Onko Paulalla tai Transbatilla tai muilla transseksuaaleilla antaa kokemusperäistä tietoa siitä , että onko elämänlaatu parantunut kun on käynyt leikkauttamassa sukuelimensä?
Onko sukupuolen vaihdos leikkaus kallis?Menettekö täysin naisista?
Onko teidän täytynyt tehdä muuta kuin laitattaa tissit ja p*llu.
Onko teillä mielenterveyden ongelmia?
Olen vain utelias enkä ollenkaan ilkeä siis voisitteko kertoa näihin kysymyksiin liittyen tai omasta päästänne oletteko naisen näköisiä... ja onko naiseksi kirurgian avulla muuttuminen pelottavaa ja hyödyllistä?!
transseksuaalit
19
8346
Vastaukset
- Fornevermore
"transseksuaalit
Kirjoittanut: abc 20.11.2005 klo 22.19
onko elämänlaatu parantunut kun on käynyt leikkauttamassa sukuelimensä?"
On. Siis on parantunut, mutta se elämänlaadun parantuminen on niin laaja asia että sitä on vaikea niitata johonkin leikkaukseen. Voidaan sanoa että leikkauksen jälkeen menee vuosi siitä toipumiseen ja sen jälkeen alkaa varsinainen leikkauksesta hyötyminen.
"Onko sukupuolen vaihdos leikkaus kallis?"
On. Suomessa tosin leikataan julkisen terveydenhuollon puitteissa, mutta laatu onkin sitten mitä on. Kuulemma tosin laatu on parantunut viime vuosina. Kuitenkin kannattaa käydä tekemässä näinkin merkittävä operaatio yksityisellä.
"Menettekö täysin naisista?"
Riippuu, mitä tarkoitat sillä mikä on "täysin". Suomessa on hirveä transparanoia.
Kauneusalan ammattilaisen kanssa rakastellessa hän kyllä kiinnitti huomiota minun tavanomaista jykevimpiin leukaperiini, pieniin rintoihini ja huonoon vyötärö/lantio -suhteeseeni. Mutta sanotaanko ettei normaalissa kanssakäymisessä epäile kuin joku 5% ja ne ovat just niitä joilla on transparanoia (* tai ne ovat kauneusalan ammattilaisia ja jossain vapaammassa massa kuten Venäjällä ei epäile kukaan.
*) monta kertaa tuollaiset ihmiset ovat myös epäilleet muita kuin transnaisia transnaisiksi.
"Onko teidän täytynyt tehdä muuta kuin laitattaa tissit ja p*llu. "
Tissit kasvavat ihan hormoneilla, mutta sitten on tämä kivulias ja kallis karvanpoisto.
"Onko teillä mielenterveyden ongelmia?"
Onko heikko itsetunto mielenterveyden ongelma? Leikkauksen jälkeen olen parantunut masennuksesta.
"oletteko naisen näköisiä... ja onko naiseksi kirurgian avulla muuttuminen pelottavaa ja hyödyllistä?!"
No kun katselin kuvaa jossa olin naisten kanssa niin minua ei erota siitä mitenkään.
Ja kyllä se on hyvin pelottavaa, kun niin moni asia voi mennä pieleen. Minulla meni pieleen lähes kaikki mutta olen saanut tilanteen paikattua aika hyvin.
Hyödyllistä se on ollut tietysti kun on ne fyysiset puitteet olemassa joiden pohjalta voi saattaa elämänsä kuntoon. Kun minä puhuin huonosta itsetunnosta niin ennen leikkausta minulla ei ollut edes mitään mahdollisuuksia tehdä asialle mitään, mutta nyt on. Eri asia sitten tietysti teenkö. Niinpä se työ oikeasti alkaa vasta leikkauksen jälkeen, mutta tällä palstalla ei tätäkään totuutta haluta kuulla...- nainen (MtF TS, post-op)
"voiko tosiaan leikata sellaisen naisen sukupuolielimen miehelle, että siihen pystyy rakastelemaan?"
Kaipa sellaisen voi jopa _miehellekin_ leikata, mutta mahtaisiko _mies_ olla valmis peniksestään luopumaan tai kirurgi moista suorittamaan? Transnaisillehan noita tavallisesti tehdään. Minun neovaginani toteutettiin aikoinaan hiukan harvinaisemmalla tavalla, suolisiirteellä, ja
se ainakin on täysin yhdyntäkelpoinen. Harvakseltaan tosin on tullut ukkojen kanssa vehdattua, naiset ovat jotenkin... hmmm... huomaavaisempaa seuraa. Bi kyllä olen, joten yhdyntä sinänsä on ihan mukava mahdollisuus. - Olen kokenut
nainen (MtF TS, post-op) kirjoitti:
"voiko tosiaan leikata sellaisen naisen sukupuolielimen miehelle, että siihen pystyy rakastelemaan?"
Kaipa sellaisen voi jopa _miehellekin_ leikata, mutta mahtaisiko _mies_ olla valmis peniksestään luopumaan tai kirurgi moista suorittamaan? Transnaisillehan noita tavallisesti tehdään. Minun neovaginani toteutettiin aikoinaan hiukan harvinaisemmalla tavalla, suolisiirteellä, ja
se ainakin on täysin yhdyntäkelpoinen. Harvakseltaan tosin on tullut ukkojen kanssa vehdattua, naiset ovat jotenkin... hmmm... huomaavaisempaa seuraa. Bi kyllä olen, joten yhdyntä sinänsä on ihan mukava mahdollisuus.Ei mies koskaan vastaa naista Naiset on ihania ja on hyviä sängys se on naisten homma Naiset osaa kyllä hommansa sängys jos haluu. Jos haluu Kiusaavat naiset joskus meitä miehiä pihtaamalla. On se vittumaista, kun itekki tekee mieli,kullia.
- kokeliunhaluinen
nainen (MtF TS, post-op) kirjoitti:
se ainakin on täysin yhdyntäkelpoinen. Harvakseltaan tosin on tullut ukkojen kanssa vehdattua, naiset ovat jotenkin... hmmm... huomaavaisempaa seuraa. Bi kyllä olen, joten yhdyntä sinänsä on ihan mukava mahdollisuus.Mulla on isot ja pystyt rinnat tykkään kun niitä imetään ja hyväillään ja kun mun pillua nuollaan.
- Paula
Minulla elämänlaatu parani valtavasti jo siitä kun aloin elämään omaa naisen elämääni. Henkiset taakat poistuivat. Menen kyllä täysin naisesta, ainakin kaikki rouvittelevat. Eikä tuo leikkaus ole mikään ratkaiseva, sillä vaan saadaan se viimeinen silaus. Muu elämäntyyli on se suurin ja ratkaisevin tekijä.
Rinnat kasvavat hormoneilla, koko riippuu geeneistä ja henkilökohtaisista ominaisuuksista.
Rahaa kyllä prosessiin uppoaa jonkin verran, julkisen puolen maksujen mukaisesti ja lääkkeet elämän loppuun saakka.
En ole pitänyt muuttumista pelottavana, vaan vapauttavana kun voin elää omaa elämääni ja entinen salailu on loppunut. Mielenterveysongelmia ei ole ollut koskaan.- ÄIPPÄ
...sellaista asiaa että, kun mulla on 24v poika joka on nyt elämän tilanteessa jossa kokee olevansa mies naisen ruumiissa. Tai nyt hän ainakin vasta on ollut valmis puhumaan asiasta ja silleen. Hän aikoo jossain vaiheessa mennä sukupuolenvaihdos leikkaukseen ja aloittaa ne hormoni hoidot.Kysyisin vaan että mistähän hänen täytyisi lähteä liikkeelle? Miten se prosessi sitten kaikkiaan etenee?? Millasia ne psykiatrin testit ennen hoitoja on? Mielelläni kuulisin kaikesta asiaan liittyvästä.
Pojalla ei tällähetkellä mahdollisuutta saada oikein mistään tietoa,joten ajattelin koittaa saada minä sitä tietoa jonka voin sitten välittää hänelle.KIITOS ASIALLISISTA VASTAUKSISTA. - Paula
ÄIPPÄ kirjoitti:
...sellaista asiaa että, kun mulla on 24v poika joka on nyt elämän tilanteessa jossa kokee olevansa mies naisen ruumiissa. Tai nyt hän ainakin vasta on ollut valmis puhumaan asiasta ja silleen. Hän aikoo jossain vaiheessa mennä sukupuolenvaihdos leikkaukseen ja aloittaa ne hormoni hoidot.Kysyisin vaan että mistähän hänen täytyisi lähteä liikkeelle? Miten se prosessi sitten kaikkiaan etenee?? Millasia ne psykiatrin testit ennen hoitoja on? Mielelläni kuulisin kaikesta asiaan liittyvästä.
Pojalla ei tällähetkellä mahdollisuutta saada oikein mistään tietoa,joten ajattelin koittaa saada minä sitä tietoa jonka voin sitten välittää hänelle.KIITOS ASIALLISISTA VASTAUKSISTA.Homma alkaa siitä että hakee vaikka terveyskeskuslääkäriltä lähetteen tutkimuksiin. Tarkemmat ohjeet tähän löytyy linkistä http://www.trasek.net/vinkit.htm
Tutkimuksia tekee kaksi tutkimusryhmää Helsingin ja Tampereen yliopistollisissa keskussairaaloissa, EIKÄ MISSÄÄN MUUALLA. Lähete lähetetään asuinkunnan mukaan jompaan kumpaan. Tutkimuksiin pitää lain mukaan käyttää vähintään 6kk. Tutkimuksissa tehdään tavanomaisia psykologisia testejä, joilla pyritään varmistamaan ettei kyse ole jostain muusta psykiatrisesta taudista. Diagnoosin jälkeen siirrytään hoitovaiheeseen, jossa hormoneilla ja myöhemmin leikkauksella ao. henkilön sukupuoli korjataan. Potilas voi päättää omasta hoidostaan, eikä koko "hoitoa" tarvitse käydä läpi, jos vähempikin riittää. Joillekin riittää uusi juridinen sukupuoli ja hormonihoidot, mutta leikkauksia ei haluta.
Jos vain jotenkin on mahdollisuus päästä internettiin, niin tietoa saa jo tuolla aiemmin mainituista linkeistä: http://www.trasek.net ja http://www.transtukipiste.fi - T-2
ÄIPPÄ kirjoitti:
Pojalla ei tällähetkellä mahdollisuutta saada oikein mistään tietoa,joten ajattelin koittaa saada minä sitä tietoa jonka voin sitten välittää hänelle.KIITOS ASIALLISISTA VASTAUKSISTA.Transihmisten vanhemmille on oma kokoontumisensa ensi sunnuntaina:
Sunnuntai 27.11.
Tapahtumapaikkana Seta ry:n toimisto, Mannerheimintie 170 A 4, 5. krs.
11.00 - 13. 00 (kirjasto)
Vanhempien tapaaminen.
Tarkoitettu vanhemmille, joiden lapsi pohtii sukupuoltaan tai on transihminen. Tapaamisen tarkoitus saattaa yhteen samankaltaisessa tilanteessa olevia vanhempia ja antaa mahdollisuus jakaa kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.
Tapaamisen vetää Transtukipisteen perhetyöntekijä Merja Rankinen, ilmoittautumiset ja lisätietoja p. 09-6812 5842 (ma 14-16, to 10-12) tai [email protected]. Voit tulla tapaamiseen, vaikka et olisi ilmoittautunut! - Fornevermore
ÄIPPÄ kirjoitti:
Pojalla ei tällähetkellä mahdollisuutta saada oikein mistään tietoa,joten ajattelin koittaa saada minä sitä tietoa jonka voin sitten välittää hänelle.KIITOS ASIALLISISTA VASTAUKSISTA."Haluaisin kysyä minäkin
Kirjoittanut: ÄIPPÄ 21.11.2005 klo 12.29
...Kysyisin vaan että mistähän hänen täytyisi lähteä liikkeelle? Miten se prosessi sitten kaikkiaan etenee?? Millasia ne psykiatrin testit ennen hoitoja on? Mielelläni kuulisin kaikesta asiaan liittyvästä. "
Minun oma ehdotukseni on että hänelle annetaan riittävästi omaa rauhaa ja tilaa oman identiteetin pohtimiselle. Minun tapauksessani kaikilla oli valmis mielipide minun naiseudestani ja he olivat kärkkäitä sanomaan sen ääneen. Koskaan ei ollut minulla aikaa lausua ääneen epäilyksiä ja kysymyksiä. On siis tärkeää sinulle, että pysyttelet asian suhteen neutraalina.
Psykiatrin testit ovat täyttä humpuukia ja niillä testataan lähinnä sitä onko poikasi hullu. Mutta se, että hän on täysissä järjissään ei tarkoita välttämättä sitä että hän olisi transseksuaali, vaan on paljon sellaisia "tiloja" joiden toteaminen jää hänen "oman harrastanuisuuden" varaan ja just siihen hän tarvitsee rauhaa.
Käytännössä usein psykiatrin kanssa keskustelut ovat vänkäämistä ja oman omaksutun kannan puolustamista.
Muut ovatkin jo antaneet sinulle hyödyllistä tietoa prosessin muista osista.
"Pojalla ei tällähetkellä mahdollisuutta saada oikein mistään tietoa"
Kehottaisin suhtautumaan kriittisesti kaikkeen esitettyyn tietoon. Se vaatii aika "akateemista" otetta.
Sellainenkin asia on, että useimmissa kulttuureissa esiintyy myönteistä kannustamista paljon enemmän kuin täällä ja uskon että se vaikuttaa itsetuntoon paljonkin. Ranskalainen mummo oli surullinen kun hän kahdeksankymppisenä ei enää kerää miehiltä katseita. Minä olen puolet nuorempi enkä kerää miehiltä katseita osaltaan koska ne miehet ovat niin ujoja! Tässä vaiheessa hänellä on paljon ajateltavaa, mutta hänen silti pitäisi alkaa miettimään miten saa itsetuntonsa kohdalleen. - Cao
Fornevermore kirjoitti:
"Haluaisin kysyä minäkin
Kirjoittanut: ÄIPPÄ 21.11.2005 klo 12.29
...Kysyisin vaan että mistähän hänen täytyisi lähteä liikkeelle? Miten se prosessi sitten kaikkiaan etenee?? Millasia ne psykiatrin testit ennen hoitoja on? Mielelläni kuulisin kaikesta asiaan liittyvästä. "
Minun oma ehdotukseni on että hänelle annetaan riittävästi omaa rauhaa ja tilaa oman identiteetin pohtimiselle. Minun tapauksessani kaikilla oli valmis mielipide minun naiseudestani ja he olivat kärkkäitä sanomaan sen ääneen. Koskaan ei ollut minulla aikaa lausua ääneen epäilyksiä ja kysymyksiä. On siis tärkeää sinulle, että pysyttelet asian suhteen neutraalina.
Psykiatrin testit ovat täyttä humpuukia ja niillä testataan lähinnä sitä onko poikasi hullu. Mutta se, että hän on täysissä järjissään ei tarkoita välttämättä sitä että hän olisi transseksuaali, vaan on paljon sellaisia "tiloja" joiden toteaminen jää hänen "oman harrastanuisuuden" varaan ja just siihen hän tarvitsee rauhaa.
Käytännössä usein psykiatrin kanssa keskustelut ovat vänkäämistä ja oman omaksutun kannan puolustamista.
Muut ovatkin jo antaneet sinulle hyödyllistä tietoa prosessin muista osista.
"Pojalla ei tällähetkellä mahdollisuutta saada oikein mistään tietoa"
Kehottaisin suhtautumaan kriittisesti kaikkeen esitettyyn tietoon. Se vaatii aika "akateemista" otetta.
Sellainenkin asia on, että useimmissa kulttuureissa esiintyy myönteistä kannustamista paljon enemmän kuin täällä ja uskon että se vaikuttaa itsetuntoon paljonkin. Ranskalainen mummo oli surullinen kun hän kahdeksankymppisenä ei enää kerää miehiltä katseita. Minä olen puolet nuorempi enkä kerää miehiltä katseita osaltaan koska ne miehet ovat niin ujoja! Tässä vaiheessa hänellä on paljon ajateltavaa, mutta hänen silti pitäisi alkaa miettimään miten saa itsetuntonsa kohdalleen.Sunnuntai 27.11.2005
Tapahtumapaikkana Seta ry:n toimisto, Mannerheimintie 170 A 4, 5. krs., Helsinki
13 - 15 (iso ryhmätila)
Jätkäryhmä mieheksi itsensä tunteville.
Tule tapaamaan muita samoin tuntevia ja keskustelemaan itsellesi tärkeistä asioista kahvin lomassa.
Tapaamisen vetäjänä Transtukipisteen vapaaehtoistyöntekijä Eeli Ruohonen. - on poika
ÄIPPÄ kirjoitti:
Pojalla ei tällähetkellä mahdollisuutta saada oikein mistään tietoa,joten ajattelin koittaa saada minä sitä tietoa jonka voin sitten välittää hänelle.KIITOS ASIALLISISTA VASTAUKSISTA.joka on mies naisen ruumiissa? Vai tarkoititko että sinulla on poika joka nainen miehen kehossa?
- ndfgnfdgn
on poika kirjoitti:
joka on mies naisen ruumiissa? Vai tarkoititko että sinulla on poika joka nainen miehen kehossa?
Kun vastaat viestiin niin katsotko ikinä viestien kirjoituspäivämäärää? Tämä viestiketju on jo melkein neljän vuoden takainen, eli aikas vanha ;)
- sitten?
ndfgnfdgn kirjoitti:
Kun vastaat viestiin niin katsotko ikinä viestien kirjoituspäivämäärää? Tämä viestiketju on jo melkein neljän vuoden takainen, eli aikas vanha ;)
Voi kai sitä silti kysyä.
- Transbat
Minulla ei ole subjektiivista tietoa sukuelinten korjausleikkauksesta, koska odottelen jonossa edelleen. En ole kuitenkaan ole kuullut kenenkään leikkauksessa käyneen väittäneen elämänlaadun ainakaan huonontuneen siitä. Tosin elämänlaadun paraneminen alkoi oikeastaan heti kun aloitin elämäni naisena.
Sukupuolenvaihdosleikkauksesta olen jo sanonut kaiken tarpeellisen täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000019&conference=4500000000000861&posting=22000000010541411#22000000010541411
Sieltä löytyy muuten myös sattumoisin tietoa myös sukupuolen *korjausleikkauksen* hinnoista.
En ole laitattanut tissejä. Vaginoplastia on vasta tulevaisuuden asia. Epilaatiossa on saanut ravata ahkerasti, ja lisäksi olen omaehtoisesti käynyt myös kasvojen luustoa ja hiusrajaa korjaavassa toimenpiteessä lähinnä oman mielenrauhan takia.
Minulla on ollut masennuskausi ennen tutkimuksiin lähtöä, koska yritin kieltää itseni ja elää miehen roolissa, vaikka se oli jo käynyt liian raskaaksi. Masennus katosi ilman erillistä hoitoa kun vihdoin hyväksyin tilanteeni ja lähdin tutkimuksiin. Lisäksi minulla on ollut reaktiivinen masennus erään vakavan lääketieteellisen ongelman vuoksi, sillä uskoin silloin sen katkaisevan transhoidot. Toisin sanoen, mielialaongelmat ovat johtuneet transhoitojen puutteesta.
Olen naisellisen näköinen, en vain omasta mielestäni, vaan myös muiden mukaan. Siinäkin määrin, että tunnistamiseni väkijoukosta on ollut hankalaa transihmisten bongaamiseen harjaantuneillekin (en siis tarkoita niitä tyyppejä, jotka nysväävät valokuvia galleriasta ja toteavat luomunaisenkin olevan ihan selvästi mies). Koska en määrittele naiseutta sukuelinten tai passimerkintöjen mukaan, en myöskään pidä mahdollisena "muuttua" naiseksi. Sen sijaan kehon voi muuttaa vastaamaan sukupuoli-identiteettiä. Ja se on totisesti transsukupuoliselle hyödyllistä, mikäli haluaa elää edes jossain määrin siedettävän elämän omana itsenään.
Pelottavaa se kyllä on. Mutta tarpeellista.- Mallu80
Hei, voitko kertoa missä kävit luustonkorjauksessa ja hiusrajan siirrossa?
Kiitos. - Transbat
Mallu80 kirjoitti:
Hei, voitko kertoa missä kävit luustonkorjauksessa ja hiusrajan siirrossa?
Kiitos.Thaimaassa. Tietääkseni kyseisiä tekniikoita ei hallita kuin jenkeissä ja Thaimaassa, eikä minulla ollut Yhdysvaltain kirurgien hintoihin varaa.
- varmasti
Transbat kirjoitti:
Thaimaassa. Tietääkseni kyseisiä tekniikoita ei hallita kuin jenkeissä ja Thaimaassa, eikä minulla ollut Yhdysvaltain kirurgien hintoihin varaa.
suomessakin hallitaan kyseiset tekniikat, sillä korjataanhan täällä kolarin jälkiäkin, eri asia tekevätkö ne niitä transnaisille.
Paljonko kasvoleikkaus maksoi Thaimaassa?
- Hanna
hei.mä oon nyt elänyt vuoden omaa oikeaa elämääni. leikkausta ei ole tehty vielä. voin kertoa että näin onnellinen en ole ollut koskaan ennen.suhtautuminen muiden taholta on ollut todella hienoa. en mistään hinnasta palaisi takaisin entiseen.ennen kuolisin.ainoa murhe on se kun ei asu isois kylis kuten hgis ja treella, on aika yksin.samanlaisia ihmisiä on täältä provinssista vaikee löytää. ois kiva vaihtaa kokemuksia ja muutenkin.jos joku on kiinnostunu juttelee niin olisin iloinen.
- Paula.
Kappas, joku on kaivanut todella vanhan ketjun esille. Vastailin tuolloin ollessani prosessin alkuvaiheessa. Voisin nyt päivittää tietoja kun prosessin päättymisestä on jo muutama vuosi.
Toistan omia sanojani, elämänlaatu on parantunut todellakin ja nyt saan elää sitä todellista elämääni. Sukupuolielimien korjausleikkaus oli todellakin "se viimeinen silaus", nyt tunnen olevani kokonainen. Seksuaalisestikin olo on normaali, kun kroppa ja sisäinen tuntemus on samaa paria. Leikkaus ei sinällään parantanut enää kovin paljon elämänlaatua. Ehkä kuitenkin sen verran että nyt ei tule ongelmia naistensaunassa tai uimahallissa.
Minulla korjausleikkaus maksoi 10 päivän sairaalapäivämaksun ja muutaman poliklinikkakäynnin ennen ja jälkeen.
Menen täysin naisesta - olenhan todellakin nainen.
Eipä ole tarvinnut laittaa muuta kovinkaan paljon, hormonit vaikuttivat yllättävän hyvin vaikka itse epäilinkin aluksi.
Ei minkäännäköisiä mielenterveysongelmia! Vasta jälkeenpäin olen huomannut että ennen oli jotain ja niistä sai kärsiä läheisetkin.
Yhteenvetona voi todeta että prosessi oli todella hyödyllinen eikä vähimmässäkään määrin pelottavaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823646Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1061102
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165855- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745