Kihla- ja vihkisormuksen käyttö

Talvimorsio

Olen menossa naimisiin joulukuussa. Minulla ja miehelläni on molemmilla samanlaiset yksinkertaiset kihlasormukset. Pian olemme menossa vihkisormuksia ostamaan. Nyt mietin, miten on tapana? Käytänkö kihlasormusta vihkisormuksen kanssa? Vai luovunko kihlasormuksesta? Entä voiko mies käyttää molempia vai pelkästään vihkisormusta?

Olen nimittäin miettinyt, että voisimme ottaa vihkisormuksiksi esim. hopeanväriset sormukset. Kihlasormuksemme ovat keltakultaiset, ja en oikein tiedä, sopivatko ne vihkisormusten kanssa yhteen, jos valitsemme eri väriset vihkisormukset.

Kiitos etukäteen vastauksista!

5

7276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tss

Yleensähän nainen kayttää sekä kihla- että vihkisormusta ja mies vain kihlasormusta (vihkiessä siis vain naisen sormeen tulee uusi sormus). Mikään laki tai määräyshän ei estä kuitenkaan olemasta kokonaan ilman sormuksia, hankkimasta miehelle vihkisormusta, jättämästä kihlasormusta pois käytöstä jne. eli teette niinkuin teistä parhaalta tuntuu. Itselläni on kaksi muodoltaan identtistä, yksinkertaista, ilman kiviä olevaa ja muhkeaa sormusta, kihla on valkokultaa, vihkisormus keltakultaa. Omasta mielestäni ovat aivan ihanat yhdessä, kun muoto yhdistää ne.

• ent. eelia-76

Saat tehdä kuten haluat. Meillä oli samanlaiset kihlasormukset, joista luovuimme kun menimme naimisiin. Nyt on molemmilla vihkisormukset.

• Milla

Perinteenä on, että naisella on sekä kihla- että vihkisormus sormessaan ja miehellä kihlasormus, joka samalla myös on hänen vihkisormuksensa.

Meillä miehen sormukseen kihlapäivän ja minun nimeni lisäksi lisättiin vain hääpäivä ja meidän molempien nimikirjaimet, minulle ostettiin vihkisormus, johon kaiversimme meidän molempien nimet ja hääpäivämäärän.

Nykyään tapoja on yhtäpaljon kuin on parejakin. Jokainen tyylillään ja kaikki on oikein. Kukaan ei pakota sormuksia pitämään, mutta kukaan ei sitä estäkään.

Eräs tuttavaparimme on tatuoittanut sormiinsa toistensa nimet. Sitä en ehkä kuitenkaan suosittelisi..

• Hiu

Tapoja on monia, eikä kaikenlaisia perinteitä todellakakaan tarvitse noudattaa, jos ei halua.

Meillä sekä mulla että miehellä on käytössä sekä kihla- että vihkisormukset.

:)

• Pingu85

Kiva, että joku oli jo ehtinyt kysyä ennen minua... Ehdin itse ihan samaa miettiä... Hyvä tietää, että nykyään voi tehdä kuten haluaa eikä tarvitse kaavoihin kangistua. Jotenkin tuntuu, että on kiva jos kummallakin on samanlaiset sormukset ellei sitten olisi upporikas ja minä saisin oikein kalliin timanttisormuksen. Se ei ehkä sopisi miehelle :D
      Nyt jää vain pohdittavaksi uudet sormukset vai kihlasormukset ja kaiverrukset niihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2371
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2267
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1456
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1412
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1160
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    Aihe