...oletteko huomanneet, mihin TV:n tarjonta on ajautunut/ ajautumassa? Lupamaksut ne vain nousevat, digiaika saapuu pakostakin ja tavallinen kuluttaja on aina maksumiehenä digiboxien, antennien yms. seurauksena. Kaiken lisäksi tv:een tarjonta (etenkin mainoskanavien) on lähes pelkkää tositv:eetä, uusintoja, chattejä tai kännykkäkilpailuohjelmia. Tämä ei ole enää mukavaa kuulkaas. Olen oikeasti alkanut miettimään sitä, että lopetan tv-lupani. Ei näitä ohjelmia jaksa enää oikeasti katsella enää. Pelkkää helvetin suhinaa ja suhinaa ja osallistu siihen ja siihen! Se tv-lupatarkastaja on sitten tervetullut kylään ja saa sitten todella etsiä sitä ns. viritysosaa omasta kämpästäni ja voin vielä kehoittaa, että kävitkö siellä ja siellä jo? Löytyykö sitä osaa ja naureskelen partaani. Mites olisi, otatko kenties kupillisen kahvia tässä väliajalla?
Jos kaikki ihmiset, jotka ovat samaa mieltä kanssani, tulisivat esim. stadionille, niin taitaisi tila loppua kesken. Vituttaa vaan tälläinen, kun yksi ihminen ei voi tehdä asialle mitään valtakoneiston pyöriessä, vaikka haluaisikin. Jos muistan sen lakipykälän nyt edes jotenkin, niin tv-lupamaksu on maksettava, jos omistat ns. viritysosan. Tämä on siinä mielessä aika jännä juttu. Vaikka oikeasti pyhittäisit katselusi vaikka DVD- tai VHS-elokuvien katseluun, niin joka helvetin aparaatista löytyy se ns. viritinosa. Ihminen ikäänkuin pakotetaan pitämään se lupa, vaikka katselisit elokuvasi pelkästään nauhalta tai datasta, kun ei ole katselulaitteita, jossa se olisi poissa. Vai onko kenties? Kertokaa!! VHS nauhojen vuokrausliikkeissä alkuaikoina oli joskus tarjolla ns. movieboxeja, jossa ei ollut sitä viritysosaa. Olen lupamaksun kannalla, mutta mistä minä maksan? Ei ainakaan tarjonta ole parantunut mielestäni. Ärsytyskäyräni on ainakin noussut.
TV lupamaksu OK, mutta...?
15
7954
Vastaukset
- kössi.........
Vaan voin iloksesi todeta että lupamaksu velvoitteeseen riittää jo toisto mahdollisuus. Eli sinähän voit katsoa kaverisi äänittämää tv-ohjelmaa siis olet yhä edelleen maksuvelvollinen. Tosin lupatarkastajaahan ei tarvitse päästää sisälle tai edes puhua sen kanssa. Painat vain oven kiinni ja jos siitä syntyy mekkala soita poliisit. Niiden kuuluu poistaa kotirauhan häiritsiä oveltasi.
(Vaan voin iloksesi todeta että lupamaksu velvoitteeseen riittää jo toisto mahdollisuus.)
Katos perhana... tuota en edes miettinyt. Mulla on arkistoituna tv:stä nauhoitettuja elokuvia ja musiikkia jotain 300 kpl 3 tuntista nauhaa. Nekin ovat sitten laittomia katsella, vaikka omistaisit sen ikivanhan movieboxin ja monitorin (ilman viritysosaa)!?! Niin kai sitten. Joku on taas oikein miettimällä miettinyt tuonkin lakipykälän tammipöydän takana ja onnistunut kyllä tehtävässään. Siis olen oikeasti sitä mieltä, että lupamaksu on velvoitettu maksamaan ihmisellä, joka katselee ohjelmia, mutta tällä hetkellä tuntuu vahvasti siltä, että on paskan maku suussa. Muistan vielä markan ajan, niin lupamaksu oli noin 800 mk. Nyt se on sen 200 EUROa vuodessa (noin 1200 mk) eli nousua on ainakin 33 prossaa. Ei se siihenkään silti jää. Digisovittimet yms. sälä jää lisäksi kuluttajan kontolle sekin. Nyt jos tästä monitorista tulisi vaikka se maikkarin älypelikännykkä-visailuohjelma, niin takaan ja alleviivaan sen, että nyrkki ohjautuisi suoraan ruudusta läpi ja vähän pidemmällekin, jos saa hieman huumorilla höystää... heh. Niin mua kiukuttaa tämä. Kyllä minä päästän lupatarkastajan mielelläni asuntooni katsomaan ja etsimään vastaanottimia ja muita, mutta se keskustelu mikä täällä sitten käydään ei välttämättä ole hiljaista ja rauhallista luonteeltaan. Sen takaan!- mörkö
Toiston mahdollisuus ei todellakaan velvoita Tv-maksuun! vain laitteet (Tv,videot,digiboxi,Pc:n tvkortti) jossa on viritin osa. Kun viritinosat poistaa ja lähettää siitä todisteet (asentajan kuitti) lupahallintoon ei maksua tarvitse maksaa.
- Vaan
"Kaiken lisäksi tv:een tarjonta (etenkin mainoskanavien) on lähes pelkkää tositv:eetä, uusintoja, chattejä tai kännykkäkilpailuohjelmia."
"Olen lupamaksun kannalla, mutta mistä minä maksan?"
Mainoskanavat eivät saa tv maksuista centtiäkään. Lupamaksut menevät pelkästään yleisradion käyttöön.
Joten minun puolestani mainoskanavat saavat lähettää aivan mitä haluavat, koska niistä ei tarvitse maksaa mitään.
Yleisradion voisi kyllä lakkauttaa kokonaan.Viritinosa silti tarvitaan, katsot YLEn kanavia tai kaupallisia maikkaria tai nelosta. Viritinosa = lupamaksu. YLE on tärkeä osa suomen yhteiskuntaa, mutta tuntuu siltä, että koko firma on ahne paskiainen. Tai siis se päättävän elimen valtioneuvosto, joka säätää lain. Ohessa myös kopio sähköpostista, jonka sain eräänä päivänä viestintävirastosta.
(Valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain (745/1998, 6 §) mukaan television käyttämisestä on maksettava televisiomaksu, jonka suuruuden määrää valtioneuvosto. Televisiomaksu on maksettava riippumatta siitä, mitä ohjelmia tai kanavia katsotaan ja kuinka paljon niitä katsotaan.)
Siis... vaikka et OIKEASTI katsoisikaan kanavia, mutta omistat sen pirun osan, niin maksettava on.
Voi j...lauta, mitä terroria!!- rainbowcolors
whitehorserider kirjoitti:
Viritinosa silti tarvitaan, katsot YLEn kanavia tai kaupallisia maikkaria tai nelosta. Viritinosa = lupamaksu. YLE on tärkeä osa suomen yhteiskuntaa, mutta tuntuu siltä, että koko firma on ahne paskiainen. Tai siis se päättävän elimen valtioneuvosto, joka säätää lain. Ohessa myös kopio sähköpostista, jonka sain eräänä päivänä viestintävirastosta.
(Valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain (745/1998, 6 §) mukaan television käyttämisestä on maksettava televisiomaksu, jonka suuruuden määrää valtioneuvosto. Televisiomaksu on maksettava riippumatta siitä, mitä ohjelmia tai kanavia katsotaan ja kuinka paljon niitä katsotaan.)
Siis... vaikka et OIKEASTI katsoisikaan kanavia, mutta omistat sen pirun osan, niin maksettava on.
Voi j...lauta, mitä terroria!!Olen ketjun aloittajan kanssa ihan samaa mieltä tämänhetkisen ohjelmatarjonnan surkuhupaisasta tasosta.
Mutta yksi positiivinen asia Ylen tarjonnasta sanottakoon tässä nyt: Uuitslähetyksiä voi maksutta seurata uusintoina netin kautta. Kaikki kaupalliset kanavat velottavat nettiuusinnoista rahaa.
Vietän itse niin vähän aikaa kotosalla, että en ehdi katsella telkkaria kuin sunnuntaisin. Uutiset katson illalla kotiuduttuani koulusta ja töistä (22 jälkeen:-) netistä ylen sivuilta. Harvemmin ehdin kympin uutisten alkuun vielä.
Odotan aikaa, kun 8-megaiset yhteydet yleistyvät ja internetin TV-tarjonta alkaa olla todellisuutta. Olisin valmis maksamaan mahdollisuudesta ostaa esimerkiksi HBO:n ohjelmatarjonnan netin kautta! Nykytekniikka kun mahdollistaa myös maittain kohdennetun mainonnan myös tuolla tekniikalla toteutettuna. Katselijan maa on mahdollista tunnistaa ja näin mainostajat saavat rahoilleen vastinetta myös noin:-)
Minä olen aina maksanut televisioluvan, koska en osaa olla maksamattakaan. Ja aina on ottanut päähän:-) - Nimetön
rainbowcolors kirjoitti:
Olen ketjun aloittajan kanssa ihan samaa mieltä tämänhetkisen ohjelmatarjonnan surkuhupaisasta tasosta.
Mutta yksi positiivinen asia Ylen tarjonnasta sanottakoon tässä nyt: Uuitslähetyksiä voi maksutta seurata uusintoina netin kautta. Kaikki kaupalliset kanavat velottavat nettiuusinnoista rahaa.
Vietän itse niin vähän aikaa kotosalla, että en ehdi katsella telkkaria kuin sunnuntaisin. Uutiset katson illalla kotiuduttuani koulusta ja töistä (22 jälkeen:-) netistä ylen sivuilta. Harvemmin ehdin kympin uutisten alkuun vielä.
Odotan aikaa, kun 8-megaiset yhteydet yleistyvät ja internetin TV-tarjonta alkaa olla todellisuutta. Olisin valmis maksamaan mahdollisuudesta ostaa esimerkiksi HBO:n ohjelmatarjonnan netin kautta! Nykytekniikka kun mahdollistaa myös maittain kohdennetun mainonnan myös tuolla tekniikalla toteutettuna. Katselijan maa on mahdollista tunnistaa ja näin mainostajat saavat rahoilleen vastinetta myös noin:-)
Minä olen aina maksanut televisioluvan, koska en osaa olla maksamattakaan. Ja aina on ottanut päähän:-)olen kuunnellut työkavereiden kertovan että: Jos haluaa vain katella videoita, ja pelailla konsolilla, niin kiikuttaa tv:n huoltoliikkeeseen, ja pyytää poistamaan virittimen ja antamaan kirjallisen todistuksen työstä. paperissa pitää tietysti olla yrityksen yhteystiedot. Esittää paperin lupatarkastajalle tarvittaessa. Tietysti ei sovi olla näkyvillä ulko- tai sisäantenneita, antenninvahvistimia, kaapeleita tai virittimellä varustettuja, todistuksettomia vastaanottimia...
Nimetön kirjoitti:
olen kuunnellut työkavereiden kertovan että: Jos haluaa vain katella videoita, ja pelailla konsolilla, niin kiikuttaa tv:n huoltoliikkeeseen, ja pyytää poistamaan virittimen ja antamaan kirjallisen todistuksen työstä. paperissa pitää tietysti olla yrityksen yhteystiedot. Esittää paperin lupatarkastajalle tarvittaessa. Tietysti ei sovi olla näkyvillä ulko- tai sisäantenneita, antenninvahvistimia, kaapeleita tai virittimellä varustettuja, todistuksettomia vastaanottimia...
... sekin maksaa, että kiikutat vastaanottimet, videonauhurit yms. huoltoon poistattamaan sen viritysosan. Kyllä tv:stä välillä tulee ihan katseltavaakin ohjelmaa ja siihen tarvitaan se viritysosa, mutta suurin osa on täyttä paskaa ja nykyinen tv-lupamaksu on liian korkea ajatellen tarjontaa. Minun mielestäni hyvä lupamaksu vuodesta olisi 100 EUROa. Jos valtioneuvosto alentaisi sen siihen, niin kaikilla olisi parempi mieli. Ja tämä turha paskan puhuminen loppuisi täältäkin tai ainakin vähentyisi. Joku taisi kertoa minulle, että pelkkä toistomahdollisuuskin vaatii sen luvan jo. Tuossa asiassa olen hieman eri mieltä jo lakipykäliin vedoten.
- Ejummarra...
Nimetön kirjoitti:
olen kuunnellut työkavereiden kertovan että: Jos haluaa vain katella videoita, ja pelailla konsolilla, niin kiikuttaa tv:n huoltoliikkeeseen, ja pyytää poistamaan virittimen ja antamaan kirjallisen todistuksen työstä. paperissa pitää tietysti olla yrityksen yhteystiedot. Esittää paperin lupatarkastajalle tarvittaessa. Tietysti ei sovi olla näkyvillä ulko- tai sisäantenneita, antenninvahvistimia, kaapeleita tai virittimellä varustettuja, todistuksettomia vastaanottimia...
Minä mieluummin jo jättäisin tarkastajan soittelemaan ovikelloa.
- Seppo
Ejummarra... kirjoitti:
Minä mieluummin jo jättäisin tarkastajan soittelemaan ovikelloa.
Niin minäkin jätin tarkistajan soittelemaan ovikelloa, mutta kun oli aikansa soitellut niin kiipesi parvekkeelleni kuikuilemaan!
Pitää tästä lähin pitää verhotkin kiinni..
Tai seuraavan kerran lyön käsiraudoilla kiinni parvekkeen reunaan ja soitan poliisit.
- jj69
miksi edes maksaa lupaa? itse olen ollut luvatta jo nelisen vuotta kun katselen ehkä korkeintaan pari tuntia tv:tä viikossa... tiedän... olen kriminaali mutta en päästä lupatarkastajaa kotiini niin kauan kun ei ole pakko
- eros_
Olemme olleet ilman TV:tä jo kuusi vuotta vaimon kanssa ja hyvin ollaan pärjätty. Uutiset lukee lehdestä silloin kun haluaa. Olisikin ihan typerää kytätä niitä telkun edessä, että koskas ne nyt tulee, onko kiinostavaa, ei voi kelata jne.
Tarpeeton kapine. Jos haluaa rentotua leffalla, niin liikkestä vuokraa tai kirjastosta lainaa DVD:n joka aukeaa kauniisti linux koneella mplayerilla. (vaikka jotkut idioottit menikin uuden tekijänoikeuslain myötä kriminalisoimaan vapaan lähdekoodin DVD-playerit. Siitä saavat vaan tulla haastamaan oikeuteen. Mulla on dvd purkukirjaston kodit varmaan viidessa eri paikkaa jemmassa.)
Tulevaisuus on ip:n päällä. Leffoja saa netistä ihan sen määrän kun jaksaa hakea. Osa laillista osa laitonta. Itselläni ei moiseen ole aikaa, jääköön niiden huviksi, jolla aikaa on moiseen käyttää.... tulee lähiaikoina kuolemaan sukupuuttoon. Tilalle tulee toinen lupa, joka koskee tietsikoita, tv-kännyjä sun muita katselulaitteita. Se on vaan ajan kysymys, milloin ne kokoontuu taas pöydän ääreen ja päättävät uuden lakipykälän. Tämä on vain minun mielipiteeni... hah:(.
- TIM
pystyyhän sen virittimen aika helposti poistamaan videosta jos kolvi pysyy kädessä ;)
niin sitten ei tartte lupaa maksaa ;)... poisto kotikonstein? Täytyykin pistää 'korvantaakse'...:-). Voi olla, että homma taitaa ajautua Home Improvement tasolle, kun otan kolvin käteen. Siis se töpseli aika usein jää pistokkeeseen kiinni ja sitten tulee salama, hieman savua ja sen jälkeen isompi salama heh. Ei vaan, huumoria huumoria. Maksan lupani kiltisti oliko se nyt elokuun loppuun ja se on siinä sitten näillä näkymin. Ei sitten tarvi ottaa viritinosiakaan pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712973
- 462574
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322235- 792138
- 951956
- 321712
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil201222