Ostin ensimmäisen kuorma-autoni enkä oikee tiedä mitä autolta vaaditaan katsastuksessa. Lähinnä paineilmajärjestelmä... Miten se testataan? Miten nopeasti paineen pitää nousta tyhjäkäynnillä? Entä kauanko paineiden tulee pysyä sammutuksen jälkeen ja mitä muuta? Kiitos jo etukäteen =)
Kuorma-auton jarrut
51
7346
Vastaukset
- vastaa niin hyvin kuin osaa =)
Siis paineiden nousuhan on käsittääkseni aika autokohtaista, toiset autot käsittääkseni vuotavat paineita seisoessaan paikallaan, siis ei käynnissä, ja silloin apineilmasäiliöt ovat tietysti tyhjemmät. Paineennousua kait nopeutetaan painamalla hieman kaasua ? Jarrut testataan jarrudynanometrillä, laitteen toimintaperiaatetta en ihan tiedä, mut kait melkes sama kun ha:lla. Ja LP:t testaa jarruja tien päällä, niinkuin kyttäävät kaikkea muutakin raskaaseen liikenteeseen liittyvää.
- kirjoitusvirheitä
muitakin...
- pönttö
Minkähän kokoinen tuo autosi oli?
Katsastuksessa mitataan jarruvoimat kuten henkilöautoiltakin, hylkäysperusteita tehottomuus, laahaus, akselikohtaiset erot sekä akselien väliset erot.
Lisäksi mitataan kytkentäviive ja vapautusviive, eli ajat polkimen painamisesta (jarru)paineen nousun alkamiseen ja jarrupaineen poistumisaika.
Yli 12 tonnisille tehdään myös ns. ALB-testi, jossa tarkistetaan ALB-venttiilin antamat paineet eri ohjauspaineilla.
Paineilmajärjestelmää ei varsinaisesti testata, kunhan ilmaa riittää sen verran että jarrutestistä selviää. Mitään paineiden säilymisaikoja tai nousuaikoja ei mitata.
Jos muuten kiinnostaa testata ilmantuottoa, niin ainakin vielä 3-sarjan Scanioissa oli kompressorin kunnon määritelmänä että järjestelmä piti saada aivan tyhjästä täyteen viidessä minuutissa käyntinopeudella 1200rpm. Rautajousisilla autoilla onnistuu väljästi, ilmajousisilla menee jonnekin neljään minuuttiin.- OssiOssi
1980 mallinen Sisu Karhu vaihtolavalaitteilla :D
- Susiko
Eipä sillä paineiden nousu ja häviämis ajalla taida olla suurempaa merkitystä, kunhan paineilma järjestelmä ei vuoda ulospäin.
Jos jarrut on kyseisessä autossa yhdelläkään akselilla paineilma tehosteiset nestejarrut niin jarruista testataan ainoastaan niiden tasaisuus dynamometrillä. Ei tehdä hidastuvuus mittausta.
Jos jarrut toimii täysin paineilmalla niin autoon on tehtävä hidastuvuus mittaus aina katsastettaessa. Eli jarruista ajetaan erilliset jarrulaput dynamometrillä. Jarruja mitataan melkein jokaisella kuorma-auto korjaamolla joista voit kysellä lisää. - Anonyymi
viä se takaasi jos viälä saat
- Anonyymi
Jos ihminen on niin tyhmä ettei osaa ammattiinsa kuuluvia asioita niin miten hän kuvittelee
pärjäävänsä nykymaailmassa kuljetusalalla. Vuonna 2005 kyseessä oli 100% trolli sillä auton jarrut ovat olleet maailmansivu pienin asia kuljetusyrittäjän elämässä. Voi,että melkein tuli
suustani voi V...tu ,mutta kun olen sivistynyt ihminen niin menköön että sanalla. Sitten
joku pattiaivo trolli kaivaa ikivanhan viestiketjun ja luulee olevansa todella nero ja laittaa samaa tavaraa keskustelun aiheeksi. Ei hyvä esitys ollenkaan en luokittele sitä edes hunoksi huumoriksi...... niin silloinhan se on silkkaa paskaa................... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ihminen on niin tyhmä ettei osaa ammattiinsa kuuluvia asioita niin miten hän kuvittelee
pärjäävänsä nykymaailmassa kuljetusalalla. Vuonna 2005 kyseessä oli 100% trolli sillä auton jarrut ovat olleet maailmansivu pienin asia kuljetusyrittäjän elämässä. Voi,että melkein tuli
suustani voi V...tu ,mutta kun olen sivistynyt ihminen niin menköön että sanalla. Sitten
joku pattiaivo trolli kaivaa ikivanhan viestiketjun ja luulee olevansa todella nero ja laittaa samaa tavaraa keskustelun aiheeksi. Ei hyvä esitys ollenkaan en luokittele sitä edes hunoksi huumoriksi...... niin silloinhan se on silkkaa paskaa...................Kyllä kunnolliset jarrut näyttelee kuljetusyrittäjän elämässä ihan huomattavaa osaa. Sinä voit yrittää pyörittää kuljetusyritystä, jonka kalustossa ei ole jarruja. Jos et kunnollisten jarrujen tarpeellisuutta ymmärrä, niin tyhmä on ihan joku muu, kuin mitä kirjoituksessasi väitit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kunnolliset jarrut näyttelee kuljetusyrittäjän elämässä ihan huomattavaa osaa. Sinä voit yrittää pyörittää kuljetusyritystä, jonka kalustossa ei ole jarruja. Jos et kunnollisten jarrujen tarpeellisuutta ymmärrä, niin tyhmä on ihan joku muu, kuin mitä kirjoituksessasi väitit.
Kiitos suuri kun halusit asiasta aloittaa saivartelun.Välillä kyllä ihmetyttää kuinka tyhmää porukkaa voi kuljetusalalla voi olla. Koita nyt pikkusieluinen piru ymmärtää,että yrittämisen arjessa on erilaisia asioita. On niitä käytännön asioita kuten auton kunto (jarrut) ja polttoainelaskujen maksu. Sitten kun pitää maksaa ALVit ja pankkien lainojen lyhennykset niin niissä ei voi tunnollinen yrittäjä mokata jos ei halua vaikeuksiin. Kun näitä eriasioita vertailee niin lähestyvä katsastus ja jarrujen mittaukset ovat kyllä kaikilla yrittäjillä se pienin huolen aihe,koska ne hoituvat pääsääntöisesti aina ja kohtuullisilla kustannuksilla.
lakisääteiset maksut ja lainojen lyhennykset ja kuljetustehtävien jatkuva kilpailutus on niitä isoja haasteita kuljetusyrittäjän elämässä. Edellinen kirjoittaja kirjoitti tarkoituksellisesti provosoivasti vaikka varmasti tiesi,että kuljetusalalla pärjäämiseen vaikuttaa muut syyt kuin ainoastaan auton jarrujen kunto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos suuri kun halusit asiasta aloittaa saivartelun.Välillä kyllä ihmetyttää kuinka tyhmää porukkaa voi kuljetusalalla voi olla. Koita nyt pikkusieluinen piru ymmärtää,että yrittämisen arjessa on erilaisia asioita. On niitä käytännön asioita kuten auton kunto (jarrut) ja polttoainelaskujen maksu. Sitten kun pitää maksaa ALVit ja pankkien lainojen lyhennykset niin niissä ei voi tunnollinen yrittäjä mokata jos ei halua vaikeuksiin. Kun näitä eriasioita vertailee niin lähestyvä katsastus ja jarrujen mittaukset ovat kyllä kaikilla yrittäjillä se pienin huolen aihe,koska ne hoituvat pääsääntöisesti aina ja kohtuullisilla kustannuksilla.
lakisääteiset maksut ja lainojen lyhennykset ja kuljetustehtävien jatkuva kilpailutus on niitä isoja haasteita kuljetusyrittäjän elämässä. Edellinen kirjoittaja kirjoitti tarkoituksellisesti provosoivasti vaikka varmasti tiesi,että kuljetusalalla pärjäämiseen vaikuttaa muut syyt kuin ainoastaan auton jarrujen kunto.Niin ,koska edellisen edellinen kirjoittaja oli aito rakastettu kommunisti,stalinisti tai kuten Suomessa menneitä sukupolvia on kutsuttu Taistolainen. Rakas 1970 luku ja Taistolaisuus nuorisossa.
Unelma luokkavapaasta yhteiskunnasta. Televisio näytti neuvostopropagandaa kuinka leikkuupuimurit ajoivat äärettömiä peltoja Neuvostoliitossa. Joka viikko tuli yleisradiossa
( ei ollut kaupallisia kanavia) Näin naapurissa ohjelma. Siinä ylistettiin Neuvostoliiton suunnitelmatalouden tuloksia ja taas puimurit ajoivat pelloilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ,koska edellisen edellinen kirjoittaja oli aito rakastettu kommunisti,stalinisti tai kuten Suomessa menneitä sukupolvia on kutsuttu Taistolainen. Rakas 1970 luku ja Taistolaisuus nuorisossa.
Unelma luokkavapaasta yhteiskunnasta. Televisio näytti neuvostopropagandaa kuinka leikkuupuimurit ajoivat äärettömiä peltoja Neuvostoliitossa. Joka viikko tuli yleisradiossa
( ei ollut kaupallisia kanavia) Näin naapurissa ohjelma. Siinä ylistettiin Neuvostoliiton suunnitelmatalouden tuloksia ja taas puimurit ajoivat pelloilla.Niin 1970-80 silloin oli varmasti tärkein asia jarrut ja miten pitää toimia niiden suhteen. Kas kummaa oli Suomessakin ainoastaan yksi valtion laitos katsastusasema jossa valtion katsastusvirkamies kyykytti autoilijaa ihan mennen tullen jos et osanut olla nöyrä ja ylen kohtelias niin hylky tuli aina. Olkaa onnellisia kun nyt meillä on valinnanvaraa valtavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos suuri kun halusit asiasta aloittaa saivartelun.Välillä kyllä ihmetyttää kuinka tyhmää porukkaa voi kuljetusalalla voi olla. Koita nyt pikkusieluinen piru ymmärtää,että yrittämisen arjessa on erilaisia asioita. On niitä käytännön asioita kuten auton kunto (jarrut) ja polttoainelaskujen maksu. Sitten kun pitää maksaa ALVit ja pankkien lainojen lyhennykset niin niissä ei voi tunnollinen yrittäjä mokata jos ei halua vaikeuksiin. Kun näitä eriasioita vertailee niin lähestyvä katsastus ja jarrujen mittaukset ovat kyllä kaikilla yrittäjillä se pienin huolen aihe,koska ne hoituvat pääsääntöisesti aina ja kohtuullisilla kustannuksilla.
lakisääteiset maksut ja lainojen lyhennykset ja kuljetustehtävien jatkuva kilpailutus on niitä isoja haasteita kuljetusyrittäjän elämässä. Edellinen kirjoittaja kirjoitti tarkoituksellisesti provosoivasti vaikka varmasti tiesi,että kuljetusalalla pärjäämiseen vaikuttaa muut syyt kuin ainoastaan auton jarrujen kunto.Ilman alvien ja lainojen maksua pystyt pyörittämään firmaa varmasti pidempään, kuin jarruttomilla autoilla toimiessasi. Rästissä olevat laskut ja velat eivät varmasti tapa ketään, mutta jarruttomalla rekalla kurvaillessa riskien ja ihmishenkien menettämisen määrää voi vain kauhistella. Ilmeisesti ihmishenget eivät sinun elämänasenteissasi näyttele kovin suurta osaa, jos autojen tekninen kunto jarrujen osalta on sivuseikka. No, onneksi katsastuksessa saadaan plokattua tieliikennekelvottomat ajoneuvot pois vaarantamasta muita. Harmi vaan, että katsastus on kerran vuodessa. Vuodessa ehtii katsastettukin ajoneuvoyhdistelmä mennä ajokelvottomaan kuntoon, kuten viimetalvena tehdyissä raskaankaluston ratsioissa tuli ilmi. Ja koska kuljetusala ei nyt satu olemaan mitään lainkuuliaisinta ja turvallisuushakuisinta ammattikuntaa, näillä vaarallisilla, tieliikennekelvottomilla, lähes jarruttomilla romuilla ajetaan ihan ilman omantunnon tuskia. Ei ihme, että raskaan ajoneuvon nostot ojista ja milloin mistäkin katkaisevat teitä ympäri maata päivittäin. Siinä menee mukana ikävä kyllä välillä syyttömiä sivullisiakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman alvien ja lainojen maksua pystyt pyörittämään firmaa varmasti pidempään, kuin jarruttomilla autoilla toimiessasi. Rästissä olevat laskut ja velat eivät varmasti tapa ketään, mutta jarruttomalla rekalla kurvaillessa riskien ja ihmishenkien menettämisen määrää voi vain kauhistella. Ilmeisesti ihmishenget eivät sinun elämänasenteissasi näyttele kovin suurta osaa, jos autojen tekninen kunto jarrujen osalta on sivuseikka. No, onneksi katsastuksessa saadaan plokattua tieliikennekelvottomat ajoneuvot pois vaarantamasta muita. Harmi vaan, että katsastus on kerran vuodessa. Vuodessa ehtii katsastettukin ajoneuvoyhdistelmä mennä ajokelvottomaan kuntoon, kuten viimetalvena tehdyissä raskaankaluston ratsioissa tuli ilmi. Ja koska kuljetusala ei nyt satu olemaan mitään lainkuuliaisinta ja turvallisuushakuisinta ammattikuntaa, näillä vaarallisilla, tieliikennekelvottomilla, lähes jarruttomilla romuilla ajetaan ihan ilman omantunnon tuskia. Ei ihme, että raskaan ajoneuvon nostot ojista ja milloin mistäkin katkaisevat teitä ympäri maata päivittäin. Siinä menee mukana ikävä kyllä välillä syyttömiä sivullisiakin.
Onneksi isojoukko kuljetusyrittäjistä on jo siirtynyt leasing- ajoneuvoihin ja toivottavasti
siitä tulee tulevaisuudessa vielä suositumpaa. Kun leasing-sopimukseen kuuluu auton
huolenpito-sopimus niin kaikki huollot tulee tehtyä ajallaan,koska auton omistaja (pääsääntöisesti auton maahantuoja) pitää huolen ,että auto on kunnossa. Tämä tapahtuu
jatkuvalla etäyhteydellä auton ja huollon välillä. Kun huollon ajankohta lähestyy tai etä-seuranta havaitsee jotain poikkeavaa niin korjaamo ottaa välittömästi yhteyttä auton haltijaan ja auto on vietävä huoltoon. Leasing-sopimus kattaa huollot ja korjaukset joten
mitään yllätyksiä yrittäjälle ei tule. Renkaat ja apulaitteet kuten lämmönsäätölaite ja takalaitanostin voidaan ottaa sopimukseen tai sitten kuljetusyrittäjä maksaa itse näistä
aiheutuvat kulut. Autonhaltija eli kuljetusyrittäjä saa halutessaan viikkoraportin auton
käytöstä jossa ilmenee miten autolla on ajettu,keskikulutus, voimakkaat jarrutukset ja monta muuta mielenkiintoista asiaa. Näitä tietoja hyödyntämällä ja kannustamalla
kuljettajia taloudelliseen ja ennakoivaan ajotapaan on iso merkitys koko yrityksen taloudelliseen pärjäämiseen tällaisina huonoina aikoina.
Uusi kuorma-auto on huono sijoitus. Jo muutamassa vuodessa auton arvo romahtaa puoleen vaikka kilometrejä olisi takana kohtuullisen vähän . Siksi uutta autoa harkitessa
kannattaa ainakin vertailla oma auto/leasing mikä on juuri minun käyttötarkoitukseen paras ratkaisu. Pohjimmiltaan tärkeintä lienee kaikille ,että sinne omaan lompakkoon jäisi raskaasta työstä edes kohtuullinen summa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman alvien ja lainojen maksua pystyt pyörittämään firmaa varmasti pidempään, kuin jarruttomilla autoilla toimiessasi. Rästissä olevat laskut ja velat eivät varmasti tapa ketään, mutta jarruttomalla rekalla kurvaillessa riskien ja ihmishenkien menettämisen määrää voi vain kauhistella. Ilmeisesti ihmishenget eivät sinun elämänasenteissasi näyttele kovin suurta osaa, jos autojen tekninen kunto jarrujen osalta on sivuseikka. No, onneksi katsastuksessa saadaan plokattua tieliikennekelvottomat ajoneuvot pois vaarantamasta muita. Harmi vaan, että katsastus on kerran vuodessa. Vuodessa ehtii katsastettukin ajoneuvoyhdistelmä mennä ajokelvottomaan kuntoon, kuten viimetalvena tehdyissä raskaankaluston ratsioissa tuli ilmi. Ja koska kuljetusala ei nyt satu olemaan mitään lainkuuliaisinta ja turvallisuushakuisinta ammattikuntaa, näillä vaarallisilla, tieliikennekelvottomilla, lähes jarruttomilla romuilla ajetaan ihan ilman omantunnon tuskia. Ei ihme, että raskaan ajoneuvon nostot ojista ja milloin mistäkin katkaisevat teitä ympäri maata päivittäin. Siinä menee mukana ikävä kyllä välillä syyttömiä sivullisiakin.
Hieman ihmettelen nimim. Ilman alvien ja lainojen maksua...... lähestymistapaa koskien tätä viestiketjua. Eihän alkuperäinen vuoden 2005 kirjoittaja puhunut jarruttomuudesta ja välinpitämättömyydestä. Hän kysyi ihan selkeästi mitä vaaditaan kun on menossa katsastukseen kuorma-autolla ensimmäistä kertaa. Hän oli siis mallikansalainen ja halusi saada selvyyden asiaan joka oli hänelle vieras. Sinänsä kirjoittaja oli siinä asiassa ihan oikeassa ,että ajoneuvoyhdistelmä voi mennä huonoon kuntoon jos katsastusväli on 1 vuosi. Olisiko tähän asiaan hyvä ratkaisu vaikka sellainen,että yli 5 vuotta vanhat kuorma-autot joissa on vetokita eli valmius perävaunun vetämiseen olisi katsastus 6 kk välein.
Se,että autoja nostellaan ojista joka päivä on tietysti huono asia. Miksi 1950-80 luvuilla autot pysyivät tiellä vaikka todennäköisesti olivat heikompi kuntoisia kuin nykyään.
Nykyaikainen auto on mukava ja tien huonokuntoisuus ei välity ohjaamoon. Tämä luo väärän mielikuvan kuljettajalle. Tähän kun lisää jatkuvasti kasvavat hevosvoimat ja uudet autojen pituudet ja painot ja vaakakupissa on aina vain huonokuntoisempi tieverkosto niin soppa on valmis.Kaikenlainen ajonaikana älypuhelimien ja tablettien räplääminen vie myös huomion pois liikenteen seuraamisesta.Yksikin sekunti rekan ratissa on pitkä aika jos kaikki huomio on keskittynyt älypuhelimen viestiin. Myös median kiinnostus tiedottaa kaikista onnettomuuksista radiossa , iltapäivälehdissä ja sosiaalisessa mediassa luo kuvaa ,että paljon tapahtuu. Ennen onnettomuuksista ei juurikaan tiedoitettu, nyt kaikki h-autojen peräänajotkin kuulutetaan radiossa liikennetiedotteena välittömästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieman ihmettelen nimim. Ilman alvien ja lainojen maksua...... lähestymistapaa koskien tätä viestiketjua. Eihän alkuperäinen vuoden 2005 kirjoittaja puhunut jarruttomuudesta ja välinpitämättömyydestä. Hän kysyi ihan selkeästi mitä vaaditaan kun on menossa katsastukseen kuorma-autolla ensimmäistä kertaa. Hän oli siis mallikansalainen ja halusi saada selvyyden asiaan joka oli hänelle vieras. Sinänsä kirjoittaja oli siinä asiassa ihan oikeassa ,että ajoneuvoyhdistelmä voi mennä huonoon kuntoon jos katsastusväli on 1 vuosi. Olisiko tähän asiaan hyvä ratkaisu vaikka sellainen,että yli 5 vuotta vanhat kuorma-autot joissa on vetokita eli valmius perävaunun vetämiseen olisi katsastus 6 kk välein.
Se,että autoja nostellaan ojista joka päivä on tietysti huono asia. Miksi 1950-80 luvuilla autot pysyivät tiellä vaikka todennäköisesti olivat heikompi kuntoisia kuin nykyään.
Nykyaikainen auto on mukava ja tien huonokuntoisuus ei välity ohjaamoon. Tämä luo väärän mielikuvan kuljettajalle. Tähän kun lisää jatkuvasti kasvavat hevosvoimat ja uudet autojen pituudet ja painot ja vaakakupissa on aina vain huonokuntoisempi tieverkosto niin soppa on valmis.Kaikenlainen ajonaikana älypuhelimien ja tablettien räplääminen vie myös huomion pois liikenteen seuraamisesta.Yksikin sekunti rekan ratissa on pitkä aika jos kaikki huomio on keskittynyt älypuhelimen viestiin. Myös median kiinnostus tiedottaa kaikista onnettomuuksista radiossa , iltapäivälehdissä ja sosiaalisessa mediassa luo kuvaa ,että paljon tapahtuu. Ennen onnettomuuksista ei juurikaan tiedoitettu, nyt kaikki h-autojen peräänajotkin kuulutetaan radiossa liikennetiedotteena välittömästi.Olen todella samaa mieltäsi kanssasi hyvä ammattitoveri. Tämä edeltävä kirjoittaja joka nimesi syyksi lukuisiin tieltä suistumisiin autojen huonokuntoiset jarrut niin ei perustu mihinkään tutkittuun tilastotietoon. Jokainen tieltä suistuminen on tietysti vakava asia jota ei tieliikenteessä pitäisi tapahtua, mutta mistä ne johtuvat onkin hankalampi asia selvittää.
Onneksi lähes kaikissa tapauksia ei ole ollut toista osapuolta eli henkilöautoa vaikka edellinen kirjoittaja sellaista väitti ja tästä pahoitti mielensä. Suomen tieliikenteessä ollaan itseasiassa varsin hyvällä tasolla tilanteessa jossa ammattiliikenne on aiheuttanut esim. henkilöautoilijalle vammautumisen tai kyseinen henkilö on kuollut on todella harvinaista.Päinvastoin on aivan liian monta tapausta jossa itsemurhaa hautova ihminen on ajanut kuorma-auton keulaan ja samalla pilanut ammattikuljettajan uran ja henkisen elämän. Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä,että nykyiset todella mukavat autot luovat liian mukavan tunteen hankalissa olosuhteissa ja siksi ei osata suhtautua asioihin riittävällä vakavuudella. Kun lisätään nykyaikainen digi aika niin se vie huomion tärkeimmästä eli työnteosta.
- Anonyymi
Onko k-autoissa mehujarrut?
- Anonyymi
Pienissä kuorma-autoissa voi olla mehujarrut. Eli nestejarrut kuten henkilöautoissa.
Legendaarinen MB-913 oli hyvä esimerkki autosta jossa oli ilmatehostetut nestejarrut. Se oli silloin vanhaan hyvään aikaan vielä 1980 luvulla jolloin kyseinen MB 608 , 709 , 913 ja 1013 olivat Suomen yleisimmät pienen kokoluokan kuorma-autot. Nykyisin uskoisin,että pienet
Fusot, Toyota Dyna kuorma-autot ovat niitä ainoita joissa on "mehujarrut" eli ei ole enää
muodissa...... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienissä kuorma-autoissa voi olla mehujarrut. Eli nestejarrut kuten henkilöautoissa.
Legendaarinen MB-913 oli hyvä esimerkki autosta jossa oli ilmatehostetut nestejarrut. Se oli silloin vanhaan hyvään aikaan vielä 1980 luvulla jolloin kyseinen MB 608 , 709 , 913 ja 1013 olivat Suomen yleisimmät pienen kokoluokan kuorma-autot. Nykyisin uskoisin,että pienet
Fusot, Toyota Dyna kuorma-autot ovat niitä ainoita joissa on "mehujarrut" eli ei ole enää
muodissa......Millä perusteella 80-luku oli " vanhaa hyvää aikaa "?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella 80-luku oli " vanhaa hyvää aikaa "?
Minä olin 80 luvulla nuori ja nätti, enään en ole kun nätti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olin 80 luvulla nuori ja nätti, enään en ole kun nätti.
Vanhassa Volvossa oli tolppajarrut, kuinka toimi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella 80-luku oli " vanhaa hyvää aikaa "?
80-luku oli hyvää aikaa todellakin. Ei ollut internettiä kaikki elivät unelmakuplassa. Musiikissa oli uusiaalto, Eppu Normaali,Pelle Miljoona,Hassisen kone ja Klamydia.
Ensimmäiset CD-laitteet tulivat markkinoille ja se mullisti koko äänentoiston C-kasettien jälkeen. Radiossa oli vain YLE 1 ja 2 ja ruotsinkielinen kanava. Vuonna 85 vappuna aloitti ensimmäinen kaupallinen radio RadioCity Helsingissä. Itse olin tuolloin Kaartin autokomppaniassa vanhempana automiehenä ja kyseinen radioasema tuli vapunpäivänä haastattelemaan meitä sotilaskotiin. Se oli todellakin sellaista huoletonta nuoruusaikaa ja maailman epäkohdat ja vääryydet pysyivät poissa Suomesta. Ei ollut pakolaisongelmaa ei mitään muutakaan ongelmaa. Mukava nuoruus huolentonta meininkiä.
Kyllä näillä perusteilla voi sanoa ,että tuolloin elettiin Suomessa todella hyvää vanhaa aikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella 80-luku oli " vanhaa hyvää aikaa "?
1990 -luvun alussa tuli suuri lama.Suomi oli tosi pulassa.Esko Aho joutui luotsaamaan
meitä pois kurjuudesta.Sitä ennen 1980-luku oli mahtavan kasvun aikaa. Kaikessa meni todella lujaa. Kuljetusliikkeet jotka 1990-luvulla meni konkurssiin teki mahtavaa tulosta 1980-luvulla.Rakennusliikkeet rakensivat ennätysmäärän uusia asuntoja 1980-luvulla ja tekivät sitten 1990-luvun alussa konkurssin. Suomi eli valtavassa menestyksen huumassa 1980-luvulla ja kun lakipiste 1989 saavutettiin niin kaikki alkoi mennä pieleen. Talous sakkasi. Asunnot eivät menneet kaupaksi. Neuvostoliiton kauppa loppui. Neuvostoliitto teki "konkurssin"ja samoin muut Baltian maat ottivat itsenäisyyden kansannousuillaan Puolan johdolla. Kyllä voidaan sanoa ,että 1980-luku Suomessa oli sellaista kulta-aikaa ja jatkuvaa valtavaa menestymisen huumaa jota sitten seurasi todella karu 1990-luvun lama. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1990 -luvun alussa tuli suuri lama.Suomi oli tosi pulassa.Esko Aho joutui luotsaamaan
meitä pois kurjuudesta.Sitä ennen 1980-luku oli mahtavan kasvun aikaa. Kaikessa meni todella lujaa. Kuljetusliikkeet jotka 1990-luvulla meni konkurssiin teki mahtavaa tulosta 1980-luvulla.Rakennusliikkeet rakensivat ennätysmäärän uusia asuntoja 1980-luvulla ja tekivät sitten 1990-luvun alussa konkurssin. Suomi eli valtavassa menestyksen huumassa 1980-luvulla ja kun lakipiste 1989 saavutettiin niin kaikki alkoi mennä pieleen. Talous sakkasi. Asunnot eivät menneet kaupaksi. Neuvostoliiton kauppa loppui. Neuvostoliitto teki "konkurssin"ja samoin muut Baltian maat ottivat itsenäisyyden kansannousuillaan Puolan johdolla. Kyllä voidaan sanoa ,että 1980-luku Suomessa oli sellaista kulta-aikaa ja jatkuvaa valtavaa menestymisen huumaa jota sitten seurasi todella karu 1990-luvun lama.Niin, tässä nyt on keskusteltu kuljetuskalustosta, erityisesti kuorma-autojen jarruista. Se mitä 80-luku oli yhteiskunnallisesti, kannattaa mennä keskustelemaan jollekin muulle palstalle.
Raskaskalusto oli teknisesti vielä 80-luvulla ihan perseestä. Sitä aikaa ei ainakaan sen takia kannata haikailla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tässä nyt on keskusteltu kuljetuskalustosta, erityisesti kuorma-autojen jarruista. Se mitä 80-luku oli yhteiskunnallisesti, kannattaa mennä keskustelemaan jollekin muulle palstalle.
Raskaskalusto oli teknisesti vielä 80-luvulla ihan perseestä. Sitä aikaa ei ainakaan sen takia kannata haikailla.Jos joku kysyy keskustelupalstalla mikä oli hyvää 1980-luvulla niin silloin pitää vastata kysymykseen. Ei kuljetusala ole mikään erillinen asia vaan osa tuota aikakautta.Silloin kysyjälle pitää vastata mikä oli ajanhenki. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Raskaskalusto oli täyttä terästä 1980-luvulla. Laatupelejä joissa ei ollut mitään tietokone paskaa jotka jatkuvasti aiheuttaa kustannuksia kuljetusyrittäjälle. Nykyisin tätä paskaa.............
Ei ole vikaa ,mutta anturi on viallinen . kiitos ja lasku kouraan ...hyvä meininki. Silloin autot olivat todellisia työkoneita jotka pelittivät ,koska tekniikka oli yksinkertaista ja idioottivarmaa. melua piisasi hytissä,perse hyppi penkissä,mutta myös tiliä tehtiin ja kunnolla. Niillä ne kuskien omakotitalot on rakennettu ja jokainen voi olla tyytyväinen
omaan uraansa. Jos nykykuski tekee hyvän tilin ja vielä rakentaa omakotitalon pääkaupunkiseudulle niin hyvä on.... hieman epäilen ettei se enää onnistuu kun ajat ovat todella surkeat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tässä nyt on keskusteltu kuljetuskalustosta, erityisesti kuorma-autojen jarruista. Se mitä 80-luku oli yhteiskunnallisesti, kannattaa mennä keskustelemaan jollekin muulle palstalle.
Raskaskalusto oli teknisesti vielä 80-luvulla ihan perseestä. Sitä aikaa ei ainakaan sen takia kannata haikailla.Jos joku kysyy millä perusteilla 1980-luku oli " hyvää vanhaa aikaa"?
Jos tällainen kysymys on esitetty tällä keskustelufoorumilla niin miksi siihen ei saisi
vastata?? tuntuu ihmeelliseltä ,että ollaan keskusteluareenalla ja kysymykseen ei saisi vastata.Mielestäni juuri tällaisista keskusteluista syntyy haastava ja mielenkiintoinen keskustelun aloitus jota tälläkin sivustolla syntyy aivan liian harvoin. Tällainen älyllinen
keskustelu avaa uusia ajatuksia mitä kuljetusala on vuonna 2020. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos joku kysyy millä perusteilla 1980-luku oli " hyvää vanhaa aikaa"?
Jos tällainen kysymys on esitetty tällä keskustelufoorumilla niin miksi siihen ei saisi
vastata?? tuntuu ihmeelliseltä ,että ollaan keskusteluareenalla ja kysymykseen ei saisi vastata.Mielestäni juuri tällaisista keskusteluista syntyy haastava ja mielenkiintoinen keskustelun aloitus jota tälläkin sivustolla syntyy aivan liian harvoin. Tällainen älyllinen
keskustelu avaa uusia ajatuksia mitä kuljetusala on vuonna 2020.Pitää huomioida,että tässäkin keskustelufoorumissa kirjoittajat ovat syntyneet 1990-luvun lopussa tai 2000 luvun alussa. Siksi he eivät miellä asioita miksikään tärkeäksi. Kaikki 1980 luvulla tapahtunut on fossiilien jorinoita. Täyttä sontaa.Surullista mutta näin on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää huomioida,että tässäkin keskustelufoorumissa kirjoittajat ovat syntyneet 1990-luvun lopussa tai 2000 luvun alussa. Siksi he eivät miellä asioita miksikään tärkeäksi. Kaikki 1980 luvulla tapahtunut on fossiilien jorinoita. Täyttä sontaa.Surullista mutta näin on.
Kerrotko mistä tiedät tämän fooorumin kirjoittajien iän? Kerrotko minkä ikäinen minä olen? Faktaa kehiin nyt. Löytyykö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos joku kysyy millä perusteilla 1980-luku oli " hyvää vanhaa aikaa"?
Jos tällainen kysymys on esitetty tällä keskustelufoorumilla niin miksi siihen ei saisi
vastata?? tuntuu ihmeelliseltä ,että ollaan keskusteluareenalla ja kysymykseen ei saisi vastata.Mielestäni juuri tällaisista keskusteluista syntyy haastava ja mielenkiintoinen keskustelun aloitus jota tälläkin sivustolla syntyy aivan liian harvoin. Tällainen älyllinen
keskustelu avaa uusia ajatuksia mitä kuljetusala on vuonna 2020.Äly ja kuljetusala nyt ei taida ihan käsi kädessä kulkea. Tietty jos älykkyyden osoittavana mittarina pidetään alalla vallitsevaa rikollisuutta, niin tilanne muuttuu. Jatkuvat ylinopeudet, asiakirjojen väärennökset, eli piirturinkiekoilla kikkailut, ajo-ja lepoaikojen rikkomukset, ylikuormat, tieliikennekelvottomat ajoneuvot, huonot tai kokonaan puuttuvat kuormansidonnat ja surullisimpana ilmiönä viime talvena ratsioissa havaitut lisääntyneet rattijuopumukset ja pienessä hönössä ajamiset. Siinä älykkyyden tasoa kuvaavaa mittausta....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää huomioida,että tässäkin keskustelufoorumissa kirjoittajat ovat syntyneet 1990-luvun lopussa tai 2000 luvun alussa. Siksi he eivät miellä asioita miksikään tärkeäksi. Kaikki 1980 luvulla tapahtunut on fossiilien jorinoita. Täyttä sontaa.Surullista mutta näin on.
Ennen kaikki oli aina paremmin, eikö???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen kaikki oli aina paremmin, eikö???
Ennen keppi oli oli kova, nyt on lerppa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äly ja kuljetusala nyt ei taida ihan käsi kädessä kulkea. Tietty jos älykkyyden osoittavana mittarina pidetään alalla vallitsevaa rikollisuutta, niin tilanne muuttuu. Jatkuvat ylinopeudet, asiakirjojen väärennökset, eli piirturinkiekoilla kikkailut, ajo-ja lepoaikojen rikkomukset, ylikuormat, tieliikennekelvottomat ajoneuvot, huonot tai kokonaan puuttuvat kuormansidonnat ja surullisimpana ilmiönä viime talvena ratsioissa havaitut lisääntyneet rattijuopumukset ja pienessä hönössä ajamiset. Siinä älykkyyden tasoa kuvaavaa mittausta....
Äly ja kuljetusala..... nimimerkki . Jos nyt oikein olen kirjoituksiasi tulkinnut niin et taida olla ammattikuljettaja. Jos järjellä ajattelee niin yksikään ammattikuljettaja ei "kaki omaan pesäänsä" Miksi kuljettaja haluaisi toistuvasti mustamaalata omaa ammattiryhmäänsä varsinkin kun suurin osa kuljettajista ovat todella ammattilaisia ja lainkuulijaisia. Suurin osa asiakkaistakin noudattaa tilaajavastuulakia kirjaimellisesti ja vaatii kuljetusyrittäjiltä sen pohjalta ,että kaikkia lakeja ja säädöksiä noudatetaan. Täydelliseen yhteiskuntaan emme pääse koskaan. On myös alkoholisoituneita lääkäreitä,poliiseja ja opettajia joka ammatissa
on myös elämässään huonosti pärjääviä ihmisiä ,siis työssä käyviä ihmisiä jotka tekevät työtä vaikka heillä on henkilökohtainen ongelma. En tiedä mikä veikko olet ,mutta syvä katkeruus tuntuu vaivaavan sinua nimenomaan kuljettajia kohtaan. Olisi avartavaa kuulla ihan anonyymisti miksi haluat tuota tätä omaa näkemystä esille jatkuvasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äly ja kuljetusala..... nimimerkki . Jos nyt oikein olen kirjoituksiasi tulkinnut niin et taida olla ammattikuljettaja. Jos järjellä ajattelee niin yksikään ammattikuljettaja ei "kaki omaan pesäänsä" Miksi kuljettaja haluaisi toistuvasti mustamaalata omaa ammattiryhmäänsä varsinkin kun suurin osa kuljettajista ovat todella ammattilaisia ja lainkuulijaisia. Suurin osa asiakkaistakin noudattaa tilaajavastuulakia kirjaimellisesti ja vaatii kuljetusyrittäjiltä sen pohjalta ,että kaikkia lakeja ja säädöksiä noudatetaan. Täydelliseen yhteiskuntaan emme pääse koskaan. On myös alkoholisoituneita lääkäreitä,poliiseja ja opettajia joka ammatissa
on myös elämässään huonosti pärjääviä ihmisiä ,siis työssä käyviä ihmisiä jotka tekevät työtä vaikka heillä on henkilökohtainen ongelma. En tiedä mikä veikko olet ,mutta syvä katkeruus tuntuu vaivaavan sinua nimenomaan kuljettajia kohtaan. Olisi avartavaa kuulla ihan anonyymisti miksi haluat tuota tätä omaa näkemystä esille jatkuvasti.Suurinosa rekoista on niin heikossa kunnossa ei paljon kiinosta lähteä töihin, LP-pitää saada takaisin niin liikenneturvallisuus paranee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äly ja kuljetusala..... nimimerkki . Jos nyt oikein olen kirjoituksiasi tulkinnut niin et taida olla ammattikuljettaja. Jos järjellä ajattelee niin yksikään ammattikuljettaja ei "kaki omaan pesäänsä" Miksi kuljettaja haluaisi toistuvasti mustamaalata omaa ammattiryhmäänsä varsinkin kun suurin osa kuljettajista ovat todella ammattilaisia ja lainkuulijaisia. Suurin osa asiakkaistakin noudattaa tilaajavastuulakia kirjaimellisesti ja vaatii kuljetusyrittäjiltä sen pohjalta ,että kaikkia lakeja ja säädöksiä noudatetaan. Täydelliseen yhteiskuntaan emme pääse koskaan. On myös alkoholisoituneita lääkäreitä,poliiseja ja opettajia joka ammatissa
on myös elämässään huonosti pärjääviä ihmisiä ,siis työssä käyviä ihmisiä jotka tekevät työtä vaikka heillä on henkilökohtainen ongelma. En tiedä mikä veikko olet ,mutta syvä katkeruus tuntuu vaivaavan sinua nimenomaan kuljettajia kohtaan. Olisi avartavaa kuulla ihan anonyymisti miksi haluat tuota tätä omaa näkemystä esille jatkuvasti."Olisi avartavaa kuulla ihan anonyymisti miksi haluat tuota tätä omaa näkemystä esille jatkuvasti."
Olisi avartavaa kuulla ihan anonyymisti miksi suljet silmäsi raskaankaluston piirissä vallitsevalta tietoiselta lainrikkomisilta. Tälläkin palstalla lukemattomia keskusteluja uutisista raskaankaluston tehovalvonnoissa esiin tulleista rikkeistä. Alkaen ihan jatkuvasta ylinopeuden ajmiaesta, aina pelottaviin teknisiin kikkailuihin, joilla illkennekelvottomia autoja saadaan pidettyä liikkeellä. Ajo-ja lepoaikarikkomuksista puhumattakaan. Ja näistä rikkeistä ja vaarallisista ajoneuvoista jää kiinni vain pieni murto-osa, koska valvontaa on niin vähän. Voi vain kauhistella miten paljon tämän hetkinen virusepidemia lisää jo ennestään kannattavuuden rajoilla toimivien kuljetusyritysten vaarallisia toimia pitää kalusto liikkeellä. Ajot vähissä, samoin rahat, ja kalustoa pitäisi remontoida. Huhhuh.
Taidat olla sitä porukkaa jotka ajattelee, että jos ongelmaa ei näe, sitä ei silloin edes ole.
En ole katkera, kaikkein vähiten kuljettajille, tuli vain 28 vuotta läheltä seurattua ihan pakosta, sitä kulttuuria joka vallitsi raskaankaluston korjausten ympärillä. Isotkin firmat korjasivat vain ihan pakolliset viat, jotta kalusto saataisiin äkkiä liikkeelle. Jarruista ilmat pihisi joka puolelta, mutta korjattiin vain ne letkut tai jarrukellot, joiden vuoto oli sitä luokkaa, ettei auto liikkunut yhtään jarrujen maatessa päällä. Jousipakoista lehtiä poikki, mutta korjaamon ehdottaessa niiden vaihtoa, yrittäjä vain kertoi, että vaihdetaan heti kun keritään. Telinnostajat oli rikki, mutta eihän se ajamista estä. Perälautanostimen kiinnitykset olivat ruostumassa, mutta korjataan ne vasta sitten kun koko perälauta romahtaa. Hydraulivuodot vasta vaikeita olikin saada korjattua. Letkuissa viiltoja, muta eihän pienet vuodot hiabin tai lavan käyttöä estä. Antaa mennä vaan. Urakoissa pysyminen oli tärkeämpää ja sitä rataa.
Yllä pieni kuvaus mitä raskaassa kalustossa vaikuttava mentaliteetti aiheuttaa kaluston kuntoon. 28 vuoteen mahtui monta tilannetta, joissa teki jopa mieli soittaa poliiseille, että taad lähti pajalta yksi todellinen pommi tienpäälle, ja vain siitä syystä, ettei yrittäjä halunnut korjauttaa ajokkiaan. Joko rahan puutteen vuoksi, tai sitten vaan pelkkää välinpitämättömyyttään.
Pidä vain silmäsi ja korvasi suljettuina. Silloin ei tarvitse olla huolissaan epäkohdista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Olisi avartavaa kuulla ihan anonyymisti miksi haluat tuota tätä omaa näkemystä esille jatkuvasti."
Olisi avartavaa kuulla ihan anonyymisti miksi suljet silmäsi raskaankaluston piirissä vallitsevalta tietoiselta lainrikkomisilta. Tälläkin palstalla lukemattomia keskusteluja uutisista raskaankaluston tehovalvonnoissa esiin tulleista rikkeistä. Alkaen ihan jatkuvasta ylinopeuden ajmiaesta, aina pelottaviin teknisiin kikkailuihin, joilla illkennekelvottomia autoja saadaan pidettyä liikkeellä. Ajo-ja lepoaikarikkomuksista puhumattakaan. Ja näistä rikkeistä ja vaarallisista ajoneuvoista jää kiinni vain pieni murto-osa, koska valvontaa on niin vähän. Voi vain kauhistella miten paljon tämän hetkinen virusepidemia lisää jo ennestään kannattavuuden rajoilla toimivien kuljetusyritysten vaarallisia toimia pitää kalusto liikkeellä. Ajot vähissä, samoin rahat, ja kalustoa pitäisi remontoida. Huhhuh.
Taidat olla sitä porukkaa jotka ajattelee, että jos ongelmaa ei näe, sitä ei silloin edes ole.
En ole katkera, kaikkein vähiten kuljettajille, tuli vain 28 vuotta läheltä seurattua ihan pakosta, sitä kulttuuria joka vallitsi raskaankaluston korjausten ympärillä. Isotkin firmat korjasivat vain ihan pakolliset viat, jotta kalusto saataisiin äkkiä liikkeelle. Jarruista ilmat pihisi joka puolelta, mutta korjattiin vain ne letkut tai jarrukellot, joiden vuoto oli sitä luokkaa, ettei auto liikkunut yhtään jarrujen maatessa päällä. Jousipakoista lehtiä poikki, mutta korjaamon ehdottaessa niiden vaihtoa, yrittäjä vain kertoi, että vaihdetaan heti kun keritään. Telinnostajat oli rikki, mutta eihän se ajamista estä. Perälautanostimen kiinnitykset olivat ruostumassa, mutta korjataan ne vasta sitten kun koko perälauta romahtaa. Hydraulivuodot vasta vaikeita olikin saada korjattua. Letkuissa viiltoja, muta eihän pienet vuodot hiabin tai lavan käyttöä estä. Antaa mennä vaan. Urakoissa pysyminen oli tärkeämpää ja sitä rataa.
Yllä pieni kuvaus mitä raskaassa kalustossa vaikuttava mentaliteetti aiheuttaa kaluston kuntoon. 28 vuoteen mahtui monta tilannetta, joissa teki jopa mieli soittaa poliiseille, että taad lähti pajalta yksi todellinen pommi tienpäälle, ja vain siitä syystä, ettei yrittäjä halunnut korjauttaa ajokkiaan. Joko rahan puutteen vuoksi, tai sitten vaan pelkkää välinpitämättömyyttään.
Pidä vain silmäsi ja korvasi suljettuina. Silloin ei tarvitse olla huolissaan epäkohdista.Kyllä kyllä ymmärrän mielipiteesi. Kirjoituksesi pohjalta selvisi,että et aja vaan teet korjaamolla töitä. Et tee töitä auton maahantuojan korjaamolla vaan jollain kuoprma- autojen yleiskorjaamolla . Ymmärrän tuskasi kun näet viallisia asioita ja niihin ei saa korjauslupaa vaikka näet työssäsi,että kyseessä on vakava vika joka pitäisi korjata heti.
Kuitenkin ihmettelen jos tosiaan asianlaita on niin ,että jos hydrauliletkuissa on on viiltoja tai ne on jo ulkoisen havainnon perusteella ihan viimeisimmillään ja viallisia ja silti korjaamo ei saa vaihtolupaa asiakkaalta. Tällöin kuljetusyrittäjän taloustilanne täytyy on
todella surkea.
Kyllä se tuolla tienpäällä vaihtaminen tulee 4 kertaa kallimmaksi kun huomioi letkujen hinnan. Silti kun kirjoitat tänne niin sinun pitää huomioida ,että tämä huonolla kalustolla ajava ryhmä on pieni osa kuljetusalaa. Pieni osa ,mutta saa todella valtavan huomion kun puhutaan kuljetusalasta,koska he ovat sitä porukkaa jonka poliisit ratsioissa viittovat tarkastukseen levähdysalueelle. Itselläni on lähes 40 vuoden kokemus kuljetusalasta ja olen nähnyt kaikenlaista tuolla tienpäällä. Viime syksynä ammattipätevyyskouluttaja kertoi näistä tienpäällä tapahtuvista poliisin iskuista. Hän sanoi ,että poliisilla on selkeä visio siitä mitä ajoneuvoja pitää pysäyttää ja tarkastaa. Ei uusia alle 6 vuotta vanhoja autoja kannata tarkastaa. Isot asiakkaat vaativat kuljetussopimuksissa aina uusia alle 6 vuotta vanhoja Eur5- 6 normit täyttäviä autoja sopimusliikenteeseen. Samoin isoilla runkolinjoilla on aina uudehkoja uusilla mitoilla ja painoilla varustettuja autoja.Turha niitä on pysäytellä varsinkin kun myös työajat ovat asiakkaiden toimesta myös syynissä. Siksi tilastot vääristyvät kun vain pysäytettyjen ajoneuvojen viat ja työaikarikkomukset tuodaan tilastoissa esiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kyllä ymmärrän mielipiteesi. Kirjoituksesi pohjalta selvisi,että et aja vaan teet korjaamolla töitä. Et tee töitä auton maahantuojan korjaamolla vaan jollain kuoprma- autojen yleiskorjaamolla . Ymmärrän tuskasi kun näet viallisia asioita ja niihin ei saa korjauslupaa vaikka näet työssäsi,että kyseessä on vakava vika joka pitäisi korjata heti.
Kuitenkin ihmettelen jos tosiaan asianlaita on niin ,että jos hydrauliletkuissa on on viiltoja tai ne on jo ulkoisen havainnon perusteella ihan viimeisimmillään ja viallisia ja silti korjaamo ei saa vaihtolupaa asiakkaalta. Tällöin kuljetusyrittäjän taloustilanne täytyy on
todella surkea.
Kyllä se tuolla tienpäällä vaihtaminen tulee 4 kertaa kallimmaksi kun huomioi letkujen hinnan. Silti kun kirjoitat tänne niin sinun pitää huomioida ,että tämä huonolla kalustolla ajava ryhmä on pieni osa kuljetusalaa. Pieni osa ,mutta saa todella valtavan huomion kun puhutaan kuljetusalasta,koska he ovat sitä porukkaa jonka poliisit ratsioissa viittovat tarkastukseen levähdysalueelle. Itselläni on lähes 40 vuoden kokemus kuljetusalasta ja olen nähnyt kaikenlaista tuolla tienpäällä. Viime syksynä ammattipätevyyskouluttaja kertoi näistä tienpäällä tapahtuvista poliisin iskuista. Hän sanoi ,että poliisilla on selkeä visio siitä mitä ajoneuvoja pitää pysäyttää ja tarkastaa. Ei uusia alle 6 vuotta vanhoja autoja kannata tarkastaa. Isot asiakkaat vaativat kuljetussopimuksissa aina uusia alle 6 vuotta vanhoja Eur5- 6 normit täyttäviä autoja sopimusliikenteeseen. Samoin isoilla runkolinjoilla on aina uudehkoja uusilla mitoilla ja painoilla varustettuja autoja.Turha niitä on pysäytellä varsinkin kun myös työajat ovat asiakkaiden toimesta myös syynissä. Siksi tilastot vääristyvät kun vain pysäytettyjen ajoneuvojen viat ja työaikarikkomukset tuodaan tilastoissa esiin.Asiallinen ja hyvä mielipide. Tässä kokoajan puhutaan mitä autoilija haluaa korjauttaa korjaamolla ja viat jotka ovat "ovella" jätetään korjaamatta, koska se maksaa. Unohdetaan kokonaan se tosi asia,että kuljettaja on auton "kippari" eli päällikkö ja vastaa ,että auto on lakisääteisessä kunnossa viimekädessä. Onnettomuustilanteessa joka johtuu jostain
puutteesta auton kunnossa yrittäjä pystyy halutessaan aina kiistämään asian ja vetoamaan siihen ettei kuljettaja ole kertonut mitään eikä ole informoinut yrittäjää ongelmasta ."Tämä asia tuli täytenä yllätyksenä" kuljetusyrittäjälle ,miksi kuski ei ole puhunuta asiasta???
Jos kuljettaja on ammattilainen ja henkeen ja vereen automies niin hän seuraa ja tarkastaa
säännöllisesti kaikki tärkeät asiat. Kun hän rasvaprässillä voitelee perälautanostimen nivelet 3-4 viikon välein hän samalla tarkastaa letkujen kunnon.Ei kaikkia asioita voi ulkoistaa jollekin muulle henkilölle. Sen verran pitää olla miehessä munaa ,että kun huomaa korjattavan asian niin myös tekee työnantajalle selväksi,että asia on korjattava tai muuten en aja kyseistä ajoneuvoa. Minun on vaikea ymmärtää tällaisia kirjoituksia
jossa kuski ei ole ollenkaan kiinnostunut omasta työvälineestä. Loppupeleissä kuljettaja on se ihminen joka vastaa aina siitä ,että työväline eli auto on kunnossa. Laki kun sanoo yksiselitteisesti,että kuljettaja vastaa siitä,että ajoneuvo on lakisääteisessä kunnossa. Jos ajoneuvo ei ole niin sillä ei saa lähteä työtehtävään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kyllä ymmärrän mielipiteesi. Kirjoituksesi pohjalta selvisi,että et aja vaan teet korjaamolla töitä. Et tee töitä auton maahantuojan korjaamolla vaan jollain kuoprma- autojen yleiskorjaamolla . Ymmärrän tuskasi kun näet viallisia asioita ja niihin ei saa korjauslupaa vaikka näet työssäsi,että kyseessä on vakava vika joka pitäisi korjata heti.
Kuitenkin ihmettelen jos tosiaan asianlaita on niin ,että jos hydrauliletkuissa on on viiltoja tai ne on jo ulkoisen havainnon perusteella ihan viimeisimmillään ja viallisia ja silti korjaamo ei saa vaihtolupaa asiakkaalta. Tällöin kuljetusyrittäjän taloustilanne täytyy on
todella surkea.
Kyllä se tuolla tienpäällä vaihtaminen tulee 4 kertaa kallimmaksi kun huomioi letkujen hinnan. Silti kun kirjoitat tänne niin sinun pitää huomioida ,että tämä huonolla kalustolla ajava ryhmä on pieni osa kuljetusalaa. Pieni osa ,mutta saa todella valtavan huomion kun puhutaan kuljetusalasta,koska he ovat sitä porukkaa jonka poliisit ratsioissa viittovat tarkastukseen levähdysalueelle. Itselläni on lähes 40 vuoden kokemus kuljetusalasta ja olen nähnyt kaikenlaista tuolla tienpäällä. Viime syksynä ammattipätevyyskouluttaja kertoi näistä tienpäällä tapahtuvista poliisin iskuista. Hän sanoi ,että poliisilla on selkeä visio siitä mitä ajoneuvoja pitää pysäyttää ja tarkastaa. Ei uusia alle 6 vuotta vanhoja autoja kannata tarkastaa. Isot asiakkaat vaativat kuljetussopimuksissa aina uusia alle 6 vuotta vanhoja Eur5- 6 normit täyttäviä autoja sopimusliikenteeseen. Samoin isoilla runkolinjoilla on aina uudehkoja uusilla mitoilla ja painoilla varustettuja autoja.Turha niitä on pysäytellä varsinkin kun myös työajat ovat asiakkaiden toimesta myös syynissä. Siksi tilastot vääristyvät kun vain pysäytettyjen ajoneuvojen viat ja työaikarikkomukset tuodaan tilastoissa esiin.Asiallinen ja hyvä mielipide. Tässä kokoajan puhutaan mitä autoilija haluaa korjauttaa korjaamolla ja viat jotka ovat "ovella" jätetään korjaamatta, koska se maksaa. Unohdetaan kokonaan se tosi asia,että kuljettaja on auton "kippari" eli päällikkö ja vastaa ,että auto on lakisääteisessä kunnossa viimekädessä. Onnettomuustilanteessa joka johtuu jostain
puutteesta auton kunnossa yrittäjä pystyy halutessaan aina kiistämään asian ja vetoamaan siihen ettei kuljettaja ole kertonut mitään eikä ole informoinut yrittäjää ongelmasta ."Tämä asia tuli täytenä yllätyksenä" kuljetusyrittäjälle ,miksi kuski ei ole puhunuta asiasta???
Jos kuljettaja on ammattilainen ja henkeen ja vereen automies niin hän seuraa ja tarkastaa
säännöllisesti kaikki tärkeät asiat. Kun hän rasvaprässillä voitelee perälautanostimen nivelet 3-4 viikon välein hän samalla tarkastaa letkujen kunnon.Ei kaikkia asioita voi ulkoistaa jollekin muulle henkilölle. Sen verran pitää olla miehessä munaa ,että kun huomaa korjattavan asian niin myös tekee työnantajalle selväksi,että asia on korjattava tai muuten en aja kyseistä ajoneuvoa. Minun on vaikea ymmärtää tällaisia kirjoituksia
jossa kuski ei ole ollenkaan kiinnostunut omasta työvälineestä. Loppupeleissä kuljettaja on se ihminen joka vastaa aina siitä ,että työväline eli auto on kunnossa. Laki kun sanoo yksiselitteisesti,että kuljettaja vastaa siitä,että ajoneuvo on lakisääteisessä kunnossa. Jos ajoneuvo ei ole niin sillä ei saa lähteä työtehtävään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiallinen ja hyvä mielipide. Tässä kokoajan puhutaan mitä autoilija haluaa korjauttaa korjaamolla ja viat jotka ovat "ovella" jätetään korjaamatta, koska se maksaa. Unohdetaan kokonaan se tosi asia,että kuljettaja on auton "kippari" eli päällikkö ja vastaa ,että auto on lakisääteisessä kunnossa viimekädessä. Onnettomuustilanteessa joka johtuu jostain
puutteesta auton kunnossa yrittäjä pystyy halutessaan aina kiistämään asian ja vetoamaan siihen ettei kuljettaja ole kertonut mitään eikä ole informoinut yrittäjää ongelmasta ."Tämä asia tuli täytenä yllätyksenä" kuljetusyrittäjälle ,miksi kuski ei ole puhunuta asiasta???
Jos kuljettaja on ammattilainen ja henkeen ja vereen automies niin hän seuraa ja tarkastaa
säännöllisesti kaikki tärkeät asiat. Kun hän rasvaprässillä voitelee perälautanostimen nivelet 3-4 viikon välein hän samalla tarkastaa letkujen kunnon.Ei kaikkia asioita voi ulkoistaa jollekin muulle henkilölle. Sen verran pitää olla miehessä munaa ,että kun huomaa korjattavan asian niin myös tekee työnantajalle selväksi,että asia on korjattava tai muuten en aja kyseistä ajoneuvoa. Minun on vaikea ymmärtää tällaisia kirjoituksia
jossa kuski ei ole ollenkaan kiinnostunut omasta työvälineestä. Loppupeleissä kuljettaja on se ihminen joka vastaa aina siitä ,että työväline eli auto on kunnossa. Laki kun sanoo yksiselitteisesti,että kuljettaja vastaa siitä,että ajoneuvo on lakisääteisessä kunnossa. Jos ajoneuvo ei ole niin sillä ei saa lähteä työtehtävään.Valitettavasti suurin osa kuljettajista on sitä uusavuntonta porukkaa jolla ei ole mitään ymmärrystä mitä kuljettajan tehtäviin oikeasti kuuluu. Mä vaan ajan asenne. Autosta viis mä vaan ajan. Kyllä sen tuolla liikenteessä sitten näkee mikä on meininki. Ei ole kehumista ammatti asenteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti suurin osa kuljettajista on sitä uusavuntonta porukkaa jolla ei ole mitään ymmärrystä mitä kuljettajan tehtäviin oikeasti kuuluu. Mä vaan ajan asenne. Autosta viis mä vaan ajan. Kyllä sen tuolla liikenteessä sitten näkee mikä on meininki. Ei ole kehumista ammatti asenteessa.
Hah hah ,että naurattaa,mutta samalla niin totta kuin vain olla.
Yrityksissä missä kaikki asiat ovat aina tip-top ja pykäliä noudatetaan pilkunpäälle niin kuskitkin on pilkun-päälle ja se myös palkassa näkyy pilkun-päälle. Työmoraali on korkea ja mikä ettei jos työnantaja arvostaa niin myös työntekijä arvostaa koska yhteistä hyvää tehdään eli hoidetaan hommat kotiin. Sitten on tämä porukka joka haluaa ulkoistaa
itseltään kaikki asiat. Auto pitää olla kunnossa ja siitä viimekädessä vastaa juurikin kuljettaja. Jos kuljettaja lähtee viallisella ajoneuvolla ajamaan niin hän kyllä lakisääteisesti vastaa ihan itse asiasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti suurin osa kuljettajista on sitä uusavuntonta porukkaa jolla ei ole mitään ymmärrystä mitä kuljettajan tehtäviin oikeasti kuuluu. Mä vaan ajan asenne. Autosta viis mä vaan ajan. Kyllä sen tuolla liikenteessä sitten näkee mikä on meininki. Ei ole kehumista ammatti asenteessa.
Juurikin ja sit tää asiakaspalvelutaito :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Olisi avartavaa kuulla ihan anonyymisti miksi haluat tuota tätä omaa näkemystä esille jatkuvasti."
Olisi avartavaa kuulla ihan anonyymisti miksi suljet silmäsi raskaankaluston piirissä vallitsevalta tietoiselta lainrikkomisilta. Tälläkin palstalla lukemattomia keskusteluja uutisista raskaankaluston tehovalvonnoissa esiin tulleista rikkeistä. Alkaen ihan jatkuvasta ylinopeuden ajmiaesta, aina pelottaviin teknisiin kikkailuihin, joilla illkennekelvottomia autoja saadaan pidettyä liikkeellä. Ajo-ja lepoaikarikkomuksista puhumattakaan. Ja näistä rikkeistä ja vaarallisista ajoneuvoista jää kiinni vain pieni murto-osa, koska valvontaa on niin vähän. Voi vain kauhistella miten paljon tämän hetkinen virusepidemia lisää jo ennestään kannattavuuden rajoilla toimivien kuljetusyritysten vaarallisia toimia pitää kalusto liikkeellä. Ajot vähissä, samoin rahat, ja kalustoa pitäisi remontoida. Huhhuh.
Taidat olla sitä porukkaa jotka ajattelee, että jos ongelmaa ei näe, sitä ei silloin edes ole.
En ole katkera, kaikkein vähiten kuljettajille, tuli vain 28 vuotta läheltä seurattua ihan pakosta, sitä kulttuuria joka vallitsi raskaankaluston korjausten ympärillä. Isotkin firmat korjasivat vain ihan pakolliset viat, jotta kalusto saataisiin äkkiä liikkeelle. Jarruista ilmat pihisi joka puolelta, mutta korjattiin vain ne letkut tai jarrukellot, joiden vuoto oli sitä luokkaa, ettei auto liikkunut yhtään jarrujen maatessa päällä. Jousipakoista lehtiä poikki, mutta korjaamon ehdottaessa niiden vaihtoa, yrittäjä vain kertoi, että vaihdetaan heti kun keritään. Telinnostajat oli rikki, mutta eihän se ajamista estä. Perälautanostimen kiinnitykset olivat ruostumassa, mutta korjataan ne vasta sitten kun koko perälauta romahtaa. Hydraulivuodot vasta vaikeita olikin saada korjattua. Letkuissa viiltoja, muta eihän pienet vuodot hiabin tai lavan käyttöä estä. Antaa mennä vaan. Urakoissa pysyminen oli tärkeämpää ja sitä rataa.
Yllä pieni kuvaus mitä raskaassa kalustossa vaikuttava mentaliteetti aiheuttaa kaluston kuntoon. 28 vuoteen mahtui monta tilannetta, joissa teki jopa mieli soittaa poliiseille, että taad lähti pajalta yksi todellinen pommi tienpäälle, ja vain siitä syystä, ettei yrittäjä halunnut korjauttaa ajokkiaan. Joko rahan puutteen vuoksi, tai sitten vaan pelkkää välinpitämättömyyttään.
Pidä vain silmäsi ja korvasi suljettuina. Silloin ei tarvitse olla huolissaan epäkohdista.Vaikka onkin vanha juttu on pakko huomauttaa, ettei mikään olisi estänyt sinua perustamista omaa firmaa jossa asiat hoidetaan viimeisen päälle oikein.
- Anonyymi
jarrut on pelkureita varten
- Anonyymi
Kuljetusala on älykääpiöitä varten!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuljetusala on älykääpiöitä varten!
Eiköhän se ole iskulause: Kuljetusala ei ole ole älykääpiöitä varten!
Se on parhaimmillaan upeaa itsenäistä työtä ilman ,että pomo painaa kokoajan päälle.
Kun hoitaa hommat mallikkaasti niin myös tili tehdystä työstä on ihan mallikas. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se ole iskulause: Kuljetusala ei ole ole älykääpiöitä varten!
Se on parhaimmillaan upeaa itsenäistä työtä ilman ,että pomo painaa kokoajan päälle.
Kun hoitaa hommat mallikkaasti niin myös tili tehdystä työstä on ihan mallikas.Kuljetusala ei älyä vaadi, jokainen tollo osaa istua ratintakana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuljetusala ei älyä vaadi, jokainen tollo osaa istua ratintakana.
Niin kyllä liukuhihnatyö tehtaassa eli tuotantolaitoksessa on työtä joka vaatii älyä ja todella
pitkää pinnaa ja keskittymistä. Se on todella älyä ja järjenkäyttöä parhaimmillaan. Tuotteet
menevät hurjaa vauhtia hihnalla ja sinun pitää olla kokoajan skarppina ja poistaa epä-kurantit tuotteen ennen pakkausvaihetta. Lisäksi tällaisessa tehdastyössä sinulla on yksi 15 minuutin kahvitauko ja 30 minuutin ruokatauko. Kumpikin pitää leimata työajanhallinta laitteella. Lähdin tauolle,palasin tauolta.Myös WC käynnit leimataan laitteeseen,jos WC käyntejä tulee epätavallisen paljon niin edessä voi olla keskustelu esimiehen kanssa siitä mikä on työmotivaatio. Naiset voivat perustella asiat kuukautisvaivoilla ja asian tiimoilta ei sen jälkeen keskustella. Työpäivän pituus on 7 tuntia ja 46 minuuttia jotta työnantaja ei joudu turhaan antamaan pekkaspäiviä eli työajan lyhennysvapaita,mutta kyllä ihminen tämän kaiken ymmärtää ,koska hän tietää tekevänsä arvokasta älyä vaativaa työtä jolla on merkitystä toisin kun tuo tollo kuski joka istuu vain ratin takana ja kaivaa nenäänsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kyllä liukuhihnatyö tehtaassa eli tuotantolaitoksessa on työtä joka vaatii älyä ja todella
pitkää pinnaa ja keskittymistä. Se on todella älyä ja järjenkäyttöä parhaimmillaan. Tuotteet
menevät hurjaa vauhtia hihnalla ja sinun pitää olla kokoajan skarppina ja poistaa epä-kurantit tuotteen ennen pakkausvaihetta. Lisäksi tällaisessa tehdastyössä sinulla on yksi 15 minuutin kahvitauko ja 30 minuutin ruokatauko. Kumpikin pitää leimata työajanhallinta laitteella. Lähdin tauolle,palasin tauolta.Myös WC käynnit leimataan laitteeseen,jos WC käyntejä tulee epätavallisen paljon niin edessä voi olla keskustelu esimiehen kanssa siitä mikä on työmotivaatio. Naiset voivat perustella asiat kuukautisvaivoilla ja asian tiimoilta ei sen jälkeen keskustella. Työpäivän pituus on 7 tuntia ja 46 minuuttia jotta työnantaja ei joudu turhaan antamaan pekkaspäiviä eli työajan lyhennysvapaita,mutta kyllä ihminen tämän kaiken ymmärtää ,koska hän tietää tekevänsä arvokasta älyä vaativaa työtä jolla on merkitystä toisin kun tuo tollo kuski joka istuu vain ratin takana ja kaivaa nenäänsä.Niin tollo kuski istuu ratin takana ja kaivaa nenäänsä ja räkäklimppiähän sieltä sitten lopulta saadaan esiin ja se suurella innolla sitten nautiskellen syödään nam nam........ihan niin kuin lapsena ekalla luokalla. Näin on ja ikävä kyllä tällaisia tolloja on Suomi täynnä.
Siksi hyviin duuneihin ja hyviin ansioihin haetaankin nykyisin logistiikka-alan ammattilaisia eli moniosaajia menestyviin kuljetusyrityksiin. Niin siellä ei ehdi nenää kaivaa ,koska duunia pitää painaa ja tietämystä pitää olla . Sen lisäksi hyvä asiakaspalvelu on kaiken a ja o.
Siksi työnantajat hakevatkin töihin asiakaspalvelijoita eikä kuskeja. Ei riitä se ,että istutaan ratin takana vaan pitää olla osa isoa palapeliä. Valmistaja suunnittelee , valmistaa tuotteen ja myynti myy . Kuljettajan tehtävä on toimittaa tuote asiakkaalle mallikkaasti ja ehjänä.Tärkeintä on menestymiseen se minkälaisen kuvan asiakas saa koko ketjusta. Ja kas kummaa kuljettajan rooli onkin yllättävän tärkeä. Hän voi olla se ainoa ihminen joka käy siellä asiakkaan luona. Eli hän on firman käyntikortti vaikka onkin se "tyhmä" kuljettaja vaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tollo kuski istuu ratin takana ja kaivaa nenäänsä ja räkäklimppiähän sieltä sitten lopulta saadaan esiin ja se suurella innolla sitten nautiskellen syödään nam nam........ihan niin kuin lapsena ekalla luokalla. Näin on ja ikävä kyllä tällaisia tolloja on Suomi täynnä.
Siksi hyviin duuneihin ja hyviin ansioihin haetaankin nykyisin logistiikka-alan ammattilaisia eli moniosaajia menestyviin kuljetusyrityksiin. Niin siellä ei ehdi nenää kaivaa ,koska duunia pitää painaa ja tietämystä pitää olla . Sen lisäksi hyvä asiakaspalvelu on kaiken a ja o.
Siksi työnantajat hakevatkin töihin asiakaspalvelijoita eikä kuskeja. Ei riitä se ,että istutaan ratin takana vaan pitää olla osa isoa palapeliä. Valmistaja suunnittelee , valmistaa tuotteen ja myynti myy . Kuljettajan tehtävä on toimittaa tuote asiakkaalle mallikkaasti ja ehjänä.Tärkeintä on menestymiseen se minkälaisen kuvan asiakas saa koko ketjusta. Ja kas kummaa kuljettajan rooli onkin yllättävän tärkeä. Hän voi olla se ainoa ihminen joka käy siellä asiakkaan luona. Eli hän on firman käyntikortti vaikka onkin se "tyhmä" kuljettaja vaan.Kuljettaja kaivelee lähinnä puhelinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuljettaja kaivelee lähinnä puhelinta.
Viestiketju alkoi kysymyksellä auton katsastuksesta ja tähän on päädytty. Hei ! Kaivetaan yhdessä nenää ihan noin muuten vaan.Sitten tämä viimeinen kaivelee vielä puhelinta vaikka nappi pitäisi olla korvassa kun ajohommissa ollaan. Handsfree kuten parempi kansa sen ilmaisee. Jokaisella tosi pro miehellä on sellainen ja todella laadukas korvan takana kuten aikoinaan oli sellainen kuseen ruskea mummon tai papan korvassa kuulolaite joka ulisi ja vinkui nyt sen nimi on handsfree ja näin pitää olla koska kukaan ei halua olla luuseri.
Ei ole kauppaan tavaraa viemään jos ei ole pelit ja vehkeet kohdillaan. Silloin on tärkeä miäs kun puhelua tulee ja handsfreenä voi kokoajan papattaa. Kukaan oikea ihminen joka vieressä on niin ei koskaan tiedä milloin voi puhua ,koska "onko hänellä" jokin tärkeä puhelu meneillään siellä handsfreessä Ihan sama minä en korviini laittele mitään laitteita.Mitä vähemmän puheluja työpäivän aikana sitä parempi. Teen sovitut hommat ja sitten kotia kohti ilman turhia jorinoita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viestiketju alkoi kysymyksellä auton katsastuksesta ja tähän on päädytty. Hei ! Kaivetaan yhdessä nenää ihan noin muuten vaan.Sitten tämä viimeinen kaivelee vielä puhelinta vaikka nappi pitäisi olla korvassa kun ajohommissa ollaan. Handsfree kuten parempi kansa sen ilmaisee. Jokaisella tosi pro miehellä on sellainen ja todella laadukas korvan takana kuten aikoinaan oli sellainen kuseen ruskea mummon tai papan korvassa kuulolaite joka ulisi ja vinkui nyt sen nimi on handsfree ja näin pitää olla koska kukaan ei halua olla luuseri.
Ei ole kauppaan tavaraa viemään jos ei ole pelit ja vehkeet kohdillaan. Silloin on tärkeä miäs kun puhelua tulee ja handsfreenä voi kokoajan papattaa. Kukaan oikea ihminen joka vieressä on niin ei koskaan tiedä milloin voi puhua ,koska "onko hänellä" jokin tärkeä puhelu meneillään siellä handsfreessä Ihan sama minä en korviini laittele mitään laitteita.Mitä vähemmän puheluja työpäivän aikana sitä parempi. Teen sovitut hommat ja sitten kotia kohti ilman turhia jorinoita.voi vitsi, hyvää huumoria oli tarjolla. kiitos siitä,että joku osaa kirjoittaa hauskasti asioista jotka ovat jokaista meitä lähellä joka päivä, Ei aina tarvitse olla haudan vakava vaikka kuljetusalasta onkin kysymys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voi vitsi, hyvää huumoria oli tarjolla. kiitos siitä,että joku osaa kirjoittaa hauskasti asioista jotka ovat jokaista meitä lähellä joka päivä, Ei aina tarvitse olla haudan vakava vaikka kuljetusalasta onkin kysymys.
Näin on marjat.... kuljetusalalla jokainen voi olla ihan oma persoona,kun ollaan jakelutyössä otetaan tähän työhön sopiva roolihahmo. Tehdään juuri kuten on toivottu kun kyseessä on vaikka vainajaan liittyvä asia ja ruumisrkun toimitus asiat.Niin ainakin minä toivon,että seurakunnat ja hautaustoimistot hoitavat oman osuutensa kuten asiaan kuuluu. Kuorma-auto kuskin osuus on mielestäni ihan olematon. Olenko väärässä???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278