Voisiko joku

valaista minua

Olen aina ihmetellyt, miksi Suomen maatalous ei toimi ilman tukiaisia? Onko koko maatalouden rakenteet niin pahasti vinksallaan, että sitä ei saada toimimaan ilman tukia. Miksi se ei voi toimia, kuten muukin elinkeinon tai ammatin harjoittaminen? Tämä on kysymys johon toivoisin vastauksia esim. maanviljelijöiltä ja muilta alan tuntijoilta. Tämä ei ole herja tai syytös tms...Kiitos.

6

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosiasia

      Maatalalous on muihin tuotannonaloihin verrattuna siinä erikoisasemassa että maataloudessa toimitaan täysin luonnonolosuhteiden ehdoilla.
      Ja kun luonnonolosuhteet ovat Suomessa todella epäedulliset verrattuna Keski ja Etelä-Eurooppaan, ja silti täällä tuottajahinnat ovat samalla tasolla, mutta tuotantokustannukset ovat korkeammat, tukea tarvitaan, jos oma maatalous halutaan säilyttää.
      Kova talvi aiheuttaa sen että kotieläinrakennukset on rakennettava lämpimimiksi kuin etelämpänä ja rakentamiskustannus on siis kalliimpi.
      Lyhyt kasvukausi aiheuttaa sen että satotaso on väkisinkin alhaisempi ja lisäksi viljeltävä kasvivalikoima on suppeampi kuin etelä-Euroopassa.

      eSIM. JOSSAIN METALLITEOLLISUUDESSA tuotetaan tavaraa katon alla ja mitään kilpailuetua Keski-ja Etelä-Eurooppalaiset eivät saa, toisin kuin maataloudessa.

      • viljelijä

        keskieurooppalaiset maanviljelijät saavat yhtä paljon tukia,kuin Suomalaiset viljelijät.Kysymyshän on siitä,että köyhä kansa ei pysty ostamaan ruokaa,sen oikeilla tuotantokustannuksilla.


      • viljelijä kirjoitti:

        keskieurooppalaiset maanviljelijät saavat yhtä paljon tukia,kuin Suomalaiset viljelijät.Kysymyshän on siitä,että köyhä kansa ei pysty ostamaan ruokaa,sen oikeilla tuotantokustannuksilla.

        ne tuet on huomattavasti suuremmat kuin Suomessa.
        Ja täytyyhän Suomen pyrokraatikkovirkamieskoneistolla olla jotain,
        millä rahastetaan viljelijöiltä takaisin niitä
        saatuja euroja, milläs ne muuten eläisi (paitsi ruualla) jota tuotetaan.
        Esimerkkinä nämä täydentävät ehdot mitä taas on keksitty.


      • Lähtökysymykseen
        viljelijä kirjoitti:

        keskieurooppalaiset maanviljelijät saavat yhtä paljon tukia,kuin Suomalaiset viljelijät.Kysymyshän on siitä,että köyhä kansa ei pysty ostamaan ruokaa,sen oikeilla tuotantokustannuksilla.

        Eli jos kansa ei pysty ostamaan ruokaa sen oikeilla tuotantokustannuksilla, niin sehän suoraan kertoo, että tuotantorakenteissa on jotakin pielessä. Tarkoitan koko tuotantoketjua, en ainoastaan maanviljelijöitä. Eikö sellaiset linkit, joilla on ainoastaan hintaa nostava vaikutus, tulisi karsia pois ketjusta? On varmaan tiedostettu asia.


      • arii
        Lähtökysymykseen kirjoitti:

        Eli jos kansa ei pysty ostamaan ruokaa sen oikeilla tuotantokustannuksilla, niin sehän suoraan kertoo, että tuotantorakenteissa on jotakin pielessä. Tarkoitan koko tuotantoketjua, en ainoastaan maanviljelijöitä. Eikö sellaiset linkit, joilla on ainoastaan hintaa nostava vaikutus, tulisi karsia pois ketjusta? On varmaan tiedostettu asia.

        ..elikkä vaihtoehtona taitais olla myynti suoraan tiloilta kuluttajalle.... sitä en tiedä miten paras olis hoitaa markkinointi ja mitähän saa vastaa yhteiskunnalta ihan noitten lakien ja säädösten peruusteella.
        niin ... järkeilyn arvoinen asia..


      • Elintarviketeollisuus
        Lähtökysymykseen kirjoitti:

        Eli jos kansa ei pysty ostamaan ruokaa sen oikeilla tuotantokustannuksilla, niin sehän suoraan kertoo, että tuotantorakenteissa on jotakin pielessä. Tarkoitan koko tuotantoketjua, en ainoastaan maanviljelijöitä. Eikö sellaiset linkit, joilla on ainoastaan hintaa nostava vaikutus, tulisi karsia pois ketjusta? On varmaan tiedostettu asia.

        Kovat palkkakustannukset. Tosiasiassahan on niin, että normaalituloisella olisi varaa ostaa ruokaa aivan kuin nytkin, jos veroja kevennettäisiin saman verran kuin niistä menee tukiin.

        Toisaalta elintarvikkeiden ALV:n poisto pudottaisi ruoan hintaa aika mukavasti. Tässä voisi tulla kysymykseen sekin, että ALV pois ja tuottajille maksettaisiin sen verran enemmän tuotteista, niin ruoan hinta pysyisi samana, elintarviketeollisuus ja kauppa saisivat saman katteen sekä tukia ei tarvittaisi.

        Itseasiassa tukijärjestelmä suomessa on aika hauska. Elintarvikkeiden ALV:lla kerätyillä varoilla maksetaan kevyesti maanviljelijöiden EU-sekä kansalliset tuet.--->eli ruokaa ostavat ihmiset maksavat viljelijöiden palkan tuotteissa olevana arvonlisäverona.

        Tätä palkkaa EU pääsee kontrolloimaan erinäisillä määräyksillä ja pyörittämään julmettua virkamieskoneistoa.

        Sitten vielä ymmärtämättömät "toppahousut" valittavat k**li suussa että heidän verovaroilla elätetään loisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe