ja ihmettelyä siitä, että miksi hitossa täytyy olla työssäoppimisessa mm. päiväkodissa, jos kuitenkin vanhuspuoli on oma juttu?? Olin aloittamassa lähihoitajakoulutusta, mutta en sittenkään, kun kaikki vaikuttaa niin hirmu sekavalta, näytöt esimerkiksi. Eniten kummastelen silti tätä, että miksi väen vängällä laitetaan harjoitteluun paikkoihin, jotka eivät kiinnosta. En ole yksin ajatusteni kanssa, vaan olen keskustellut asiasta ystävieni kanssa, jotka opiskelevat. Joillain on taasen siten, että ei kiinnosta mm. vanhustyö, mutta perusopinnot pakottavat siihen. Mikä tässä mättää, että opiskelijat pakotetaan sellaiseen, joka ei kiinnosta?! Eräs ystäväni kertoi saaneensa huonoa palautetta vanhuspuolen työssäoppimisesta, koska tiesi että ei ole omalla alallaan eikä jaksanut montaa viikkoa esittää kiinnostunutta ja vaikeetahan se onkin, jos ei kiinnosta lain. Arvosteluunhan se vaikuttaa väkisinkin, jos ei ole kutsumusta siihen, että tekee vanhusten hyväksi kaiken mahdollisen ja nauttien siitä. Tiedän, olen joskus samassa jamassa itse eli makaan jossain jonkun autettavana, mutta kuten totuus on, kaikki ei voi kiinnostaa kaikkia, vaikka kaikki vaikuttaakin kaikkeen. No, toi ei liittynyt tähän mitenkään, kunhan totesin. Mitä mieltä olette te jotka opiskelette lähihoitajiksi? Mä ajattelin, että yritän saada jostain koulutusta, joka on vain vanhuspuolen sellaista.
Lähihoitajan
12
6266
Vastaukset
- opiskelija
No kuule ihan siksi, kun lähihoitaja hoitaa vauvasta vaariin ja kaikkia siltä väliltä, eli jos kouluttaudut lähihoitajaksi, voit myöhemmässä elämänvaiheessasi hakea töihin vaikka vammaispuolelle. Et ole lähihoitaja, jos hoidat vain vanhuksia etkä muita. Ja vaikka nyt vanhuspuoli kiinnostaa, mielesi voi matkan varrella muuttua paljonkin. Kyllä ne 5 viikon työssäoppimiset ja näytöt tekee vaikka päällään seisten, paikasta riippumatta, jos alalle haluaa. Vanhuspuoli on paljon raskaampi, kuin lasten kanssa oleminen.
Voithan tietysti hakeutua vaikka hoitoapulaiseksi vanhainkotiin.- lhlh
kyllä suuntautuminen vähän ratkaisee. Jos olet valmistunut "mummupuolelta" työnantaja varmaan miettii, palkkaako sut päihdetyöhön.
Meillä oli kerran eripuolelta valmistunut lähihoitaja päiväkodissa, eipä ollut kehumista siinä hoidossa, jäikin sitten pois, kun ei osannut eikä viihtynyt.
Itse olen lapsiin suuntautunut, eikä tulisi mieleenikään mennä hoitelemaan mitään muuta hommaa, niin lh kuin olenkin.
Suutari pysyköön lestissään.
Itse en myöskään ymmärrä, miksi aikuisopiskelijan pitäisi kahlata kaikki mahdolliset harjoittelut läpi, jos vaikka on kiinnostunut vain yhdestä suuntautumisvaihtoehdosta.
Ei kaikkien mieli muutu harjoittelussa, monilla tulee just, ei ainakaan tätä. Usein jo tietää, mitä haluaa, kun aloittaa opinnot. Nuorilla on eri asia, voipi mieli muuttua, ja tulee tutuksi eri osia lh-hommista.
Itse tiesin jo alusta alkaen, mihin suuntaudun, eikä mieli muuttunut.
Ja jos haluaa vaihtaa toiseen, vaikkapa ensihoitoon, kannattaa pyrkiä sille suuntautumisjaksolle, että sitten tietää, mitä ja miksi tekee jotakin. - minäkin...
lhlh kirjoitti:
kyllä suuntautuminen vähän ratkaisee. Jos olet valmistunut "mummupuolelta" työnantaja varmaan miettii, palkkaako sut päihdetyöhön.
Meillä oli kerran eripuolelta valmistunut lähihoitaja päiväkodissa, eipä ollut kehumista siinä hoidossa, jäikin sitten pois, kun ei osannut eikä viihtynyt.
Itse olen lapsiin suuntautunut, eikä tulisi mieleenikään mennä hoitelemaan mitään muuta hommaa, niin lh kuin olenkin.
Itse en myöskään ymmärrä, miksi aikuisopiskelijan pitäisi kahlata kaikki mahdolliset harjoittelut läpi, jos vaikka on kiinnostunut vain yhdestä suuntautumisvaihtoehdosta.
Ei kaikkien mieli muutu harjoittelussa, monilla tulee just, ei ainakaan tätä. Usein jo tietää, mitä haluaa, kun aloittaa opinnot. Nuorilla on eri asia, voipi mieli muuttua, ja tulee tutuksi eri osia lh-hommista.
Ja jos haluaa vaihtaa toiseen, vaikkapa ensihoitoon, kannattaa pyrkiä sille suuntautumisjaksolle, että sitten tietää, mitä ja miksi tekee jotakin.olen siitä, että monella aikuisella taitaa olla jo tiedossa se, mikä kiinnostaa enkä ymmärrä, miksi ihmeessä pitää kaikilla olla samat jutut perusopinnoissa. Mä olen lasten parissa työskentelystä kiinnostunut ja tiedän sen olevan oman alani. Työssäoppimisen aikana se tunne vain vahvistui. Todella hirvittää kun alkaa piakkoin harjoittelu vanhusten parissa ja tiedän sen olevan minulle hankala paikka, mutta yritän selvitä siitäkin, vaikka kuinka hammasta purren. Ehkäpä opetushallitus tai mikäs taho se asioista päättääkään, tekee järkevämmäksi koulutuksen ja antaisi mahdollisuuksia opiskella suoraan sitä, mikä kiinnostaa, ilman että pakotettaisiin opiskelemaan jotain, mikä ei kiinnosta.
- arviot
Lähihoitajaksi opiskeleva ja sekavalta tuntuu, hensut, näytöt ynnä muut!
Olisi kiva tietää kokemuksia ja näkemyksiä tuosta näytöstä ja arvioinnista. Näkökanta on varmaan ne läpikäyneellä toinen kuin opettajilla. En ole vielä kyennyt kaikkea hahmottamaan, sillä kaikki tuntuu melkoisen sekavalta. Hermoilenko turhaan? Voisiko joku ystävällinen henkilö (joka on ollut vanhuspuolella) kertoa kokemuksista, olisin kovasti kiitollinen. - opiskelija
lhlh kirjoitti:
Ja jos haluaa vaihtaa toiseen, vaikkapa ensihoitoon, kannattaa pyrkiä sille suuntautumisjaksolle, että sitten tietää, mitä ja miksi tekee jotakin.lähihoitaja on nykyään se joka ennen oli perushoitaja, lastenhoitaja, hammashoitaja jne...
Ammattinimikkeesi on lähihoitaja, joten perustiedot sinulla on oltava, olipa suuntaus mikä tahansa.
Et voi olla pelkkä "vanhushoitaja".
Tiedän muutaman lapsiin suuntautuneen lähihoitajan, jotka taas ovat vanhainkodissa työssä, koska vanhuspuolella on enemmän töitä. Ja ihan tyytyväisiä ovat. En tarkoittanut etteikö suuntautuminen mitään merkkaisi, vaan että perusopinnot on kaikille samat jokatapauksessa. Oma suuntautumiseni on sairaanhoito- ja huolenpito ja olen tehnyt myös vanhainkodissa töitä, kuin myös vammaisten parissa. - Taataa
arviot kirjoitti:
Lähihoitajaksi opiskeleva ja sekavalta tuntuu, hensut, näytöt ynnä muut!
Olisi kiva tietää kokemuksia ja näkemyksiä tuosta näytöstä ja arvioinnista. Näkökanta on varmaan ne läpikäyneellä toinen kuin opettajilla. En ole vielä kyennyt kaikkea hahmottamaan, sillä kaikki tuntuu melkoisen sekavalta. Hermoilenko turhaan? Voisiko joku ystävällinen henkilö (joka on ollut vanhuspuolella) kertoa kokemuksista, olisin kovasti kiitollinen.Opiskelen lähihoitajaksi ja todella minäkin olin aluksi aivan pihalla hensuista sun muista. Älä ole huolissasi! Kaikki selviää aikanaan ja asiat valkenevat pala kerrallaan. Kun ensimmäinen näyttö on ohi olet varmasti viisaampi ja ymmärrät jutut paremmin! En voi kuin kannustaa ja rohkaista sinua, mutta uskon, ettet varmastikaan ole tyhmempi kuin muut ja selviät varmasti opinnoista! Opiskelemaan vain, sillä lähihoitajista on pulaa :)
- milla magia
mitä jos hakisit sitten oppisopimuksella jonnekinminne haluat, oliko se nyt vanhuspuoli joka kiinnosti.ei tartte sit käydä muita harjotteluita. itse opiskelen lähihoitajaksi ja vähän kyllä tuntuu hölmöltä et jos sellanen joka lähih. haluaa puhuu tollasia kuin sinä. mun mielestä lähihoitajan pitäis olla edes vähän kiinnostunu kaikesta mikä lähihoitajan työnkuvaan voi kuulua.lähihoitajan pitää sitäpaitsi hahmottaa ihmisen elämänkaari jne muut ihmiselämään liittyvät käsitteet.kyl se ei kiinnostava osa-alue menee sit vaikka hammasta purren jos oikeesti ihmisistä välittää.mut ymmärrän kyllä, ei kaikki voi sopeutuu joka paikkaan.
- juuri kysynyt
voi suorittaa vaikka kaikki tutkinnon osat vanhainkodissa. valtakunnallisissa aineistoissa ei sanota että esim. kasvun tukeminen ia ohjaus pitäisi suorittaa päiväkodissa. Näyttöaineistossa puhutaan asiakkaasta (ei lapsesta). Juuri äsken keskustelin yhden aikuiskoulutsyksikön opettajan kanssa. Eri asia, mitä koulu on päättänyt asiasta.
- Cherry
En minäkään koe omakseni lasten kanssa työskentelyä, mutta ammatillisen osaamiseni kannalta päiväkodin työharjoitteluun ja näyttöön olen tässä menossa. En omasta vapaasta tahdostani mutta eiköhän se hoidu.
Ei tulisi mieleenkään ruveta koulun kanssa kiistelemään tuosta näyttöpaikasta. He vaativat päiväkodin ja minä menen sinne.
- Nimetön
olen samaa mieltä! miksi minunkin piti käydä katsomassa päiväkoti kun opiskelen päihdetyöntekijäksi. Ei ole loppuun saakka ajateltua asiaa.Ajanhukkaa!
- Dacherina
Heipä hei.
Minä olen tiennyt jo kauan haluavani lähihoitajaksi. 8.luokalla kun kerroin että minusta tulee vanhushoitaja opettaja oli nauraa minut ulosluokasta. "Muutat vielä mielipidettäsi." Luokkakaverini vitsailivat minulle aiheesta seuraavat kaksivuotta.Minä olin päätökseni tehnyt:)Ja nyt olen tässä.
Näin jälkeenpäin kun mietin edesmenneitä TOP-jaksoja. Voin sanoa että vaikka ne silloin tuntuivat erittäin turhauttavilta ja siltä etten opi mitään. Kuitenkin aina on jotain oppinut, joitakin perusasioita lähihoitajana olemisesta.
LÄhihoitajan perustehtävä on auttaa, tukea eri-ikäisiä ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Meidän työtehtävämme ovat ihmissuhdetyötä. Vaikka työskentelet vanhustyössä voit silti joutua tekemisiin eri-ikäisten ihmisten kanssa. Vanhuksen lapsenlapset voivat olla yllättäen kylässä, kun menet hänen kotiinsa. Tai vanhuksen omainen voi tulla kyselemään äidistään/isästään vanhainkodille.
Kotipalvelu ei myöskään ole ainoastaan pelkkää vanhuksen hoitoa. Kotipalvelun työntekijänä, lähihoitajana, autat hyvin värikästä asiakaskuntaa selviämään arjesta. Kotipalvelun piiriin kuuluu niin lapsiperheitä, vanhuksia, mielenterveysasiakkaita kuin kehitysvammaisiakin.
Siksi "väen vängällä" laitetaan harjoittelupaikkoihin vaikka ne eivät kaikkia kiinnosta, jotta saisi mahdollisimman monipuolisen kuvan lähihoitajana olemisesta. Halutaan esitellä lähihoitajan työtehtävät monelta kantilta.
Minusta kiinnostus on asenteesta kiinni. Vaikka minuakaan ei kiinnostanut olla päiväkodissa meeltävien lapsien keskellä, silti halusin tehdä asioita mahdollisimman hyvin. Itsekin tiedän että on vaikeaa olla kinnostunut ellei kiinnosta. Silti vain punnersin positiivisia ajatuksia top-jaksosta esille."Ainakin selviän lasten kanssa ja he pitävät minusta." "No ainakin tuo pikku napero on ihana." "Olipas ihana kertoa tarina papukaijoistani." "Joulujuhla oli niin ihana kun lapset itse esittivät niin täysillä."
Ei opiskelu ole helppoa. Aina elämässä on asioita jotka eivät kiinnosta vaikka pitäisi kiinnostaa. Silti voi ainakin yrittää etsiä niistä ikävistäkin asioista yhden pienen positiivisen asian. Varmasti se huomataan jos nyrröttää pahantuulisen näköisenä nurkassa. Eihän kukaan halua sellaista opiskelijaa katsella.
Aikuiskoulutuksen puolella voi suoraan erikoistua vanhushoitajaksi, mutta perustutkintoa ei voi suorittaa vain hyppäämällä suoraan vanhustyön koulutusohjelmaan.
Tsemppiä Uuteen kouluvuoteen=D- onko mahollista
Voiko noita harjoittelujaksoja suorittaa myös sairaankuljetuksessa, jos tietää erikoistuvansa muutenkin sille puolelle?
Ottaako yleensäkään sairaankuljetus lähihoitajaopiskelijoita 'riesakseen'?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315736- 363781
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122728
- 292202
- 122147
- 1621906
- 161484
- 1051362
- 1371174