Olen parikymppinen tyttönen, kuukautiset alkoivat siinä 4-15 -vuotiaana, ja ovat aina olleet todella epäsäännölliset. Ikinä ei voi tietää milloinka ne alkaa... Terveydenhoitajalta kerran kysyin asiasta, ja hän sanoi ettei ole mitään tarvetta huolia jos kuitenkin tulevat vähintään neljä kertaa vuodessa.
Onko tämä siis miten normaalia/yleistä? Ainakin todella rassaavaa kun ei ikinä tidä vaikkapa matkalle lähtiessä, että alkaako ne sieltä. Toki muutaman tunnin ennen vuotoa tuntee että kohta alkaa, mutta usein se muutama tunti ei pahemmin lohduta.
Epäsäännölliset kuukautiset
6
4291
Vastaukset
- kiki_
Sama juttu. Viisi vuotta ovat tulleet ja edelleen epäsäännöliset. Minulla vain on suuri kynnys mennä lääkäriin tämän asian kanssa. Pitäisi kyllä, tiedetään. Sillähän se hoituisi.
- anniike
Heih! :)
Viesti on kirjoitettu näköjään jo aika kauan sitten, mutta kokeilen kummiskin.. Itselläkin epäsäänölliset olleet jo monen monta vuotta, mutta en myöskään oikeen hirviä lähtee lääkäriin asian vuoksi.. Ootko jo kohdanut pelot ja käynyt tarkistuksessa?
KOhtalotovereita kaivaten... anniike 22v - ......
viesti olikin kirjotettu jo vuonna 2005 :D nooh tulipahan kirjotettua... :D
- Took
Ite oon 14-vuotias, menkat alko kesällä ja nyt joka kuukausi ne alkavat pari päivää aikaisemmin kuin edelliskerralla. Normaalia? Anteeksi, että tungin nyt tähän mutten jaksanu tehdä uutta keskustelua.
- Jane
Tarkennan vaan, että kuinka olet tuon kierron laskenut? Menkat tulevat aina pari päivää edellisiä aiemmin, jos yrittää satuttaa ne joka kuukausi samaan päivään (esim. 30. päivä).
Kuukautiskierto lasketaan edellisten menkkojen alusta seuraavien alkuun. Tämän lukeman (esim. 28 päivää) perusteella voi paremmin päätellä seuraavien menkkojen ajankohdan. Siispä, jos aiemmat menkat ovat alkaneet 30 päivä, alkavat seuraavat 27. päivä, jos kierto on täysin säännöllinen ja sen 28 päivää.
Vai meinasitko, että menkat alkavat aina liian aikaisin eli vuodottomien päivien määrä vähenee koko ajan? Nyt menkkojen välissä on vaikkapa 28 vuodotonta päivää, ensi kuussa 26 ja pian kohta vain 2 päivää?
- memmu
mulla alkoi 12v menkat, 18v pillerit, 21v lopetin pillerit, vuoden menkat ok, 22v kuukautisia ei tullut 4 kuukauteen. nyt oon 23v.
ravattuani lääkäreillä asian tiimoilta 7 kk, jona aikana syönyt vaikka mitä keltarauhashormonikuureja ym, kuukautiset saatiin normaaleiksi pillereillä. mutta kuitenkin tukimusten lomassa löytyi oikeasta munasarjasta hyvänlaatuinen kasvain (dermoidi), joka poistetaan jos se rupee haittaamaan..
se on totta, että riittää, että kuukautiset tulee n.4 kertaa vuodessa, mutta se ei silti tarkoita, että munasarjoissa ei voisi olla vikaa.
joten suosittelenpa käymään ultrassa.
toivottavasti oli apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779