Pistän tänne linux-puolelle, kun voisi löytyä paremmin tietoa.
Eli, Susen linukan kanssa toimitaan ja kun on vaihtuva ip, niin pitäisi saada sellainen ohjelma/scripti koneelle, joka heittäisi ftp:llä koneen ip-osoitetta nettiin oman domainin taakse salasanalla suojatulle sivulle.
Mitenkähän tuo olisi mahdollista tai järkevää toteuttaa, löytyykö jostakin ohjeita? Tällaiselle asiaan perehtymättömälle ihmiselle. Eli siis ohjelma, joka hakisi koneen ip:n, päivittäisi sen sivulle nettiin määrävälein käyttäen ftp:n tunnusta ja salasanaa palvelimelle. Kiitos:)
ip:tä verkkoon
3
312
Vastaukset
- suosiolla
Järkevä & helppo: tee tili vaikka DynDNS.orgiin ja asenna valmis clientti päivittämään ip-osoite.
IP-osoitteen saat kaivettua vaikka ohjelmilla ifconfig tai ip. Esim. ifconfig eth0 tai ip addr show / ip addr show dev eth0 (eth0:n tilalle tulee haluttu verkkokortti). Tuloste pitää vielä suodattaa jotenkin (ifconfigin tapauksessa vaikka ifconfig eth0|grep "inet addr"|awk '{print $2}'|cut -d: -f2), riippuen tietysti, missä muodossa tuloste halutaan. Tuo tuloste ohjataan sitten vain tiedostoon.
FTP-siirron voi tehdä monellakin tapaa. Viimeksi taisin käyttää tiedoston lähetykseen FTP:llä sangen vanhaa perus ftp-clienttiä ftp (man ftp), joka tulee yleensä jo asennuksen mukana. Jotta käyttäjätunnusta ja salasanaa ei tarvitse antaa näppikseltä, ftp:ssä on käytössä tiedosto .netrc (man netrc), johon laitetaan tarvittavat rivit man-sivun mukaisesti. Muista ko. tiedoston suojaaminen muilta käyttäjiltä chmodin avulla.
Sen jälkeen voi jo antaa ftp:lle käskyt tiedoston lähettämiseen vaikka shellin ns. here documentin avulla:
ftp- suosiolla
Itse olen käyttänyt ftp-upload -nimistä kilkettä.
Kysyjä mainitsi olevansa asiaan perehtymätön, joten hieman epäilen näitä skriptiesimerkkejä ;)
-------------------------------------------------------------------------------------------------
#! /bin/sh
ifconfig eth0|grep "inet addr"|awk '{print $2}'|cut -d: -f2 >> ip-osoite.html &&
echo salasana | ftp-upload -vsh kohdekone --passive -u käyttäjätunnus -d kohdekansio ip-osoite.html
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Skripti suorittavaksi ja vaikka /etc/cron.hourlyn alle.
Tuo ip-osoite on toimiva vain, jos NAT ei ole käytössä. Siinäkin mielessä dyndns ei ole hullumpi vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683