näkökentän värinä ja syke

pomppii

Hei,

Minulla on erittäin voimakasta näkökentän värinää, jopa hyppimistä joka päivä ja se on pahimmillaan aamulla. Näkökentässä myös liikkuu kipinöitä ja musta piste. Tätä on kestönyt n 2kk ja koko ajan pahentunut. Näkökenttäni sykkii sydämen sykkeen tahdissa ja välillä siihen tulee mustia varjoja jotka sykkivät. Lääkärit eivät ole löytäneet vikaa. Onko muilla samanlaista. Huom. ei ole lasiaisamentumista johtuvaa.

15

4260

Vastaukset

• Aivan samanlaiset oireet ovat minulla jatkuneet jo ainakin puoli vuotta. Lääkärit eivät minullakaan ole löytäneet selitystä :( Kerro ihmeessä vaikka tällä palstalla jos syy selviää...

• Sängyssä maatessa, unen jo lähestyessä herään ilmiöön, joka on kuin
      tv:n lumisadetta ymv kohinaa tosin karkearakeisempaa. Myös taustana oleva hämärä huone heiluu. Tulee mieleen kuin kuva heijastettaisiin tuulessa huojuvaan verhoon.Ilmiö menee itsestään ohi varsinkin jos panen valot huoneeseen. Näkökykyyn ei näytä tulevan muutoksia jälkikäteen.Pelästys vie unet pitkäksi aikaa.

• GEL kirjoitti:

Sängyssä maatessa, unen jo lähestyessä herään ilmiöön, joka on kuin
      tv:n lumisadetta ymv kohinaa tosin karkearakeisempaa. Myös taustana oleva hämärä huone heiluu. Tulee mieleen kuin kuva heijastettaisiin tuulessa huojuvaan verhoon.Ilmiö menee itsestään ohi varsinkin jos panen valot huoneeseen. Näkökykyyn ei näytä tulevan muutoksia jälkikäteen.Pelästys vie unet pitkäksi aikaa.

Myös minä näen yöaikaa (unen ja valveen rajamailta havahtuessani)sellaista "isorakeista" lumisadetta tms. Vähän niinkuin katsoisi mikroskoopilla bakteereita tms. Kivaa...

Lisäksi välillä näkökenttä saattaa väristä tai saatan nähdä hassuja väripalloja hetkisen. Olen miettinyt, josko oireet johtuisivat (liiallisesta) päätetyöstä, koska viikonloppuisin ilmiötä ei esiinny. Olen joskus nähnyt myös tähtisadetta (kuin joku pudottelisi näkökenttään askarteluhileitä tms.), mutta se taisi liittyä tulossa olevaan migreenikohtaukseen. Mutta ei kivaa ja joskus tuntee itsensä ihan kahjoksi, kun näkökentässä kelluu vaaleanpunainen pallo tms.

• näkö kirjoitti:

Myös minä näen yöaikaa (unen ja valveen rajamailta havahtuessani)sellaista "isorakeista" lumisadetta tms. Vähän niinkuin katsoisi mikroskoopilla bakteereita tms. Kivaa...

Lisäksi välillä näkökenttä saattaa väristä tai saatan nähdä hassuja väripalloja hetkisen. Olen miettinyt, josko oireet johtuisivat (liiallisesta) päätetyöstä, koska viikonloppuisin ilmiötä ei esiinny. Olen joskus nähnyt myös tähtisadetta (kuin joku pudottelisi näkökenttään askarteluhileitä tms.), mutta se taisi liittyä tulossa olevaan migreenikohtaukseen. Mutta ei kivaa ja joskus tuntee itsensä ihan kahjoksi, kun näkökentässä kelluu vaaleanpunainen pallo tms.

vaivalta elikkäs ootteko käyneet vain silmälääkärissä vai myös neurologilla. On olemassa myös sellainen lääkäri joka katsoo silmiä neurologiselta kantilta olikos se nyt oftalmalogi.

• aivan neurologiselta kirjoitti:

vaivalta elikkäs ootteko käyneet vain silmälääkärissä vai myös neurologilla. On olemassa myös sellainen lääkäri joka katsoo silmiä neurologiselta kantilta olikos se nyt oftalmalogi.

Olen käynyt vaikka millä erikoislääkäreillä. Ei apua. Tuntuu, että kukaan ei olisi kuullutkaan ko.oireista ja sanotaan vain ettei sieltä mitään löydy. Pelottaa, kun oireita on molemmissa silmissä ja koko ajan pahenee. Vaikka yritän olla ajattelematta asiaa, mutta häiritsee kun ei aina näe kunnolla sykkeen ja värinän vuoksi. Kertokaa muut pliis jos saatte tietoa mistä kyse. Ihan muuten vain, onko muilla todettu lasiaisen irtaumia? minulla on, mutta on sanottu, että oireet eivät selity sillä.

• Katsokaa www.visualsnow.com, kuulostaako samalta?

• Nimimerkki pomppii, aikaa on kulunut paljon, kun kerroit näköongelmistasi. Minulla nyt ihan samanlainen hankala , pelottava oireilu silmässä, silmissä. Etsin netistä "kohtalotovereita" ja sieltä tuli vastaan kirjoituksesi. Mikä oireilun syyksi lopulta selvisi. Paraniko vaiva.? Oliko syynä ehkä kuitenkin lasiaisen irtauma? Kunpa saisin tietää miten selvisi tilanteesta ja miten kauan näköongelmistasi sinulla kestivät.

• En ole aloittaja, mutta minulla juuri samanlaista, että aamuyöllä herätessä silmissä väpättää ja välillä silmissä tuntuu kuin sähkön tunnetta n.sekunnin ajan. Muuta oiretta silloin ei ole ja menee nopeasti ohi. Minun silmiin jää myös kirkkaat valot vilkkumaan, silmissä on kirkas lanka joka väpättää. Neurologi epäili niitä epilepsian aiheuttamaksi, vaikea uskoa, mutta lääkkeellä kokeillaan lähteekö pois. Millaisia sinun oireet ovat? Oletko käynyt tutkimuksissa?

• Onko teillä niska jumissa? Se voi aiheuttaa tuollaista oireilua.

• Kirjoituksenne vastaavat hyvin omia kokemuksiani. Näkökentässä näkyy värinää, kuin pieniä pisteitä. Ollut nyt useita kuukausia. Aamulla näkyy selvimmin. Ennen nukahtamista värinä saattaa sykkiä sydämen tahtiin samalla tavalla kuten joku täällä kirjoittikin. Silmälääkäri ei nähnyt silmissä mitään vikaa, eikä pitäisi olla kyse lasiaisen irtaumasta. En ole löytänyt myöskään mitään "virallista" tietoa asiasta muuta kuin näistä muiden ihmisten omista kokemuksista. Tämän palstan kirjoitukset tuntuivat vastaavan eniten omia kokemuksiani. Oireet alkoivat minulla ensin sillä, että aamulla saattoi toinen silmä olla ihan sumea. Piti räpsäyttää parikertaa, että alkoi tarkentamaan. Tätä oiretta ei ole enää ollut, mutta välkettä ja pistemäistä värinää. Itselläni ei ole koskaan ollut migreeniä tai mitään vastaavaa, eikä pitäisi johtua siitä.
    Oma arvioni on, että johtuu näyttöpäätetyöstä, koska oireet tuntuivat alkavan silloin kun innostuin olemaan koneella enemmän iltaisinkin. Silmät saattoivat aamulla olla punoittavat. Silmäkivuista ja vastaavista olen lukenut myös jostain, kun on kännykän näyttöä on katsottu pitkään. Itsellänikin toisinaan tuntuu kipua silmissä. Myös niskajumi selvästi tuntuu vaikuttavan siihen miten näkee, kuten joku kirjoittikin.
    Itseäni helpotti lukea muiden samantyylisistä kokemuksista. Kiitos.

• Oisko jättisoluarteriitti? Valtimotulehdus? Näköhermovaurio?

Heti lääkäriin. Sokeutumisvaara.

• Kostutustipat aamulla molempiin silmiin ainakin itselläni kirkastaa näköä; kuivat silmät.

• Hei! Tässä on kulunut jo jonkun aikaa kun tänne on kukaan kirjoitellut. Itse etsin kohtalotovereita ja olisi hieno kuulla miten muiden oireet on helpottaneet. Minäkin siis nään jatkuvasti näkökentän värinää ja välillä sydämen sykkeen tahtiin. Jonkun verran on laisiaissumentumia. Jotenkin tuntuu kun verta ei vaan menisi tarpeeksi päähän. Tylsiä oireita kun tekee päätetyötä. Yleensä vaaleat pinnat esim näyttö ovat pahimpia. Toivottavasti aloittaja kirjoittaa joskus kuulumisista.

• Onko kellään muullaa pelkästään näkökentän tärinää (ilman sykettä tai lumisadetta)?? Vähän pelottava kun saattaa kestää jopa tunnin (yleensä 10-20min), enkä ole löytänyt vielä hoitokeinoa. Alkaa erityisesti illalla, eikä auta vaikka sammuttaisi valot eli ei viittaa mihinkään migreeniin. Että jos vaan jossain on kohtalotoveri niin anna itsesi ilmi.

• MULLA! Juurikin vain näkökentän tärinää molemmissa silmissä keskellä, ootko saanut mitään apua tai onko mitään löytynyt? Ite aattelin soittaa uudestaan tästä lääkäriin..

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Erika ja viisuvalinta

Cicciolina todella reipas ja mukaansatempaava esitys. Toivottavasti Erika pääsee kisoihin mukaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Maailman menoa
    143
    4116
  2. Hieman säälittää suomalaisen duunarin sinisilmäisyys

Ennen vanhaan ei käynyt pienessä mielessäkään, että tehtäisiin töitä ilman liittoon kuulumista. Se oli itsestäänselvyys. Suomen taloudella meni todell
    Maailman menoa
    150
    4049
  3. Hengityssuoja, viruksia vastaan. Ihan pelleilyäkö?

Kuulemma hengityssuojaimet ovat loppuneet niin apteekeista kuin tukkureiltakin, kertoo Hesari. "Hengityssuojaimet loppuivat tukkureilta ja monista ap
    Maailman menoa
    106
    3891
  4. Coronavirus-hysteria

Mihinkähän mittakaavoihin tuo hysteria pääsee? Luuletteko, että kohta vaikkapa bussilastillinen tyhjenee jonkun yskäistyä seuraavassa etapissa? Entä m
    Maailman menoa
    100
    2835
  5. Seinäjoella jälleen kuolonkolari

Kyllä eikö näitä teitä saada sellaiseen kuntoon, että ihmiset (jotka on pakotettu käymään töissä) voisivat taittaa taivaltaan ilman järjetöntä kuolema
    Seinäjoki
    30
    1177