Meditaatio Helsingissä?

Tyhjiössä

Mun tarvitsee rauhoittua. Tiedän sen nyt. Tarvitsen sitä enemmän kuin mitään muuta. Itseni tuntemista.

Miten mä pääsen sisään meditointiin? Jollain kurssilla vai? Kai mä tarvitsen jotain perustietoa käynnistyäkseni..?

Niinku heroiini on huumeissa, etsin vastaavan koulukunnan meditaatiota. Sitä äärimmäistä. Ei rentouttavaa, ei virkistävää, vaan jotain todella äärimmäistä..

Pliis, kertokaa vinkkejä. Asun Helsingissä. Löytyykö täältä?

18

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päikkärin täti

      Tulepa Tuomas-messuun ensi sunnuntaina klo 18 Agricolan kirkkoon. Monet ihmiset ovat saaneet sieltä taivaallisen rauhan. En tiedä, onko tarjolla mitään äärimmäistä, mutta hyvää mieltä, rauhaa ja toivoa annetaan täyslaidallinen. Siitä minäkin saan nauttia - monen toivottoman etsikkovuoden jälkeen! Kyseessä ei ole mikään ääriliike tai sisäpiirijuttu. Messun järjestää Helsigin ev.lut. seurakuntayhtymä.

      • Tyhjiössä

        Etkö ymmärtänyt kysymääni?

        Jos viestini jäi epäselväksi, voit lukea sen tuosta ylhäältä niin useasti kuin sen sisäistäminen vaatii. En etsinyt uskonnollista parittajaa, ei, minusta ei tule huoraasi, joten unohda pyrkimyksesi. Tuolla manipulaatioyritykselläsi teet syntiä, joka luultavammin vain heikentää asemaasi taivaallisessa tuomioistuimessa.

        Ihminen, joka oikeasti, syvällisesti ja kriittisesti on pohtinut uskontokysymyksiä ja muita hengellisiä seikkoja, on täysin immuuni ulkopuolisten käännytysyrityksille. Itse ainakin olen.

        Eli edelleen odotan vastausta kysymykseeni.


      • päikkärin täti
        Tyhjiössä kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt kysymääni?

        Jos viestini jäi epäselväksi, voit lukea sen tuosta ylhäältä niin useasti kuin sen sisäistäminen vaatii. En etsinyt uskonnollista parittajaa, ei, minusta ei tule huoraasi, joten unohda pyrkimyksesi. Tuolla manipulaatioyritykselläsi teet syntiä, joka luultavammin vain heikentää asemaasi taivaallisessa tuomioistuimessa.

        Ihminen, joka oikeasti, syvällisesti ja kriittisesti on pohtinut uskontokysymyksiä ja muita hengellisiä seikkoja, on täysin immuuni ulkopuolisten käännytysyrityksille. Itse ainakin olen.

        Eli edelleen odotan vastausta kysymykseeni.

        Olen pahoillani, jos loukkasin sinua. Anteeksi. Kerroin vaan omasta kokemuksestani, kuinka pääsin ulos omasta helvetistäni. Toivottavasti löydät etsimäsi. Hyvää jatkoa!


      • päikkärin täti
        Tyhjiössä kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt kysymääni?

        Jos viestini jäi epäselväksi, voit lukea sen tuosta ylhäältä niin useasti kuin sen sisäistäminen vaatii. En etsinyt uskonnollista parittajaa, ei, minusta ei tule huoraasi, joten unohda pyrkimyksesi. Tuolla manipulaatioyritykselläsi teet syntiä, joka luultavammin vain heikentää asemaasi taivaallisessa tuomioistuimessa.

        Ihminen, joka oikeasti, syvällisesti ja kriittisesti on pohtinut uskontokysymyksiä ja muita hengellisiä seikkoja, on täysin immuuni ulkopuolisten käännytysyrityksille. Itse ainakin olen.

        Eli edelleen odotan vastausta kysymykseeni.

        Enkä nyt tarkoita, että sinä elät helvetissä tai kamalan vaikeissa oloissa. Halusin vaan kertoa omasta "löytämisestäni", mutta kirjoitukseni meni ilmeisesti väärään osoitteeseen.


      • Rene

        Tuomas-messuun olen minäkin löytänyt - tosin Tampereelle - ja sen jälkeen ei ole paljon puhuvat kädet, spiritualistien pelottelut ja muut vastaavat minua järkyttäneet. Mutta kukin tyylillään. Tämä ei ole kai sitten oikea foorumi puhua kristinuskosta.

        Sinulle "Tyhjiössä". Oletko niin varma vakaumuksestasi kuin annat meidän ymmärtää? Oletko todellakin immuuni? Jos olisit immuuni nk. käännytykselle (jonka minä tulkitsin ystävälliseksi kutsuksi), herättäisikö se sinussa tuollaista raivoreaktiota? ;) Eikö immuuni ole oikeasti immuuni: ei tunnu missään. Toivottavasti pääset pois tyhjiöstäsi.


      • monitahoinen
        Rene kirjoitti:

        Tuomas-messuun olen minäkin löytänyt - tosin Tampereelle - ja sen jälkeen ei ole paljon puhuvat kädet, spiritualistien pelottelut ja muut vastaavat minua järkyttäneet. Mutta kukin tyylillään. Tämä ei ole kai sitten oikea foorumi puhua kristinuskosta.

        Sinulle "Tyhjiössä". Oletko niin varma vakaumuksestasi kuin annat meidän ymmärtää? Oletko todellakin immuuni? Jos olisit immuuni nk. käännytykselle (jonka minä tulkitsin ystävälliseksi kutsuksi), herättäisikö se sinussa tuollaista raivoreaktiota? ;) Eikö immuuni ole oikeasti immuuni: ei tunnu missään. Toivottavasti pääset pois tyhjiöstäsi.

        ...miksi kaikki kristinuskoon liittyvä on niin kamalan paha juttu. Minusta tuo kutsu Tuomas-messuun oli ihan ystävällinen, ei mitään käännytystä.

        Minä harrastan buddhalaista meditaatiota ja taijia mutta käyn silti joskus kirkossa. Kirkossa käyminenkin voi olla tosi meditatiivista, rauhottavaa, syventävää ym ym. Miksi halveksia ja kavahtaa omaa perinnettä, kun sieltäkin voi oikeasti jotain löytyä?

        Oma lukunsa on tietenkin käännyttävät kristityt joita on tännekin palstalle eksynyt, mutta tuo tarhatäti ei kyllä kuulunut heihin.


      • päikkärin täti
        monitahoinen kirjoitti:

        ...miksi kaikki kristinuskoon liittyvä on niin kamalan paha juttu. Minusta tuo kutsu Tuomas-messuun oli ihan ystävällinen, ei mitään käännytystä.

        Minä harrastan buddhalaista meditaatiota ja taijia mutta käyn silti joskus kirkossa. Kirkossa käyminenkin voi olla tosi meditatiivista, rauhottavaa, syventävää ym ym. Miksi halveksia ja kavahtaa omaa perinnettä, kun sieltäkin voi oikeasti jotain löytyä?

        Oma lukunsa on tietenkin käännyttävät kristityt joita on tännekin palstalle eksynyt, mutta tuo tarhatäti ei kyllä kuulunut heihin.

        Kiitos ymmärryksestä! Evankelisluterilainen kirkko ja kristinusko tarjoaa ennen kaikkea turvallisen ja tutun vaihtoehdon elpyä, jos elämässä on joutunut hieman ahtaalle. Kukaan ei ole vailla esim. rahojasi (tosin kirkollisvero -> se on kuitenkin määritelty tarkasti - ei mielivaltaisia summia), kenestäkään yksilöstä ei yritetä hyötyä enemmän kuin muista ja kirkko on julkinen laitos. Ja kuten sanoit, kristinusko on osa suomalaista perinnettä. Uskon, että aika moni tällä palstalla seikkailevista käy esim. nyt joulun alla Kauneimmissa joululauluissa.

        Vaikka itse tunnustan uskoni kolmiyhteiseen Jumalaan, kirkko voi tarjota paljon myös ei-tunnustavalle henkilölle. Mielestäni esim. päiväkerhosysteemi on aivan loistava, ja henkilökunnasta löytyy aivan yhtä pätevää väkeä kuin päiväkodeista. Lisäksi on liikuntatoimintaa, kriisiryhmiä, päihdetyötä, leirejä... Tämän ei ole siis tarkoitus olla kirkon mainos: haluan vain todeta, että kaikki ovat tervetulleita.

        En kiistä, etteikö kirkossa piirissä olisi tehty / tehdä edelleen epäilyttäviä asioita. Mielestäni esim. Luther-säätiö toimii hajottavasti, vaikka toisaalta ymmärrän heidänkin näkökohdat. Kaiken kaikkiaan kyseessä on kuitenkin valtion kanssa yhteistyötä tekevä julkinen laitos, jonka piiriin kuuluu 85 % suomalaisista. Tuttu ja turvallinen valinta. Tuomas-messu on sen lisäksi kiva. :)


    • Sahaja meditaatiota

      joka tiistai klo 18 Rikhardinkadun kirjastossa.

    • emil

      itse olen buddhalainen ja se on äärimmäinen omalla tavallaan..lähinnä ehkä siksi ettei sais mihinkään äärimmäisyyksiin mennä. ei eternalismi ei nihilismi ei välinpitämyyttä eikä takertumista.
      kaikenlisäksi mahayana polulla lupaudutaan ottamaan jälleensyntymää kunnes kaikki ovat saapuneet onnellisuuden.

      tiedän myös että helsingissä löytyy vaik mitä muuta meditaatiota joista moni on uskonnosta ja lupauksista riippumaton. niitä keksuksia ja paikkoja löytyvät ihan vaa näyteikkunoita tiiralemalla. töölöstä löydät niin taolaista kun läjäpäin new age "meditaatioita". käy siel kävelee ja etsi merkkejä :D
      (vinkki: new age rakastaa värejä, taolaisuus rakastaa terveyttä)

    • Tyhjiössä

      OK.

      Päätän tässä ja nyt, etten enää etsi ulkopuolista ohjausta. En sitä oikeaa pysty löytämään. Tossa sahaja-touhussakin on ilmeisesti jumalameininki mukana. Ei enää voi luottaa ku itseensä.

      Ja niinpä teen ja etsin itse, yksin, oman meditaationi. Ei tarvitse ainakaan pelätä aivopesuyrityksiä tai olla varuillaan koko aikaa. Onnea siis etsintääni.

      • sivusta seuraaja

        Mikä sua oikeastaan pelottaa? Miksi koet tarvetta olla varuillasi koko aikaa? Eikö uskonnoista, politiikasta ja muusta aatteellisesta voi kieltäytyä ihan rauhallisestikin? Tarvitseeko jokaista "käännytysyritystä" ottaa niin henkilökohtaisena omien rajojen loukkauksena? Koetko, että Jumala (oikea tai kuviteltu) on tehnyt sulle jotakin pahaa?

        Vaikutat kamalan ehdottomalta, vihaiselta ja varmalta, mutta kuitenkin jokaisesta viestistäsi paistaa arkuus ja pelko. Luulen, että olet vähän yksinäinen, syrjäytynyt ja masentunut nuori aikuinen. Hommaa ensin työpaikka, vähän toimeentuloa ja säännölliset rutiinit elämääsi. Liiku muutenkin kuin vääntelemällä itseäsi jooga-asentoihin. Katsotaan, taittuisiko silmitön vihasi ja äärettömyyden kaipuusi siten.


      • Tyhjiössä
        sivusta seuraaja kirjoitti:

        Mikä sua oikeastaan pelottaa? Miksi koet tarvetta olla varuillasi koko aikaa? Eikö uskonnoista, politiikasta ja muusta aatteellisesta voi kieltäytyä ihan rauhallisestikin? Tarvitseeko jokaista "käännytysyritystä" ottaa niin henkilökohtaisena omien rajojen loukkauksena? Koetko, että Jumala (oikea tai kuviteltu) on tehnyt sulle jotakin pahaa?

        Vaikutat kamalan ehdottomalta, vihaiselta ja varmalta, mutta kuitenkin jokaisesta viestistäsi paistaa arkuus ja pelko. Luulen, että olet vähän yksinäinen, syrjäytynyt ja masentunut nuori aikuinen. Hommaa ensin työpaikka, vähän toimeentuloa ja säännölliset rutiinit elämääsi. Liiku muutenkin kuin vääntelemällä itseäsi jooga-asentoihin. Katsotaan, taittuisiko silmitön vihasi ja äärettömyyden kaipuusi siten.

        Olen vain väsynyt.


      • edelliseen
        Tyhjiössä kirjoitti:

        Olen vain väsynyt.

        Älä pelkää.


      • Tyhjiössä
        edelliseen kirjoitti:

        Älä pelkää.

        "kamalan ehdottomalta, vihaiselta ja varmalta, mutta kuitenkin jokaisesta viestistäsi paistaa arkuus ja pelko. Luulen, että olet vähän yksinäinen, syrjäytynyt ja masentunut nuori aikuinen. Hommaa ensin työpaikka, vähän toimeentuloa ja säännölliset rutiinit elämääsi. Liiku muutenkin kuin vääntelemällä itseäsi jooga-asentoihin. Katsotaan, taittuisiko silmitön vihasi ja äärettömyyden kaipuusi siten."

        Enhän tätä viestiäni olisi aloittanut, jos yllämainittua en olisi. Osittain olet siis oikeassa, tokihan sen myönnän. Jotain puutetta tässä pyrin paikkaamaan.

        Mutta koska kaiken maailman välikädet sotkevat aina pyhyyden ja ihmisen välisen kanssakäymisen, hoidan hommat mieluummin yksikseni ja toivon parasta.

        Että thanks for nothing ja hyvää loppuelämää. Lähdenpä haistelemaan kukkasia.


      • lue eckhart tollea
        Tyhjiössä kirjoitti:

        "kamalan ehdottomalta, vihaiselta ja varmalta, mutta kuitenkin jokaisesta viestistäsi paistaa arkuus ja pelko. Luulen, että olet vähän yksinäinen, syrjäytynyt ja masentunut nuori aikuinen. Hommaa ensin työpaikka, vähän toimeentuloa ja säännölliset rutiinit elämääsi. Liiku muutenkin kuin vääntelemällä itseäsi jooga-asentoihin. Katsotaan, taittuisiko silmitön vihasi ja äärettömyyden kaipuusi siten."

        Enhän tätä viestiäni olisi aloittanut, jos yllämainittua en olisi. Osittain olet siis oikeassa, tokihan sen myönnän. Jotain puutetta tässä pyrin paikkaamaan.

        Mutta koska kaiken maailman välikädet sotkevat aina pyhyyden ja ihmisen välisen kanssakäymisen, hoidan hommat mieluummin yksikseni ja toivon parasta.

        Että thanks for nothing ja hyvää loppuelämää. Lähdenpä haistelemaan kukkasia.

        opi tuntemaan itsesi lukemalla eckhart tollea. voin hänen kirjojaan suositella lämpimästi.

        t: mars kirjastoon


      • ELÄMÄÄN!

        Jostain syystä kirjoituksesi kosketti minua ja siksi annan sinulle pari vinkkiä alkuun pääsemiseksi.

        Meditaatio on puhtaimmillaan tietoisena elämistä tässä ja nyt. Se vaatii puolestaan tarkkaavaisuutta. Aloita siitä jokapäiväisessä elämässäsi.

        Ole tarkkaavainen nykyhetkessä eri aisteissasi. Näe, kuule, maista, haista ja tunne jokainen eteen tuleva asia juuri sellaisena, kuin se on. Älä arvioi tai arvostele mitään. Vain koe. Alat pikku hiljaa löytää sen, joka kokee. Silloin tyhjiösi täyttyy elämästä. Et tarvitse mitään huumetta, koska tietoisena eletty elämä on paljon mielenkiintoisempaa kuin huumeiden aikaansaamat tajunnantilat. Et tarvitse myöskään kauan jatketun istumameditaation tai muun meditaation tuottamia huippukokemuksia. Jos kävit haistelemassa kukkaa, huoppukokemus on, että tietoisena todella tunnistit sen tuoksun, värin ja muodon.

        Sinulle suositeltiin Echart Tollen teoksia. Minäkin kannatan niiden lukemista, koska Tolle tajusi yhtäkkiä ilman harjoitusta, miten maailmassa tulisi elää. Toinen asiaa valottava kirja on Valaistuminen (kirjoittanut Flora Courtois). Kirjoja voi lainata Helsingin Kaupunginkirjastosta.

        Em. kirjoissa selostetaan muun muassa, miten näköaistimuksensa voi muuttaa tietoisemmiksi. Jos et kirjojen tai oman harjoittelun perusteella ymmärrä, miten se tapahtuu, palaa tälle palstalle samalla nimimerkillä, niin kerron miten itse sen oivalsin. Uudenlaisessa näkemisessä tarvitaan vain tietoisena olemista. Harjoittele sitä.

        Akateemisessa kirjakaupassa oli myös ruotsalaisen psykiatrin kirjoittama kirja, jossa selostetaan "mindfulness" menetelmää. Sillä tarkoitetaan tietoista läsnäoloa tai havainnoivaa läsnäoloa, eli samaa mitä meditaatiokin on. Kirjassa oli vinkkejä meditaation käyttöön arkipäivän elämässä.

        Käytä meditaatiota terveellä tavalla, niin elämäsi on eheään, mielenkiintoista ja luovaa.


    • neuvo

      Toivottavasti osaat englantia.
      Tässä olisi ohjetta:

      Approaching Practice: the Analogy of the Begging Bowl

      by Acharya Lama Tenpa Gyaltsen
      an article from the forthcoming book on analytical meditation, to be published in the Nitartha Institute Series by Snow Lion Publications.

      Our mind and heart are like the begging bowl we might see a Buddha statue holding.

      In general, people have the strange idea that their begging bowl is empty. This idea is deeply rooted in our mind. It makes us uncomfortable, and we worry and feel fear without any apparent reason. We become restless and start to search outside of ourselves for something to fill our empty begging bowl. No matter how long we search or how far, we still feel our bowl is empty.

      Living with the idea of an empty begging bowl is painful and unhealthy. If we enter a spiritual path or meditation practice with the idea of filling the begging bowl, we will be disappointed. For example, this could happen in a teacher and student relationship. The teacher comes to the student with an empty bowl hoping that the student will fill it, and the student comes to the teacher with an empty bowl wishing that the teacher will fill it. In the end, they both feel their bowl is still empty. Then the teacher-student relationship falls apart, and they search for another student or teacher.

      The same can happen in a relationship with a partner. Two people come together with the idea that the other will fill their empty bowl. The boyfriend thinks his girlfriend will fill his empty begging bowl, and the girlfriend thinks her boyfriend will fill her empty begging bowl. At some point, they realize their begging bowl is still empty, and they blame it on each other. Then they switch partners and end up spinning around and around in circles. This is the meaning of cyclic existence or samsara: going around in circles and searching outside of ourselves to fill our begging bowl. But our bowl never gets filled, and we keep cycling around and around.

      Even though we feel strongly that our begging bowl is empty, we do not know what is missing. No matter what we achieve or buy or what we are given, no matter if we get diamond rings or wonderful cars, we still feel that something is missing. Our begging bowl is still empty.

      Actually, our begging bowl is not empty. It has been full right from the beginning. Therefore, we should start our meditation thinking that our begging bowl is full. Whatever our spiritual path or life activity, if we start with the motivation that our begging bowl is actually full, all will be healthy. Analytical meditation is not a technique to fill our empty begging bowl. Through analytical meditation, we find that our begging bowl is full. We discover that our bowl has just been covered up, and we find a way to take off the cover.

      • Tyhjiössä

        Ensinnäkin, kiitos. Vastaamalla osoititte, että odottaminen kannattaa.

        Ja kiitos vinkeistä, lukutoukkana tartun jokaiseen vinkkiin..

        Minua lohduttaa ajatus siitä, että kulho on jo täysi. Näin olen itse jo vuosia elänyt elämääni, ja siten jotain täyteläisyyttä jo päässyt koskettamaan. Kuitenkin ongelma(ni) lienee siinä, että kulhon täytenäisyys on joka kerta todettava ja vakuutettava itselleni (joka kerta=vaikea hetki/ tyhjä hetki). Miten siis löytää keino, jossa joka hetki ei tarvitse aloittaa 0-pisteestä, vaan pykälää korkeammalta? Miten sisäistää ja tallettaa se hetki, jossa jo "täysi kuppi" on koettu, ja tehdä siitä 0-piste?

        Ennen pitkäähän sitä toivoisi, että uuden "istunnon" voisi aloittaa täyden kupin pohjalta.

        Ja jossain mielessä uskon, että aina "istunnoissani" ymmärrän kupin olevan täysi. Ehkä vain teen vääriä asioita. Ehkä minun täytyy löytää tieni, jossa koen kupin olevan aina täysi, ja voin ehjänä auttaa muita kuppiensa täyttämisessa. Jos niin koen tarpeelliseksi.

        Kiitos teille vastanneille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2654
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    Aihe