Omatekonen lämmitys järj.

VARMER

Jos Sattusin joskus tekemään -65 Ferkuun hytin niin hyttiin lämmittimen tekisin seuraavasti:

Autotallissa on jostaki jääny vanha kenno koka n.30cmx20x10 ja sen laittasin siihen jarrupolkimen edessä olevan jalansijan kohdalle ja tietenki jähyttäjältä putket siihen eli kiertäs samat nesteet ku moottorisa, ja sitte tekisin ehkä tuulitunnelin siitä moottorin etuosassa pyörivästä tuullettimesa siihen kennon luo että tulis siitä jo lämpöstä. ja lisäksi laittasin 12v puhaltimen siihen kennon takapuolelle lisä puhaltimeksi.

8

3958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karhu III

      aikas viritys, mutta kaikkiahan sitä saapi kokkeilla.
      Voishan sitä jostainlöytyä kenno jossa olis se puhallin jo valmiina. Vaikka taktoripurkamoista tai keltasestapörssistä.¨
      Ainakin MF165 jne on sellanen kompakti jossa on puhallin.

    • jesse james

      Tuon MF-65 jäähdyttimen läpi kulkeva ilma on ensinnäkin aika viileää silloin kun hytissä lämpöä tarvitaisiin. Sinähän on alunperin ollut rullakaihdin jäähdyttimen edessä, talvea varten. Tai pakkasella ihan jäätävän kylmää. Toiseksi MF-65 moottorin huhotinputki on siellä kampiakselin hihnapyörän ja moottorin etypään välissä. Sieltä tulee huohotushöyryt eli vähän pakokaasua myös mukana. Suunnitelmasi mukaan suoraan hyttiin! Ei tule mitään. Sellainen vesikierrossa oleva kenno ja siihen puhallin. Raitista ilmaa pitää hyttiin ottaa!

      • VARMER

        Sattuu muuten toimimaan se rullari siinä kennon etupuolella ja hyvin toimiiki.

        Pidän talvisaikaan aluksi kokonaan kiinni ja sitte ku kone lämpenee normaaliksi niin aukasen puoleenväliin, niin ei pääse liikaa kylmäksi.


      • jesse james
        VARMER kirjoitti:

        Sattuu muuten toimimaan se rullari siinä kennon etupuolella ja hyvin toimiiki.

        Pidän talvisaikaan aluksi kokonaan kiinni ja sitte ku kone lämpenee normaaliksi niin aukasen puoleenväliin, niin ei pääse liikaa kylmäksi.

        Wanha konemiehet varoittavat, että juuri puoliksi avoi jäähdytin on paha juttu. Siinä voi tuulettimen siivet katketa. Ne kun joutuvat "tyhjän päälle" ja puhaltamaan joka kierroksella. Tiedä sitten? Parasta olisi, että syylärin edessä olisi jokin levy, jossa olisi keskellä, tuulettiemn akselin kohdalla 5-10cm reikä. Ilmavirta olisi tasaista koko ajan.
        Jossain vanhassa piikkipyörä-Fordsonissa oli sellainen sälekaihtimen tyylinen kaihdin?


      • Tiiseli
        jesse james kirjoitti:

        Wanha konemiehet varoittavat, että juuri puoliksi avoi jäähdytin on paha juttu. Siinä voi tuulettimen siivet katketa. Ne kun joutuvat "tyhjän päälle" ja puhaltamaan joka kierroksella. Tiedä sitten? Parasta olisi, että syylärin edessä olisi jokin levy, jossa olisi keskellä, tuulettiemn akselin kohdalla 5-10cm reikä. Ilmavirta olisi tasaista koko ajan.
        Jossain vanhassa piikkipyörä-Fordsonissa oli sellainen sälekaihtimen tyylinen kaihdin?

        Onkohan koskaan keneltäkään tuulettimen siivet katkenneet sen takia, että on kaihdin ollut puoliksi auki?
        :o)

        Eipä ole todesti kukaan tainnut edes kuullakaan, että tuulettimen siipi olisi katkennut. Tämä on taas niitä urbaanilegendoja, jotka kuuluvat sarjaan "aaria oopperasta hevosmiehet kusella"...


      • Tiiseli kirjoitti:

        Onkohan koskaan keneltäkään tuulettimen siivet katkenneet sen takia, että on kaihdin ollut puoliksi auki?
        :o)

        Eipä ole todesti kukaan tainnut edes kuullakaan, että tuulettimen siipi olisi katkennut. Tämä on taas niitä urbaanilegendoja, jotka kuuluvat sarjaan "aaria oopperasta hevosmiehet kusella"...

        takia ei nykyisissä enää sitä kaihdinta juuri ole, koska se rasitti sitä vesipumppuakin jos oli puoliksi auki.
        Aina sitä uutta oppii, kun ikää karttuu.
        Hevosmiehetkin.


    • Holotna

      Vesikierto otetaan moottorista eikä jäähdyttimeltä,tulisi vähän nopeemmin sitä lämmintävettä kiertoon.Mut tehää ens se hytti.

    • Tomppeli

      Niin katsoppa sieltä mallia kuinka nesteen kierto autosa tapahtuu.Laita tai laitata se lämppäriin kierto sillai että se kiertää moottorin ja termostaatin välillä.Fergussa ja tuon ikäisessä pitää porata reikä vesipumpun kylkeen ja juottaa natsa josta saa sitten letkun lämmittimeen ja toinenpää tyhjennyshanaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6020
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2110
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1942
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe