Omatekonen lämmitys järj.

VARMER

Jos Sattusin joskus tekemään -65 Ferkuun hytin niin hyttiin lämmittimen tekisin seuraavasti:

Autotallissa on jostaki jääny vanha kenno koka n.30cmx20x10 ja sen laittasin siihen jarrupolkimen edessä olevan jalansijan kohdalle ja tietenki jähyttäjältä putket siihen eli kiertäs samat nesteet ku moottorisa, ja sitte tekisin ehkä tuulitunnelin siitä moottorin etuosassa pyörivästä tuullettimesa siihen kennon luo että tulis siitä jo lämpöstä. ja lisäksi laittasin 12v puhaltimen siihen kennon takapuolelle lisä puhaltimeksi.

8

4048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karhu III

      aikas viritys, mutta kaikkiahan sitä saapi kokkeilla.
      Voishan sitä jostainlöytyä kenno jossa olis se puhallin jo valmiina. Vaikka taktoripurkamoista tai keltasestapörssistä.¨
      Ainakin MF165 jne on sellanen kompakti jossa on puhallin.

    • jesse james

      Tuon MF-65 jäähdyttimen läpi kulkeva ilma on ensinnäkin aika viileää silloin kun hytissä lämpöä tarvitaisiin. Sinähän on alunperin ollut rullakaihdin jäähdyttimen edessä, talvea varten. Tai pakkasella ihan jäätävän kylmää. Toiseksi MF-65 moottorin huhotinputki on siellä kampiakselin hihnapyörän ja moottorin etypään välissä. Sieltä tulee huohotushöyryt eli vähän pakokaasua myös mukana. Suunnitelmasi mukaan suoraan hyttiin! Ei tule mitään. Sellainen vesikierrossa oleva kenno ja siihen puhallin. Raitista ilmaa pitää hyttiin ottaa!

      • VARMER

        Sattuu muuten toimimaan se rullari siinä kennon etupuolella ja hyvin toimiiki.

        Pidän talvisaikaan aluksi kokonaan kiinni ja sitte ku kone lämpenee normaaliksi niin aukasen puoleenväliin, niin ei pääse liikaa kylmäksi.


      • jesse james
        VARMER kirjoitti:

        Sattuu muuten toimimaan se rullari siinä kennon etupuolella ja hyvin toimiiki.

        Pidän talvisaikaan aluksi kokonaan kiinni ja sitte ku kone lämpenee normaaliksi niin aukasen puoleenväliin, niin ei pääse liikaa kylmäksi.

        Wanha konemiehet varoittavat, että juuri puoliksi avoi jäähdytin on paha juttu. Siinä voi tuulettimen siivet katketa. Ne kun joutuvat "tyhjän päälle" ja puhaltamaan joka kierroksella. Tiedä sitten? Parasta olisi, että syylärin edessä olisi jokin levy, jossa olisi keskellä, tuulettiemn akselin kohdalla 5-10cm reikä. Ilmavirta olisi tasaista koko ajan.
        Jossain vanhassa piikkipyörä-Fordsonissa oli sellainen sälekaihtimen tyylinen kaihdin?


      • Tiiseli
        jesse james kirjoitti:

        Wanha konemiehet varoittavat, että juuri puoliksi avoi jäähdytin on paha juttu. Siinä voi tuulettimen siivet katketa. Ne kun joutuvat "tyhjän päälle" ja puhaltamaan joka kierroksella. Tiedä sitten? Parasta olisi, että syylärin edessä olisi jokin levy, jossa olisi keskellä, tuulettiemn akselin kohdalla 5-10cm reikä. Ilmavirta olisi tasaista koko ajan.
        Jossain vanhassa piikkipyörä-Fordsonissa oli sellainen sälekaihtimen tyylinen kaihdin?

        Onkohan koskaan keneltäkään tuulettimen siivet katkenneet sen takia, että on kaihdin ollut puoliksi auki?
        :o)

        Eipä ole todesti kukaan tainnut edes kuullakaan, että tuulettimen siipi olisi katkennut. Tämä on taas niitä urbaanilegendoja, jotka kuuluvat sarjaan "aaria oopperasta hevosmiehet kusella"...


      • Tiiseli kirjoitti:

        Onkohan koskaan keneltäkään tuulettimen siivet katkenneet sen takia, että on kaihdin ollut puoliksi auki?
        :o)

        Eipä ole todesti kukaan tainnut edes kuullakaan, että tuulettimen siipi olisi katkennut. Tämä on taas niitä urbaanilegendoja, jotka kuuluvat sarjaan "aaria oopperasta hevosmiehet kusella"...

        takia ei nykyisissä enää sitä kaihdinta juuri ole, koska se rasitti sitä vesipumppuakin jos oli puoliksi auki.
        Aina sitä uutta oppii, kun ikää karttuu.
        Hevosmiehetkin.


    • Holotna

      Vesikierto otetaan moottorista eikä jäähdyttimeltä,tulisi vähän nopeemmin sitä lämmintävettä kiertoon.Mut tehää ens se hytti.

    • Tomppeli

      Niin katsoppa sieltä mallia kuinka nesteen kierto autosa tapahtuu.Laita tai laitata se lämppäriin kierto sillai että se kiertää moottorin ja termostaatin välillä.Fergussa ja tuon ikäisessä pitää porata reikä vesipumpun kylkeen ja juottaa natsa josta saa sitten letkun lämmittimeen ja toinenpää tyhjennyshanaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      14
      557
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      521
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      486
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      23
      443
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      46
      407
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      29
      405
    Aihe