Sodan jälkeen muurattussa leivinuunissa ei ole juuri minkäänlaista vetoa.Uunin alaosassa olevista nokiluukuista vetää mielestäni ihan hyvin, mutta kun pesässä yrittää polttaa jotain niin tulee savut pirttiin.Nokiluukuista katsomalla savukanavat on kyllä aikamoisen töhnän peitossa.Niin ja uuni on ollut käyttämättömänä useita vuosia.Olen muutaman kerran saanut uunin lämmitettyä kuumaksi vaikka palaminen on todella kituvaa.Lisäksi nokiluukuista valuu pahanhajuista nokivettä.johtuuko kituvasta palamisesta vai onko uuni kenties läpimärkä.Pitääkö purkaa vai saako sitä toimimaan?Hormillakin luulisi olevan tarpeeksi korkeutta kun 1,5 krs talo..
Vanha leivinuuni
4
2251
Vastaukset
- ensin
Ensin tilaat nuohoojan,sehän pitäisi nuohota se hormi kerran vuodessa.Miksi et ole näin tehnyt ?
Nuohooja tutkii hormin ja tulisijan palokanavien kunnon silmämääräisesti ja joko kieltää tai sallii tulisijan käytön. Hormi on kostea,siksi vettä tulee nokiluukuista.Märkä ja nokinen hormi ei vedä.Lämmitä uunia ennen sytytystä esim auton sisätilan lämppärillä vartin verran pellit auki,sitten pikkutulet kuivilla puilla ja kun hormi vetää nuohottuna ja kuivana hyvin niin ei kun lämmittelemään!. Ja tietysti korvausilmaa pitää saada lämmityksen yhteydessä joten iv-kiinni,arinan veto auki ja ehkä vielä tuuletusikkuna raolleen jossain huoneessa.Kyl se siitä.- mut ei
Kesällä käytin nuohoojaa,ei se ainakaan kieltänyt käyttämästä.Putsailen kuitenkin uunin kanavia vielä ennen kuin hankin dynamiittia :)ja kokeilen sitä lämppäriä.
- vetoa
Todennäköistä on se että, tulipesän ja nokiluukun välillä on irronnut tiili joka nyt tukkii kanavan.
Kysy paikallista muuraria katsomaan. Saattaa olla ettei uunia tarvitse edes paljoakaan avata että se saadaan kuntoon- kunnolla
on tapauksia jossa on joutunu pitää viikon lämpöpuhallinta luukus ennenku kosteus on hävinny.
jos se muuten on ehjä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822