Onkelmia:(

SalassaKO

No ensiksikin heti alkuun, että vihkipäivä ja -aika on tiedossa ja emme tosiaan kumpikaan halua mitään isoja juhlia ja meinasimme tehdäkkin sen salaa vain todistajien läsnäollessa maistraatissa...Mutta...

Oma sukuni ei myöskään pidä kamalasti juhlista ja ovat varmaankin ihan tyytyväisiä ratkaisuun. Anoppi ja miehen suku sitävastoin ovat jo viimekesänä tiedustelleet, että koskas se "suuri" juhla on ja että koko suku pitäisi kutsua ja blaablaablaa...

Itse olen alkanut miettimään, että kuinka mieheni vanhemmat vetävät herneet nenuunsa jos menemme salaa:(

Haluaisin itse vanhempani paikalle, mutta ongelmana on se, että he asuvat 400km päässä eikä homma oikein onnistu tyyliin "No tulisitte nyt vain käymään kaffeella"...Ja toisaalta taas kuinka aikaisin anopin uskaltais kutsua, ettei se ehdi mitään koko suvun pirskeitä kehittämään...

Lisäksi jos mieheni vanhemmat kutsutaan niin pitäisi kai kutsua sisaruksetkin (kaksi)joiden kanssa olemme kyllä hyvissä väleissä ja ihan mieluusti kutsuttaiski...No muuten hyvä, mutta itse en taas ole siskoni kanssa väleissä ja mietin, että porukat ja sisko vetää varmasti hernettä nenuun jos en kutsu siskoani ja sisko taas on sanonut, ettei halua olla missään tekemisissä ja toisaalta pelkään, että hän voi piruuttaan pilata koko päivän:( Itse taas haluaisin kokeilla sovinnon tekemistä, mutta ottaakko riski, että hän pilaa päivän...

Omat vanhempani ovat luultavasti tulossa joulukuun alkupuolella käymään jouluostoksilla täällä, mutta ennen vihkipäivää...Ja epäilen tulisivatko edes paikalle kun ovat vasta käyneet täällä...Ja minusta taas tuntuisi ikävältä jos mieheni vanhemmat ja sisarukset ovat paikalla ja omani eivät...Ja kyllä...Ottaisin sen loukkauksena jos heidät tilaisuuteen kutsuttaisi ja eivät tulisi...Ja nyt ei tekosyyksi juhlien välttämiselle (kuten siskoni häissä) kävisi se, että kun on kirkollinen tilaisuus...

Eli mennäkkö kaikilta salassa ja ottaa riski, että anoppi saa sätkyn vai kutsuakko vanhemmat ja/tai sisarukset ja miten siskoni kanssa? Ja jos ilmoitamme etukäteen niin kerkiääkö anoppi esimerkiksi viikossa järjestämään mitään isompaa jos kutsun toimittaa viikkoa ennen kun parin päivän varotusajalla omat vanhempani eivät taas ehtisi?

Ja sitten vielä se, että jos nyt sitten tehdään salassa koko juttu niin miten ilmoittaa vanhemmille? Mieheni vanhempien luona voisimme käydä, mutta kotipaikkakunnalleni olemme menossa vasta ens vuoden puolella ja kun ei asiaa viitsisi kovin montaa kuukautta salassa pitää ja tämmöisen asian puhelimessa kertominen on jotenkin inhottavaa:/

Eli ongelmia kerrakseen...Jos nyt jotain vinkkiä/ratkaisuehdotuksia saisi...

9

1504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhbasdf

      mä ilmoittaisin sun vanhemmille tarpeeksi ajoissa (viikko?) ja anopille päivää ennen, ja selvät sävelet että lisää väkee ei kutsuta. Sisaruksetkin voitte ihan hyvin pienellä varoitusajalla kutsua. Tiedän erään miehen joka soitti aamulla äidilleen että iltapäivällä olis häät (matkaa oli 60km). hyvin ehti. Kyllä ne vanhemmat pystyy järjesteleen menonsa hyvinkin pienellä varoitusajalla, tuskin kukaan haluaa jäädä lastensa häistä pois.. Vetoatte vaan että teistä yllätys oli just se hyvä juttu :o) Tiedän myös häitä joisa ei ollut edes vanhempia, vaan siskot ja veljet ja pari kaveria.

    • että....

      kutsutte molempien vanhemmat ja sisarukset. Omille vanhemmillesi tieto ajoissa pitkän matkan vuoksi. Riidoissa olevalle siskolle myös kutsu. (Tulee sitten tai ei. Sovintoa voi yrittää vielä ennen juhlaa, mutta ei juhlassa. Mahdollisen riidan hoidat niin, että päätät, ettet ala juhlissa riidellä missään tapauksessa. Riidelköön yksinään, tuskin kauan jaksaa.) Jos joku ei pääse tulemaan, niin sitten ei, mutta jokainen ratkaiskoon asian itse.

      Anopille voi sanoa, että järjestää ITSELLEEN juuri sellaiset häät kuin haluaa, mutta TE haluatte nyt tällaiset. Teillä on nyt näytön paikka, että teette sukulaisille selväksi, että olette kaksi aikuista ihmistä, jotka itse päättävät ja myös vastaavat asioistaan. Te neuvottelette vain keskenänne. Toki muitakin voi kuunnella ja mielipiteitä vaihtaa, mutta te itse päätätte teidän elämästänne. Aloittakaa se nyt.

      Jos tuntuu, että joka tapauksessa on jollain herne nokassa, ehdotan seuraavaa vaihtoehtoa...

      TAI

      Menette vihille keskenänne ja tiedotatte molemmille suvuille yhtä aikaa. Mielellään etukäteen. Tämä siksi, että etenkin vanhemmille on tärkeää saada olla hengessä mukana, vaikka eivät paikalla olisikaan.

      P.S. Itse olen sekä äiti että anoppi. Tytär meni kesällä naimisiin. Itselläni oli yksi toive: että saisin olla mukana juhlassa. Tämä toteutui. Oli minulla yksi vaatimuskin: halusin tietää häistä etukäteen.

    • tytto savosta

      ehdotan samaa kuin edelliset; omille vanhemmillesi tarpeeksi ajoissa, anoppisi kyllä saapuu vaikka 5 minuutin varoitusajalla ;) oletan nimittäin, että äitisi ei "kieli" anopille kuitenkaan, joten saat olla siltäkin osin rauhassa. Ja jos siskosi pyydät, hän saapuu, ja syntyy konflikti, niin olisi hyvä sopia jonkun ulkopuolisen (onko vihkijä huono ehdotus?) kanssa, että hänellä on vastuu ja velvollisuus poistaa siskosi esim. vihkitilaisuudesta. Vihkijä olisi puolueeton, ja hänen sanansa painaa, luulisin. Näin ollen perheen ei tarviis puuttuu asiaan, eikä syntyisi enää lisää kitkaa teidän välille. Toivottavasti kaikki järjestyy, kerrothan sitten kuinka kävi =)?

      • SalassaKO

        No tuo vanhempien kutsuminen nyt ei olisi paha, mutta...Mitäs jos omani eivät sitten tulekkaan? Täytyy kyllä myöntää, että prkl pahalta se tuntuis ja mietinki, että haluanko ottaa riskiä, että ilmoittavat etteivät tule vai jätetäänkö suosiolla kutsumatta...Ilmoitetaan vain...

        Ja sitten tuo siskoni kutsuminen...Ei hän mitään kohtausta järjestä muiden nähden...Mutta on paljon mahdollista, että v***uilee minulle kun kukaan ei kuule tai piilov***uilee...Tai tekee jollain tavalla asian selväksi ja pilaa ihanan päivän...Ei sen tartte ku kuulla, että mennään vihille ja laittaa txt tms...Toisaalta haluaisin kyllä yrittää sovintoa jo vanhempiemme ja isovanhempiemme takia, mutta ottaakko riski, että vihkipäivä on pilalla:( Ja kun siskoni teki hyvin selväksi viimeksi kun puheissa olimme, ettei halua kuulla minusta mitään...Eli toisaalta onko minulla "velvollisuus" yrittää sovintoa senkin uhalla, että elämäni yksi tärkeimmistä päivistä on pilalla kun hän itse pisti välit poikki?

        Ja aika kivalta tuntuu jos minun puolelta ei kukaan tule ja avokin puolelta tulee varmasti kaikki jotka kutsutaan:(

        Eli meinasin ehdottaa avokille, että kutsutaan kuitenki sen ja minun vanhemmat...Tulevat sitte eli eivät...Mutta sisarukset jätettäis pois...Niin minun ei tartte pelätä päivän pilalle menemistä siskoni takia eikä taas siskoni tai omien vanhempieni tarvitse vetää hernettä nenuun kun siskoani ei kutsuta kun eihän avokinkaan sisaruksia kutsuttu...Ja uskon avokin sisarusten kyllä ymmärtävän asian kun selitän sen=)

        Niin ja omilleni ilmoitan viikkoa aiemmin ja avokin vanhemmille vaikkapa 2 päivää aiemmin niin anoppikin kerkiää ostaa itselleen vaikka uuden puvun jos tuntee tarvitsevansa, muttei ehdi mitään isoja kemuja järjestämään=)

        Miltäs tämä ratkaisu kuulostaisi?


      • Leidi
        SalassaKO kirjoitti:

        No tuo vanhempien kutsuminen nyt ei olisi paha, mutta...Mitäs jos omani eivät sitten tulekkaan? Täytyy kyllä myöntää, että prkl pahalta se tuntuis ja mietinki, että haluanko ottaa riskiä, että ilmoittavat etteivät tule vai jätetäänkö suosiolla kutsumatta...Ilmoitetaan vain...

        Ja sitten tuo siskoni kutsuminen...Ei hän mitään kohtausta järjestä muiden nähden...Mutta on paljon mahdollista, että v***uilee minulle kun kukaan ei kuule tai piilov***uilee...Tai tekee jollain tavalla asian selväksi ja pilaa ihanan päivän...Ei sen tartte ku kuulla, että mennään vihille ja laittaa txt tms...Toisaalta haluaisin kyllä yrittää sovintoa jo vanhempiemme ja isovanhempiemme takia, mutta ottaakko riski, että vihkipäivä on pilalla:( Ja kun siskoni teki hyvin selväksi viimeksi kun puheissa olimme, ettei halua kuulla minusta mitään...Eli toisaalta onko minulla "velvollisuus" yrittää sovintoa senkin uhalla, että elämäni yksi tärkeimmistä päivistä on pilalla kun hän itse pisti välit poikki?

        Ja aika kivalta tuntuu jos minun puolelta ei kukaan tule ja avokin puolelta tulee varmasti kaikki jotka kutsutaan:(

        Eli meinasin ehdottaa avokille, että kutsutaan kuitenki sen ja minun vanhemmat...Tulevat sitte eli eivät...Mutta sisarukset jätettäis pois...Niin minun ei tartte pelätä päivän pilalle menemistä siskoni takia eikä taas siskoni tai omien vanhempieni tarvitse vetää hernettä nenuun kun siskoani ei kutsuta kun eihän avokinkaan sisaruksia kutsuttu...Ja uskon avokin sisarusten kyllä ymmärtävän asian kun selitän sen=)

        Niin ja omilleni ilmoitan viikkoa aiemmin ja avokin vanhemmille vaikkapa 2 päivää aiemmin niin anoppikin kerkiää ostaa itselleen vaikka uuden puvun jos tuntee tarvitsevansa, muttei ehdi mitään isoja kemuja järjestämään=)

        Miltäs tämä ratkaisu kuulostaisi?

        Vähän turhalta jättää miehesi sisarukset (jotka kuitenkin nähtävästi haluaisitte kutsua) kutsumatta vain siskosi vuoksi. Jos joku ihmettelisi miksi sisaresi ei ole siellä, sano kuten on, että sisaresi ei halua enää kuulla sinusta, joten et voinut kutsua häntä. Kuten et voinutkaan.

        Minusta tuntuu että nyt ajattelet liian paljon muiden tunteita ja herneitä eri nenissä. Ajattele mitä sinä ja miehesi haluatte. Tehkää sitten niin.


    • Jarski

      Kyseessähän on teidän hääpäivänne ja teidän juhlanne. Te voitte kutsua vaikka koko suvun tai jättää kaikki kutsumatta. Ihan niin kuin haluatte.

      Jos haluat varmistaa sen, että kukaan ei loukkaannu, sinun pitää kutsua koko suku pikkuserkkuja myöten. Suosittelen kuitenkin miettimään sitä, mitä TE haluatte. Teidän pitäisi olla jo isoja ihmisiä, joten etteköhän te osaa itsekin päättää, keitä juhliinne tulee. Jos anoppi kutsuu muita, se on anopin häpeä, ei teidän.

    • zita

      Aika samanlainen mietintä keväällä.Anoppi olis hössöttäny asiasta,mun vanhempani eronneet.Oli aika varmaa et äiti ei olis tullu.Miehen toinen sisarus kaukana jen.Mietittiin kun maistraatti käynti ei kauvaa kestäkään mitä turhia.Olikin vain meidän kahden päivä,valokuvassa käytiin.Sitten tehtiin niin että myöhemmin kutsuttiin kotiin porukoita.Oli kakkua ja sitten tuli ketä tuli.Ei se äitini tullut mutta ei ollut pahoillaan kai kukaan.Ihan jäi hyvä mieli itsellemme,se kai tärkeintä.Asiasta ilmoitimme kutsukortilla kotiimme niihin "juhliin".Mun isäni oli vasta käynyt epäilin sen tuloa.Kyllä sunkin vanmemmat tulis vaikka oliskin vasta käyneet.Jos siis kuttusitte niinku me.Ainakin minusta on kirjeellä/kauniilla kortilla asiasta parempi ilmottaa kun just puhelimes.Yhtä aikaa porukoille niin ,jos käyttekin sit sun vanhenpien luona ens vuoden puolella.Ei tartte salata kauvaa.Tsemppia sulle!

    • SalassaKO

      Eli nyt se on siis tehty ja hoidimme asian näin...

      Lähetimme kutsut viikkoa ennen ja seuraavalle päivälle vihkimisestä...Saimme tehtyä siskoni kanssa sovinnon ja kaikki meni hyvin:) Anoppikin suhtautu yllättävän rauhallisesti eikä vetänyt hernettä nenuun siitä, ettei päässytkään järjestämään "vuosikymmenen sukujuhlia"=)

      Eli olemme onnellisesti naimisissa ja kaikki on hyvin=)

      • siis aivan turhaan ;)

        ONNEA TEILLE !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe