Omatekonen lämmitys järj.

VARMER

Jos Sattusin joskus tekemään -65 Ferkuun hytin niin hyttiin lämmittimen tekisin seuraavasti:

Autotallissa on jostaki jääny vanha kenno koka n.30cmx20x10 ja sen laittasin siihen jarrupolkimen edessä olevan jalansijan kohdalle ja tietenki jähyttäjältä putket siihen eli kiertäs samat nesteet ku moottorisa, ja sitte tekisin ehkä tuulitunnelin siitä moottorin etuosassa pyörivästä tuullettimesa siihen kennon luo että tulis siitä jo lämpöstä. ja lisäksi laittasin 12v puhaltimen siihen kennon takapuolelle lisä puhaltimeksi.

8

4048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karhu III

      aikas viritys, mutta kaikkiahan sitä saapi kokkeilla.
      Voishan sitä jostainlöytyä kenno jossa olis se puhallin jo valmiina. Vaikka taktoripurkamoista tai keltasestapörssistä.¨
      Ainakin MF165 jne on sellanen kompakti jossa on puhallin.

    • jesse james

      Tuon MF-65 jäähdyttimen läpi kulkeva ilma on ensinnäkin aika viileää silloin kun hytissä lämpöä tarvitaisiin. Sinähän on alunperin ollut rullakaihdin jäähdyttimen edessä, talvea varten. Tai pakkasella ihan jäätävän kylmää. Toiseksi MF-65 moottorin huhotinputki on siellä kampiakselin hihnapyörän ja moottorin etypään välissä. Sieltä tulee huohotushöyryt eli vähän pakokaasua myös mukana. Suunnitelmasi mukaan suoraan hyttiin! Ei tule mitään. Sellainen vesikierrossa oleva kenno ja siihen puhallin. Raitista ilmaa pitää hyttiin ottaa!

      • VARMER

        Sattuu muuten toimimaan se rullari siinä kennon etupuolella ja hyvin toimiiki.

        Pidän talvisaikaan aluksi kokonaan kiinni ja sitte ku kone lämpenee normaaliksi niin aukasen puoleenväliin, niin ei pääse liikaa kylmäksi.


      • jesse james
        VARMER kirjoitti:

        Sattuu muuten toimimaan se rullari siinä kennon etupuolella ja hyvin toimiiki.

        Pidän talvisaikaan aluksi kokonaan kiinni ja sitte ku kone lämpenee normaaliksi niin aukasen puoleenväliin, niin ei pääse liikaa kylmäksi.

        Wanha konemiehet varoittavat, että juuri puoliksi avoi jäähdytin on paha juttu. Siinä voi tuulettimen siivet katketa. Ne kun joutuvat "tyhjän päälle" ja puhaltamaan joka kierroksella. Tiedä sitten? Parasta olisi, että syylärin edessä olisi jokin levy, jossa olisi keskellä, tuulettiemn akselin kohdalla 5-10cm reikä. Ilmavirta olisi tasaista koko ajan.
        Jossain vanhassa piikkipyörä-Fordsonissa oli sellainen sälekaihtimen tyylinen kaihdin?


      • Tiiseli
        jesse james kirjoitti:

        Wanha konemiehet varoittavat, että juuri puoliksi avoi jäähdytin on paha juttu. Siinä voi tuulettimen siivet katketa. Ne kun joutuvat "tyhjän päälle" ja puhaltamaan joka kierroksella. Tiedä sitten? Parasta olisi, että syylärin edessä olisi jokin levy, jossa olisi keskellä, tuulettiemn akselin kohdalla 5-10cm reikä. Ilmavirta olisi tasaista koko ajan.
        Jossain vanhassa piikkipyörä-Fordsonissa oli sellainen sälekaihtimen tyylinen kaihdin?

        Onkohan koskaan keneltäkään tuulettimen siivet katkenneet sen takia, että on kaihdin ollut puoliksi auki?
        :o)

        Eipä ole todesti kukaan tainnut edes kuullakaan, että tuulettimen siipi olisi katkennut. Tämä on taas niitä urbaanilegendoja, jotka kuuluvat sarjaan "aaria oopperasta hevosmiehet kusella"...


      • Tiiseli kirjoitti:

        Onkohan koskaan keneltäkään tuulettimen siivet katkenneet sen takia, että on kaihdin ollut puoliksi auki?
        :o)

        Eipä ole todesti kukaan tainnut edes kuullakaan, että tuulettimen siipi olisi katkennut. Tämä on taas niitä urbaanilegendoja, jotka kuuluvat sarjaan "aaria oopperasta hevosmiehet kusella"...

        takia ei nykyisissä enää sitä kaihdinta juuri ole, koska se rasitti sitä vesipumppuakin jos oli puoliksi auki.
        Aina sitä uutta oppii, kun ikää karttuu.
        Hevosmiehetkin.


    • Holotna

      Vesikierto otetaan moottorista eikä jäähdyttimeltä,tulisi vähän nopeemmin sitä lämmintävettä kiertoon.Mut tehää ens se hytti.

    • Tomppeli

      Niin katsoppa sieltä mallia kuinka nesteen kierto autosa tapahtuu.Laita tai laitata se lämppäriin kierto sillai että se kiertää moottorin ja termostaatin välillä.Fergussa ja tuon ikäisessä pitää porata reikä vesipumpun kylkeen ja juottaa natsa josta saa sitten letkun lämmittimeen ja toinenpää tyhjennyshanaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      72
      2104
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1416
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1403
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      364
      893
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe