Munimattomat kanat

Leabriitta

Hei voisko joku auttaa suuressa ongelmassa.Minulle tuli valkoisia kanoja omien maatiskanojeni joukkoon. Tullessaan kanat munivat ja omani munivat silloin myös, mutta varsin pian muninta loppui kokonaan. Kanoja on noin 20 ja 1 kukko.
Elo syyskuun vaihteessa valkoiset kanat olivat sulkasatoisen näköisiä, mutta nyt ne näyttävät hyvinvoivilta. Ruoaksi ne saavat munintarehua, kauraa, ruoanloppuja ja leipää.
Valaistus on päällä klo 8-20.
Missä teen väärin. Miten saan kanat munimaan?

24

5532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Muniiko ne maatiaiskanat? Onko kanalassa tapahtunut muutoksia? (rehulaadun muutos, kanalan muutoksia... yms.) Onko kalkkia tarjolla? Hyvin mahdollista että kanat pitävät muninnassa pientä taukoa sulkasadon jälkeen eli talvella.

      • Hemuli

        "Munivatko ne maatiaskanat?" Repesin... xD Kyllä sillä maalaistöllikänkin järjellä pitäisi tajuta, että kanat ovat lintuja, jopa vielä kanoja=kyllä ne munivat.
        Haukkuvatko suomenpystykorvat? Uivatko miljoonakalat? jne. jne. Laji mikä laji, kyllä ne silti lajille ominaisen piirteen osaavat, jotkut vain selvempänä kun toiset. Leghornithan ovat jalostettuja munimiseen, mutta kyllä ne maatiaisetkin munivat.Ledhornithan eivät muuten muni kun kaksivuotiaiksi, TOISIN kun maatiaiskanat.


      • toisin
        Hemuli kirjoitti:

        "Munivatko ne maatiaskanat?" Repesin... xD Kyllä sillä maalaistöllikänkin järjellä pitäisi tajuta, että kanat ovat lintuja, jopa vielä kanoja=kyllä ne munivat.
        Haukkuvatko suomenpystykorvat? Uivatko miljoonakalat? jne. jne. Laji mikä laji, kyllä ne silti lajille ominaisen piirteen osaavat, jotkut vain selvempänä kun toiset. Leghornithan ovat jalostettuja munimiseen, mutta kyllä ne maatiaisetkin munivat.Ledhornithan eivät muuten muni kun kaksivuotiaiksi, TOISIN kun maatiaiskanat.

        Ymmärsin, että tuossa kysyttiin, munivatko maatiaiset tällä hetkellä, vai ovatko kaikki nyt munimattomia.

        Ikä voisi tietysti osittain selittää asiaa. 2-vuotiaat ja vanhemmat kun yleensä pitävät sulkasadon, mutta eivät nuoremmat. Vanhemmiten hybrideillä muninta laskee aika jyrkästi.


      • Kanafarmari69
        Hemuli kirjoitti:

        "Munivatko ne maatiaskanat?" Repesin... xD Kyllä sillä maalaistöllikänkin järjellä pitäisi tajuta, että kanat ovat lintuja, jopa vielä kanoja=kyllä ne munivat.
        Haukkuvatko suomenpystykorvat? Uivatko miljoonakalat? jne. jne. Laji mikä laji, kyllä ne silti lajille ominaisen piirteen osaavat, jotkut vain selvempänä kun toiset. Leghornithan ovat jalostettuja munimiseen, mutta kyllä ne maatiaisetkin munivat.Ledhornithan eivät muuten muni kun kaksivuotiaiksi, TOISIN kun maatiaiskanat.

        Voi sun kanssas..


    • Hemuli

      Meillä kanat heräävät jo kolmelta yöllä, joten valaistuksen voisi laittaa aikaisemmaksi.
      Ja sitä vastoin meillä nuo menevät nukkumaan jo iltapäivästä neljän aikaan, joten sinulla aika hyvin valaistus jäljessä kanojen rytmiin. Kanat kun eivät ole ihmisiä...
      Itse en osaa sanoa mikä voisi olla kun eivät muni. Voi johtua liiasta stressistä (uudet kaverit) joka kyllä aika uskomattomalta kuulostaa, ainakaan meillä ei kanat ota mitään suurempaa stressiä vaikka ollaan vuosia kanoja lisäilty vanhojen joukkoon.
      Toki voi johtua pelkästä vuoden ajasta tai siitä, että kanaset yksinkertaisesti ovat vanhentuneet.
      Vaikuttavatko rouvat muuten pirteiltä?

    • Kunttajussi

      Jos ei muni,niin anna tipu-7:a.

    • kukko

      itselläni myös kanoja ja joskus käy noin.
      tässä muutamia kokemuksen tuomia vinkkejä
      pidä valoja päällä n.17h itsellä 6-23. anna kanoille muutama päivä pekkää munitus tiivistettä
      ja sen jalkeen kaura tiiviste sekoitusta 50/50.
      Kalkilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, se vaikuttaa munien kuoriin.
      anna tästä lähtien kanoille parin viikon välein
      tiivistepäivä niin se auttaa asiaa.
      Viikon päästä jos ei tapahdu mitään niin toista sama.
      Itsellä takana sama homma, kaksi viikkoa ei munan munaa ja nyt täys tohina päällä.

    • sulkasato

      Luulisin, ettet välttämättä tee mitään väärin...Kanoille on hyväksi pitää muutaman kuukauden munintatauko ja myös sulkasato kuuluu niiden normaaliin elämään. Jos haluat pitää ns. onnellisia kanoja, odottele rauhassa päivien pitenemistä ja muninnan alkamista. Osta sillä välin munat kaupasta ja muistele kaiholla kuinka hyviltä ne omien munat maistuvatkaan :)

      • munintatauko

        ihan normaalia, että kanat ovat talvella munimatta ja mielestäni se mahdollisuus pitäisi niille antaakin.
        munimisrehuilla( muulla tarkalla ruokinnalla) ja valaistuksen lisäyksellä voi kanoja pakkomunittaa, jos haluaa...


    • Leghornit

      Tekevät maatiaiskanojen joukossa. Ne ovat hybridejä ja seuraava polvi on arvoton. Mikäli aiot jatkaa maatiaisia huomauttaisin Leghorn
      kukon poistamisesta. Kerran risteydyttyään
      maatiaiset ovat pysyvästi pilalla.

      • hoitanut

        Mulla oli kans joskus kanoja. Ja tosiaan ne piti välillä taukoja muninnassa. Kanan rehu vaikutti myös jos ne ei saanut rehua riittävästi niin muninta loppui. Valojen käytöllä ei ollu niin suurta merkitystä.


      • vaan

        OT: Itse kasvatan useampaa puhdasta rotua ja myös maatiaisia. Ja kaikki ovat samassa tilassa. Kanat kun eivät lisäänny hallitsemattomasti niin kuin vaikka kanit, niin rotujen/maatiaisten puhtaana säilyttäminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Keväällä, kun ajattelen haudonta-ajankohdan lähestyvän, laitan ne yksilöt erilliselle siitososastolle, joiden haluan lisääntyvän keskenään. Kun odottelee muutaman viikon, ovat "väärien" kukkojen siittiöt hävinneet kanoista ja jälkeläisistä tulee puhdasrotuisia.


      • jjj
        vaan kirjoitti:

        OT: Itse kasvatan useampaa puhdasta rotua ja myös maatiaisia. Ja kaikki ovat samassa tilassa. Kanat kun eivät lisäänny hallitsemattomasti niin kuin vaikka kanit, niin rotujen/maatiaisten puhtaana säilyttäminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Keväällä, kun ajattelen haudonta-ajankohdan lähestyvän, laitan ne yksilöt erilliselle siitososastolle, joiden haluan lisääntyvän keskenään. Kun odottelee muutaman viikon, ovat "väärien" kukkojen siittiöt hävinneet kanoista ja jälkeläisistä tulee puhdasrotuisia.

        Mistä tieto,että kanat hautovat vain keväällä,ne ovat samanlaisia kuin ihmiset parittelevat koko vuoden ja hautovat milloin sattuu


      • jokke
        vaan kirjoitti:

        OT: Itse kasvatan useampaa puhdasta rotua ja myös maatiaisia. Ja kaikki ovat samassa tilassa. Kanat kun eivät lisäänny hallitsemattomasti niin kuin vaikka kanit, niin rotujen/maatiaisten puhtaana säilyttäminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Keväällä, kun ajattelen haudonta-ajankohdan lähestyvän, laitan ne yksilöt erilliselle siitososastolle, joiden haluan lisääntyvän keskenään. Kun odottelee muutaman viikon, ovat "väärien" kukkojen siittiöt hävinneet kanoista ja jälkeläisistä tulee puhdasrotuisia.

        Mistä tieto,että kanat hautovat vain keväällä,ne ovat samanlaisia kuin ihmiset parittelevat koko vuoden ja hautovat milloin sattuu


      • vaan
        jokke kirjoitti:

        Mistä tieto,että kanat hautovat vain keväällä,ne ovat samanlaisia kuin ihmiset parittelevat koko vuoden ja hautovat milloin sattuu

        Tarkoitin sitä, että kanat eivät haudo poikasia ellei niiden anna hautoa. Eli siis vaikka ne kuinka parittelisivat, niin poikasia ei tule ellei kana saa hautoa hedelmöittyneitä munia yhtäjaksoisesti 21 vrk. Sen sijaan jos kanit pääsevät parittelemaan, ei poikasten tuloa voi oikein enää välttää.

        Kanat kyllä hautovat yleensä halukkaimmin juuri keväällä, mutta toki jonkin verran ympäri vuoden. Minä vain en anna niiden hautoa kuin silloin kun itselleni parheiten sopii. Ja tilanpuutteen vuoksi tuo ajankohta on keväällä. Kesällä saavat sitten olla väljemmin ulkona ja etsiä hyönteisiä, jotka ovat poikasille hyvää ja luonnonmukaista ravintoa. Ja kun sopiva haudonta-ajankohta alkaa lähestyä, laitan ne yksilöt yhteen, joiden toivon lisääntyvän ja joiden munia annan hautoville.


    • ´kanoja omistava

      ootko varma et annat kanoille tarpeeksi ruokaa itse annan muninta rehua ja kauraa 2dl päivässä talvella 3dl koska kesällä ne ovat ulkona ja syövät maasta kaikkea.liikaa ei saa antaa silloin ne lopettavat ainakin kun kanat ryntäävät ruuan kimppuun niin tiädät että annnat siloin sopivasti ruokaa.itselläni valaistus on päällä koko päivän koska huomasin että lampun vieressä olevat kanat munivat paremmin.vaihdan kanat aina 1,5vuoden välein koska ne lopettavat munintansa yleen sä 2 vuoden ikäisinä.itselläni onnyt kuusi maatiaiskanaa ja yksi kukko ja saan päivässä kuusi munaa eli jokainen munii.ja kyllä minun kanat hautovat talvellakin.

      • Salariatar

        Meikällä on ollut kanoja jotain 13 vuotta, ja vasta viimevuosina tajusin hommata alkukantaisempia rotuja kuin jotkut lattiakanalasta ostetut Isabrownit: Ostin pari Kiinan Kochia ja pari kääpiökochia. Naapurissa oli ylimääräisiä kukkoja, joten sieltä tuli vanha Väinö meille, maatiaiskana oli se. Ylläripylläri elikkoni alkoivat lisääntyä keskenään, joten tuli hieman sekarotuinen kanta. Se kanta on tosin jo hiipunut sitä mukaa kun tipuni ovat kupsahdelleet. Kanat olivat pihapiirissämme täysin vapaana, ainoastaan öisin pistettiin kananhäkin luukut kiinni, kunhan kanat olivat menneet illalla orrelle. Parhaimmillaan ne olivat ulkona jo huhtikuussa; heti kun lumen seassa oli pienikin nurmilämpäre, ja saivat tepastella pihapiirissä aina yöpakkasiin asti. Nykyisin en omista kanoja, mutta kunhan mulla on punainen tupa ja perunamaa ja aikaa, ryhdyn kyllä uudestaan kanaharrastajaksi.


    • munivat

      Minulle tuli pari päivää kan alaan uusi kana voisiko se vaikuttaa ,että kanat ei muni hetkeen vaikuttaako Ressu kanoja?😦

    • munivat

      Eli siis tressi voiko vaikuttaa että ei tuu munia vähään aikaan

    • cfjeui

      Kanat stressaa tosi herkästi, pelkästään jo siitä jos ruokinta myöhästyy.

      • noinnoin

        osta nuoria kanoja älä vanhoja.


    • karjak

      En viitsinyt lukea koko ketjua, vanhakin tämä on mutta kerron oman kantani.
      Munimattomuuteen yksi hyvä syy mistä voi lähteä on se että onko kanat jo vanhoja? Toinen tärkeä tekijä varsinkin "sisäruokintakaudella" valaistus. Se missä toisinaan kompastutaan on se että valoa ei ole tarpeeksi ts. lamppuja liian vähän tai heikkovaloisia ja/tai likaisia kuvultaan.
      Valoisan ajan kanalassa olisi hyvä olla se 16-17,5 h maissa. Yöajalla on tärkeä vaikutus munintaan ja kanojen olemiseen ylipäätään. Eräässä kotikanalassa ei periaatteessa ollut yötä koskaan vaan valot aina päällä, kanat oli paitsi väsyneitä ja stressaantuneita, myös munimattomia.

      Olen miettinyt joskus olisiko parempi sammutella kanalan valoja asteittain että ensin tulee "hämärä", jolloin kanat jo hakeutuu yöpuulle. Aikatauluun tottuneet kanat toisinaan kyllä osaavat mennä itse omia aikojaan valmiiksi mutta eivät aina.

      Rehustuksessa tuskin aloittajan kohdalla ongelmia. Itse en ole koskaan juuri mittaillut mutta kanat saa kauraa litisteenä, hernelitistettä ja tämän päälle vielä maitoa joka mielellään on hapannutta. Minulla on ollut usein joku lehmä varta vasten vain kanojen rehua silmälläpitäen jonka lypsän kanamaidoksi. Lypsyastioitten pesuvedet ja kotitalouden maitojätteet otetaan tarkkaan talteen ja näin talvisin maitopytyt on lämpimässä happanemassa. Maitopyttyjä en koskaan pese niin niissä on pohjapiimä olemassa.
      Maidon käytön olen itse havainnut munintaa edistäväksi ja se on herkkuruoka kanalle, lehmättömässä taloudessa maidon käyttö tietysti hankalampaa.

      • iouht

        Aloittajan kohdalla ongelma on muutenkin noin 5x kanan eliniän verran vanhentunut.


      • näion

        Joku täällä nostelee noita jotain 2005 hiljentyneitä viestiketjuja kärkeen.
        Harmillista että ei saada uusia fiksuja keskusteluja näinkin mielenkiintoisesta aiheesta kun maatalouden eläimet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3619
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1419
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1249
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1144
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1038
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe