Mikä on tulohaitARI KUN KOULUTTAUTUU MERKONOMIKSI OPPISOPIMUKSELLA? TIETÄÄKÖ KUKAAN?
PALJON SE MAKSAA TYÖNANTAJALLE, JA PALJON SAAN ITSE "PALKKAA"OPISKELUAJALTA?
Merkonomiksi oppisopimuksella?
7
13429
Vastaukset
- miau
mikä on merkonomin työehtosopimuksen mukainen palkka?
esim.opiskelijan
kiire!!1kertokaa!!- oik. yo
Koulutuksen mukaisia palkkojahan ei ole käytössä, vaan palkka määräytyy aina työtehtävän mukaan. Palkat ovat myös alakohtaisia. Merkonomeja työskentelee esimerkiksi rahoitus-, vakuutus- ja kaupan aloilla. Työehtosopimuksetkin ovat näillä aloilla erikseen.
On siis täysin turhaa kysyä "merkonomin palkkaa" tai "opiskelijan palkkaa". Merkonomeitahan on kaupan kassoista yritysjohtajiin! Opiskelijoiden palkkauksessa vaikuttaa yleensä se, että onko työ työharjoittelua vai esim. sijaisuus ja mikä on ammattitaidon taso.
Oppisopimusajan palkoista sekä yleensäkin oppisopimusasioista kannattaa ottaa yhteyttä oppisopimuskoulutusta järjestäviin oppilaitoksiin. On varmasti toki mielenkiintoista kuulla, että millaista palkkaa muut oppisopimuslaiset nostavat ja miten heillä muuten "menee". Joka tapauksessa virallista tietä saatu informaatio on aivan eri luokkaa kuin keskustelupalstoilta saatu info. - ...
Olen opiskellut nyt vuoden päivät oppisopim. ýo-merkonomiksi, henkilökohtaisesti työpaikkani on kauppa. Saan normaalia palkkaa, joka nousee normaalisti tessin mukaisesti. Loma ym ehdot ovat myös samat kuin muillakin työntekijöillä. Käyn kerran viikossa koululla, siltä päivältä en saa palkkaa (ellen mene koulun jälkeen töihin) vaan päivärahan 14 e muistaakseni. Työnantaja saa koulutuskorvausta pari sataa/kuukausi, on sekin henkilökohtaista. Teen samoja töitä kuin muutkin, ja opettelen uusia asioita samalla. Itse olen tykännyt ja on toiminut minulla. Kysy ihmeessä lisää oppisopimustoimistosta, se ei velvoita mihinkään jos kyselee. Tsemppiä
- N19*
... kirjoitti:
Olen opiskellut nyt vuoden päivät oppisopim. ýo-merkonomiksi, henkilökohtaisesti työpaikkani on kauppa. Saan normaalia palkkaa, joka nousee normaalisti tessin mukaisesti. Loma ym ehdot ovat myös samat kuin muillakin työntekijöillä. Käyn kerran viikossa koululla, siltä päivältä en saa palkkaa (ellen mene koulun jälkeen töihin) vaan päivärahan 14 e muistaakseni. Työnantaja saa koulutuskorvausta pari sataa/kuukausi, on sekin henkilökohtaista. Teen samoja töitä kuin muutkin, ja opettelen uusia asioita samalla. Itse olen tykännyt ja on toiminut minulla. Kysy ihmeessä lisää oppisopimustoimistosta, se ei velvoita mihinkään jos kyselee. Tsemppiä
Siis yo:ksikin samalla?? Voitko kertoa miten se on mahdollista, käyt iltalukiota lisänä vai miten??
- Suttura27
N19* kirjoitti:
Siis yo:ksikin samalla?? Voitko kertoa miten se on mahdollista, käyt iltalukiota lisänä vai miten??
Olen oppisopimuksella Osuuspankissa ja minulla tes:n mukainen tuntipalkka 10,84 e/tunti. Lisäksi saan koulutuspäiviltä (tiistaisin) päivärahan 14 euroa ja koska minulla alaikäisiä lapsia lisäksi 16 euroa / koulutuspäivä eli siis 30 e/koulutuspäivä matkakulut.
Opiskelen myös YO-merkonomiksi, olen yo vuodelta 1997. Valmistun toukokuussa 2007. Olen tykännyt työstäni ja koulutuksesta, suosittelen kaikille alaa harkitseville oppisopimusta!! - nimimerkitön1
N19* kirjoitti:
Siis, ensin luetaan ylioppilaaksi, jonka jälkeen lähdetään lukemaan merkonomiksi. Käyhän se tietysti kaksoistutkintonakin.
- merkonomi -91
Suttura27 kirjoitti:
Olen oppisopimuksella Osuuspankissa ja minulla tes:n mukainen tuntipalkka 10,84 e/tunti. Lisäksi saan koulutuspäiviltä (tiistaisin) päivärahan 14 euroa ja koska minulla alaikäisiä lapsia lisäksi 16 euroa / koulutuspäivä eli siis 30 e/koulutuspäivä matkakulut.
Opiskelen myös YO-merkonomiksi, olen yo vuodelta 1997. Valmistun toukokuussa 2007. Olen tykännyt työstäni ja koulutuksesta, suosittelen kaikille alaa harkitseville oppisopimusta!!Kyselisin tässä vielä sellaista asiaa, kun olen nyt ensimmäistä vuotta opiskelemassa merkonomiksi ja olisin kiinnostunut suorittamaan opintoni loppuun (n. 2 vuotta) oppisopimuksella, mutta en oikein tiedä, että otetaanko 17 vuotiaita oppisopimukseen ja onnistuuko vaihto vielä, kun olen jo kohta opiskellut vuoden ?? -kiitos jo etukäteen ja aurinkoista kevättä kaikille !!-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802035
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1611758Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461706- 1231483
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1561248Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia541165Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen581010- 70929
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26907- 15899