paha kuivasilmäisyys, mitä tehdä ?

sari

Olen siis kärsinyt pahasta kuivasilmäisyydestä noin vuoden ajan. Käytössä on säilöntäaineettomia tippoja (Hylo-Comod, Viscotaers),koska olen allerginen silmätippojen säilöntäaineelle.

Välillä tuntuu siltä kuin tippoja saisi lisätä 15 min välein, mikä on erittäin hankalaa, esim. töissä, kun sitten on silmät vähän aikaa sumuiset. Kuukaudessa menee rahaa silmätippoihin n.50 euroa, vaikka Viscotearsista minulla on reseptikin.

Lacrisert-silmälamelleja on kokeiltu, eivät sopineet. Sain niistä silmäni aivan punaisiksi ja vettä vuosi silmistä koko ajan.

Minulla on muutenkin erittäin suuri likinäköisyys, huonommassa silmässä on -17,50 ja "paremmassa" -12.50. Lisäksi minulla on keratoconus huonommassa silmässä.

Olen kuullut, että on olemassa jotain tulppia tai vastaavia tai että kyynelkanavat voidaan polttaa umpeen. Missähän tälläisia toimenpiteitä tehdään,ja täyttyvätkö kriteerit esim. julkisella puolella tehtäväksi? Vaatiiko käyntiä silmälääkärillä?

Erityisesti kiinnostaa henkilökohtaiset kokemukset noista toimenpiteistä. Siis oliko niistä apua, mitä maksoi, sattuivatko toimenpiteet ym.

Minulla on myös jatkuvasti oirehtiva krooninen poskiontelotulehdus(leikkauksesta huolimatta). Pahentaako se kuivasilmäisyyttä?

Lisäksi ollut useita sidekalvontulehduksia.

Olen kiitollinen kaikista tiedoista ongelman ratkaisemiseksi.

3

3719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valelikinäköinen

      Minulle kuivasilmäisyyttä on aiheuttanut silmälihaskramppi eli akkommodaatiospasmi. Silmän nestekierto ilmeisesti menee epätasapainoon ja se ilmenee kuivasilmäisyytenä. Ongelma on poistunut lähes kokonaan kun olen poistanut akkommodaatiospasmin silmistäni. Akkommodaatiospasmi aiheuttaa valelikinäköä (pseudomyopia)jota minulle syntyi -3d mutta on nyt poistunut lähes kokonaan.

      Epäilen, että sinun tapauksessa kuivasilmäisyyden ja sidekalvon tulehdusten perimmäinen syy on pahassa akkommodaatiospasmissa, silmän akkomodaatiolihas (sädekehän) on tiukassa krampissa jonka olet saanut liian vahvoista miinuslaseista ja tästä on seurauksena silmän nestekierron epätasapaino ja mahdollisesti myös sarveiskalvon pullistuma.

      Olet ilmeisesti alkanut saamaan likinäköä jo kouluikäisestä alkaen eli kun opit lukemaan ja silmäsi joutui akkomodoimaan lähietäisyydelle.

      Arvaan, että et ole koskaan käyttänyt lukuetäisyydelle mitoitettuja lukulaseja etkä lähietäisyydelle mitoitettuja lähityölaseja opiskeluaikana jotka olisi minimoinnut silmien akkomodaatirasituksen ja akkommodaatiospasmia ei olisi päässyt tulemaan silmiin. Olet ilmeisesti käyttänyt pelkästään miinuslaseja jotka on tarkoitettu kaukolaseiksi.

      Uskoisin, että silmiesi nestekierto palautuu lähes normaaliksi kun hoidat akkommodaatispasmin pois silmistäsi ja likinäkösi vähenee merkittävästi sekä yleiskuntosikin paranee merkittävästi.

      Lisäksi vitamiinien ja hivenaineiden saanti on varmistettava etenkin magnesium ja B-vitamiinit. Mustikka on todettu erittäin terveelliseksi silmille.

      Asiasta kannattaa neuvotella silmälääkärin kanssa.

      Tässä kaksi hyvää linkkiä akkommodaatiospasmista, silmien oikeista käyttöohjeista ja slmien kannalta tärkeistä vitamiineista ja hivenaineista:


      http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm


      http://www.myopia-manual.de/private/recommendations.htm

      • Auuuuuts

        Kuivat silmät on hirveää! Lohduttavaa silti huomata että muillakin samanlaista vaivaa. Mä olen aina ollut allerginen, silmälaseja mulla ei ole ollut koskaan, mulla on hyvä näkö. Mutta, nämä kamalat silmat! :( kirvelee ja kutiaa, yöt on pahoja kun unissani raavin silmiä, ja aamulla ylä- ja alaluomet ovat niin turvoksissa ja kipeät etten kehtaa pirtistä poistua! :( Ainoa mistä välillä olen saanut avun on Oftan Dexa Chlora. Kortisonipitoisuutensa seurauksena olen sairastanut jo 3 kertaa silmän vyöruusun! Keinokyyneleet (Viscotears) ei oikein tunnu auttavan. Silmien rähmä on ihmeellistä nauhamaista, yäk. Sipulin kuoriminen kirvelee silmissä tajuttomasti, mutta kyyneltäkään ei siinä irtoa. Mistäs me saataisiin apua??? Mikä tähän auttaa? Help!


      • Alkeksanteri
        Auuuuuts kirjoitti:

        Kuivat silmät on hirveää! Lohduttavaa silti huomata että muillakin samanlaista vaivaa. Mä olen aina ollut allerginen, silmälaseja mulla ei ole ollut koskaan, mulla on hyvä näkö. Mutta, nämä kamalat silmat! :( kirvelee ja kutiaa, yöt on pahoja kun unissani raavin silmiä, ja aamulla ylä- ja alaluomet ovat niin turvoksissa ja kipeät etten kehtaa pirtistä poistua! :( Ainoa mistä välillä olen saanut avun on Oftan Dexa Chlora. Kortisonipitoisuutensa seurauksena olen sairastanut jo 3 kertaa silmän vyöruusun! Keinokyyneleet (Viscotears) ei oikein tunnu auttavan. Silmien rähmä on ihmeellistä nauhamaista, yäk. Sipulin kuoriminen kirvelee silmissä tajuttomasti, mutta kyyneltäkään ei siinä irtoa. Mistäs me saataisiin apua??? Mikä tähän auttaa? Help!

        Samanlainen ongelma on minullakin. Tosin on itse aiheutettu; kävin muutama vuosi sitten Lasik-leikkauksessa. Olen harkinnut suojalasien hankkimista. Voisi saada jotain helpotusta, jos ainakin kotona tai muuten ihmisiltä piilossa käyttäisi ilmatiiviitä laseja. Mun silmät on sen verran heikossa kunnossa, että olen jopa alkanut opettelemaan pistekirjoitusta.
        http://dry.org/goggles.html Tuossa on linkki, jossa joku hemmo kertoo kokemuksistaan jatkuvasta suojalasien käytöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4269
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2100
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      242
      1023
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      135
      1021
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe