kovalevyn mekaaninen korjaus

luigiman

Nyt kävi niin että ulkoinen 250GB lacie extreme jossa seagaten valmistama kovalevy tippui riittävän korkealta. kovalevy pyörii mutta
luku/kirjoituspäät ei liiku. Olisiko kellään kokemusta kovalevyjen purkamisesta ja mekaanisesta korjaamisesta? Lähinnä mieleen tulee sen itse levyn siirtäminen samanlaiseen
mutta mekaanisesti ehjään laitteeseen. Tai tietääkö joku henkilön joka moisia korjaustöitä suorittaa? Tiedän että kuulostaa aika uhkarohkealta hommalta... Kiitos jo etukäteen kaikista hyvistä vinkeistä!

6

2192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä

mutta Suomessa ei ole missään tarpeeksi puhtaita tiloja.

• luigiman

Joo kiitos muistutuksesta, puhtaus on tietysti tärkeää
        jos hommaan ryhdytään. Ja kyllähän niitä riittävän puhtaita tiloja täältä löytyy! Ai niin, onpahan yksi tuttava purkanut ja kasannut kovalevyjä ihan keittiön pöydällä ja saanut ne sen jälkeen vielä toimimaankin lähes aina.

• Njeejuu

Aivan varmasti on riittävän puhtaita tiloja.

Erijuttu sitten onkin se että haetaanko tässä nyt sitä että tiedot saisi ulos siltä levyltä edes jollakin tavalla jolloin vaihdon voisi tehdä vaikka keittiön ruokapöydällä.

• juttu*

Kyllä joku ihan vakavissaankin on korjannut kovon.
      Aikaisemmin olen nähnyt huumorimielellä tehdyn kuvasarjan "korjauksesta", mutta tämä on tehty ilmeisimmin tosissaan.
      Miten pitkäikäinen tälläinen levy sitten on, jos levylle pääsee pölyhiukkasia.
      http://www.overclockers.com/tips1035/

• yef

Kovalevystä hajosi laakeri eikä levy enää pyörinyt. Vaihdoin toisesta samanlaisesta levystä laakeriosan tilalle, mutta sitä ennen piti tietysti saada itse levy pois paikoiltaan ja irti lukupäästä. Ei sitten toiminut, lukupää varmaan vääntyi tai jotain. En tiedä, onko tällainen levyn korjaaminen kotikonstein mitenkään mahdollista.

• Jyri H

Työskentelen eräässä tiedonpalautusyrityksessä, joka tekee myös ns. laboratoriopalautuksia, eli kiintolevyjen avaamista edellyttäviä toimenpiteitä. Voin vakuuttaa, että levyjen avaaminen muualla kuin puhdasilmatiloissa riittää jo sellaisenaan tekemään levystä toimintakelvottoman noin 95% varmuudella. Puhumattakaan siitä, että levyn sisällä olevia osia liikutetaan tai irrotetaan.

Jo lukupäiden siirtäminen sivuun levyn pinnalta edellyttää joko erikoistyökaluja, tai erittäin luovaa ajattelua. Jos lukupäät yksinkertaisesti siirretään pois levyn päältä, ne ottavat kiinni levyn pintaan, ja hyvin todennäköisesti tuhoutuvat käyttökelvottomaan kuntoon.

Toisin sanoen: Jos levyllä on oikeasti tärkeää dataa, homma kannattaa jättää suosiolla ammattilaisten hoidettavaksi.

Jos levyllä taas ei ole elintärkeää tietoa, ja harrastusmieltä riittää, voi levyn avaaminen olla ihan mielenkiintoinen kokemus. Ja jos käy todella hyvä tuuri, se saattaa jopa lähteä toimimaan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe