MIHIN DOBBERIA TARVITAAN?

PoliceGirl82

Kun täällä on niin paljon nyt vaihteeksi vaahdottu dobberien ominaisuuksia ja niiden puuttumisesta, niin haluaisin saada vastauksen erääseen kysymykseen.

Mihin dobermannia oikeasti tarvitaan?

Miksi kotikoirana viihtyvää, leppoisaa ja ystävällistä dobberia pidetään yleisesti selkärangattomana ja pilalle menneenä koirana? Miksi edelleen ihannoidaan ylettomän aggressiivista ja epäluotettaavaa dobermannia?

On selvää, että nykypäivän yhteiskunnassa sellainen dobermanni, jollaisen Louis D. aikanaan kehitti, ei voisi elää. Koira halutaan seuraksi ja luotettavaksi kumppaniksi, jonka kanssa elämisen ei tulisi olla ylitsepääsemättomän hankalaa.

Nykyään dobermanni toimii loistavana seurakoirana, sopii lapsiperheeseen ja toimii erilaisissa harrastuksissa. Suojelu on vai yksi osa harrastustoimintaa, eikä kovin moni nykyään edes ole siitä innostunut. Silti, dobberi sopii lajiin loistavasti.

Nekin dobermannit, jotka elävät kotikoirina, omaavat suojelutaipumuksen, joka tulee tarvittaessa esille. Koira puolustaa ja varoittaa tarpeen tullen, mutta ei osoita agrressiivisuutta muulloin. Tunnen useita tällaisia yksiloitä, ja ne ovat varsin ihanteellisia koiria kaikin puolin.

Puhutaan, että dobberin hermorakenne on menossa huonompaan suuntaan. Olisiko noin? Uskon, että asia on päinvastoin. Nykyajan dobberit ovat ystävällisempiä ja "helpompia", miksi se osoittaisi huonoja hermoja? Eivätkohän ne alkuaikojen dobberit, joita käyettiin pelotteluun, olleet hieman heikompia? Pelkopurijoita? Hankala sanoa. Mutta annetaan dobermannin olla yhteiskuntakelpoinen harrastuskoira, jollaisen kanssa on helppo elää.

9

1756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Miten mielestäsi ihannoidaan ylettömän aggressiivista dobermannia ja minkälainen on ylettömän aggressiivinen?
      Vartiointitaipumus ja suojelukokeessa kilpaileminen/siinä menestyminen eivät liity minusta mitenkään yhteen.

      • Mali paljon parempi

        Ei dobberit ole koskaan menestyneet suojelukokeissa huomionarvoisesti. Sakut ja erityisesti Malit ovat suojelulajeissa ylivoimaisia dobberiin verrattuna.


    • PoliceGirl kirjoitti: "Miksi kotikoirana viihtyvää, leppoisaa ja ystävällistä dobberia pidetään yleisesti selkärangattomana ja pilalle menneenä koirana? Miksi edelleen ihannoidaan ylettomän aggressiivista ja epäluotettaavaa dobermannia?"

      Todella hyvä havainto! Itse olen havainnut samantapaista käytöstä. Ensin ihmiset kauhistelevat amerikkalaisista elokuvista saamaansa tyypillistä kuvaa dobberista: verenhimoisesti aidan takana kuolaava ja rähisevä "tappajakoira" joka käy aina kimppuun jos näkee vieraan ihmisen; sitten kun huomaavat, ettei se olekaan oikeasti sellainen, niin sanovat että luonne on pilalla ja koira ei ole sellainen kuin alunperin on tarkoitettu...

      No dobermannhan ON suojeluun kehitetty rotu. Vaan sehän ei tarkoita, että sitä ei voisi käyttää moneen muuhunkin tarpeeseen. Ja kuten PoliceGirl sanoi, tämä suojelu ei ole edes kovin suosittu laji nykyään. Minusta se on ymmärrettävää: suojelutehtävässä toimiva koira koulutetaan erittäin herkäksi ja pitkälle viritetyksi erikoisammattilaiseksi. Se vaatii niin paljon aikaa ja työtä ja paneutumista, että monet eivät ehdi eivätkä edes halua sitä harrastaa. En minäkään.

      Miksi sitten minullakin on taas uusi dobberi varttumassa vanhan "mentyä pois" viime syksynä??

      No. Ensinnäkin koiran tulee olla riittävän kokoinen ollakseen oikeasti koira. (Joku saattaa tietää, että minulla on myös basenjeja, mutta se on taas toinen juttu...) Haluan koiran olevan kaveri, jonka kanssa voimme istua vierekkäin metsässä kivellä ja voin heittää käden hartioiden yli, niinkuin kaverukset istuskelevat, ja puhella viisaita...

      Toisekseen koiran tulee olla lyhytkarvainen ja aluskarvaton: olen aivan liian laiska selvittelemään takkuja turkissa, ja sitäpaitsi vähänkään pitempikarvainen koira tuoksuu helposti liikaa koiralle. Lyhytkarvaisuudesta on myös se hyvä puoli, että koira voi nukkua ihanasti peiton alla kainalossa: pitkäkarvaiselle tulee hetkessä liian kuuma.

      Kolmannekseen koiran tulee olla urheilullinen: haluan vedättää itseäni suksilla, kun olen laiska myös hiihtämään. Samoin sitä voi ulkoiluttaa kesällä siten että se vetää polkupyörää. Se ei väsy koskaan.. Sen tassut kestävät asfaltillakin juoksemista. Sillä voi harrastaa monenlaista: itse opetan koiran yleensä paitsi jälkeä seuraamaan, myös etsimään kadonneita esineitä.

      Neljännekseen koiran siis tulee olla käyttökoira. Silloin sen voi kouluttaa tottelemaan: vaikka jänis lähtisi kuonon edestä juoksuun, hyvin koulutettu koira ei säntää sen perään. Tai jos säntää, kuitenkin pysähtyy käskystä. Siksi sitä voi huoletta pitää irti metsässä kulkiessaan.

      Lisäksi dobermann ei kuolaa, se on aivan ihastuttava luonteeltaan (ei häslää ja hösyä, vaan on rauhassa ja kuuntelee mitä sanotaan), on todella kaunis, lähes jalo ulkomuodoltaan (vaikka en ystäviäni ulkomuodon peusteella valitsekaan).

      Mitä vielä? Ai niin: eihän sekään yhtään haittaa, että kovin helpolla eivät polkupyörävarkaatkaan pihaan poikkea, kun siellä näkyy olevan dobermann...

      • tanja

        Meillä on ainakin hyvin "kotikorana" pärjätty, eikä lapsen tulokaan ollut mullistavaa, vaikka kaikki kauhistuivatkin ...
        Meidän koiramme on oikea nössö vauveli, jolta tarpeen vaatiessa kuitenkin löytyy luonnetta. Murrosiässä oli hieman kokeiluja, mutta paikkansa selvitettyään on ollut ihanteellinen koira.
        Ja loppujen lopuksi kaikkihan riippuu koulutuksesta...jokaisesta koirarodusta saa varmasti väärällä koulutuksella "mielenvikaisen,selkärangattoma,epäluotettavan ja agressiivisen koiran "


      • Toope for ever!

        mutta eikö dobberit ole juuri "kuuluisia" siitä häsläämisestä ja toopeilusta. Siitähän se "Toope" tulee... Mulla on ollut kolme dobberia ja häslääjiä kaikki, niin ja piip piip piip... toinen monelle dobberille kuuluva ääni. aina ollaan piipittämässä! On ne niin ihania!


      • minna
        Toope for ever! kirjoitti:

        mutta eikö dobberit ole juuri "kuuluisia" siitä häsläämisestä ja toopeilusta. Siitähän se "Toope" tulee... Mulla on ollut kolme dobberia ja häslääjiä kaikki, niin ja piip piip piip... toinen monelle dobberille kuuluva ääni. aina ollaan piipittämässä! On ne niin ihania!

        Siis mitä häslääjiä??? Itselläni ollut kais dobberia (vanhempi nukkui pois vuosi sitten) ja nuorempi 10 v. Kasvattajalla oli parhaimmillaan viisi aikuista. Muutenkin muilla tutuilla dobbereita, eivätkä ole häslääjiä todellakaan.

        siis mitä tämä häslääjä-sana pitää sisällään; jos se tarkoittaa sitä, mitä ajattelisin sen tarkoittavan, niin eiköhän niitä "häslääjiä" ole erityisesti esim. irlanninsetterit ja dalmatialaiset (mitenkään näitä rotuja aliarvioimatta ja arvostamatta)


    • toope

      Tähän nyt en kommentoi muuta, kuin että tuskin yksikään täysjärkinen koiranomistaja ihannoi ylettömän agressiivista epäluotettavaa koiraa...

      • griinestiin

        Dopperilla upea vartalo, kuonosta en niin tykkää; liian pitkänomainen ja kirsu näyttää possun kärsältä.
        Tämä oli oma mielipiteeni , dopperit kyllä hienoja ja kropaltaan upeita koiria!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe