Raketin laakerit

C3/C4

Hei,

Näkeekö Raketista laakerityypin avamatta alakertaa, eli kurkkaamalla kammen välistä ?

16

7597

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janne

      Pytyn kun irrottaa niin laakerit näkyvät sen verran, että tyyppi selviää.

    • C5.

      Kaikki tyypit C2-C5 ovat silminnähden identtiset,
      kun välyksestä on kyse, jos merkinnät ovat pesään
      päin on laakerit irroittetava pesästä nähdäksesi onko ne C3 vai C4. On muuten katsastusmiehillä hommia ensi kesänä, tai oikeastaan huoltajilla ja mekaanikoilla kun koneita halkovat.

      • näkyä

        Pitäiskö merkinnät näkyä, jos laakerit asennettu oikeinpäin = pidike sisäänpäin ?


      • Heinonen Pepe

        näkee,näkee. Esim c4-laakerissa on c3 verrattuna 1-kpl laakerikuulia vähemmän.


      • C5.
        Heinonen Pepe kirjoitti:

        näkee,näkee. Esim c4-laakerissa on c3 verrattuna 1-kpl laakerikuulia vähemmän.

        Ei välttämättä eri määrä kuulia, riippuu myös valmistajasta.


      • xxx
        Heinonen Pepe kirjoitti:

        näkee,näkee. Esim c4-laakerissa on c3 verrattuna 1-kpl laakerikuulia vähemmän.

        Laakereita saa ilman tunnuksia ja kuula määrät saa c3-c4 samanlaisena eli katsastus miehet eivät pysty
        sanomaan millä laakereilla ajatat kuskiasi ps.taas fiksusti ajateltu loppuun akk.


      • Heinonen Pepe
        xxx kirjoitti:

        Laakereita saa ilman tunnuksia ja kuula määrät saa c3-c4 samanlaisena eli katsastus miehet eivät pysty
        sanomaan millä laakereilla ajatat kuskiasi ps.taas fiksusti ajateltu loppuun akk.

        Joo,piti paikkansa kun kyselin muutamalta laakeri inssiltä, ei näe !! Kuulamäärät voi todellakin eri valmistajien laakereista valita samat kaikissa eri välyksissä olevissa laakereissa, samoin tunnuksettomia laakereita lyötyi ainakin FAG-laakereista, joten kyllä,ei muutakun halkomaan kiukaita pitkin hiekka varikoita, tämäpä onkin ollut taas yksi upeimpia väläyksiä pitkään aikaan päättäjiltä.


      • ja sitäpaitsi
        xxx kirjoitti:

        Laakereita saa ilman tunnuksia ja kuula määrät saa c3-c4 samanlaisena eli katsastus miehet eivät pysty
        sanomaan millä laakereilla ajatat kuskiasi ps.taas fiksusti ajateltu loppuun akk.

        C3:n saa hiottua C4:sta vastaavaksi hiomatahnalla.


      • tieto pitää
        Heinonen Pepe kirjoitti:

        Joo,piti paikkansa kun kyselin muutamalta laakeri inssiltä, ei näe !! Kuulamäärät voi todellakin eri valmistajien laakereista valita samat kaikissa eri välyksissä olevissa laakereissa, samoin tunnuksettomia laakereita lyötyi ainakin FAG-laakereista, joten kyllä,ei muutakun halkomaan kiukaita pitkin hiekka varikoita, tämäpä onkin ollut taas yksi upeimpia väläyksiä pitkään aikaan päättäjiltä.

        paikkansa olisi päättäjien "ripeästi" muuttaa laakerointi luokitus takaisin vanhaan, koska nythän tämä vasta menee pelleilyksi toiset ajattavat luokitelluilla C3 laakereillä ja oletettavasti jonkun voisi mieli kokeilla näitä C4.s versioita. Nyt herätys ei saa nukkua.


      • Heinonen Pepe
        tieto pitää kirjoitti:

        paikkansa olisi päättäjien "ripeästi" muuttaa laakerointi luokitus takaisin vanhaan, koska nythän tämä vasta menee pelleilyksi toiset ajattavat luokitelluilla C3 laakereillä ja oletettavasti jonkun voisi mieli kokeilla näitä C4.s versioita. Nyt herätys ei saa nukkua.

        Moi !
        Ei se ihan pelle,pelleksi mene, se pieni ero mitä laakeri välyksellä yksinään voit hakea koneen herkkyyteen ei anna kuskillesi eikä sinulle mitään muuta varmuutta kuin sen että itse tiedät "meitän kiukaassa on parhaat sisällä" mutta varsinaiseen kierrosherkkyyteen koneessa sillä on todella pieni vaikutus jollei kampurasi ole haettu suoraksi ja tarkoitan todellakin suoraksi, tehty muutenkin ko, kiuas ajatuksella aukotuksineen kuin sytyksineen,laakeripesineen ym, linjauksineen, ratakohtaiset hiplaukset varmaankin unohdamme tällä kertaa ja eiköhän noita neuvoja ala pikkuhiljaa paukkua tännekin kanavalle. Parhaat tiedot näistähän saatte Kiljanderin Sepolta Järvenpään lähistöltä,jos tarvii numeroa niin täältä löytyy, toinen joka on toiseksi parhaista parhain on Asko ja sinnekin vinkin voi vihjaista mutta se on eri juttu.


      • Proffa
        Heinonen Pepe kirjoitti:

        Moi !
        Ei se ihan pelle,pelleksi mene, se pieni ero mitä laakeri välyksellä yksinään voit hakea koneen herkkyyteen ei anna kuskillesi eikä sinulle mitään muuta varmuutta kuin sen että itse tiedät "meitän kiukaassa on parhaat sisällä" mutta varsinaiseen kierrosherkkyyteen koneessa sillä on todella pieni vaikutus jollei kampurasi ole haettu suoraksi ja tarkoitan todellakin suoraksi, tehty muutenkin ko, kiuas ajatuksella aukotuksineen kuin sytyksineen,laakeripesineen ym, linjauksineen, ratakohtaiset hiplaukset varmaankin unohdamme tällä kertaa ja eiköhän noita neuvoja ala pikkuhiljaa paukkua tännekin kanavalle. Parhaat tiedot näistähän saatte Kiljanderin Sepolta Järvenpään lähistöltä,jos tarvii numeroa niin täältä löytyy, toinen joka on toiseksi parhaista parhain on Asko ja sinnekin vinkin voi vihjaista mutta se on eri juttu.

        Moi Pepe sun muut laakerien fundeeraajat.

        C4/C3 laakeriluokituksella halutaan päästä siihen tilanteeseen että kaikki ajavat samoilla laakereilla.

        Tosin AKK ei ole miettinyt tätä loppuun asti, koska C4:n saa helpommin herkäksi, siinä on suuremmat välykset (0,07 mm). Laakereiden hinnassa ei ole paljon eroa, SKF:ltä, HL:stä ja FAGilta saa kuution noin 500 eurolla.
        ISO ja ABMA on tehnyt viisi välysmääritystä laakereille. C3 on tiukempi
        kuin C4, joten sen herkäksi saaminen on hankalampaa, asennuksessa palaa enempi aikaa, aika on rahaa, ja luokituksen piti halventaa (jokin muoto sanasta halveksia)tätä harrastusta.

        Standardi ei määrittele päittäisvälystä vaan säteittäisvälyksen (radial clearance). Laakerin välys mitataan kuulan ja ulkokehän keskikohdalta.
        Merkinnän voi viilata pois ja joissakin tosihalvoissa ei ole merkintää ollenkaan ja lisäksi jos tilaa OEM:nä Koyolta(original equipment manufakturing) niin laakeriin saa painatettua vaikka oman nimensä. Jotta katsastusmies voisi varmasti todeta että laakeri on C3, niin hänen on mitattava tämä laakerin ulkokehän ja kuulan välinen välys mikrometreinä. Jos moottorilla on ajettu riittävän pitkään, noin 1h, niin laakeri kuluu C4:ksi aika nopeasti jolloin se on katsastusmiehen mielestä laiton peli.Tässä välysarvot 10-18mm sisäkehän laakerille, arvot ovat mikrometrejä.

        C2 0
        Normal 3
        C3 11
        C4 18
        C5 25

        Mutta hätä ei ole tämän näköinen, voit tehdä C3:sta C4:n kahdella eri tavalla.
        Irroitat kuulan muovipitimen, puristat sen yksinkertaisesti ulos kehästä. Siirrät kuulat toiseen reunaan ja puristat sisäkehän toiseen reunaan, kuulat putoavat lattialle. Hio ulkokehää 600:lla vesihiomapaperilla sellanen pari minuuttia tasaisesti joka puolelta, käytä WD:tä voiteluna. Tai vie se sorvattavaksi jollekin joka voi ulkokehän kuulaurasta ottaa sellasen satskun pois siitä, kannattaa ottaa vähän enempi, niin jää Junnu-Aa:t ja Jampput jalkoihin ;-)
        Kerää kuulat lattialta ja purista laakeripidin paikoilleen.
        Kikka 2.
        Osta sekä C4 että C3 laakerit, vaihda C4:n kuulat ja sisäkehä C3:een, jolloin ulkokehän merkintänä on C3 mutta välys sun muut on C4:sta.

        Kikka 3.
        Aja millä ajat ja jos kasastusmies tarkistaa laakerit niin ota hylky vastaan kuin mies, keskustele ensin junnusi kanssa asiasta. Tämä on vähän niinkuin vetäis kaveria kinttuihin ja loppusekunneilla vastustaja saa rankkarin ja hävitään peli. En usko että noita laakereita tullaan tarkistamaan kertaakaan, on noi katsastusmiehet sen verran fiksuja. Luokitustodistus on tältä osa-alueelta epäonnistunut. Jotkut ovat sitämieltä että pidin pitää olla kampikammion puolella ja jotkut ovat sitä mieltä että sen pitää olla lohkonpuolella, tämähän tarkoittaa että toinen "kärsii", koska se pitää laittaa niin että merkintä näkyy. Lisäksi se pitää asentaa siten että merkintä on ylöspäin. Haloo, ei tässä ole mitään järkeä.

        Molemmat on yhtä hyviä, ne pyörii siellä, yhtään kisaa ei ole voitettu sillä että kaverilla oli C4:t ja toisella C3:t. Mutta jos toisella akseli laukkaa tai akseli on kireä niin sen kyllä löydät loppupäästä.

        Käykää katsomassa tätä linkkiä, tämän jälkeen ei tarvitse keskustella kumpi on parempi ja ainakin tiedätte mitä tarkoittaa C3 ja C4.

        http://www.ntnamerica.com/Knowledge/Intro_Ball_Bearings/Measuring_Radial_Clear.htm


        Lisäksi vielä laakerin kaulojen herkistämisestä, luokitustodistuksen mukan kaulan minimimitta on 17.00 /- 0,05, joten se kannatta hioa johonkin 16.97:ään. Syynä kun laakeri puristetaan lämmön avulla tiukan kaulan päälle niin sisälaakerin kehä venyy, ja silloin välystä on C3:ssa vieläkin vähempi. Ala kopioitu teksti on suoraan tuosta linkistä ja tämäkin on siinä kerrottu. Pikkusen sais AKK käyttä inssejä näissä luokituksissa eikä vaan kuunnella jotain radan varrella pyörivää inisijää.

        Repikä tästä huumoria seuraan sivusta.

        Varsinkin tuo "As a general rule" = RAKET moottori.

        Normally, a bearing is pressed onto a shaft with a tight fit (press fit). This slightly stretches the inner ring and effectively removes some of the unmounted internal radial clearance. The resulting remaining radial internal clearance is the mounted internal clearance. The mounted internal clearance may also be reduced in the bearing as it is pressed into a housing. As a general rule, you will not see an application where both the shaft and housing will call for a pressed fit. This could squeeze the bearing and cause a very quick failure. Under normal operating conditions heat is usually generated, causing the shaft to expand and eliminating additional internal clearance.


      • Heinonen Pepe
        Proffa kirjoitti:

        Moi Pepe sun muut laakerien fundeeraajat.

        C4/C3 laakeriluokituksella halutaan päästä siihen tilanteeseen että kaikki ajavat samoilla laakereilla.

        Tosin AKK ei ole miettinyt tätä loppuun asti, koska C4:n saa helpommin herkäksi, siinä on suuremmat välykset (0,07 mm). Laakereiden hinnassa ei ole paljon eroa, SKF:ltä, HL:stä ja FAGilta saa kuution noin 500 eurolla.
        ISO ja ABMA on tehnyt viisi välysmääritystä laakereille. C3 on tiukempi
        kuin C4, joten sen herkäksi saaminen on hankalampaa, asennuksessa palaa enempi aikaa, aika on rahaa, ja luokituksen piti halventaa (jokin muoto sanasta halveksia)tätä harrastusta.

        Standardi ei määrittele päittäisvälystä vaan säteittäisvälyksen (radial clearance). Laakerin välys mitataan kuulan ja ulkokehän keskikohdalta.
        Merkinnän voi viilata pois ja joissakin tosihalvoissa ei ole merkintää ollenkaan ja lisäksi jos tilaa OEM:nä Koyolta(original equipment manufakturing) niin laakeriin saa painatettua vaikka oman nimensä. Jotta katsastusmies voisi varmasti todeta että laakeri on C3, niin hänen on mitattava tämä laakerin ulkokehän ja kuulan välinen välys mikrometreinä. Jos moottorilla on ajettu riittävän pitkään, noin 1h, niin laakeri kuluu C4:ksi aika nopeasti jolloin se on katsastusmiehen mielestä laiton peli.Tässä välysarvot 10-18mm sisäkehän laakerille, arvot ovat mikrometrejä.

        C2 0
        Normal 3
        C3 11
        C4 18
        C5 25

        Mutta hätä ei ole tämän näköinen, voit tehdä C3:sta C4:n kahdella eri tavalla.
        Irroitat kuulan muovipitimen, puristat sen yksinkertaisesti ulos kehästä. Siirrät kuulat toiseen reunaan ja puristat sisäkehän toiseen reunaan, kuulat putoavat lattialle. Hio ulkokehää 600:lla vesihiomapaperilla sellanen pari minuuttia tasaisesti joka puolelta, käytä WD:tä voiteluna. Tai vie se sorvattavaksi jollekin joka voi ulkokehän kuulaurasta ottaa sellasen satskun pois siitä, kannattaa ottaa vähän enempi, niin jää Junnu-Aa:t ja Jampput jalkoihin ;-)
        Kerää kuulat lattialta ja purista laakeripidin paikoilleen.
        Kikka 2.
        Osta sekä C4 että C3 laakerit, vaihda C4:n kuulat ja sisäkehä C3:een, jolloin ulkokehän merkintänä on C3 mutta välys sun muut on C4:sta.

        Kikka 3.
        Aja millä ajat ja jos kasastusmies tarkistaa laakerit niin ota hylky vastaan kuin mies, keskustele ensin junnusi kanssa asiasta. Tämä on vähän niinkuin vetäis kaveria kinttuihin ja loppusekunneilla vastustaja saa rankkarin ja hävitään peli. En usko että noita laakereita tullaan tarkistamaan kertaakaan, on noi katsastusmiehet sen verran fiksuja. Luokitustodistus on tältä osa-alueelta epäonnistunut. Jotkut ovat sitämieltä että pidin pitää olla kampikammion puolella ja jotkut ovat sitä mieltä että sen pitää olla lohkonpuolella, tämähän tarkoittaa että toinen "kärsii", koska se pitää laittaa niin että merkintä näkyy. Lisäksi se pitää asentaa siten että merkintä on ylöspäin. Haloo, ei tässä ole mitään järkeä.

        Molemmat on yhtä hyviä, ne pyörii siellä, yhtään kisaa ei ole voitettu sillä että kaverilla oli C4:t ja toisella C3:t. Mutta jos toisella akseli laukkaa tai akseli on kireä niin sen kyllä löydät loppupäästä.

        Käykää katsomassa tätä linkkiä, tämän jälkeen ei tarvitse keskustella kumpi on parempi ja ainakin tiedätte mitä tarkoittaa C3 ja C4.

        http://www.ntnamerica.com/Knowledge/Intro_Ball_Bearings/Measuring_Radial_Clear.htm


        Lisäksi vielä laakerin kaulojen herkistämisestä, luokitustodistuksen mukan kaulan minimimitta on 17.00 /- 0,05, joten se kannatta hioa johonkin 16.97:ään. Syynä kun laakeri puristetaan lämmön avulla tiukan kaulan päälle niin sisälaakerin kehä venyy, ja silloin välystä on C3:ssa vieläkin vähempi. Ala kopioitu teksti on suoraan tuosta linkistä ja tämäkin on siinä kerrottu. Pikkusen sais AKK käyttä inssejä näissä luokituksissa eikä vaan kuunnella jotain radan varrella pyörivää inisijää.

        Repikä tästä huumoria seuraan sivusta.

        Varsinkin tuo "As a general rule" = RAKET moottori.

        Normally, a bearing is pressed onto a shaft with a tight fit (press fit). This slightly stretches the inner ring and effectively removes some of the unmounted internal radial clearance. The resulting remaining radial internal clearance is the mounted internal clearance. The mounted internal clearance may also be reduced in the bearing as it is pressed into a housing. As a general rule, you will not see an application where both the shaft and housing will call for a pressed fit. This could squeeze the bearing and cause a very quick failure. Under normal operating conditions heat is usually generated, causing the shaft to expand and eliminating additional internal clearance.

        Moi !
        Kyllä, samaa mieltä jokaisesta kirjoittamastasi sanasta, asia aika perusteellisesti selvitetty niinkuin mielestäni kuuluukin,luulen tai arvailen varmastikin aika lähelle kuka kirjoittaja. Vastaavaa asia tekstiä lisää koskien muitakin koneita.Eikun Jouluja !


    • tumpelo

      Mitä käytännön eroa noissa on ? Kumpi oli nyt ensivuodeksi menossa kieltoon?... (ja miksi?)

      • kieltoon

        ja käytössä ei ole merkittävää eroa jos laakeroinnin on suorittanut asiansa osaava kasaaja


      • booster
        kieltoon kirjoitti:

        ja käytössä ei ole merkittävää eroa jos laakeroinnin on suorittanut asiansa osaava kasaaja

        c4 laakereilla ajettaessa ei tarvi pidellä kampiakselin kauloja ns kuluttaa tai jotakin esim sorvi aika moni c3lla ajava on kauloja pidellyt ja löytyy melkoset päittäis välykset


      • Heinonen Pepe
        booster kirjoitti:

        c4 laakereilla ajettaessa ei tarvi pidellä kampiakselin kauloja ns kuluttaa tai jotakin esim sorvi aika moni c3lla ajava on kauloja pidellyt ja löytyy melkoset päittäis välykset

        Moro !
        Mutta homman nimi ei liity kylläkään päittäisvälykseen kuin pieneltä osaltaan . Palataan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe