Konginkangas

Testaaja

Miksi ei missään ole tullut esille, että siellä mäen päällisen jälkeen olevassa kaarteessa, josta perävaunu alkoi heittelehtiä, niin tiessä oli painauma, tai ainakin oli, kun minä kävin katsomassa sitä paikkaa.
Ajoin useammankin rekan perässä ja justiin siinä kaarteessa mäen harjanteen jälkeen vetoauto ja peräkärry kallistuivat eri suuntiin, mikä mahdollisesti aiheutti perävaunun luisuun lähdön.
Miksi tätä ei mainita missään raportissa?

35

2954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta missä

Aivan sama mitä siellä tiellä on ollut. Jos rekkakusti ajaa liukkaalla kelillä yhdeksääkymppiä, niin painaumia = vikaa ei tarvitse etsiä muualta kuin kuljettajan päästä.

Rekkakuskit ovat aivottomia nopeuksien sopeuttamisessa kelien mukaan. Ei kun painetaan menemään nasta laudassa, vaikka tie olisi peilinä ja lunta tulisi taivaan täydeltä. Rekoille pitäisi laittaa ajokielto huonoilla ilmoilla.

• rekkakuski23v

Ekat liukkaat kun tuli ni kyllä ainakin 6-tiellä kaikki ajoi hyvin kiltisti ja hissukseen,voin lähettää vaik mun kiekon sulle tutkittavaks,että lujaa ei tosiaan ajettu..

• varmis

olemaan ilman ruokaa myös kehnoilla keleillä?Jos joku yö ei rekat olisikaan tuomassa ruokaa niin aamulla/aamuyöllä ei olisi jakokuskeilla mitään mitä kuskata, olis kaupan hyllyt suht tyhjiä 7 aikaan aamulla....

• mikko_59
        varmis kirjoitti:

olemaan ilman ruokaa myös kehnoilla keleillä?Jos joku yö ei rekat olisikaan tuomassa ruokaa niin aamulla/aamuyöllä ei olisi jakokuskeilla mitään mitä kuskata, olis kaupan hyllyt suht tyhjiä 7 aikaan aamulla....

parin liukkaan päivän ajaksi tyhjetäkin!!! Ihan pelee selitellä, että junat eivät tuo portaille ja koirat kuse kintulle!!! HAH!

• idea
        rekkakuski23v kirjoitti:

Ekat liukkaat kun tuli ni kyllä ainakin 6-tiellä kaikki ajoi hyvin kiltisti ja hissukseen,voin lähettää vaik mun kiekon sulle tutkittavaks,että lujaa ei tosiaan ajettu..

Ainoa vika taitaa olla vaan se, että näistä täällä vikisevistä, satamiljoonaa vuodessa ajavista, kirjoitustaidottomista veijareista vain 2% osaa sitä oikeasti tulkita!
        Itse en ole raskaan kaluston kuljettajiin kuuluva, joten älkää ainakaan tämän kirjoitukseni perusteella heitä, arvon insinöörit, syyllistäkö.

• rahti-78

Muistellaanpas taas hiukan tota edellistä kevät talvee ja mitä siellä helsingin päässä taas mahtokaan tapahtua ?? kyllä siellä tais pikkuautot törttöillä ja oikein kunnolla eikä osanneet sopeuttaa nopeutta !!!

• rekkakuski23v
        varmis kirjoitti:

Olitko kelle osoittanu tän viestin vastaukseks?
        Ite kyllä pärjään hyvin pari päivää ilman ruokaa..=)

• RAJOITINTA VASTEN

Ikävä viittauksesi, että Konginkankaalla olisi painettu rajoitinta vasten on täysin asiaton ja vailla todellisuuspohjaa.

• Rattimatti

Se on kuules semmoinen juttu, että jos ajetaan 70 km/h, 80km/h tai 90 km/h tuollaiseen painaumaan tiessä, niin kyllä kärry tekee heittoliikkeen. Turha jeesustella ylinopeudesta, rekkakuski ei varmaankaan uskaltanut painaa jarrua mäen päällä huomatessaan peilijäisen tien ja alamäessä on saattanut vauhti kiihtyä kuorman painosta. Jarrutushan on tapahtunut loppuvaiheessa, kun kärry pyrki rinnalle. Kuskia on turha syytellä, hänellä on muutenkin varmaan loppuiäksi taakkaa kannettavaksi.

• Jarski
        varmis kirjoitti:

Tämäpä oli hyvä :) Ei lopu ainakaan meidän perheeltä ruoka, vaikkei kaupassa kahteen päivään käytäisikään. Enkä muista, milloin viimeksi olisin aamulla 7:n aikaan ostoksia tehnyt. Eli minun puolesta olisi ihan sama, vaikka K-marketin auto tunnin myöhästyisikin.

Nythän asiakkaat vaativat mitä vaan, koska kuljetusyritykset nöyränä suostuvat mihin vaan. Näyttää siis siltä, että yritykset itse eivät saa pidettyä ajonopeuksia kurissa. Kuljettajilta vaaditaan liian pitkiä päiviä ja ylinopeuksia. Miksi kuljettajat itse alistuvat siihen? Ottakaa oppia muista liitoista, jotka olisivat pistäneet perseet penkkiin tuossa tilanteessa. Missä on kovistelu nyt, kun sitä vaadittaisiin työnantajan suuntaan?

Jos valtiovalta puuttuisi asiaa kovalla kädellä, eli lähtisi tiukempien rajoitusten ja valvonnan kautta palauttamaan rekkojen ajoaikoja ja -nopeuksia ruotuun, pitäisi asiakkaidenkin vain alistua siihen. Ei kukaan kuljetusyrittäjä voi tappiolla tehdä hommia, joten kuljetuskustannusten hinnat nousisivat varmasti vastaamaan uusia kustannuksia. Eihän muuta vaihtoehtoa olisi.

Sanottakoon nyt lopuksi, että en kannata rekkojen ajokieltoa huonolla säällä ;)

• ajeleepi

Nopeushan oli alle 80 luiston alkaessa. Painaumaa ei kannata mainita, koska silloin pitäisi tietä korjata. Parempi vaan hössöttää ylinopeuksista vaikka onnettomuuden aiheutti ajovirhe ja bussin havaintovirhe. Bussikuskilla oli useita sekunteja aikaa hiljentää vauhtia mutta ei tehnyt mitään. Toki rekkakin olisi voinut päästää viimeistä edellisen luiston pihalle, mutta kuski ei tajunnut tilannetta vaan pyrki pitämään auton tiellä.

• vitun pellet
        ajeleepi kirjoitti:

Nopeushan oli alle 80 luiston alkaessa. Painaumaa ei kannata mainita, koska silloin pitäisi tietä korjata. Parempi vaan hössöttää ylinopeuksista vaikka onnettomuuden aiheutti ajovirhe ja bussin havaintovirhe. Bussikuskilla oli useita sekunteja aikaa hiljentää vauhtia mutta ei tehnyt mitään. Toki rekkakin olisi voinut päästää viimeistä edellisen luiston pihalle, mutta kuski ei tajunnut tilannetta vaan pyrki pitämään auton tiellä.

No tottakait painaumat vaikuttaa rekkojen ja muidenkin tiellä liikkujien ajotuntumaan.

Suomen päättäjät eivät vain uskalla antaa lisää rahaa tieston parantamiseen. Esim. Ruotsissa teiden kunto on huomattavasti parempi entä Suomessa ja siellä on siitä huolimatta alemmat nopeusrajoitukset.

Siihen ylinopeuteen vielä, jos se rekan kärry lähtee liitelemään niin vauhdin nostaminen auttaa sen suoristamiseen. Konginkankaan mäkeä sitäpaitsi korjattiin ja loivennettiin.

Eikä se lumituisku talvella vaikuta siihen mitenkään vaikka se näkyvyyttä vähentäisikin vähäsen.

Ja jos siinä puhutaan rekkakuskin ajovirheestä niin minun mielestäni kuski oli liian taitava, koska sai oikaistua auton siitä luisusta.

Kaikki syyttää rekkakuskia siitä että se tapahtui mitä tapahtui, miksei bussikuski ajanut sitä perkeleen ikkunapakettivaunua sinne pellolle. Siinä kohtaa on loiva ramppi sinne pellolle niin ei ois muuta tarvinu ku nostaa se paska ylös sieltä niin.

• ammamies
        vitun pellet kirjoitti:

No tottakait painaumat vaikuttaa rekkojen ja muidenkin tiellä liikkujien ajotuntumaan.

Suomen päättäjät eivät vain uskalla antaa lisää rahaa tieston parantamiseen. Esim. Ruotsissa teiden kunto on huomattavasti parempi entä Suomessa ja siellä on siitä huolimatta alemmat nopeusrajoitukset.

Siihen ylinopeuteen vielä, jos se rekan kärry lähtee liitelemään niin vauhdin nostaminen auttaa sen suoristamiseen. Konginkankaan mäkeä sitäpaitsi korjattiin ja loivennettiin.

Eikä se lumituisku talvella vaikuta siihen mitenkään vaikka se näkyvyyttä vähentäisikin vähäsen.

Ja jos siinä puhutaan rekkakuskin ajovirheestä niin minun mielestäni kuski oli liian taitava, koska sai oikaistua auton siitä luisusta.

Kaikki syyttää rekkakuskia siitä että se tapahtui mitä tapahtui, miksei bussikuski ajanut sitä perkeleen ikkunapakettivaunua sinne pellolle. Siinä kohtaa on loiva ramppi sinne pellolle niin ei ois muuta tarvinu ku nostaa se paska ylös sieltä niin.

Sitä minäkin ihmettelen. Olen automaattisesti itse ajanut kaksi kertaa auton ulos lumihankeen vastaantulijan tullessa päin. Ekalla kertaa auto nousi vielä samalla vauhdilla takaisin tielle väistön jälkeen ;) Ei kai siinä muuta syytä ole kuin että bussikuski ei nähnyt vaunua vaan jarrutti, koska rekka välkytti pitkiä ja seilasi hieman.

• Ammattimies!!
        Rattimatti kirjoitti:

Se on kuules semmoinen juttu, että jos ajetaan 70 km/h, 80km/h tai 90 km/h tuollaiseen painaumaan tiessä, niin kyllä kärry tekee heittoliikkeen. Turha jeesustella ylinopeudesta, rekkakuski ei varmaankaan uskaltanut painaa jarrua mäen päällä huomatessaan peilijäisen tien ja alamäessä on saattanut vauhti kiihtyä kuorman painosta. Jarrutushan on tapahtunut loppuvaiheessa, kun kärry pyrki rinnalle. Kuskia on turha syytellä, hänellä on muutenkin varmaan loppuiäksi taakkaa kannettavaksi.

Siinähän se virhe tapahtuikin kun alkoi jarruttaa, olisi painanut kytkimen pohjaan olisi pv seurannut vetäjää. Sen vuoksi pv alkoi pyrkiä rinnalle kun vauhti oli kiihtynyt yli rajoittimen asetusten,joten veturin moottori alkoi itse jarruttaa.Kytkimen käyttö unohdettu kun ollaan liian ammatti miehiä,me tiedetään heitot ja ajetaan 90 km/h kun kiire painaa hatun alla?

• Rattimatti
        Ammattimies!! kirjoitti:

Siinähän se virhe tapahtuikin kun alkoi jarruttaa, olisi painanut kytkimen pohjaan olisi pv seurannut vetäjää. Sen vuoksi pv alkoi pyrkiä rinnalle kun vauhti oli kiihtynyt yli rajoittimen asetusten,joten veturin moottori alkoi itse jarruttaa.Kytkimen käyttö unohdettu kun ollaan liian ammatti miehiä,me tiedetään heitot ja ajetaan 90 km/h kun kiire painaa hatun alla?

Minä oon ainakin pyrkinyt siihen. Tuo on totta, mitä puhut kytkimen käytöstä. Minä sanoin vain, että kuljettaja jarrutti vasta lopussa. Minä en pääse työautolla 90 km/h:ssa (paitsi jyrkässä alamäessä täydellä kuormalla jarrupolkimeen koskematta). Rajoitin asetettu 80 km/h:ssa.

• Ammattimies!! kirjoitti:

Kuule, mie en oo vielä ikinä ajanut (tai ollut kyydissä) sellaisella kuorma-autolla tai rekalla, jossa moottori alkaisi jarruttaa rajoittimessa.

On myös pakko tunnustaa, etten kokonaan ymmärrä tuota kytkimen painamisen merkitystä. Liekkö sitten tämä myöhäinen ajankohta ;)

• Rattimatti
        puukuski kirjoitti:

Kuule, mie en oo vielä ikinä ajanut (tai ollut kyydissä) sellaisella kuorma-autolla tai rekalla, jossa moottori alkaisi jarruttaa rajoittimessa.

On myös pakko tunnustaa, etten kokonaan ymmärrä tuota kytkimen painamisen merkitystä. Liekkö sitten tämä myöhäinen ajankohta ;)

En tarkoittanut sillä loppukommentilla "rajoitin säädetty 80 km/h:ssa" sitä. Ehkä väärin muotoiltu lause antoi väärän käsityksen siitä. Nyt varmaan ymmärrät, mitä tarkoitin.

• kloppirahtari
        Ammattimies!! kirjoitti:

auto sammuu jos menee kytkin pohjassa yli 90kmh ja mitä sitte tapahtuu ku se kytkin nostetaa?

• Rattimatti kirjoitti:

En tarkoittanut sillä loppukommentilla "rajoitin säädetty 80 km/h:ssa" sitä. Ehkä väärin muotoiltu lause antoi väärän käsityksen siitä. Nyt varmaan ymmärrät, mitä tarkoitin.

Kyllä mie ymmärsin mitä sie huastelit tuossa :)

Vastasin tuolle nimimerkille "Ammattimies!!" joka tohkeissaan esitti asiantuntijaa rajoittimen toiminnasta :D

• Rattimatti
        puukuski kirjoitti:

Kyllä mie ymmärsin mitä sie huastelit tuossa :)

Vastasin tuolle nimimerkille "Ammattimies!!" joka tohkeissaan esitti asiantuntijaa rajoittimen toiminnasta :D

Tuli väsyksissä tuijotettua keskustelun kulkua vähän väärin. No, jatketaan.

• rekkakuski23v

Juttelin erään kuskin kanssa joka on ajanu myöskin tätä kyseistä tietä ja kohtaa,sanoi et siinä on painauma...Mistähän asiaa vois kysellä,lähinnä mielenkiinnosta..

• Testaaja

• rekkakuski23v
        Testaaja kirjoitti:

Raportti löytyy ainakin YLE:n sivulta:
        http://www.onnettomuustutkinta.fi/33635.htm

olisko voinu olla niin et se painauma oliskin ollu koko tapahtuman alku,riippuen mis kohtaa se on/oli? Siinä menis kirjat ja kannet uusiks..

• Testaaja
        rekkakuski23v kirjoitti:

olisko voinu olla niin et se painauma oliskin ollu koko tapahtuman alku,riippuen mis kohtaa se on/oli? Siinä menis kirjat ja kannet uusiks..

Se painauma on/oli mäen harjanteen jälkeisessä kaarteessa, josta se mäki justiin alkaa laskea ja josta se perävaunu alkoi heittelehtiä, noin 500 metriä ennen kolarikohtaa.

• jarmo_44
        Testaaja kirjoitti:

Se painauma on/oli mäen harjanteen jälkeisessä kaarteessa, josta se mäki justiin alkaa laskea ja josta se perävaunu alkoi heittelehtiä, noin 500 metriä ennen kolarikohtaa.

oli nopeusmittarissa. YLINOPEUTTA KESÄRENKAILLA SELLAISELLA KELILLÄ!!!!!!! Lopettakaa jo tutkinta. Syylliset ovat osin kuolleet.

• Testaaja
        jarmo_44 kirjoitti:

oli nopeusmittarissa. YLINOPEUTTA KESÄRENKAILLA SELLAISELLA KELILLÄ!!!!!!! Lopettakaa jo tutkinta. Syylliset ovat osin kuolleet.

Mitä sä höriset tuollaisia.
        Kuskihan oli ajanut vasta vähän aikaa sitten samaisen paikan toiseen suuntaan ja tie oli hyvässä kunnossa.
        Eikä tienpitäjätkään huomanneet liukkautta, muutenhan hekin olisivat suolanneet senkin kohdan.

• rekkakuski23v
        jarmo_44 kirjoitti:

Aloin tuossa miettimään mitä keskusteltiin työkavereiden kanssa tapahtuneesta..
        Tuli puhetta et aikasemmin ennen onnettomuutta siitä oli ajanut pölliauto ja soittanu tielinjalle että on kovin liukasta,että tulisivat suolaamaan...Onks siitä puukuskista missää ollu mitää puhetta?

• Testaaja
        rekkakuski23v kirjoitti:

Tuli puhetta et aikasemmin ennen onnettomuutta siitä oli ajanut pölliauto ja soittanu tielinjalle että on kovin liukasta,että tulisivat suolaamaan...Onks siitä puukuskista missää ollu mitää puhetta?

En ole kuullut, että pöllikuskin soittoon olisi reakoitu.

• rekkakuski23v
        Testaaja kirjoitti:

En ole kuullut, että pöllikuskin soittoon olisi reakoitu.

Täähän alkaa näyttää siltä,et tärkeimmät kohdat on jääny täysin pimeän peittoon ja niillä olis kuitenkin ollu vaikutus arvoa tutkinnan kulkuun..
        Mitähän ne on sit siel huomannu ja mitä ei?
        Tietyst helppo minun on täs koneen ääres sanoo mitä lystään kun en ollu paikalla tutkimassa tapahtumia...Harmi..

• Testaaja
        rekkakuski23v kirjoitti:

Täähän alkaa näyttää siltä,et tärkeimmät kohdat on jääny täysin pimeän peittoon ja niillä olis kuitenkin ollu vaikutus arvoa tutkinnan kulkuun..
        Tietyst helppo minun on täs koneen ääres sanoo mitä lystään kun en ollu paikalla tutkimassa tapahtumia...Harmi..

Minäpä kävin paikalla useammankin kerran.

• rekkakuski23v kirjoitti:

Oon kuullu kans jotai tämmöstä..,en tiiä oliko
        pöllimies vai mikä,mutta kaveri osas nimetäkki
        yhen kulkijan joka oli siitä vähä aiemmin menny,
        ja oli sanonu,et liukasta oli,mut ton pölliautojutun muistan kans jostai..

• rekkakuski23v kirjoitti:

On mahollista et tuttkinnassa on pyritty "peitteleen" jotai (tinpidonrahoitus nykysin,urakoiden kilpailuttaminen) SKAL ja sen
        pomojen "merkityksettömät höpötykset" joilla ei oo tosiasioiden kans aina tekemistä,on omiaan sotkeen ja peittään kyllä jotai..,muutenki tämä Suomessa alaa kohtaa vallitseva (valtion ja SKAL:lin) harjoittama politiikka näyttää nykyää olevan enemmän ku erikoista..,ilimaneestä pitää isäntien ja renkien yötäpäivää painaa,ja SKAL ei yritäkkään oikeasti tehä mittään..,ja maatalouski on vedetty pirun ahtaalle,tuista huolimatta,samaten tuo metsä-ja paperipuoli,ja elintarviketeollisuus,siitähän ne huonot ajotaksatki osittain johtuu..,Suomesa vallitsee jokapaikasa yleinen "rahanpuute" koska herrat "hoitaa" asiat nykyään päin helevettiä..,ja näitä kansantaloudellisia syitä esim.Konginkankaan kuskin päivän pituuteen,tien kuntoon kyseisesä paikasa,vaikutusta ajonopeuteen,esim.kaluston kuntoon,tienhoitotoimenpiteiden laatuun ja nopeuteen,ja kuljetusalan toimijoiden huolellisuuteen SKAL ja valtio,ja kyseinen tutkijalautakunta mielestäni haluavat tarkoituksellisesti peitellä..,asiasta vaijetaan..

• Trucker84 kirjoitti:

On mahollista et tuttkinnassa on pyritty "peitteleen" jotai (tinpidonrahoitus nykysin,urakoiden kilpailuttaminen) SKAL ja sen
        pomojen "merkityksettömät höpötykset" joilla ei oo tosiasioiden kans aina tekemistä,on omiaan sotkeen ja peittään kyllä jotai..,muutenki tämä Suomessa alaa kohtaa vallitseva (valtion ja SKAL:lin) harjoittama politiikka näyttää nykyää olevan enemmän ku erikoista..,ilimaneestä pitää isäntien ja renkien yötäpäivää painaa,ja SKAL ei yritäkkään oikeasti tehä mittään..,ja maatalouski on vedetty pirun ahtaalle,tuista huolimatta,samaten tuo metsä-ja paperipuoli,ja elintarviketeollisuus,siitähän ne huonot ajotaksatki osittain johtuu..,Suomesa vallitsee jokapaikasa yleinen "rahanpuute" koska herrat "hoitaa" asiat nykyään päin helevettiä..,ja näitä kansantaloudellisia syitä esim.Konginkankaan kuskin päivän pituuteen,tien kuntoon kyseisesä paikasa,vaikutusta ajonopeuteen,esim.kaluston kuntoon,tienhoitotoimenpiteiden laatuun ja nopeuteen,ja kuljetusalan toimijoiden huolellisuuteen SKAL ja valtio,ja kyseinen tutkijalautakunta mielestäni haluavat tarkoituksellisesti peitellä..,asiasta vaijetaan..

Ja vähäsetki rahat menee "jonku" herran optioihin..

• Liikenteesä mukana

Onhan se varmaan niin ettei tätä turmaa kukaan tahallaan aiheuttanut.
      Nyt vain otetaan opiksi ja ajetaan kaikki entistä varovammin.
      Sit tuolla muutamissa jutuissa taas syytellään toisia ja itse ollaan varmaan niitä hyviä kuljettajia.
      Mutta näinhän se on että aina omasta vahingosta oppii paljon, taas toisen vahingosta oppii jotain.
      Myös hyvin paljon on asiaa tutkintalautakunnan jutuissa joten ei sitäkään väheksyä sopisi.
      Aina sitä arvostella voi jokaisen tekemisiä niinkuin tässäkin jutussa on käynyt.
      Ei muutakuin eniten minä toivoisin yhteispeliä liikenteessä.
      Nyt vain aletaan syytteleen toisia, hetken päästä sielä ei enää aja kuin kiihtyneitä kuskeja.

• on asiaa

Minä ammattikuljettajana yhdyn täysin edelliseen keskustelijaan. t,Yks rahtari.Vaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      87
      7933
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4708
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4331
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      44
      2546
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      92
      1381
    6. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      36
      1209
    7. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      40
      1197
    8. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1140
    9. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      63
      1080
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      166
      1070
    Aihe