Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Asuminen Ruotsissa

Z-Man

Tarvitsin tietoa asumisesta yleisesti ottaen Ruotsissa.

5

1261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verkkofan

      Oletko muuttamassa tänne?
      Jos olet, niin minnepäin?
      Onko sinulla työpaikka tai opiskelupaikka?
      Entäs asunto?
      Osaatko ruotsia?

      Yleisesti ottaen ruotsissa ja suomessa asumisessa tuskin on suurempia eroja. Suurin osa maata on suomea etelämpänä, joten talvet ovat vähälumisempia ja pakkaspäivät jäävät vähemmälle. Suomalaista ruisleipääkin saa nykyään melkein joka kaupasta.

    • Z-Man

      Teen esitelmää...

      • verkkofan

        eikö esitelmän tekijän ole haettava tietonsa itse? Ainakin näin oli asian laita silloin, kun minä koulua kävin. Ei saanut kopsata suoraan tietosanakirjastakaan.


      • Z-Man
        verkkofan kirjoitti:

        eikö esitelmän tekijän ole haettava tietonsa itse? Ainakin näin oli asian laita silloin, kun minä koulua kävin. Ei saanut kopsata suoraan tietosanakirjastakaan.

        Mut mitää järkevää ei löydy...


      • verkkofan
        Z-Man kirjoitti:

        Mut mitää järkevää ei löydy...

        Metsä vastaa, niin kuin sinne huudetaan. Alkukymyksesi on laaja. Jos olisit tarkentanut, niin olisit varmaan saanut vastauksia.

        Kun minä aikoinani, pieni ikuisuus sitten, tulin tänne, minua ihmetytti esim ruotsalainen tapa "elää yli varojensa".
        Melkein kaikki hankittiin velaksi. Ei pelkästään asunto ja auto, vaan myös muut vempeleet. Jopa lomilla käytiin velaksi.
        Tätä kummastelin aikani, kunnes minullekin valkeni, että täällä sai kaikki velkakorot vähentää verotuksessa. Näin saattoivat velat olla joskus jopa positiivisia. Kun vähennyksiä oli paljon, niin veroista sai palautuksia takaisin.
        Noista ajoista on verotuskäytäntö jonkin verran muuttunut.
        Nykyään kun työttömyys vaivaa tätäkin maata, ei omia lomia pidetä, niin kuin joitakin vuosia sitten. Ensimmäisen viikon voi olla töistä poissa ilmoittamalla työnantajalle, että minä olen sairas, en tule töihin. minkäänlaista lääkärintodistusta ei tarvittu. Ja sairasvakuutuskassa maksoi korvauksen. ´nykyään tuokin aika on ohi. Koska työnantaja joutuu korvaavaan sairauspäivistä alussa osan, jos ei ole työehtosopimuksessa toisin sovittu, on pari karenssipäivääkin sairastettava omalla kustannuksella.
        Kaikki Suomessa vaihto-oppilaina olleet sanovat, että Suomen kouluissa on parempi kuri ja enemmän läksyjä. Minun omat lapseni valittivat usein, että luokassa oli liikaa hälinää. Kaikissa kouluissa ja kaikissa luokissa eivät asiat ole koskaan olleet näin.
        Mutta jopissakin kyllä. Ruotsalaisista tilastoista käy ilmi, että osa oppilaista onnistuu käymään peruskoulunsa läpi oppimatta lukemaan ja kirjoittamaan.
        Todistuksia ei ´Ruotsin kouluissa jaeta ennen kuin vasta 8:lla luokalla. Luokalle ei jätetä ketään, muuta kuin erittäin poikkeuksellissa tapauksissa. Jos on ollut poissa koulusta pitkiä jaksoja esim.

        Tässä muutamia poimintoja alueista. Jos ruotsia osaat, niin tietoa löytyy googlen avulla vaikka kuinka paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe