Onko mahdollista...?

cacadu

Olisiko mahdollista opettaa vanhempi (aikuinen) neitokakadu puhumaan, vaikka se ei olisikaan ollut omistuksessa poikasesta saakka? Lintu oli jo meille tullessa täysikasvuinen.

12

1816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anniina

      Hei!

      Tietenkin se voi olla todennnäköistä, että se voi ehkä oppia, mutta on myös hyvin todennäköistä, että se ei opi. Kriteeri lintua valittaessa ei saa ikinä olla se, että lintu oppii matkimaan!

      • Anniina

        Ja puhumaan opettaminenhan ei välttämättä ole sitä, että istutaan 15min vieressä toistaen samaa sanaa. Lintu voi poimia matkimansa sanat puheesta, kun kuulee sen monta kertaa. Suuremmalla todennäköisyydellä se ei enää opi, koiraat ovat aktiivisempia matkimaan vihellyksiä ja puhetta kuin naaraat.


      • cacadu
        Anniina kirjoitti:

        Ja puhumaan opettaminenhan ei välttämättä ole sitä, että istutaan 15min vieressä toistaen samaa sanaa. Lintu voi poimia matkimansa sanat puheesta, kun kuulee sen monta kertaa. Suuremmalla todennäköisyydellä se ei enää opi, koiraat ovat aktiivisempia matkimaan vihellyksiä ja puhetta kuin naaraat.

        Joo, poikalintuhan tuo meidän tipu on, mutta ei missään nimessä olla vaipumassa epätoivoon jos ei koskaan oppisikaan puhumaan! Kiitos kuitenkin vastauksesta :)


      • opiskelemaan

        Ei neitsikalla ole edes äänihuulia joten se voi olla aika vaikeaa jopa teoriassa.


      • Ida-Emilia
        opiskelemaan kirjoitti:

        Ei neitsikalla ole edes äänihuulia joten se voi olla aika vaikeaa jopa teoriassa.

        Niin. Neitokakadun äänielin on nimeltään syrinx, jolla se kykenee tuottamaan myös matkivia ääniä. ;) Eli kyllä, neitokakadu voi oppia "puhumaan".


      • legendasta
        Ida-Emilia kirjoitti:

        Niin. Neitokakadun äänielin on nimeltään syrinx, jolla se kykenee tuottamaan myös matkivia ääniä. ;) Eli kyllä, neitokakadu voi oppia "puhumaan".

        paljon huhuja vaan eipä ole vielä missään todistettavasti sellaista lintua näkynyt saati kuulunut. Pistä ihmeessä linkki jos moinen löytyy!!!


      • Ida-Emilia
        legendasta kirjoitti:

        paljon huhuja vaan eipä ole vielä missään todistettavasti sellaista lintua näkynyt saati kuulunut. Pistä ihmeessä linkki jos moinen löytyy!!!

        Joko et ole lintuharrastaja tai sitten trollaat. :D


      • pari vastaavaa
        Ida-Emilia kirjoitti:

        Joko et ole lintuharrastaja tai sitten trollaat. :D

        lintua ja matkia ne kyllä osaa mutta ei niitä saa kyllä itse joulupukkikaan puhumaan. Että niitä videoita vaan esille niin loppuu turha jauhaminen!


      • Ida-Emilia
        pari vastaavaa kirjoitti:

        lintua ja matkia ne kyllä osaa mutta ei niitä saa kyllä itse joulupukkikaan puhumaan. Että niitä videoita vaan esille niin loppuu turha jauhaminen!

        Uskoisin, että tässä ei kuitenkaan kysytty varsinaisesti siitä, saako linnusta keskustelukumppania, vaan siitä, oppiiko lintu sanomaan sanoja. Ihan kiltistihän asiasta kysyttiin. Ei siihen tarvitsisi vastata niin hyökkäävästi/ilkeästi. :( Jos kysymys on asiallinen, vastauskin voisi olla, ettei kellekään tule paha mieli.

        Ja neitokakadu voi oppia sanoja. Ei yhtä helposti kuin esimerkiksi harmaapapukaija, mutta voipahan silti. Sekin on aivan yksilökysymys.


      • -M-

      • toimimaan

      • mahdollista
        toimimaan kirjoitti:

        Joten minulle jää vieläkin mysteeriksi neitsikan sanojen matkiminen. Jos niin moni on sitä kuullut niin pakkohan siitä on olla pätkiä? Jään vieläkin odottamaan innolla videoita...

        kyllä se on mahdollista,että voi oppia vielä puhumaan.Mutta luulenpa että se vaatii enemmän aikaa linnun kanssa.Itse opettelin oman neitkakaduni puhumaan kahden sanan lauseen toistamalla päivittäin samaa sanaa.nykyään sen poikanen toistaa saman kahden sanan lauseen ja emolta kuulee nykyään sen kahden sanan lauseen harvoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe