Voisiko joku

valaista minua

Olen aina ihmetellyt, miksi Suomen maatalous ei toimi ilman tukiaisia? Onko koko maatalouden rakenteet niin pahasti vinksallaan, että sitä ei saada toimimaan ilman tukia. Miksi se ei voi toimia, kuten muukin elinkeinon tai ammatin harjoittaminen? Tämä on kysymys johon toivoisin vastauksia esim. maanviljelijöiltä ja muilta alan tuntijoilta. Tämä ei ole herja tai syytös tms...Kiitos.

6

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosiasia

      Maatalalous on muihin tuotannonaloihin verrattuna siinä erikoisasemassa että maataloudessa toimitaan täysin luonnonolosuhteiden ehdoilla.
      Ja kun luonnonolosuhteet ovat Suomessa todella epäedulliset verrattuna Keski ja Etelä-Eurooppaan, ja silti täällä tuottajahinnat ovat samalla tasolla, mutta tuotantokustannukset ovat korkeammat, tukea tarvitaan, jos oma maatalous halutaan säilyttää.
      Kova talvi aiheuttaa sen että kotieläinrakennukset on rakennettava lämpimimiksi kuin etelämpänä ja rakentamiskustannus on siis kalliimpi.
      Lyhyt kasvukausi aiheuttaa sen että satotaso on väkisinkin alhaisempi ja lisäksi viljeltävä kasvivalikoima on suppeampi kuin etelä-Euroopassa.

      eSIM. JOSSAIN METALLITEOLLISUUDESSA tuotetaan tavaraa katon alla ja mitään kilpailuetua Keski-ja Etelä-Eurooppalaiset eivät saa, toisin kuin maataloudessa.

      • viljelijä

        keskieurooppalaiset maanviljelijät saavat yhtä paljon tukia,kuin Suomalaiset viljelijät.Kysymyshän on siitä,että köyhä kansa ei pysty ostamaan ruokaa,sen oikeilla tuotantokustannuksilla.


      • viljelijä kirjoitti:

        keskieurooppalaiset maanviljelijät saavat yhtä paljon tukia,kuin Suomalaiset viljelijät.Kysymyshän on siitä,että köyhä kansa ei pysty ostamaan ruokaa,sen oikeilla tuotantokustannuksilla.

        ne tuet on huomattavasti suuremmat kuin Suomessa.
        Ja täytyyhän Suomen pyrokraatikkovirkamieskoneistolla olla jotain,
        millä rahastetaan viljelijöiltä takaisin niitä
        saatuja euroja, milläs ne muuten eläisi (paitsi ruualla) jota tuotetaan.
        Esimerkkinä nämä täydentävät ehdot mitä taas on keksitty.


      • Lähtökysymykseen
        viljelijä kirjoitti:

        keskieurooppalaiset maanviljelijät saavat yhtä paljon tukia,kuin Suomalaiset viljelijät.Kysymyshän on siitä,että köyhä kansa ei pysty ostamaan ruokaa,sen oikeilla tuotantokustannuksilla.

        Eli jos kansa ei pysty ostamaan ruokaa sen oikeilla tuotantokustannuksilla, niin sehän suoraan kertoo, että tuotantorakenteissa on jotakin pielessä. Tarkoitan koko tuotantoketjua, en ainoastaan maanviljelijöitä. Eikö sellaiset linkit, joilla on ainoastaan hintaa nostava vaikutus, tulisi karsia pois ketjusta? On varmaan tiedostettu asia.


      • arii
        Lähtökysymykseen kirjoitti:

        Eli jos kansa ei pysty ostamaan ruokaa sen oikeilla tuotantokustannuksilla, niin sehän suoraan kertoo, että tuotantorakenteissa on jotakin pielessä. Tarkoitan koko tuotantoketjua, en ainoastaan maanviljelijöitä. Eikö sellaiset linkit, joilla on ainoastaan hintaa nostava vaikutus, tulisi karsia pois ketjusta? On varmaan tiedostettu asia.

        ..elikkä vaihtoehtona taitais olla myynti suoraan tiloilta kuluttajalle.... sitä en tiedä miten paras olis hoitaa markkinointi ja mitähän saa vastaa yhteiskunnalta ihan noitten lakien ja säädösten peruusteella.
        niin ... järkeilyn arvoinen asia..


      • Elintarviketeollisuus
        Lähtökysymykseen kirjoitti:

        Eli jos kansa ei pysty ostamaan ruokaa sen oikeilla tuotantokustannuksilla, niin sehän suoraan kertoo, että tuotantorakenteissa on jotakin pielessä. Tarkoitan koko tuotantoketjua, en ainoastaan maanviljelijöitä. Eikö sellaiset linkit, joilla on ainoastaan hintaa nostava vaikutus, tulisi karsia pois ketjusta? On varmaan tiedostettu asia.

        Kovat palkkakustannukset. Tosiasiassahan on niin, että normaalituloisella olisi varaa ostaa ruokaa aivan kuin nytkin, jos veroja kevennettäisiin saman verran kuin niistä menee tukiin.

        Toisaalta elintarvikkeiden ALV:n poisto pudottaisi ruoan hintaa aika mukavasti. Tässä voisi tulla kysymykseen sekin, että ALV pois ja tuottajille maksettaisiin sen verran enemmän tuotteista, niin ruoan hinta pysyisi samana, elintarviketeollisuus ja kauppa saisivat saman katteen sekä tukia ei tarvittaisi.

        Itseasiassa tukijärjestelmä suomessa on aika hauska. Elintarvikkeiden ALV:lla kerätyillä varoilla maksetaan kevyesti maanviljelijöiden EU-sekä kansalliset tuet.--->eli ruokaa ostavat ihmiset maksavat viljelijöiden palkan tuotteissa olevana arvonlisäverona.

        Tätä palkkaa EU pääsee kontrolloimaan erinäisillä määräyksillä ja pyörittämään julmettua virkamieskoneistoa.

        Sitten vielä ymmärtämättömät "toppahousut" valittavat k**li suussa että heidän verovaroilla elätetään loisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe