ollaanko sitä sukupolvea?
EI...
ei tarvitse kertoa oman kalustonsa tilaa,,,vaan mitä on joskus kuullut ja nähnyt
tuohon asiaan liittyvää ;)))
"tekarit"
6
587
Vastaukset
- Vuodella
1960 olin 17-vuotiaana tiilitehtaalla vuorotöissä kesällä latomassa urakalla polttamattomia tiiliä uunivaunuun. 3000 - 3500 kpl/vuoro. Olin lukiolainen.
Yläpuolen hampaani olivat huonossa kunnossa ja hammaslääkäri antoi kustannusarvion 70 - 100mk paikkaukselle. Se vastasi suunnilleen viikon palkkaani. Vanhempani eivät antaneet käyttää rahaa siihen vaan yleislääkäri repi ne pois periaatteella 1:n 5mk, seuraavat 1mk/kpl.
Tekarit teetätettiin puolitutulla kellosepällä hintaan 40mk.
Vanhempani sanoivat, ettei niistä enää tule kustannuksia.
Jostain syystä omat lapseni aikuistuivat kodistamme ehjin, PAIKKAAMATTOMIN hampain.- Ei valinnanvaraa
Mieheni on saanut tekarit alas rippikouluiässä. Reikäisiä hampaita ei hammaslääkäri suostunut paikkaamaan, pois vaan.
Ruotsissa asuessa vuosikymmen myöhemmin yläproteesi ja samalla uusittiin alas. Samat hampaat edelleen, kerran alapuoli katkennut. Olisivat mielellään uusineet, kun on niin vanhat. Ei mitään vikaa pureksia voi kovaa leipää ja porkkanaa paremmin kuin minä omilla hampailla. - voi sanoa
"tässä ajassa", niin ainakin hammashoito on kehittynyt positiiviseen suuntaan
hoitohan aloitetaan jo äidin kohdussa
50:t taidetaan olla se sukupolvi, kun hampaille tehtiin edes jotain?
oma kokemus on, että paikkaamista oli paljon ja puudutuksesta ei puhuttukaan mitään!
no nythän voi ( isolla rahalla ) laittaa vaikka posliinikaluston, juurineen ;))
Muistan joskus teini-ikäisenä tavanneeni yhden maalta muuttaneen 16-vuotiaan täysin hampaattoman nuorukaisen. Kyllä sitä hieman salaa ihmeteltiin ja erityisesti sitä, että naapurustossa asuva tyttö oli ryhtynyt hänen kanssaan seurustelemaan. Jossain vaiheessa, luultavasti tyttöystävä, sai pojan teettämään itselleen tekohampaat.
- uskomaton
Omat on hampaat vieläkin, tosin en kyllä ole käynyt rippikouluakaan, joten vaikuttaisiko tuo asiaan;-)
- kuluttaako
rippikoulu hampaita?
siinäpä uusi pohtimisen aihe,,,tai vaikka peräti tutkielmaankin riittävä
mitä huonompi hammaskalusto sen enemmän opiskellut teologiaa...vai?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701093
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä295533Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37531Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215479- 49477
Kalle irtisanoutui
Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin53464