Tallentavan DVD:n ja digiboksin liittäminen televisioon

JaanaF

Tarkoitus olisi liittää tallentava DVD-soitin (Panasonic DMR-EH52) Welhon kaapelidigiboksiin (Xsat) ja Grundig Elegance 70 -telkkuun. Tallentimen ohjeessa kehotetaan ainoastaan liittämään digiboksi scartilla tallentimeen, ja muita liitäntöjä ei sen mukaan sitten tulisikaan. Olen toistaiseksi vasta katsellut manuaalia, itse laite on vasta matkalla, mutta olisi kiva jos ei tarvitsisi kauheasti vaihdella johtoja ja viritellä kaapeleita sitten kun sen aika on. Haluaisin käyttää tallenninta samaan tapaan kuin videota, ja tarpeen vaatiessa pitäisi voida katsoa analogista ja tallentaa digikanavaa tai toisinpäin. Tallentimessa on kaksi scart-liitäntää, s-video (kaksin kappalein, etupaneelissa ilmeisesti kameraa varten) ja komponenttiliitännät. Xsatissa on scartit ja s-video, televisiossa vain 3xscart, joista AV3 on sellainen, johon manuaali kehottaa kytkemään svhs:n. Postituslistoja katselemalla ja tämänkin ryhmän hiljattain postitettua toista samantapaista viestiä soveltamalla ajattelin seuraavanlaista kokoonpanoa :

Antenni digiboksiin ja siitä läpi tallentimeen ja televisioon (vai pitäisikö laittaa jakajalla erikseen boksiin ja tallentimeen, kuten tallentimen ohjeessa neuvotaan tekemään videolle?).
Tallennin scartilla kiinni television AV1-paikkaan (vai pitäisikö olla siihen svhs-paikkaan?) ja digiboksi s-videokaapelilla tallentimen s-video in -paikkaan (onko kuvanlaatu silloin parempi, ja pitäisikö silloin tallennin liitää television svhs-scart-paikkaan?).

Vanhan videonkin tuohon voisi ehkä lisätä, mutta kun pelkkä katselumahdollisuus riittää, niin sen kai voisi vain lykätä tv:n vapaaseen AV-paikkaan?

Olisi mukava, jos joku asiasta ymmärtävä kertoisi, kuinka pahasti tuo menee metsään.
Tallentimen oman ohjeen mukaan pitäisi liittää antenni tallentimeen ja tallennin television rf in -paikkaan ja scartilla television AV1:een, lisäksi digiboksi scartilla tallentimen AV2-paikkaan eikä mitään muita liitäntöjä. Eikö digiboksia siis tarvitsisi liittää ollenkaan antenniin? Ja jos ei, niin olisiko tuo sitten paras liitäntätapa?
Olisi kiva, jos mahdolliset ohjeet olisi väännetty blondirautalangasta, koska en tosiaan ymmärrä näistä jutuista juuri mitään (jos se nyt ei olisi sattunut käymään jo itse viestistä ilmi)... :-) Kiitos etukäteen!

14

15188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laittaisin

      ->(rf)tv
      antenni(rf)->boksi->(scart)tv
      ->(scart)dvd->(scart)tv
      video(scart)->tv

      • JaanaF

        Kiitos - ymmärsinköhän oikein (luultavasti en, en tosiaankaan ole mikään tekniikan ihmelapsi:

        antenni telkkuun

        antenni myös digiboksiin ja siitä scart->tv

        digiboksista scart->dvd ja siitä scart->tv

        video tv:n vapaaksi jäävään scart-liitäntään

        Eli antenniko siis televisioon ja digiboksiin eikä s-videota mihinkään väliin? Onko noilla scart-paikoilla merkitystä?


    • Okaro

      Kokeile aluksi kytkentää Boksi - DVD - TV sekä antennille, että scaertille. Katso kuitenkin manuaaleista mitä boksi antaa ja mitä DVD ottaa sisään (RGB, S-video, komposiitti). DVD:ssä pitäisi olla nappula, jolla sitten vaihdat boksin ja DVD:n välillä. Katso manuaalista tarkemmin. Erillistä S-videokaapelia ei yleensä tarvitse.

      • JaanaF

        OK, jotenkin noin sen olin järkeillyt, samaan tapaan kuin video on nyt. Olisi kiva, jos se vielä toimisikin kuin video, niin täysin epäteknillinen ukkonikin (ihan totta, vielä tumpelompi kuin minä) voisi oppia sitä käyttämään.
        Boksi ja tallennin on kai syytä liittää sekä toisiinsa että molemmat erikseen televisioon (sitä rautalankaa...)?
        Boksissa on scart-lähdöt tv:lle ja videolle sekä s-videolähtö, dvd:ssä nähdäkseni AV1(TV) ja AV2(external), AV4-merkitty audio/videotulo (3 erillistä plugia) sekä s-videotulo.
        S-videota ajattelin lähinnä siksi, että jossain sanottiin sen parantavan kuvanlaatua, mutta helpommallahan toki pääsee scartien kanssa, jos laadunparannus ei ole mitenkään järisyttävä. Kiitos, asia alkaa pikku hiljaa vähän valjeta yksinkertaisissakin aivoissa. Saa nähdä miten käy sitten, kun ne viritykset pitäisi oikeasti tehdä... :-)


      • nimimerkki
        JaanaF kirjoitti:

        OK, jotenkin noin sen olin järkeillyt, samaan tapaan kuin video on nyt. Olisi kiva, jos se vielä toimisikin kuin video, niin täysin epäteknillinen ukkonikin (ihan totta, vielä tumpelompi kuin minä) voisi oppia sitä käyttämään.
        Boksi ja tallennin on kai syytä liittää sekä toisiinsa että molemmat erikseen televisioon (sitä rautalankaa...)?
        Boksissa on scart-lähdöt tv:lle ja videolle sekä s-videolähtö, dvd:ssä nähdäkseni AV1(TV) ja AV2(external), AV4-merkitty audio/videotulo (3 erillistä plugia) sekä s-videotulo.
        S-videota ajattelin lähinnä siksi, että jossain sanottiin sen parantavan kuvanlaatua, mutta helpommallahan toki pääsee scartien kanssa, jos laadunparannus ei ole mitenkään järisyttävä. Kiitos, asia alkaa pikku hiljaa vähän valjeta yksinkertaisissakin aivoissa. Saa nähdä miten käy sitten, kun ne viritykset pitäisi oikeasti tehdä... :-)

        tavallisessa peruskäytössä ei hirmuisia eroja ole käytettäessä scartia ja svideota, toki kaapelien laatukin vaikuttaa, mutta jos molemmat ovat hyvälaatuisia.

        toki jos sinulla on noita svideo kaapeleita valmiina, niin eihän mikään estä käyttämästä niitä kytkennöissä. laitteet kytketään samalla tavalla, käytetään vain eri liitoksia.


      • Okaro
        JaanaF kirjoitti:

        OK, jotenkin noin sen olin järkeillyt, samaan tapaan kuin video on nyt. Olisi kiva, jos se vielä toimisikin kuin video, niin täysin epäteknillinen ukkonikin (ihan totta, vielä tumpelompi kuin minä) voisi oppia sitä käyttämään.
        Boksi ja tallennin on kai syytä liittää sekä toisiinsa että molemmat erikseen televisioon (sitä rautalankaa...)?
        Boksissa on scart-lähdöt tv:lle ja videolle sekä s-videolähtö, dvd:ssä nähdäkseni AV1(TV) ja AV2(external), AV4-merkitty audio/videotulo (3 erillistä plugia) sekä s-videotulo.
        S-videota ajattelin lähinnä siksi, että jossain sanottiin sen parantavan kuvanlaatua, mutta helpommallahan toki pääsee scartien kanssa, jos laadunparannus ei ole mitenkään järisyttävä. Kiitos, asia alkaa pikku hiljaa vähän valjeta yksinkertaisissakin aivoissa. Saa nähdä miten käy sitten, kun ne viritykset pitäisi oikeasti tehdä... :-)

        Boksia ei tarvitse välttämättä kytkeä suoraan, mutta ei siitä suorasta kytkennästä yleensä haittaakaan ole. Ainoa ongelma minä voin nähdä on tietyissä tilanteissa kierron mahdollisuus.

        Scart on liitäntä, joka kuljettaa erilaisia signaaleja, myös S-videota. Scart kuljettaa lisäksi kuvasuhdeinformaation, josta on hyötyä 16:9 ohjelmia tallennettaessa. Tietysti riippuu tallentimesta osaako se käyttää tätä hyväksi.

        Lue ne manuaalit läpi ja katso mitä mikin laite antaa ulos ja mitä ne ottavat sisään.


      • JaanaF
        Okaro kirjoitti:

        Boksia ei tarvitse välttämättä kytkeä suoraan, mutta ei siitä suorasta kytkennästä yleensä haittaakaan ole. Ainoa ongelma minä voin nähdä on tietyissä tilanteissa kierron mahdollisuus.

        Scart on liitäntä, joka kuljettaa erilaisia signaaleja, myös S-videota. Scart kuljettaa lisäksi kuvasuhdeinformaation, josta on hyötyä 16:9 ohjelmia tallennettaessa. Tietysti riippuu tallentimesta osaako se käyttää tätä hyväksi.

        Lue ne manuaalit läpi ja katso mitä mikin laite antaa ulos ja mitä ne ottavat sisään.

        Jos boksi ei ole suoraan kiinni tv:ssä, sitä voi kai käyttää vain tallentimen kautta (sen ollessa päällä)?


      • Okaro
        JaanaF kirjoitti:

        Jos boksi ei ole suoraan kiinni tv:ssä, sitä voi kai käyttää vain tallentimen kautta (sen ollessa päällä)?

        Kyllä kunnon DVD-laitteessa on Scartin läpivienti sekä päällä ollessa, että poissa päältä ollessa.


    • valttia

      "Tallentimen ohjeessa kehotetaan ainoastaan liittämään digiboksi scartilla tallentimeen"

      Näin minä tein koska tallennan pelkästään digikanavia. Eli en vetänyt antennikaapelia DVD:n kautta. Ainakin Nokian boxissa sitten vain kaukosäätimestä valitaan tuleeko telkkuun DVD:n vai boxin signaali.

      Ja asennus tyylillä "kokeillaan ensin ja savun hälvettyä luetaan manuaalista" vei pahvilaatikosta toimintakuntoon alle 5 minuuttia.

      • JaanaF

        Minulla on varmaan vielä tarvetta myös katsella analogista ja tallentaa digikanavaa samanaikaisesti, eli silloin kai tuo antenni pitää vetää boksista tallentimeen. Kaksi viritintä olisi tietysti kiva olemassa, mutta ymmärtääkseni ne boksit ovat vielä sen verran lapsenkengissä, että ajattelin odottaa vielä tovin ennen sellaisen hankkimista. Niissähän on yleensä kai kovalevy samoin kuin tuossa Panasonicin DVD:ssä, mutta kun sillä voi tallentaa myös levyille, niin ehkä sille löytyy käyttöä jatkossakin.


      • vieläkin
        JaanaF kirjoitti:

        Minulla on varmaan vielä tarvetta myös katsella analogista ja tallentaa digikanavaa samanaikaisesti, eli silloin kai tuo antenni pitää vetää boksista tallentimeen. Kaksi viritintä olisi tietysti kiva olemassa, mutta ymmärtääkseni ne boksit ovat vielä sen verran lapsenkengissä, että ajattelin odottaa vielä tovin ennen sellaisen hankkimista. Niissähän on yleensä kai kovalevy samoin kuin tuossa Panasonicin DVD:ssä, mutta kun sillä voi tallentaa myös levyille, niin ehkä sille löytyy käyttöä jatkossakin.

        "Minulla on varmaan vielä tarvetta myös katsella analogista ja tallentaa digikanavaa samanaikaisesti"

        Sinullahan menee nyt antenni seinä->boxi->tv. Jos vedät boxista scartin dvd-asemaan, niin kyllä sinä pystyt katsomaan analogista samalla kun nauhoitat digiä...


      • JaanaF
        vieläkin kirjoitti:

        "Minulla on varmaan vielä tarvetta myös katsella analogista ja tallentaa digikanavaa samanaikaisesti"

        Sinullahan menee nyt antenni seinä->boxi->tv. Jos vedät boxista scartin dvd-asemaan, niin kyllä sinä pystyt katsomaan analogista samalla kun nauhoitat digiä...

        Se ohje menee niin päin, että antenni menee vain dvd:hen, joka on kiinni tv:n scart1:ssä, ja dvd:stä menee scart-liitäntä digiboksiin (johon ei siis tulisi antenniliitäntää ollenkaan). Siksi se minusta tuntuikin kummalliselta. Mutta kuten sanottu, ohje on aika ylimalkainen ja tulkinnanvarainen.


      • sekoilua
        JaanaF kirjoitti:

        Se ohje menee niin päin, että antenni menee vain dvd:hen, joka on kiinni tv:n scart1:ssä, ja dvd:stä menee scart-liitäntä digiboksiin (johon ei siis tulisi antenniliitäntää ollenkaan). Siksi se minusta tuntuikin kummalliselta. Mutta kuten sanottu, ohje on aika ylimalkainen ja tulkinnanvarainen.

        Ensimmäisessä viestissäsi sanot:
        "Tallentimen ohjeessa kehotetaan ainoastaan liittämään digiboksi scartilla tallentimeen, ja muita liitäntöjä ei sen mukaan sitten tulisikaan."

        Tuo toimii JOS TALLENTAA VAIN DIGILÄHETYKSIÄ. Ja samalla kun TALLENTAA DIGILÄHETYKSIÄ, niin TV:stä VOI KATSOA ANALOGISIA LÄHETYKSIÄ.

        Loput selostuksesi eivät tue mitenkään tuota, jonka ensimmäiseksi kirjoitit. En ymmärrä miksi näin yksinkertaisesta asiastakin pitää tehdä niin monimutkainen.


      • JaanaF
        sekoilua kirjoitti:

        Ensimmäisessä viestissäsi sanot:
        "Tallentimen ohjeessa kehotetaan ainoastaan liittämään digiboksi scartilla tallentimeen, ja muita liitäntöjä ei sen mukaan sitten tulisikaan."

        Tuo toimii JOS TALLENTAA VAIN DIGILÄHETYKSIÄ. Ja samalla kun TALLENTAA DIGILÄHETYKSIÄ, niin TV:stä VOI KATSOA ANALOGISIA LÄHETYKSIÄ.

        Loput selostuksesi eivät tue mitenkään tuota, jonka ensimmäiseksi kirjoitit. En ymmärrä miksi näin yksinkertaisesta asiastakin pitää tehdä niin monimutkainen.

        Lienen selittänyt epäselvästi, koska en tosiaankaan juuri mitään näistä ymmärrä. Tarkoitin siis, että digiboksiin ei manuaalin mukaan tule muita liitäntöjä kuin em. scart, kuten juuri edellisessä viestissäni selitin. Ensimmäisessä viestissä sanoin myös, että haluaisin käyttää DVD:tä samaan tapaan kuin videota, katsoa analogista ja tallentaa digiä *tai toisinpäin*.
        Asia itsessään saattaa olla yksinkertainen, tallentimen manuaali sen sijaan ei. Ota myös huomioon, että se mikä sinulle on yksinkertaista, ei ole sitä kaikille, varsinkin kun ei itse laitetta ole vielä nähnytkään ja muutenkin tällaiset viritykset rajoittuvat antiikkisen videonauhurin liittämiseen televisioon ja digiboksiin. Silti ei tarvitse vetää palkokasvia hengityselimiinsä, se ei anna kovin fiksua kuvaa sinustakaan (minähän olen tyhmyyteni jo myöntänyt). Paljon vähemmällä pääsee, kun jättää lukematta viestit, joiden katsoo olevan oman asiantuntemuksensa alapuolella, eikös vain?
        Tyhmyyden lisäksi olen vielä pilkunviilaajakin, minkä vuoksi halusin saada viisaammilta neuvoja siitä, miten liitännät saisi kerralla oikein tarvitsematta kokeilla ja viritellä loputtomiin. Jotenkin tämä ketju sitten vain venyi, vaikka kiittelin ja omalta osaltani päättelin juttua jo muutama viesti sitten. Teen sen siis nyt uudemman kerran, lopetan tämän viestiketjun seuraamisen tähän ja kiitän vielä kerran kaikkia, jotka ovat valaisseeet asiaa. Opin tästä, että liitännät voi ilmeisesti tehdä monella tavalla, eikä yhtä ja ainoaa oikeaa olekaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe