huono versio Potter-kirjoista, joissa kaikki taikuus piilee.
      En ymmärrä sitä logiikkaa, että tullaan haukkumaan jotakin sarjaa ja kertomaan epäkohtia, jos ei ole kukenut kyseisiä kirjoja/katsonut leffoja.

      Ja nämä epäkohdat mitä mainitsit, eivät oikeasti edes ole epäkohtia. Missä määrätään, että velhot eivät lennä luudalla tai että velho ei saa olla lapsi? Missä sanotaan, että velho ei pääasiassa käytä taikasauvoo loitsimiseen?
      Nämä seikat toteutuvat kyllä esim. TSH-kirjasarjassa, mutta eihän se määrää, miten muissa kirjasarjoissa toimitaan?

      Ei ole olemassa mitään kaavaa, minkä mukaan HP- ja TSH-tyyliset kirjat pitäisi toteuttaa ja kuinka asioiden pitäisi olla. Jokaiseen kirjasarjaan vain keksitään oma tapa toimia, käytetään vanhaa ja keksitään uutta.

    • käki

      pitäisi noudattaa tiukasti tietyn genren kriteerejä? Eikö asian pitäisi olla juuri päin vastoin? Haiskahtaa provolta tuo aloitus...

      • Närkästynyt

        Tarkoitus ei ollut aloittaa sotaa tai mitään muutakaan pahaa. Niinkuin sanoin niin edellinen oli vain minun mielipide.

        Itse olen oppinut erilaiseen fantasiaan ja siitä syystä en näekään hyviä puolia HP maailmassa. Yleensä kai miellytään siihen mitä ensiksi opitaan ja kaikki muu sen jälkeen on "väärää".

        Enhän minä sitä sano etteikö muut saisi pitää tuosta Potterista.

        No eipä tästä asiasta enempää. Hyvää jatkoa.


      • animagus
        Närkästynyt kirjoitti:

        Tarkoitus ei ollut aloittaa sotaa tai mitään muutakaan pahaa. Niinkuin sanoin niin edellinen oli vain minun mielipide.

        Itse olen oppinut erilaiseen fantasiaan ja siitä syystä en näekään hyviä puolia HP maailmassa. Yleensä kai miellytään siihen mitä ensiksi opitaan ja kaikki muu sen jälkeen on "väärää".

        Enhän minä sitä sano etteikö muut saisi pitää tuosta Potterista.

        No eipä tästä asiasta enempää. Hyvää jatkoa.

        ...mitä tarkoitat sillä, että Potterit ovat "erilaista" fantasiaa (vaikka mistä tiedät, jos et ole lukenut kirjoja saati nähnyt edes elokuvia?). Rowling rikkoo monia rajoja, mutta käyttää samalla hyväkseen monia fantasiakirjallisuuden kliseitä, joten minusta kirjoissa on sekä uutta että vanhaa. Rajojen rikkominen on hyvästä, ja fantasiaakin on monenlaista... Mitään miekka ja magia -kirjallisuutta Potterit eivät ole ja ne ovat hyvin erilaisia kuin esim. Taru Sormusten herrasta, mutta minusta se on pelkästään hyvä asia: miksipä samaa juttua olisi uudelleen tarvinnut kirjoittaakaan. Itse pidän molemmista kirjoista ja kirjailijoista kovasti. Potterit ovat epäilemättä nuoremmalle yleisölle suunnattuja, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että kyllä niihin muutkin koukkuun jäävät!


    • rahastusta

      Olen lukenut neljä ensimmäistä Potteria, ja pidän koko touhua silkkana rahastuksena. Joka kirjassa peruskaava on täysin sama: Harry tappelee kasvattivanhempiensa kanssa, menee Tylypahkaan, ja vähän ajan päästä Voldemort alkaa vainota häntä.Lopuksi tilanne aina ratkeaa Voldemortin häviöön lukukauden lopussa, kunnes taas syksyllä kaikki alkaa alusta. Enpä taida enää loppuja kirjoja lukeakaan..

      • <mie>

        Olet lukenut neljä ensimmäistä Potteria, ja väität, että peruskaava on sama, mutta niissähän tämä peruskaava ei ole sama.

        Alut: ei hän jokaisen kirjan alussa tappele Dursleytten kanssa (esim. ei 4. ainaskaan). Ja vaikka tappelisi, mitä outoa siinä on? Jokainen nuori tappelee huoltajansa kanssa.

        Tylypahkaan paluu on ainoa asia, mikä tapahtuu joka kirjassa, muttei ehkä enää 7. kirjassa.
        Mutta Tylypahkaan paluu on itsestäänselvyys tietysti, koska siellä Harry opiskelee. Lisäksi se on myös tärkeä paikka Harrylle.
        Ja kirja pohjautuu koulurytmiin suurimmaksi osaksi, sen avulla kirjaa voi jakaa erilaisiin osiin.

        Loput kirjoissa ei ole samanlaisia:
        1. kirjassa Harry kohtaa Voldemortin ja estää Voldemorttia saamasta ruumistaan itselleen.
        2. kirjassa Harry kohtaa palan Voldemortin sielua, joka on laitettu päiväkirjaan (Horcruxin), jonka hän tuhoaa
        3. kirjassa Harry ei tapaa Voldemorttia, vaan hänen huolenaiheena on Sirius Black, joka olikin hyvä heppu.
        4. kirjassa Harry tapaa Voldemortin, Voldemort saa ruumiinsa takaisin (mikä on merkittävä tapahtuma kirjan tapahtumien kannalta), mutta Harry pakenee.

        Ja, Voldemort ei koko ajan "vainoa" häntä. Hän vain on olemassa, ja miettii keinoa, millä saada takaisin ruumiinsa, mutta myös tappaa Harryn.

        Vieläkö väität peruskaava samanlaiseksi?


    • "En ole ainuttakaan HP leffaa katsonut enkä aio koskaan katsoakaan."
      => "en tiedä yhtikäs mitään Pottereista mutta en haluakaan tietää, kerronpa silti ennakkoluuloisen mielipiteeni ja haukun Potter-elokuvia HP-palstalla"?

      Mitäpä jos lukisit vaikka Potter-KIRJAT ja tulisit takaisin kun tiedät mistä puhut? Ärsyttää tuollaiset ennakkoluuloiset ihmiset jotka LUULEVAT tietävänsä kaiken jostain asiata ennakkoluulojensa perusteella.

      Minä jäin Pottereihin koukkuun (minä, nyt 25-vuotias!) kun kuulin ihmisten puhuvan ensimmäisistä kirjoista positiiviseen sävyyn, ajattelin että "ne eivät VOI olla niin hyviä mitä sanotaan" mutta PIDIN TURPANI TUKOSSA ja otin asiasta ITSE SELVÄÄ! Lopputulos: Ottaen huomioon että olen jo ennen kouluikää oppinut lukemaan ja lukenut siitä lähtien, ööh, "koko ajan" (lue: PALJON), niin kaikista kirjoista Potterit ovat parhaimpia lukemiani kirjoja. Eivät ihmiset niitä varmaan lukisi moneen kertaan elleivät ne todella olisi hyviä? Minä ainakin löydän niistä joka lukukerralla uusia asioita, viittauksia tuleviin tai menneisiin tapahtumiin tai vertauksia oikeisiin historiantapahtumiin.

      Okei, Potterit ovat erilaisia kuin esim. Taru Sormusten Herrasta -kirjat mutta PITÄISIKÖ kaikkien fantasiakirjojen sitten olla samasta muotista? Ilmeisesti sinun mielestäsi pitäisi.

    • ja lapsille tehty

      Tottakai Potter-kirjat ovat lastenkirjoja eli lapset ovat kohderyhmä. Eli peruskouluikäisille suunnattuja. Mutta väliäkö sillä kunhan muksut jotain lukevat, ja kasvattaahan se kielitaitoa kun kirjoihin tulee sellainen himo että pitää kahlata 700-sivuinen järkäle (hyvin helpolla kielellä kirjoitettu) kun ei malta osottaa käännöstä.

      Kyllä maailmaan satuja mahtuu, ja onhan ne potterit vanhempienkin viihdelukemistosuosikkeja. Luinhan minä kolmikymppisenä tanttana viime kesänä kaikki muumikirjatkin :) tosin niistä löytyy aikuisemmille suunnattua piilotasoa todella paljon.

      • krb

        Minua oikeestaan kiinnostaisi kenen ja minkä toimesta Harry Potterit ovat lastenkirjoja? Jos Rowling on jossain haastattelussa näin sanonut, niin korjatkaa ihmeessä?

        Mielestäni lapset eivät ole kohderyhmä vaan me sadunnälkäiset aikuiset. Oletteko nähneet ensimmäisien harry potter kirjojen kansia? Ei mitään satukirjoja minusta. Suomessa niihin tosin on tehny aivan naurettavat kannet, jotka ovat kyllä harhaanjohtavat.

        Rowling on alusta asti kertonut, että kirjasarja tulee päättymään jonkun päähenkilön kuolemaan. Ja onhan tähänastisissakin kirjoissa jokaisessa oltu kosketuksissa kuoleman kanssa. (Harryn vanhempien lisäksi)

        Entä elokuvat, jotka kirjoille melko uskollisina ovat menneet synkempään suuntaan. jos elokuvat olisivat tarkoitettu lapsille olisi ne silloin dubattu.
        Vanhempien tietämättömyys tässä asiassa ärsyttää minua suunnattomasti. Työskennellessäni elokuvateatterissa edellisen potter elokuvat ilmestyessä sain päivittäin tapella vanhempien kanssa,jotka olivat tuomassa 8-vuotiaita tai jopa nuorempia lapsiansa potteriin. K11 ikäraja ei mennyt millään jakeluun.

        prkl.


      • ...
        krb kirjoitti:

        Minua oikeestaan kiinnostaisi kenen ja minkä toimesta Harry Potterit ovat lastenkirjoja? Jos Rowling on jossain haastattelussa näin sanonut, niin korjatkaa ihmeessä?

        Mielestäni lapset eivät ole kohderyhmä vaan me sadunnälkäiset aikuiset. Oletteko nähneet ensimmäisien harry potter kirjojen kansia? Ei mitään satukirjoja minusta. Suomessa niihin tosin on tehny aivan naurettavat kannet, jotka ovat kyllä harhaanjohtavat.

        Rowling on alusta asti kertonut, että kirjasarja tulee päättymään jonkun päähenkilön kuolemaan. Ja onhan tähänastisissakin kirjoissa jokaisessa oltu kosketuksissa kuoleman kanssa. (Harryn vanhempien lisäksi)

        Entä elokuvat, jotka kirjoille melko uskollisina ovat menneet synkempään suuntaan. jos elokuvat olisivat tarkoitettu lapsille olisi ne silloin dubattu.
        Vanhempien tietämättömyys tässä asiassa ärsyttää minua suunnattomasti. Työskennellessäni elokuvateatterissa edellisen potter elokuvat ilmestyessä sain päivittäin tapella vanhempien kanssa,jotka olivat tuomassa 8-vuotiaita tai jopa nuorempia lapsiansa potteriin. K11 ikäraja ei mennyt millään jakeluun.

        prkl.

        Olen kanssasi ihan täsin samaa mieltä siitä, että Pottereita ei ole tehty lapsille. Ne on vaan niin yksinkertaisesti tehty fantasiasta pitäville aikuisille.

        "Entä elokuvat, jotka kirjoille melko uskollisina ovat menneet synkempään suuntaan."

        Eivät ne elokuvat kyllä ole mennyt synkempään suuntaan.
        Kolmonnessa leffassa yritettiin pimeällä valaistuksella saamaan synkkyyttä leffoihin, mutta ei se niin toimi.
        Neljännessä leffassa vitsaillaan koko ajan (olen sen siis jo nähnyt), ja Voldemortin ruumiin takaisin saaminen ohitetaan aika pahasti.


      • krb
        ... kirjoitti:

        Olen kanssasi ihan täsin samaa mieltä siitä, että Pottereita ei ole tehty lapsille. Ne on vaan niin yksinkertaisesti tehty fantasiasta pitäville aikuisille.

        "Entä elokuvat, jotka kirjoille melko uskollisina ovat menneet synkempään suuntaan."

        Eivät ne elokuvat kyllä ole mennyt synkempään suuntaan.
        Kolmonnessa leffassa yritettiin pimeällä valaistuksella saamaan synkkyyttä leffoihin, mutta ei se niin toimi.
        Neljännessä leffassa vitsaillaan koko ajan (olen sen siis jo nähnyt), ja Voldemortin ruumiin takaisin saaminen ohitetaan aika pahasti.

        Kyllä kolmas elokuva oli mielestäni yleiseltä tunnelmaltaan synkempi kuin kaksi edellistä. mutta makuasioitahan kaikki. Mutta kyllä siinä huomaa ohjaajan vaihdoksen.
        En ole uutta vielä nähnyt, mutta olen kans kuullut, että huumoria on paljon mukana. Täytyy mennä ens viikolla vilkaseen...


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Olen kanssasi ihan täsin samaa mieltä siitä, että Pottereita ei ole tehty lapsille. Ne on vaan niin yksinkertaisesti tehty fantasiasta pitäville aikuisille.

        "Entä elokuvat, jotka kirjoille melko uskollisina ovat menneet synkempään suuntaan."

        Eivät ne elokuvat kyllä ole mennyt synkempään suuntaan.
        Kolmonnessa leffassa yritettiin pimeällä valaistuksella saamaan synkkyyttä leffoihin, mutta ei se niin toimi.
        Neljännessä leffassa vitsaillaan koko ajan (olen sen siis jo nähnyt), ja Voldemortin ruumiin takaisin saaminen ohitetaan aika pahasti.

        Olen eri mieltä. Niissä esiintyy paljon teini draamaa mm. Kuoleman varjelluksissa.


    • Twil

      Mahtaa olla rankkaa, jos kaikelle pitäisi oma lokero löytyä. Olisihan se toki yksinkertaista ja mukavaa,kieltämättä.

      Lisäksi rajojen rikkominen kirjallisuudessa ei ole pahe, ainakaan useimmiten. Potterit sitäpaitsi eivät ole kovin kumouksellisia, siis ihan kirjallisessa mielessä.

    • elvellon

      "raiskaa koko fantasia genreä"... eikös fantasia vetoa juuri ihmisen mielikuvitukseen? Ja jos kaikki kirjat noudattelisivat samaa kaavaa ja samoja sääntöjä, niin mitä uutta koko genressä enää olisi.
      Pystytkö sinä nitomaan koko Fantasia käsitteen yksinkertaisiin sääntöihin?
      Itse olen ennemmin Tolkien-fani, ja olen lukenut D&D, Drangonlance ja Forgotten Realms:it.... jotka alkavat jo toistaa itseään.
      HP saattaa olla ehkä suunnattu hiukan enemmän lapsille ( ainakin ekat kirjat), mutta parissa viime kirjassa kerronta on ollut parempaa kun roolipeli kirjoissa.
      Ja tietääkseni Fantasiaa ei aina tarvitse ottaa niin vakavasti, eikö sen ilo ole juuri siinä? :D

    • Anonyymi

      Arvostan mielipidettäsi mutta omasta mielestä hp on paljon paremmin kirjoitettu kuin esimerkiksi tarusormusten herra. Hpssa on maailma paljon mielikuvituksellisempia ja jne. Itse olen potter heart🤭❤️ ehkä pidän siitä enemmän kun olen vasta 15.

    • Anonyymi

      >Itse pidän HP-leffoja lastenelokuvina. Kenelle suunnattuja??<

      No tuota. Ne OVAT lastenelokuvia, ja suunnattu ensisijaisesti lapsille/varhaisnuorille, kuten HP-kirjatkin (jotka löytyvät kirjastostakin lanu -osastolta).

      Genrenä fantasia on erittäin laaja ja monimuotoinen, ja se pitää sisällään paljon enemmän kuin vain Tolkien-tyylisen fantasian. On siis täysin turhaa käydä lapsellista väittelyä, onko TSH "oikeampaa" fantasiaa kuin HP.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4974
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3267
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1405
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      74
      943
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe